Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Bez milionu pro mercedes nelez. V testu autodealerů jsme skončili na rohožce

Exkluzivně
Kvůli ekonomické nejistotě se Češi do nákupu nového vozu nehrnou. Mnohým autosalonům jako by na tom pramálo záleželo, péče o zákazníky si nehledí. Aktuální test jsme zaměřili na autosalony a autobazary, které prodávají nové a zánovní vozy.
Část 1/10

Jedeme pro nové auto! Lenka Vichnarová coby maminka a její dva „synové“, Františkové Zjevík a Dvořák (zleva), nakupovali pohodlný vůz „na důchod“. Nejlepší zkušenosti udělali v autosalonech Auto Super a TUkas.

Auta jsou jedny z nejopojnějších věcí, které kdy lidstvo vytvořilo, tvrdí britský motoristický vševěd Jeremy Clarkson. A po bydlení druhé nejdražší, jež si pořizujeme, doplňují Clarksona statistiky. Proto si průměrný Čech obvykle dopřeje maximálně pět vozů za život. Když už se tedy jednou za čas odhodláme, že obnovíme rodinný vozový park a investujeme do něj mnohaleté úspory, předpokládáme, že se k nám obchodník podle toho bude chovat: maximálně vstřícně, slušně a ochotně, zároveň však profesionálně a erudovaně.

Prostě tak, abychom se těch několik desítek minut cítili jako králové. Jenže ouha. Jak se v aktuálním testu iDNES.cz a MF DNES ukázalo, nic z toho nemusí být v českých autosalonech či autobazarech samozřejmé, a to ani když si přijde vůz vybrat milá a poněkud zvídavá šarmantní dáma na prahu důchodu v doprovodu dvou dospělých synů.

Když nejste dost nóbl

V žargonu výzkumných technik se takovému typu testu říká „mystery shopping“. Pro hoteliéry, provozovatele restaurací, obchodů i zdravotnických zařízení nic nového. Ostatně i některé velké české autobazary mají s výzkumníky v převleku bohaté zkušenosti.

Podobná praxe by nejspíš prospěla i zastoupení německé automobilky Mercedes-Benz na pražském Chodově. Tam totiž testující trojice, složená z ekonomické novinářky, šéfa rubriky Auto.iDNES.cz a odborníka na marketing a obchod, narazila snad na všechny myslitelné neduhy autosalonů: přezíravost, snobství, neochotu i neznalost, o absenci slušného chování raději ani nemluvě.

„Co mohlo být špatně, to také špatně bylo, omračující bylo hlavně neomalené a hulvátské chování. Prohlíželi si, co máme na sobě, a podle toho se k nám chovali – s pohrdáním,“ shrnul specialista na marketing z pražské Newton University František Zjevík zdejší žalostný přístup ke klientům.

A to měla fiktivní Zdeňka Nováková na nákup vozu připraveno 900 tisíc – a možná by i něco přihodila, pokud by jí vstřícnější personál nabídl i zajímavý způsob financování na úvěr nebo leasing.

Oč sympatičtější potom bylo setkání s prodejcem „obyčejných“ českých škodovek v autosalonu TUkas ve Štěrboholech, byť na nákup červené scaly či kamiqa měla zákaznice našetřeno o 300 tisíc méně.

„Naprosto učebnicový přístup ke klientům ovšem prokázali v salonu Auta Super. Chování bylo milé, nevtíravé a maximálně profesionální, tady si zákazník opravdu připadá jako někdo výjimečný,“ chválí František Zjevík firmu, která dokáže se stejnou grácií přistupovat ke Zdeňce, toužící po Škodě Kamiq za 639 tisíc, jako k fotbalistovi, který si pořizuje lamborghini za osm milionů.

Co jste to říkal?

Přitom právě takové slušné zacházení dokážeme ocenit. I když totiž ekonomie coby věda předpokládá, že se při nakládání s penězi rozhodujeme rozumem, ve skutečnosti nás přimějí otevřít peněženku motivy jen zdánlivě racionální. Pokud tedy vedete jednání s milionovým rozpočtem na ledovém povětří, asi se s utrácením nepřetrhnete. Stejně jako když musíte prodejci odezírat ze rtů, protože v showroomu hraje rádio intenzitou venkovské kutálky – což je mimochodem chronická choroba českých autosalonů i obchodů obecně.

A ještě méně milé je přetlačovat se v takovém rambajzu lokty s klienty u vedlejšího stolku, jako se to stalo u autorizovaného dealera značky Toyota.

  • Nejčtenější

Pohádky malého rakeťáka. Severní Korea si vycucala z prstu vlastní elektroauto

Severní Korea občas vyšle do vzduchu zkušební balistickou raketu a do mediálního prostoru pro změnu vypustí i nějakou tu bombu. Aktuálně vzbudilo rozruch reklamní video, na kterém je vidět první...

21. července 2024

Lekce fyziky. Zapojili jsme karavan za elektrovůz a spočítali aerodynamiku

Exkluzivně

Co udělá minikaravan s dojezdem aerodynamicky vybroušeného elektromobilu? Zapojili jsme přívěs LifeStyleCamper SteelDrop za Hyundai Ioniq 6 a vyrazili přes celé Česko s očima upřenýma na ukazatel...

22. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Neleští se, brousí. Slavných sporťáků oblečených v nerezu je v Česku až patnáct

Auto snů. V mnoha ohledech jedinečné – s karoserií z nerezové oceli bez laku a křídlovými dveřmi. Přesně, jak si ho mnozí pamatují z legendární komediální sci-fi série Návrat do budoucnosti. V sobotu...

23. července 2024

Sliby chyby. Vodíková budoucnost Toyoty končí ostudou a žalobou

Mirai v japonštině znamená budoucnost. Pro nový model vodíkové Toyoty to byl víc než přiléhavý název. Ovšem místo chvály a slibné budoucnosti s ním teď automobilka čelí v Kalifornii hromadné žalobě,...

18. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německý autoprůmysl čeká propouštění. Výrobu stěhuje na východ

Víc než polovina firem v německém automobilovém sektoru plánuje snižování počtu pracovních míst. Hlavními důvody jsou rostoucí náklady a příchod nové konkurence, zejména z Číny. Vyplývá to z průzkumu...

24. července 2024,  aktualizováno  14:26

Auta z šuplíku. Již hotové modely, které zrušili za pět minut dvanáct

Konstruktéři se s nimi lopotili a automobilky za jejich vývoj utratily celé jmění. Již hotové modely ale mnohdy nakonec nezamířily na výrobní linky, místo toho bylo jejich údělem chytat prach v...

25. července 2024

EU si vyhlédla srbské lithium. Ekologové chystají mohutné protesty

Srbsko, Evropská unie a Německo v Bělehradě podepsaly dohodu o záměru těžit srbské zásoby lithia, které se používá na výrobu baterií především do elektromobilů. Prohlášení o záměru bylo podepsáno za...

25. července 2024

Čeká nás nejhorší víkend na evropských dálnicích. Zvládněte cestu bez nehody

O víkendu vyvrcholí prázdninová cestovní horečka a na silnice se vydají statisíce turistů z mnoha zemí střední Evropy. Kromě Bavorů, kterým začínají prázdniny tento rok 29. července, na silnice...

25. července 2024

Německý autoprůmysl čeká propouštění. Výrobu stěhuje na východ

Víc než polovina firem v německém automobilovém sektoru plánuje snižování počtu pracovních míst. Hlavními důvody jsou rostoucí náklady a příchod nové konkurence, zejména z Číny. Vyplývá to z průzkumu...

24. července 2024,  aktualizováno  14:26

Tajný trik na intimní hygienu v létě
Tajný trik na intimní hygienu v létě

Na trhu s intimní kosmetikou již existuje tolik produktů, ze kterých si můžeme vybrat: gely, emulze, pěny... My vám však pomůžeme s výběrem. Naše 3...

Za celosvětový kolaps IT systémů může nečekaně absurdní chyba

Nepovedená aktualizace bezpečnostního softwaru společnosti Crowdstrike způsobila pád počítačů a serverů s operačním...

IT problémy způsobily kolaps bank i letišť. V Evropě i jinde ve světě

Řadu zemí v pátek zasáhly problémy s počítačovými systémy. Letiště kvůli výpadku čelila potížím s odbavováním letů,...

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...