VIDEO: Saze ve výfuku znamenají problém s filtrem pevných částic

  9:21aktualizováno  9:21
Filtr pevných částic je dnes noční můra mnoha majitelů dieselových aut. Jednoduchým testem s rukavicí jsme ověřovali, v jakém stavu mají výfukovou soustavu auta, která se pravidelně pohybují v provozu. Kdo si nechal filtr pevných částic z výfuku vykuchat, může čekat při cestě na dovolenou přes Rakousko problémy.

Moderní naftové motory používají pro snížení emisí výfukových plynů takzvané filtry pevných částic. Dnes již nenajdete na trhu nových vozů turbodiesel, který by jím nebyl vybaven. Poslední vozy bez filtru pevných částic (říká se jim také DPF nebo FAP) plní normu Euro 4, od nástupu novější ekonormy Euro 5 mají již všechny automobily s naftovým motorem tento filtr, jinak by ji nedokázaly plnit. A nově je začínají výrobci montovat i do výfukového traktu benzinových motorů.

Jejich účelem je zachytávat rakovinotvorné pevné částice, aby se nedostávaly z výfukového potrubí do ovzduší.

Jedná se o mikročástice trojice skupin: o průměru 10 mikronů, tedy tisícin milimetru, 2,5 mikronu a menší než 1 mikron. Tyto částice síranů, dusičnanů, solí, kovů a podobně, které vdechujeme, zvyšují výskyt rakoviny až o 40 %. Ty největší poletují vzduchem hodiny, nejmenší i týdny. Tento polétavý prach se vdechnutím usazuje na průduškách a plicích, ale dostanou se až do plicních sklípků a krevním řečištěm do mozku.

Filtr pevných částic je tedy v podstatě lapač sazí. Jeho účelem je zachycené rakovinotvorné mikročástice nejen polapit a nevypustit do ovzduší, ale i účinně spálit. „Přibližně 500 kilometrů se filtr plní sazemi, aby potom, v případě dnešních bezúdržbových filtrů vozidel splňujících normy Euro 4 a 5, byly automaticky spáleny. Na to obvykle potřebuje vůz asi 10 minut a projeví se to bílým kouřem za vozem,“ popisuje Jan Karnolt, technický školitel společnosti Ford Motor ČR.

Filtry pevných částic jsou ovšem drahé a mají omezenou životnost, navíc jim velmi vadí krátké městské jízdy, při kterých nedokážou účinně pracovat a ucpávají se.

Filtr DPF (pevných částic)

Filtr DPF (pevných částic)

Na autoservis by se měli řidiči obrátit již při prvních příznacích omezené funkčnosti filtru. Ta se nejčastěji projevuje tím, že se filtr příliš často regeneruje. Motor pak má například vyšší volnoběžné otáčky a vyšší spotřebu. Nebo se rovnou na palubní desce rozsvítí signalizace poruchy filtru.

Majitelé dieselových aut se tedy často uchylují k tomu, že si nechávají filtr pevných částic vymontovat. Tím si ovšem zadělávají na malér. Výfukový systém je totiž homologovanou součástí vozu, která slouží k plnění emisních norem. Logicky, pokud část odstraníte, automobil příslušnou normu neplní. S tímto problémem se mohou potýkat třeba motoristé, kteří si zakoupili starší vůz s již odstraněným filtrem pevných částic. S tím se snaží bojovat ministerstva dopravy a životního prostředí.

Jednoduchým testem jsme ověřovali stav výfuků na jednom pražském parkovišti. Technický školitel českého zastoupení značky Ford vysvětluje, jak se stěrem z výfuku dá poznat, v jakém stavu je filtr pevných částic. Čistý výfuk znamená samozřejmě bezproblémovou funkci filtru, pokud je výfuková trubka špinavá, má to motoristu varovat, že filtr nepracuje ideálně. Pokud jsou ve výfuku dokonce saze, znamená to, že filtr vůbec nefunguje a pravděpodobně je spíš vymontovaný. Podrobnosti se dozvíte v naší videoreportáži.

Přesně tak zkoumají výfuky rakouští policisté. V případě, že ve výfuku najdou saze, pošlou vozidlo ke kontrole do nejbližší STK a může to dopadnout tak, že si ho majitel poveze po zaplacení tučné pokuty domů na podvalníku (více čtěte zde).

Chybějící nebo nefunkční filtr pevných částic je podle zkušenosti autobazarníků jednou z aktuálně nejčastějších vad vozu, kterou se prodávající snaží při nabízení auta maskovat. „Majitelé vozu s nefunkčním filtrem pevných částic nechtějí mnohdy investovat desítky tisíc korun do nákupu nového filtru, a tak se vůz snaží prodat,“ popisuje Pavel Foltýn z Auto ESA. Z filtru je podle něj nejčastěji odstraněna keramická vložka, nebo je ve vrchní části provrtán. „Oblíbeným trikem zkušených podvodníků je pak přeprogramování řídící jednotky, aby nepoznala, že je filtr nefunkční,“ říká Foltýn. Podle něj se pak na jeho nedostatečnou funkčnost přijde většinou až u emisní kontroly.

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Rodinný ideál: módní SUV a praktické MPV v jednom balení

Peugeot Rifter

V katalogu a asi i v prodejně vám budou tvrdit něco jiného, ale SUV opravdu není to nepraktičtější auto pro rodinu. Nad...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

Další z rubriky

Nenechte se rozptylovat hudbou, hlasitost a rychlé tempo jsou nebezpečné

Ilustrační snímek

Řidiči, kteří si pouští oblíbené hity za volantem, by měli zpozornět. Ne všechny písně jsou bezpečné. Britská studie...

Audi proti otázce „Už tam budem?“. Vyřeší ji virtuální realitou

Audi Holoride

Zná to snad každý řidič-rodič. A nejen ten. Otázka „Už tam budem?“ dovede pocuchat nervy nejedné osoby za volantem. U...

Autofotka týdne: Koncept zůstal v zákulisí, designér ho aspoň namaloval

Karim Habib, šéfdesignér Infiniti Motor Company, divize aliance Renault-Nissan...

„Toto je Infiniti QX, nemůžete ho vidět, ale je tu.“ Takovou premiéru světové autosalony ještě nezažily. Karim Habib,...

Najdete na iDNES.cz