Sobota 8. srpna 2020, svátek má Soběslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 8. srpna 2020 Soběslav

Dobrá zpráva: Škoda radikálně zlevňuje filtry pevných částic

aktualizováno 
Filtr pevných částic je dnes noční můra mnoha majitelů dieselových aut. Značky koncernu Volkswagen v Česku přistupují k úpravám cen. Pro nejběžnější modely starších škodovek, které jsou tímto problematickým dílem vybaveny, se nyní dají pořídit od necelých 13 tisíc, podmínkou je ovšem vrátit starý filtr.

Filtr DPF (pevných částic)

Moderní naftové motory používají pro snížení emisí výfukových plynů takzvané filtry pevných částic (říká se jim také DPF nebo FAP). Dnes již nenajdete na trhu nových vozů turbodiesel, který by jím nebyl vybaven. Poslední vozy bez něj plní normu Euro 4, od nástupu novější ekonormy Euro 5 v roce 2010 (dnes už platí Euro 6) mají již všechny automobily s naftovým motorem tento filtr, jinak by ji nedokázaly plnit. A nově je začínají výrobci montovat i do výfukového traktu benzinových motorů.

Jejich účelem je zachytávat rakovinotvorné pevné částice, aby se nedostávaly z výfukového potrubí do ovzduší. Filtr pevných částic je tedy v podstatě lapač sazí.„Přibližně 500 kilometrů se filtr plní sazemi, aby potom, v případě dnešních bezúdržbových filtrů vozidel byly automaticky spáleny. Na to obvykle potřebuje vůz asi 10 minut a projeví se to bílým kouřem za vozem,“ popisuje Jan Karnolt, technický školitel společnosti Ford Motor ČR.

Na autoservis by se měli řidiči obrátit již při prvních příznacích omezené funkčnosti filtru. Ta se nejčastěji projevuje tím, že se filtr příliš často regeneruje. Motor pak má například vyšší volnoběžné otáčky a vyšší spotřebu. Nebo se rovnou na palubní desce rozsvítí signalizace poruchy filtru. „Což ještě nutně neznamená, že je nefunkční,“ vysvětluje Jan Karnolt. „Může se stát, že vinou nesprávného řízení motor nespálil částice a je zaplněný. K příčinám lze připsat i to, když řidiči jezdí jen se studeným motorem po městě a neumožní vypálení za plynulé meziměstské jízdy vyšší rychlostí.“ Moderní diesely se zkrátka pro poskakování po městě nehodí.

Zpočátku byla životnost filtrů pevných částic velmi omezená a spolehlivost tak nízká, že se této hranice často nedožily. Dnes je podle Petra Petříka, zkušeného nezávislého servismana z pražské Chuchle, životnost běžně až 300 tisíc kilometrů a spolehlivost dané technologie nesrovnatelně vzrostla.

Majitelé dieselových aut se ovšem často uchylují k tomu, že si nechávají filtr pevných částic vymontovat. Tím si ovšem zadělávají na malér. Výfukový systém je totiž homologovanou součástí vozu, která slouží k plnění emisních norem. Logicky pokud tedy část odstraníte, automobil příslušnou normu neplní. S tímto problémem se mohou potýkat třeba motoristé, kteří si koupili starší vůz s již odstraněným filtrem pevných částic, takový vůz pak neprojde emisní kontrolou na STK, které jsou stále přísnější. S tím se snaží bojovat ministerstva dopravy a životního prostředí.

Chybějící nebo nefunkční filtr pevných částic je podle zkušenosti autobazarníků jednou z aktuálně nejčastějších vad vozů, kterou se prodávající snaží při nabízení auta maskovat. „Majitelé vozu s nefunkčním filtrem pevných částic nechtějí mnohdy investovat desítky tisíc korun do nákupu nového filtru, a tak se vůz snaží prodat,“ popisuje Pavel Foltýn z Auto ESA. Z filtru je podle něj nejčastěji odstraněna keramická vložka, nebo je ve vrchní části provrtán. „Oblíbeným trikem zkušených podvodníků je pak přeprogramování řídicí jednotky, aby nepoznala, že je filtr nefunkční,“ popisuje Foltýn.

Vše ovšem naráží na to, že filtr pevných částic je obvykle poměrně drahá součástka. A protože je Česko rájem ojetin, které mají často filtr na hranici životnosti (a často je právě kvůli tomu původní majitelé prodávají), jezdí podle odhadů po našich silnicích statisíce aut s vykuchaným nebo nefunkčním filtrem pevných částic.

Kritika se ovšem dosud snášela také na automobilky, které za nové filtry jako náhradní díly, chtěly obrovské peníze. Na některé exotičtější modely stojí nový filtr klidně přes sto tisíc (Hyundai ix35, Chevrolet Orlando). Jedněmi z prvních, kdo přišel s programem náhradních filtrů za rozumné ceny byl Ford (ceny začínají na 14 tisících) a značky koncernu PSA tedy Citroën a Peugeot (od 12 tisíc). Nyní přistupují k razantnímu zlevnění značky koncernu Volkswagen.

Příklad

Škoda Octavia II 1.6 TDI

  • Originalní díl: 17 900 Kč (výměnný - díl má tuto cenu, pokud zákazník vrátí fíltr, který se z auta vymontovává)
  • Díl řady Economy (pro vozy starší čtyř let): 12 900 Kč (výměnný), 16 125 Kč (v případě, že zákazník starý filtr nevrátí)

Začátkem července tedy výrazně zlevnila i Škoda. Pro auta starší čtyř let jsou nyní filtry z takzvané řady Economy levnější přibližně o 60 procent, nově tak stojí od 12 900 korun. Zlevnily i filtry v nabídce originálních náhradních dílů, kde je cena 16 900 a 17 900 korun. V obou případech ceny platí v případě, že zákazník dealerovi vrátí původní už nefunkční filtr. V případě, že filtr nemá (třeba proto, že jej u ojetého auta předchozí majitel nechal vymontovat a zahodil ho), jsou ceny vyšší. Uvedené ceny platí pro filtry pasující do škodovek s motory 1,2, 1,4, 1,6, 1,9 a 2,0 TDI. V každém případě je však třeba pro každý konkrétní vůz ověřit díl podle VIN (rodného čísla vozu).

Podle informací iDNES.cz zlevní náhradní filtry pevných částic také ostatní značky koncernu Volkswagen, tedy VW, Seat a Audi. Nový ceník by měl být oficiálně zveřejněn v tomto týdnu.

Krok Škody chválí odborník na měření emisí Libor Fleischhans: „Filtry Škody tak nejenže budou patřit k nejlevnějším, ale především jsou funkční,“ komentuje. A varuje před neoriginály z druhovýroby: „Zkoumali jsme je a zjistili jsme, že nefungují. Dokonce mohou zničit motor.“ S tím souhlasí i Petr Petřík: „Když neoriginální filtry rozeberete, jsou poloviční. Emisní kontrolou auto projde, ale účinnost je mnohem menší.“ Životnost takového filtru odhaduje na 60 tisíc kilometrů. „Za celou kariéru jsem použil takový filtr jen jednou na výslovné přání zákazníka,“ dodává nezávislý automechanik.

Petr Petřík si ovšem všímá ještě jedné věci: „Často se mnoho věcí svádí právě filtr pevných částic. Vymění se, aby se nakonec zjistilo, že v něm problém nebyl.“ Podle servismana je za většinou problémů zanedbaná údržba a nekvalitní palivo.

„Zřídka se stane, že do autorizovaného dealerství přijede zákazník s požadavkem na výměnu DPF filtru v rámci standardní servisní záruky. Takovéto případy jsou ročně v jednotkách kusů,“ doplňuje Kateřina Jouglíčková, mluvčí českého zastoupení značky Kie. K samotnému poškození DPF filtru podle ní z 99% nedochází. „K jeho výměně může dojít v okamžiku, kdy je na vině jiná závada, například závada turbodmychadla či únik oleje,“ dodává. Kia podle Jouglíčkové zlevňování filtrů neplánuje: „Ceny surovin a materiálů pro DPF filtry dlouhodobě nezlevňují, ba naopak zvedají se.“ Jen pro představu: napříč celou modelovou řadou má Kia 14 typů filtrů.

  • Nejčtenější

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Pokutu za přespání v karavanu dohnal Němec až k soudu

Nocování na parkovišti v obytném autě se v Německu může dosti prodražit. Své si zažil jeden turista s karavanem, který...

Škoda nebude žádnou montovnou, říká Babiš. Nový šéf musí na kobereček

Premium Premiér Andrej Babiš a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček chtějí vědět, jaká budoucnost čeká mladoboleslavskou...

VIDEO: Polský kamion nezpomalí ani úzký levý pruh na rozkopané D1

Dálniční pruh musí být široký minimálně 2,5 metru, což je pro mnoho aut na hranici bezpečnosti. Vždyť mrazírenský...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kdo uteče, vyhraje. První automobilka ztrácí s Evropou trpělivost

Mitsubishi oznámilo, že to v Evropě balí. Zatím tedy zastavuje uvádění nových modelů. Rozhodující faktory jsou jasné:...

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

  • Další z rubriky

Nebezpečí pod kapotou: turbo se rozžhaví na 900 stupňů, xenon přes 5 tisíc

Premium Málokdo přemýšlí o tom, na kolik stupňů se zahřívají jednotlivé prvky v autě. Tím spíše, že palubní počítač informuje...

Když domácí oprava nestačí. Kolik zaplatíte za lakýrnické práce na autě?

Premium Oprava poškozeného laku není levná. Ceny ospravedlňuje jedině to, že oprava vyžaduje hodně práce, pečlivosti a...

Kosmetické úpravy na starším autě udělají velký rozdíl. A nemusí být drahé

Premium Navrácení zanedbaného auta do původního stavu nebývá často až tak pracné. Profesionální prodejci ojetin vydělávají...

Přezouvání gum je věda, pneumatiky si musí s autem rozumět

Mírná zima zdá se dává sbohem, je čas myslet na přezouvání auta. Nestačí jen přehodit kola. I přezutí pneumatik a...

Škoda dostane šéfa s úkolem zabránit, aby značka dotírala na VW a Audi

„Není nám k ničemu, když se Škoda vyvíjí ke třetí prémiové značce v rámci koncernu,“ prohlásil v rozhovoru publikovaném...

Zemřela manželka Jiřího Krampola, měla dlouhodobé zdravotní problémy

Ve věku 59 let zemřela Hana Krampolová, manželka herce Jiřího Krampola. Dlouhodobě se potýkala se zdravotními problémy.

Díky, že létáte se SpaceX. Loď Crew Dragon úspěšně dopadla do moře

Američtí astronauti Robert Behnken a Douglas Hurley úspěšně absolvovali nedělní návrat z Mezinárodní vesmírné stanice...

Jaromír Jágr poprvé ukázal na sociálních sítích novou přítelkyni

Hokejista Jaromír Jágr (48) a modelka Dominika Branišová (26) už několik týdnů tvoří pár. Absolvovali spolu několik...

Šéf Pirátů Ivan Bartoš je tatínkem. Miminku dali s manželkou neobvyklé jméno

Předsedovi Pirátů Ivanu Bartošovi (40) a jeho ženě Lydii (37) se v úterý večer narodil syn. Novopečený tatínek se s...