Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Je čas se rozloučit s toxickým chromem. Blýskavé kráse však nemusí být konec

  12:00
Leklý chrom byl posledních sto let nedílnou součástí estetiky silniční techniky. Dával dohromady exkluzivitu a funkčnost. Nabízel dekorativní krásu i ochranu proti korozi, od nástřiku „vnitřností“ motocyklů až po ventily motorů i mřížky chladičů automobilů. S tím je teď ovšem konec. Do určité míry.
Pokud vám náhodou v garáži stojí ušlechtilý veterán, možná by se vyplatilo...

Pokud vám náhodou v garáži stojí ušlechtilý veterán, možná by se vyplatilo dopřát mu ještě jedno stříbrolesklé chromování. Bude to nejspíš naposledy. | foto: Profimedia.cz

Z chromování se stal hit hned poté, co Colin Fink a Charles Eldridge v roce 1924 vyvinuli komerčně životaschopný proces pokovování. Následující dekády pak bylo intenzivně používáno v automobilovém průmyslu. Vlastně až do roku 2003, kdy Evropská unie přijala, jako součást směrnice o vozidlech s ukončenou životností, kontroverze vzbuzující rozhodnutí o zákazu chromování. Které příští rok, po sto letech průmyslového chromování, vstoupí v platnost.

Je to tedy definitivních konec nablýskaných motorů? Ne.

Úplný zákaz chromování součástek by měl dopady sahající dalece za hranice automobilového světa. Protože bez této metody pokovování se neobejde výroba kuchyňského náčiní a nádobí, svítidel, leteckých součástek nebo třeba střelných zbraní.

Estetika zachovalých veteránů nejspíš trochu utrpí. Usazeniny vytvořené z lázní s trojmocným chromem mají spíš jemně kouřový vzhled.

Zákaz, který příští rok vejde v platnost, se týká užití šestimocného chromu. Ne třímocného (trivalentního) chromu, který bude v pokovování dále užíván.

Jedovaté řešení

Co je tak špatného na šestimocném chromu? Při jeho výrobě se uvolňuje velké množství emisí. Plyny, které jsou asi 500× toxičtější než výpary ze spalování nafty.

Tyto emise je sice možné procesně snížit užitím chemickým depresantů, ale je to z louže pod okap. Obsahují totiž perfluoralkylové a polyfluoralkylové látky, takzvané PFAS. Ty jsou samy o sobě dost toxické.

Takže když se v Bruselu v roce 2003 řešilo, jak zabránit průniku nebezpečných látek, které vznikají při sešrotování automobilu, do životního prostředí, byl spolu s olovem šestimocný chrom jasným kandidátem.

Chrom v silničním světě ještě neřekl své poslední slovo.

Zpráva o tom, že v Evropské unii zakazují dekorativní chromování, se však na pravdě nezakládá. K šestimocnému chromu totiž existuje alternativa. Pokovování trivalentním chromem, které se provádí odlišným způsobem. Jinou metodou, která životní prostředí tolik nezatěžuje.

Pikantní na tom je to, že o škodlivosti šestimocného chromu se ví dobře už čtyřicet let, a dvacet let není ani tajemstvím, že dojde na jeho zákaz. Čtyřicet let tu také existuje alternativní proces. Ten si ovšem ne každý vyvolil. Protože je dražší. Jde o jiný proces, vyžadující odlišné vybavení a jinou směs chemikálií. Ale času na inovaci, přípravu na technologický přechod, měli všichni experti v oblasti pokovování součástek víc než dost. A naříkání těch, kteří teprve teď zjišťují, že se něco mění, je přinejmenším opozdilé.

Kosmetické vady na kráse

Je v něčem trivalentní chrom jiný? První uživatelský rozdíl pocítí lidé v ceně.

Metoda je po stránce surovin dražší. Na druhé straně je šetrnější k životnímu prostředí, a také si žádá méně energie. A produkuje menší objem nebezpečných odpadů, které by musel výrobce provádějící ono pokovování řešit. Záleží, jak k tomu přistoupí jednotlivé dílny a fabriky, ale v hrubém součtu by formálně trivalentní pokovování mělo být spíš levnější.

Debata kolem šestimocného chromu je zbytečně toxická. Místo jedovatého procesu nastoupí šetrnější.

Druhý rozdíl je estetický. Tedy spíše kosmetický. Chromové usazeniny vyrobené z šestimocných elektrolytů vypadají stříbrně, s jemným namodralým nádechem. Zatímco usazeniny vytvořené z lázní s trojmocným chromem mají spíš jemně kouřový vzhled. Chce to dobré oko, abyste to rozeznali.

Poklady českých garáží. Nádherný fiat seskládali podle argentinského návodu

Trochu stranou automobilového průmyslu pak stojí to, že z trojmocného chromu se zatím nedaří vytvořit dostatečně „tvrdý“ materiál, který je zapotřebí pro nerezové zátěžové součástky leteckých motorů.

Evropský letecký průmysl pravděpodobně obdrží nějakou výjimku, podobně jako například výrobci letadel v Kalifornii. Tam se také hodlají k roku 2027 šestimocného chromu zbavit, a letecký průmysl výjimku získal prozatím do roku 2039.

Změna evropské legislativy v tomto případě dopadne spíš na malé firmy, které nemají know-how a prostředky k přechodu na udržitelnější technologii.

Dekorativní chromování v Evropské unii nikdo nezakázal. Jen jednu metodu pokovování, která je toxická a existuje k ní alternativa.

Rozloučení s šestimocným chromem bude výzvou pro designéry automobilek, kteří budou muset najít alternativy chromu pro estetické detaily vozů. Některými řešeními by mohlo být použití recyklovaných materiálů, nebo přírodních povrchových úprav, jako je břidlice či korek. Někteří výrobci automobilů, jako je Renault, se již nechali slyšet, že jsou na taková řešení připraveni.

Pokud vám náhodou v garáži stojí ušlechtilý veterán, možná by se vyplatilo dopřát mu ještě jedno stříbrolesklé chromování. Bude to nejspíš naposledy.

Nejčtenější

Projeli jsme ypsilon, než neřízený Musk Teslu zničí

Vyzkoušeli jsme modernizovaný Model Y, než Elon Musk značku Tesla svým působením v administrativě Donalda Trumpa zničí. Jednou na nás dlouze troubili, další potom divoce blikali, ale jsme naštěstí v...

Balkánský křáp chystá návrat. Nástupce nejhoršího auta půjde po krku daciím

Myšlenka návratu auta se značkou Yugo již nějakou dobu láká příznivce v Srbsku. Někdejší jugoslávský hatchback, označovaný mnohými jako nejhorší auto na světě, si totiž zachovává kultovní status...

Největší srocení lidí na Zemi vedlo k nejdelší dopravní zácpě historie

O Kumbhaméla se říká, že jsou největším shromážděním lidí na planetě Zemi. Účastníci této indické náboženské slavnosti se běžně počítají po desítkách milionů. Letos pořadatelé očekávali ještě větší...

Volvo končí s kombíky. Připomeňte si Sněhurčinu rakev i kouzelné škatule

Synonymem pro švédské Volvo byla vždy mohutná hranatá kombi. Na některých trzích ale již tyto verze vyklízejí pole ve prospěch vozů SUV. Pojďme se společně ohlédnout za všemi těmi fantastickými...

Pražské nomádské premiéry: Škoda Obytnaq a Unimog se záchodem na naftový pohon

V pátek 21. března startuje na výstavišti v pražských Letňanech veletrh For Caravan. Tradční veletrh kempování a karavaningu má otevřeno až do neděle třiadvacátého. Na která nomádská auta se jít...

Prototypy bavoráků bez řidiče stále brázdí Prahu. Prozkoumali jsme je s foťákem

Po českých silnicích se tradičně pohybuje mnoho prototypů všemožných automobilových značek. Vývojová centra u nás mají automobilky, dodavatelské firmy, konstrukční kanceláře. A všichni potřebují své...

23. března 2025

Balkánský křáp chystá návrat. Nástupce nejhoršího auta půjde po krku daciím

Myšlenka návratu auta se značkou Yugo již nějakou dobu láká příznivce v Srbsku. Někdejší jugoslávský hatchback, označovaný mnohými jako nejhorší auto na světě, si totiž zachovává kultovní status...

22. března 2025

Tesla byla z bezpečnostních důvodů vyřazena z autosalonu ve Vancouveru

Americký výrobce elektromobilů Tesla, v jehož čele stojí miliardář Elon Musk, byl z bezpečnostních důvodů vyřazen z mezinárodního autosalonu v kanadském Vancouveru. Oznámili to organizátoři akce. Ve...

22. března 2025

Pražské nomádské premiéry: Škoda Obytnaq a Unimog se záchodem na naftový pohon

V pátek 21. března startuje na výstavišti v pražských Letňanech veletrh For Caravan. Tradční veletrh kempování a karavaningu má otevřeno až do neděle třiadvacátého. Na která nomádská auta se jít...

21. března 2025,  aktualizováno 

Čínská elektromobilka plánuje třetí továrnu v Evropě. Možná v pomalém Německu

Čínská automobilka BYD hodlá letos rozhodnout o umístění své třetí evropské továrny na výrobu osobních vozů. Vyplývá to z prohlášení zvláštního poradce této ambiciózní elektromobilky pro evropský trh...

21. března 2025

Projeli jsme ypsilon, než neřízený Musk Teslu zničí

Vyzkoušeli jsme modernizovaný Model Y, než Elon Musk značku Tesla svým působením v administrativě Donalda Trumpa zničí. Jednou na nás dlouze troubili, další potom divoce blikali, ale jsme naštěstí v...

21. března 2025

Parkování potěšením. Podívejte se na nejzajímavější garáže pro auta

Parkovací garáže jsou obecně považované za ty nejvšednější ze všech veřejných staveb. Nemusí to ale být vždy jen omšelé nevzhledné budovy. Existuje totiž řada příkladů těch, které se tomuto trendu...

20. března 2025

Šílený Kiwee by mohl proměnit osobní mobilitu ve městech. Pokud dostane šanci

Kiwee je hodně netradiční model, který chytře vyzobává to nejlepší z klasických konceptů elektromobility, sdílení aut a inovativních řešení udržitelného provozu ve městech. Rozhodně tomu nápadu nelze...

20. března 2025

Německé úřady naplňují varování. Zavádějí kamery na mobily v rukou řidičů

Používání mobilních telefonů je problém asi po celém světě. Někde kvůli tomu nasazují vyšší počet policejních hlídek na silnice, jinde rovnou začínají používat speciální kamery, které jsou schopny...

20. března 2025

Volvo končí s kombíky. Připomeňte si Sněhurčinu rakev i kouzelné škatule

Synonymem pro švédské Volvo byla vždy mohutná hranatá kombi. Na některých trzích ale již tyto verze vyklízejí pole ve prospěch vozů SUV. Pojďme se společně ohlédnout za všemi těmi fantastickými...

19. března 2025,  aktualizováno  17:41

Zellmer zůstává šéfem Škody, smlouvu mu prodloužili do roku 2028

Předseda představenstva automobilky Škoda Auto Klaus Zellmer zůstane ve funkci další tři roky. Německý list Handelsblatt napsal, že dozorčí rada mu nedávno prodloužila smlouvu do poloviny roku 2028....

19. března 2025

Teslu si kupte, ale nepočítejte s dotací, vzkázalo Toronto

Toronto přestává poskytovat finanční pobídky na nákup vozů taxi nebo automobilů pro sdílení jízdy od americké společnosti Tesla. Starostka Olivia Chowová to podle agentury Reuters zdůvodnila...

19. března 2025