Středa 19. ledna 2022, svátek má Doubravka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 19. ledna 2022 Doubravka

Obří průšvih na obzoru: Japonci zkoumají miliony vadných bezpečnostních pásů

  11:15
Nechvalně proslulý dodavatel automobilových komponent, japonská Takata, jejíž dodnes kompletně nedořešené problémy s nebezpečnými airbagy firmu položily, je opět na scéně. Ukázalo se, že na trh mohla vypustit miliony nevyhovujících bezpečnostních pásů.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Volvo

„Falšování dat pravděpodobně zahrnuje miliony kusů, což si vynutí masivní svolávání aut do servisů,“ píše japonský ekonomický deník Nikkei. Automobilky už podle jeho informací byly instruovány, aby se připravily na svolávací akce.

Na problémy upozornila firma Joyson Safety Systems (JSS), která převzala po zkrachovalé firmě některé z divizí. Takata měla falšovat data z výroby bezpečnostních pásů, aby splňovala standardy.

Společnost měla pozměnit údaje o některých pásech vyrobených v závodě v Hikone západně od Nagoje poté, co nedosáhly zákonem stanovených standardů pevnosti. „Bezpečnostní pásy byly poté odeslány klientům,“ uvedly zdroje Nikkei.

Nová obvinění jdou za dnes už neexistující společnosti, která podala návrh na konkurz v roce 2017. „Na rozdíl od smrtelně chybných nafukovacích airbagů se o bezpečnostních pásech společnosti nepředpokládalo, že by měly problémy,“ píše Nikkei a upřesňuje, že mohly být zfalšovány údaje o milionech pásů.

Vyšetřování dvacet let do minulosti

Firmu Takata převzala v dubnu 2018 v Americe registrovaná společnost Key Safety Systems, za kterou je čínský kapitál. Firma následně změnila svůj název na Joyson Safety Systems v souladu se svou mateřskou společností Ningbo Joyson Electronic.

Joyson Safety Systems dodávají bezpečnostní pásy výrobcům automobilů po celém světě. Na japonském trhu mají zhruba 40% podíl, což z firmy činí největšího dodavatele v zemi, a předpokládá se, že drží necelých 30 % globálního trhu.

Vzhledem k tomu, že bezpečnostní pásy přímo ovlivňují bezpečnost cestujících a jsou úplně ve všech autech už desítky let, mohlo by nejnovější zjištění přerůst v celosvětový skandál. Vše o bezpečnostních pásech čtěte zde.

„Neoprávněná manipulace s údaji bezpečnostních pásů byla odhalena letos na jaře po hlášení oznamovatele. Na pokyn ministerstva dopravy zahájila společnost Joyson Safety Systems Japan interní vyšetřování v závodu v Hikone. Společnost musí ještě předložit podrobnou zprávu o vyšetřování,“ píše Nikkei.

„Společnost JSS v současné době přezkoumává dostupná a relevantní data jednotlivých testů a produktů za posledních dvacet let,“ uvedl ředitel globální komunikace JSS Bryan Johnson. Firma oznámila vyšetřování vadných pásů veřejně až tento týden ve středu. JSS zdůrazňuje, že potenciálně nebezpečné pásy vyráběla továrna předtím, než ji od Takaty převzala.

Aféra s airbagy nebere konce

Celosvětová aféra s nebezpečnými airbagy společnosti Takata vypukla před deseti lety a nebere konce. Začátkem letošního října oznámila Honda, že v USA registruje 17. oběť, kterou defektní airbag zabil při nehodě modelu Civic z roku 2002, která se stala letos 20. srpna v Arizoně.

Automobilky se v rámci svolávací akce na airbagy Takata snaží dohledat kolem 100 milionů aut po celém světě, 63 milionů z nich se prodalo na severoamerickém trhu. Díky airbagům Takata tak dodnes v USA probíhá největší svolávací akce všech dob.

Úlomky z patrony s vyvíječem plynu umístěné uvnitř airbagu, která jej nafukuje, mohou být velmi nebezpečné pro posádku. Na celém světě je evidováno 290 zranění a 26 úmrtí zapříčiněných vadnými airbagy Takaty. V USA je nejvíc zasažená Honda s 15 úmrtími, dvě se stala na palubě fordů. Automobilky po celém světě bojují obecně s tím, že se majitele aut nedaří svolávat do servisů. K nejnovějšímu případu Honda uvedla, že za posledních osm let obesílala registrované majitele konkrétního civicu patnáctkrát. Zabitý řidič ovšem už v databázi značky nebyl a není jisté, zda o problematickém airbagu věděl.

  • Nejčtenější

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

Jak si zničit auto. Video silničářů varuje řidiče před hazardem poblíž sypačů

Správa a údržba silnic Středočeského kraje zveřejnila videozáznam z palubní kamery sypače, jehož prostřednictvím...

Nadšenec ze Sibiře si okarosoval kolo, šlape v něm do práce v mrazech

Ruský koumák si do sibiřské zimy postavil kolo s karoserií. Svůj stroj průběžně vylepšuje, závějemi se probíjí s...

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vana, gauč nebo basy piv? Policie radí, jak předjíždět cyklistu

Jak odhadnout jedenapůlmetrový odstup od cyklisty, kterého se chystáte předjet? Policie dává jednoduchou radu:...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nečekaný příbuzenský vztah. Vévodkyně Kate a Meghan pojí krev Přemyslovců

Premium Učebnice mluví jasně. Přemyslovci vymřeli po meči v roce 1306, kdy byl mladičký král Václav III. zákeřně zavražděn...

Češi investují do kryptoměn ve velkém. Stát řeší, jak je přinutit přiznat zisky

Premium Ještě nedávno byly virtuální měny jako bitcoin investicí především pro lidi, kteří chtěli experimentovat a nebáli se...

  • Další z rubriky

Stát chce do dobíječek pro elektromobily za šest let dát 5,5 miliardy

Ministerstvo dopravy chce do roku 2027 investovat do budování dobíjecích stanic pro elektromobily 5,5 miliardy korun....

Závodnicí na zkoušku. Přidej! Vlastně uber

Nikdy jsem neměla závodnické choutky, přesto mě redakce vyslala pilotovat okruhovou Octavii OCR Evo. Byla to jízda!

Německý hacker útočí na tesly, umí je částečně ovládat na dálku

Devatenáctiletý hacker tvrdí, že se naboural do palubního systému více než 25 tesel ve 13 zemích. David Colombo tvrdí,...

Škoda skoncuje se spalovacími motory v roce 2035, prozradil šéf odborů

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto skončí se spalovacími motory v roce 2035, uvedl předseda podnikové rady Škoda...

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Zemřela Adalia Rose. Holčička, která předčasně stárla

Adalia Rose byla velkou bojovnicí. Podle lékařů měla zemřít kvůli progerii krátce po porodu. Dožila se ovšem patnácti...

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

Čtyři typy žen, které by chtěl mít každý muž po svém boku. Jste mezi nimi?

Možná právě vy si lámete hlavu nad tím, jak si zajistit přízeň stávající či budoucího partnera? V tomto směru záleží na...

Začínal se čtyřmi zaměstnanci, dnes jich má devadesát a prodává i do světa

Svou firmu založil navzdory již existující konkurenci. Po úspěšném startu začal s vlastní výrobou výtahů, později...