Pátek 27. listopadu 2020, svátek má Xenie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 27. listopadu 2020 Xenie

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového obložení auta uvolňuje víc škodlivých látek než z výfuku auta s moderním motorem splňujícím normu Euro 6. Řešení? Vysavač nebo filtr.

Černá vrstva šmíru, kterou je tak těžké při každém mytí dostat z kol auta, je pro plíce větší hrozbou než pevné částice, které dnes opouští výfuky aut s moderními motory. S touto myšlenkou začínají vznikat prototypy vysavačů, které by prach létající od brzd zachytávaly. A bystří už i Evropská unie – od roku 2014 má v rukou odbornou studii, která před emisemi z prachu brzd varuje.

Během pár let tak možná mezi řidiči neoblíbené filtry pevných částic dostanou mladší sourozence, jen budou umístěné na brzdových třmenech.

Brzdy, pneumatiky, vozovka. Noví znečišťovatelé číslo jedna

Argumenty jsou jasné: zatímco dnešní motor splňující normu Euro 6 vylučuje asi 5 miligramů nebezpečných mikročástic na jeden kilometr, z brzd se jich do vzduchu dostává třicet miligramů. Podle studie, kterou si nechala vypracovat Evropská komise, bude v roce 2030 z brzd a také z pneumatik pocházet 90 procent nebezpečných pevných částic, které auta vytvoří. Ročně to jsou desítky tun, které podle zdravotních studií končí v plicích Evropanů a mohou mít rakovinotvorné účinky.

Podobné údaje má i francouzský institut sledující kvalitu ovzduší v Paříži. Podle něj zavedení filtrů pevných částic výrazně zlepšilo situaci, pozornost je však třeba obrátit právě na brzdy a pneumatiky. „V roce 2008 se opotřebení brzd, pneumatik a vozovky podílelo na emisích pevných částic z 29 procent, nyní je to 70 procent,“ uvádí úřad.

Minimálně několik výrobců se už proto začalo zabývat vývojem systémů, které mají prach zachytit. Jedním z nich je francouzská firma Tallano, ta si patentovala vysavač, který z každého kola při brzdění odsává uvolněný prach. Ten se ukládá do zásobníků, které jednou za čas řidič vyčistí, nebo se o tuto špinavou práci postará servis. „Už existují systémy odsávající prach, ale ovlivňují schopnost chlazení brzdového kotouče. Tento systém negativní vlivy eliminuje,“ uvádějí Francouzi v podkladech pro patent. Systém by měl fungovat pouze na principu tlaku vzduchu, nepotřebuje tedy žádný pohon a podle všeho ani složitou techniku, která by se mohla porouchat.

Nebudete muset drhnout disky, lákají výrobci

Další řešení představil letos na autosalonu ve Frankfurtu výrobce filtrů Mann+Hummel. Firma vyvinula speciální filtr, který škodlivé částice zadržuje. Díky velmi jednoduchému principu je možné jej osadit i dodatečně, teoreticky by jej tak mohli začít používat i majitelé starších aut. I německý výrobce se dušuje, že filtr rozhodně neovlivní funkci brzd, hlavně jejich správné chlazení.

Obě firmy kromě ekologie propagují i další výhodu sběru brzdového prachu – řidičům odpadne zmíněné umývání špinavých disků kol. Ty jsou totiž ušpiněné právě od brzdového obložení. Důkaz je vidět na první pohled – více zašpiněná jsou vždy přední kola, která mají větší brzdové kotouče a vyvíjejí větší brzdnou sílu. A kdo pamatuje bubnové brzdy, ví, že disky měl špinavé leda od bláta.

Nejde jen o auta, v hledáčku je metro i vlaky

Evropská unie zatím plošné zavedení podobných systémů neprojednávala, veřejně je ovšem k dispozici zmíněná studie, která dopady emisí pevných částic zkoumala. Podle jejich závěrů proběhlo už několik laboratorních testů, které potvrdily, že mikročástice z brzdového obložení mohou být zdraví škodlivé. Přibližně z poloviny jej totiž tvoří kovy.

Vysavače by se neměly objevit jen na autech, mnohem pravděpodobnější je, že nejdřív zamíří na mnohem větší stroje – francouzská Agentura pro ochranu životního prostředí totiž v roce 2015 změřila koncentrace škodlivých mikročástic v metru a na podzemních nástupištích nádraží.

Výsledky byly horší, než se čekalo. Zatímco ve volném prostoru je průměrná koncentrace nejškodlivějších mikročástic označovaných PM 10 (tedy menších než 10 mikronů) 25 – 30 mikrogramů na kubík vzduchu, v metru je to 70 až 120 mikrogramů. A ve špičce, kdy soupravy jezdí nejčastěji, to může být až 1000 mikrogramů.

Autoři:
  • Nejčtenější

Evropu mají zaplavit čínské elektromobily, právě dorazily

V úterý 24. listopadu ve čtyři hodiny odpoledne zakotvila v anglickém Bristolu první přímá lodní linka pro dovoz...

Euro 7: Nová ekonorma zlikviduje v roce 2025 auta bez elektropohonu

Aktuální emisní normu pro automobily Euro 6 má v roce 2025 nahradit nová, mnohem přísnější. Práce na předpisech pro...

Na křižovatce se umíralo, teď se tam vůbec nebourá. Stačila malá změna

Na lesní křižovatce poblíž Lipníka provoz v posledních letech velmi zhoustl. Je to jednak kvůli rychlému spojení od...

Novozélandská policie nasadí Škody Superb. Nahradí končící značku Holden

Novozélandská policie koupí nové vozy pro své hlídky od firmy Škoda Auto. Nahradí jimi automobily značky Holden, která...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Motonovinky 2021: ekonormy diktují velké změny, Harley to vzdal

Italské cestovní maxienduro s véčkovým čtyřválcem, nový anglický tříválcový naháč, ale také úplný odchod amerického...

Den se zaměstnanci pohřební služby: poslední rozloučení má dnes jiná pravidla

Premium MF DNES rozptyluje mýty o pohřebnictví v době koronaviru. Pohřeb do země možný je, i když se úplně nedoporučuje. O čem...

Jak vydržet v ledové vodě? Finta je jednoduchá, popisují otužilci

Premium Klepat se zimou tak, že si nedokážete zavázat ani tkaničky u bot, a přitom se tomu smát? I to dokáže koupání v ledové...

Miliardář Dědek o Pardubicích, krizi, (ne)fungování extraligy i Jágrovi

Premium Jeho jmění se odhaduje na čtyři miliardy korun, podle magazínu Forbes je 54. nejbohatší Čech. Na přelomu roku se Petr...

  • Další z rubriky

Novozélandská policie nasadí Škody Superb. Nahradí končící značku Holden

Novozélandská policie koupí nové vozy pro své hlídky od firmy Škoda Auto. Nahradí jimi automobily značky Holden, která...

Na křižovatce se umíralo, teď se tam vůbec nebourá. Stačila malá změna

Na lesní křižovatce poblíž Lipníka provoz v posledních letech velmi zhoustl. Je to jednak kvůli rychlému spojení od...

Přechod na elektropohon zaviní pokles příjmů z daní. Británie chystá mýtné

Vláda Spojeného království uvažuje o zpoplatnění silnic po přechodu většiny vozidel se spalovacím motorem na elektrický...

BLOG: Zelené sny bohatých jsou bičem na chudé

Celé to zelené šílenství směřuje k tomu, že hrstka hodně bohatých bude ještě bohatší, pár milionů celkem bohatých bude...

Jsem znechucená, říká Eva Burešová, kterou vyfotili s Forejtem z MasterChefa

Eva Burešová (27) a Přemek Forejt (33) byli společně vyfoceni, jak vycházejí z domu, kde herečka bydlí. Hvězda seriálu...

Ordinace v růžové zahradě za půl roku skončí, co seriál nahradí?

Po více než patnácti letech od okamžiku, kdy padla první klapka, začal tvůrčí tým seriálu Ordinace v růžové zahradě 2...

Příběh Denisy: Manžel mě ignoruje, mám dva milence

S manželem jsme svoji osm let, máme dvě děti. S tím mladším jsem teď doma. Muž je věčně v práci a na nás nemá čas....

Tahák: 20 klávesových zkratek, o nichž jste možná neměli ani potuchy

Uživatelé Windows jistě znají notoricky známé klávesové zkratky jako Alt + F4, Alt + Tab, Windows + E, Windows + C,...

Kapitán je na tahu, bude šach mat, oznámil po líbánkách Pavel své ženě

Psycholožka, terapeut a genetička vybrali na základě testů i DNA mezi více než patnácti sty přihlášenými jednotlivci...