Evropská unie má rychlý výstražný systém o nebezpečných spotřebitelských výrobcích nepotravinářského charakteru, který se jmenuje Rapex. Jeho prostřednictvím se dají monitorovat i svolávací akce automobilů. Z jeho dat čerpá i český server svolavacky.cz, který zveřejnil seznam 14 modelů, které měly loni šest a víc takových vyhlášených akcí.
Web upozorňuje, že vysoký počet takto nahlášených závad neříká, že takové modely jsou automaticky špatné, ale že jde především o poctivý přístup některých automobilek: „V naprosté většině se jedná o dobrovolná opatření, která do Rapexu nahlásily samy automobilky a nebyly k nim donuceny dozorovými orgány Evropské komise. Ocenit bychom měli fakt, že právě tyhle automobilky své chyby přiznaly a snaží se je napravit. Nejsou všechny takové,“ upozorňuje.
Tato formulace ale není úplně přesná, protože akcí, kdy je na autě třeba něco dodatečně upravit, existuje víc druhů. „Výrobci automobilů jsou povinni do systému Rapex hlásit všechny svolávací akce týkající se bezpečnosti. Přesně tak činíme i my. Nízké počty svolávacích akcí dlouhodobě potvrzují maximální bezpečnost vozů značky Škoda, což koresponduje i s výsledky EuroNCAP, kde naše vozy pravidelně získávají plné hodnocení pěti hvězd,“ říká Pavel Jína, tiskový mluvčí Škoda Auto Česká republika.
V systému Rapex se tak objevují zásadně závady týkající se bezpečnosti. Ty jsou automobilky povinny hlásit státním orgánům, v Německu třeba spolkovému úřadu pro motorová vozidla KBA. Kontaktním bodem výstražného systému Rapex za Českou republiku vůči Evropské komisi je ministerstvo průmyslu a obchodu. Ty je pak vkládají so systému Rapex. Automobilky zároveň také kontaktují majitele vozidel přímo, což je samozřejmě možné jen u prvních majitelů – při dalším prodeji už automobilky tyto kontakty nemají. Data se vkládají i do servisních systémů, takže se automaticky ukážou při prohlídce v autorizovaném servisu.
Nejvíc takových svolávacích akcí nahlásila v roce 2020 do systému Rapex automobilka Mercedes-Benz (57), následovaná značkami Peugeot (28), Ford (24) a Volkswagen (24). V první desítce se dále objevily Toyota (22), Audi (19), Citroën (18), BMW (17), Renault (15) a Opel (14).
Z pohledu konkrétních modelů mělo šest a víc akcí 14 modelů šesti značek:
- Mercedes-Benz třídy A,10 svolávacích akcí
- Citroën Jumpy, Citroën Spacetourer, Ford Transit, Peugeot Expert, Peugeot Traveller, 9 svolávacích akcí
- Peugeot 208, 8 svolávacích akcí
- Mercedes-Benz Sprinter, 7 svolávacích akcí
- BMW 3, BMW X3, Mercedes-Benz C, Mercedes-Benz E, Peugeot 3008, Toyota Yaris, 6 svolávacích akcí
„V zájmu zachování nejvyšší kvality produktů značka Peugeot neváhá spustit svolávací akci i v případě těch nejmenších servisních úkonů nebo při velmi nízké pravděpodobnosti výskytu,“ říká mluvčí českého Peugeotu Radka Matthey. „Co se týče velkého počtu svolávacích akcí u našich vozů v loňském roce, nevypovídá to o snížené kvalitě našich modelů. Cílem je hlavně předejít případným problémům a zajistit zákazníkovi dlouhodobě spolehlivý vůz. Snažíme se v této oblasti o zcela transparentní přístup, a proto jsme zavedli na našich stránkách službu, pomocí níž si může každý zákazník ověřit, zda se jeho vozu nějaká svolávací akce týká.“
Kromě toho ale existují tzv. servisní akce, které se netýkají bezpečnosti. To jsou věci typu výměna plastového dílu v obložení apod. Kvůli tomu se auta do servisů nesvolávají, ale řeší se vždy při pravidelné servisní prohlídce v autorizovaném servisu.
A třetí kategorií jsou závady, které se přímo netýkají bezpečnosti, ale automobilka je chce odstranit co nejdřív. Například Volkswagen tak aktuálně svolává golfy osmé generace kvůli aktualizaci softwaru infotainmentu a parkovací kamery. U některých kusů vybavených technologií mild-hybridního pohonu je třeba vyměnit celou řídicí jednotku.
Akce je označena jako dobrovolná a týká se 56 tisíc nových golfů dodaných loni v Evropě; 26 tisíc z toho je v Německu. Servisní akce aut vyrobených do července 2020, oprava v autodílně, může podle informací magazínu Quattroruote zabrat celý den. V polovině loňského prosince Volkswagen oznámil, že svolává do servisů po celém světě 38 tisíc aut, mimo jiné také modelů Golf, kvůli možným potížím s brzdovým pedálem (čtěte zde).
Informace o nebezpečných výrobcích nahlášených dozorovými orgány jsou zveřejňovány každý týden v pátek a jsou k dispozici v českém jazyce na webové stránce systému Rapex (zde).