Pátek 16. dubna 2021, svátek má Irena
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 16. dubna 2021 Irena

Naučte se správně používat bezpečnostní pásy, důležité je dotažení

Jedno cvaknutí a krátký pohyb ruky může být zásadní pro přežití. Bezpečnostní pásy v autech zachránily při nehodách přes milion lidských životů. Na povinnost se připoutat myslí naštěstí většina českých řidičů, ale ne všichni to umí správně. A pár centimetrů mezi pásem a tělem může mít fatální následky, varuje BESIP.

Současný zákon č. 361/2000 Sb. nařizuje řidiči i spolucestujícím na sedadlech vybavených bezpečnostními pásy připoutat se. Výjimky se týkají pouze couvání, zdravotních důvodů nebo určitých profesí - například bezpečnostních sborů, horské služby a ozbrojených sil.

Pořezání, zlomeniny i smrt: zapnutý pás snižuje riziko o čtvrtinu

Soudní znalec a primář patologie z Nemocnice Na Bulovce Michal Beran se s následky zapomínání na bezpečnostní pásy setkává denně. Při vysokých rychlostech může dojít i ke zraněním bezpečnostním pásem, nedají se však srovnat s tím, co se stane při nehodě nepřipoutanému.

Jaké úrazy se nejčastěji stávají při nepoužívání bezpečnostních pásů?
Typickým poraněním při čelních nárazech u osob, které nejsou připoutány, bývají řezné rány v obličeji, ale i poranění krční páteře. Většinou jde o podvrknutí páteře, někdy i o zlomeninu, která může končit smrtí. Použití bezpečnostních pásů snižuje počet těchto poranění o 20 až 25 procent.

Někteří řidiči jsou přesvědčení, že použití bezpečnostních pásů může být nebezpečné, protože se nedostanou při havárii včas z vozu ven...
Bezpečnostní pásy, pokud jsou dobře utažené, zabraňují nárazům do tvrdých součástí přední strany kabiny vozu. A jestli se posádka nemůže dostat ven, existuje možnost pásy v kritický moment přeříznout nebo přestřihnout. Když jsou při havárii lidi v autě namačkáni, musí je stejně hasiči ze zmenšeného prostoru nejprve vystřihávat. Riziko, že zůstanou uvězněni v pásech, je daleko menší, než když budou při dopravní nehodě nepřipoutaní.

A kromě toho, nepřipoutaní lidé mohou být také poraněni airbagy. Je popsán i případ, kdy došlo k odtržení hlavy nepřipoutaného dítěte při prudkém nafouknutí vzduchového polštáře. Doporučuji tedy připoutat se vždycky. Samozřejmě, že při vysokých rychlostech může dojít k poranění pásy - a to od banálních, jako jsou krevní výrony a oděrky, až ke zlomeninám žeber nebo klíční kosti. Ale tato poranění bývají daleko slabší povahy, než to, co se může stát nepřipoutanému člověku. Když dojde ke zlomenině páteře, většinou to má doživotní následky, nebo to končí smrtí.

Proč by měl řidič myslet na dotahování bezpečnostních pásů, i když to není tak pohodlné, jako když se připoutá volněji?
Když je pás nedotažený, a zůstane větší vůle mezi pásem a tělem, může zraňovat samotný pás. Najednou člověk padne do napnutého pásu jako do překážky, posune se ještě dál, než kdyby byl připoután dotaženým pásem. Dosáhne tak třeba až na palubní desku nebo volant, a může se zranit i o tuto překážku. To nemluvím o vybuchujícím airbagu, jemuž se člověk ve chvíli jeho nafukování nebezpečně přiblíží.

Zákon není samoúčelný, bezpečnostní pásy za dobu své moderní existence zachránily více než milion lidí a významně poklesl i počet těžkých úrazů. Podle statistik umírá při nehodách na předních sedadlech nepřipoutaný člověk 6x a v obci dokonce 8x častěji než připoutaný. Na zadních sedadlech pak umírá 71 procent nepřipoutaných cestujících.

Podle odborníků z BESIPu se však mezi řidiči stále najdou takoví, kteří míní, že pásy nejsou potřeba, že nestojí za to se s nimi zdržovat na krátké vzdálenosti nebo dokonce že jejich používání je nebezpečné. „Tací pak riskují nejen pokutu a ztrátu bodů, ale především životy své i ostatních, především svých blízkých a kamarádů, se kterými v autě cestují,“ připomněl přetrvávající problém šéf BESIPu Martin Farář.

Bezpečnostní pásy jsou nejúčinnější do rychlosti 50 kilometrů v hodině. Jejich efekt se také odvíjí od druhu srážky. V případě čelního nárazu je účinnost pásu 43 procent, v případě bočního nárazu 39 procent, při střetu zezadu 49 procent a při převrácení vozu až 77 procent.

Nedotažený pás nepomůže

Nejde jen o samotný návyk připoutat se před každým vyjetím, ale také o to, jak tento automatický a samozřejmý pohyb uděláme. „Stejně důležité je před jízdou nezapomenout seřídit si výšku pásu, pořádně jej dotáhnout, a nezapomenout na správné nastavení opěrky hlavy,“ připomněl Martin Farář.

Bezpečnostní pás je třeba nastavit tak, aby nevedl cestujícímu přes krk, ale přes rameno. Po zapnutí pásu bychom ho měli dotáhnout tak, aby pevně přiléhal k tělu. Mnohým je to nepříjemné, ale v případě nárazu nás uvolněný pás nezachytí okamžitě a naše tělo bude pokračovat k čelnímu sklu vysokou rychlostí mnohem delší dobu. Mohou to být centimetry, ale i více - a o to víc se přiblížíme vybuchujícímu airbagu.

Řada lidí si pás úmyslně povoluje v oblasti pasu, ženy zase často pás drží rukou, aby je netlačil do prsou - v takovém případě pás zafunguje až se značným zpožděním. Naše tělo nezastaví a zvyšuje se riziko zranění nejen od airbagu, ale i od samotného pásu.

Přistání do airbagu je přesně naprogramované

Když airbag vybuchne, nafukuje se ve zlomku sekundy velký objem. Ve chvíli, kdy má dojít ke střetu s letící hlavou, je vak maximálně nafouknutý a je velmi tvrdý, protože je v něm velký tlak. A tělo ho svou vahou začne vyfukovat, a hlavu tak pružně zadrží.

Systém ale počítá s tím, že jste připoutáni. Když se nepřipoutáte, při nárazu se tělo pohybuje dál rychlostí jedoucího auta, vozidlo už stojí a tělo pokračuje proti rozvinujícímu se airbagu. Airbag počítá, že jste ve správné poloze, ale vy přistanete v airbagu, který se teprve rozbaluje a to může být nebezpečné.

Airbag pak může těžce zranit nebo třeba zlomit vaz.

Pro tento účel výrobci montují do aut předpínače bezpečnostních pásů. V případě havárie se tak automaticky díky použití patrony, bezpečnostní pásy celé posádky dotáhnou a jejich těla se zafixují ve správné poloze. Pokud jsou předpínače použity společně s airbagy, snižuje se výrazně riziko zranění. Pás nedotažený pás k tělu však toto technické řešení oslabuje. I proto některé automobilky už dnes do svých aut montují automatické dotažení pásu po jeho zapnutí.

Pozor na bundy

Stejný problém, jaký může způsobit nedotažený bezpečnostní pás, může přinést i zdánlivá maličkost jakou je oblečení - v zimě jsou to tlusté teplé svetry a péřové bundy. Bezpečnostní pás se totiž ani v tomto případě dostatečně nepřitiskne k tělu a hrozí zbytečná zranění. V zimních měsících by tedy řidiči měli zvažovat, jaké oblečení si oni a jejich posádka nechají na sobě. Rozhodně by se na tento detail nemělo zapomínat u dětí a v okamžiku, kdy se prostor auta vyhřeje, je z teplého oblečení odstrojit (více čtěte zde).

Velké komplikace při nárazu mohou způsobit také předměty, které máme po kapsách. Klíče, mince nebo mobilní telefony, které zůstanou mezi tělem a pásem, nám mohou při nehodě zbytečně ublížit. Při nárazu 50 kilometrů v hodině váží devadesátikilový člověk téměř 5,5 tuny. Přesně takovou váhu pak musí pás zadržet, a je-li mezi ním a naším tělem, například kyčelním kloubem nebo žebry, pevný předmět, je drcen právě takovou vahou.

Fotogalerie

Historie pásu

Vůbec poprvé použili pětibodový bezpečnostní pás v autě Louis Renault v roce 1903. Tříbodový pás, jak ho známe dnes, zkonstruoval Švéd Nils Bohlin a švédská automobilka Volvo ho premiérově do standardní výbavy svého vozu instalovala v roce 1959. Zanedlouho se bezpečnostní pás začal používat i v tehdejším Československu. První povinné používání bezpečnostních pásů posádky automobilu na předních sedadlech, ale zatím pouze mimo obec, bylo u nás zavedeno od 1. ledna 1967. Od roku 1976 se pak museli v autě jedoucím mimo obec poutat i cestující na zadních sedadlech. Povinnost používat bezpečnostní pásy na všech sedadlech i v obci, byla u nás zavedena od 1. ledna 1990.

Autor:
  • Nejčtenější

Řidiči budou muset při předjíždění cyklistů dodržet vzdálenost 1,5 metru

Poslanci se přiklonili k větší ochraně cyklistů. Řidič bude muset při předjíždění míjet cyklistu nejméně ve vzdálenosti...

Nejpřísnější zákaz dieselů Německa staví na odhadech. Pětiletá auta na odpis

V německé spolkové zemi Bádensko-Württembersko existuje obzvlášť „zelená“ zóna. Stuttgart, domov značky Mercedes,...

Parkování v Židlochovicích: maximálně jedno místo na rodinu a další sdílené

Přestože Češi mají v průměru dvě auta na domácnost, budou mít budoucí majitelé bytů v nové čtvrti Chytré Líchy v...

Škoda Kodiaq dostala novou příď, RSo vyměnilo TDI za benzin

Škoda Kodiaq, kterou zahájila česká automobilka v roce 2016 svou SUV ofenzivu, se dočkala designové i technické...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Policie převezme defendery, moderní drsňácké landrovery nabídnou i armádě

K policii nastoupí moderní Land Rovery Defender. Třicet kusů speciálně upravených vozů dodá společnost Dajbych. ...

Bláznivý voyeur Tichý. Žil jako bezdomovec, dnes jeho fotky stojí statisíce

Premium V jeho domě se fotky válely po zemi, padal na ně prach i bláto z bot. Na téměř každé z nich byla skvrna od kávy nebo...

Za fotky nehody Philipa nabízeli obří sumu. Neprodal jsem, říká exšéf Kladrub

Premium Když v roce 1996 přijela do Čech britská královna Alžběta II., snad nikdo nemohl velkému milovníkovi koní a jejich...

Svačiny jsou zbytečné. Stačí jíst dvakrát denně, vysvětluje profesor Anděl

Premium Nadváhu má v Česku až 44 procent mužů a 31 procent žen. A obezitu dalších 20 procent mužů a 18 procent žen. Statisíce z...

  • Další z rubriky

Předjíždění cyklistů je stres pro všechny. Důležité je číst terén

Větší ochranu pro cyklisty přináší novela zákona o silničním provozu, kterou ve středu ve třetím čtení schválila...

Hyundai v Česku svolá 13 000 SUV z Nošovic. Tucsony jedou do servisu s ABS

Zastoupení automobilky Hyundai svolává v Česku k preventivní servisní akci 13 000 vozů Tucson předchozí generace...

Němci odhalili dětskou autosedačku, která se při crashtestu utrhla

Německý autoklub ADAC varuje před používáním dětské autosedačky Chicco Kiros i-Size se základnou Kiros i-Size. Při...

Automobilky straší špion spotřeby, problémy budou mít i hybridy

Premium Žalovat se nemá, ale hlásit se to musí. EU začala od ledna prostřednictvím speciálního softwaru na dálku sledovat...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Kuchyň mají na terase. Šílený plán mladých manželů je geniální

Honza a Katka se po svatbě nastěhovali do domu svých prarodičů. V patře, které obývají, jim však chybí kuchyň. A tak...

Princ Harry se vrátil do Británie na pohřeb dědečka, karanténu nestihne

Britský princ Harry přiletěl z Los Angeles na pohřeb svého dědečka prince Philipa. Na letišti Heathrow ho v neděli po...

Pohřeb prince Philipa se bude konat 17. dubna, Harry dorazí bez Meghan

Buckinghamský palác oznámil, že pohřeb zesnulého prince Philipa se bude konat 17. dubna. Zároveň potvrdil, že princ...

Karel neskrýval, že chce syna, prozradila těhotná Lilia Khousnoutdinova

Lilia Khousnoutdinova (32) a Karel Janeček (47) se za pár týdnů dočkají miminka. Publicistka, návrhářka a cestovatelka...

U takové svi.. nemusím být inteligentní. Ve Výměně se vyhrožovalo rozvodem

V jedné rodině pohoda, ve druhé napětí a tichá domácnost. Pavlovi s vyměněnou manželkou došlo, že doma může být dobře....