Svolání automobilů nařídil americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA).
General MotorsNejvětší americká automobilka, v roce 2019 vyrobila 7,7 milionu aut GM vyrábí osobní a nákladní automobily ve více než třiceti zemích světa a zastřešuje 4 značky: Buick, Cadillac, Chevrolet, GMC a nově oživený Hummer. Vlastní australský Holden a v čínských značkách Wuling, Baojun a Jiefang drží podíl. Značky Pontiac, Oldsmobile a Saturn jsou v současné době neaktivní. Do roku 2017 vlastnilo GM značky Opel a Vauxhall (obě do roku 2017) a v letech 1990 až 2011 také značku Saab. |
Automobilka se opakovaně snažila úřad přesvědčit, že opatření není nutné, protože neexistuje bezpečnostní riziko. Majitelé vozů však reagovali obviněním, že GM upřednostňuje své zisky na úkor bezpečnosti, napsala agentura AP.
Automobilka uvedla, že se i nadále domnívá, že svolání vozů není podložené faktickými a vědeckými poznatky. Rozhodla se však, že „se podrobí rozhodnutí NHTSA a začne podnikat nezbytné kroky“.
Nafukovače společnosti Takata dělají automobilovému průmyslu starosti již několik let. Při aktivaci totiž mohou prasknout a vymrštit do vozu kovové části.
Aféra s airbagy nebere konce
Celosvětová aféra s nebezpečnými airbagy společnosti vypukla před deseti lety a nebere konce. Začátkem letošního října oznámila Honda, že v USA registruje 17. oběť, kterou defektní airbag zabil při nehodě modelu Civic z roku 2002, která se stala letos 20. srpna v Arizoně.
Automobilky se v rámci svolávací akce na airbagy Takata snaží dohledat kolem 100 milionů aut po celém světě, 63 milionů z nich se prodalo na severoamerickém trhu. Kvůli airbagům Takata tak dodnes v USA probíhá největší svolávací akce všech dob.
Na celém světě je evidováno 290 zranění a 26 úmrtí zapříčiněných vadnými airbagy Takaty. V USA je nejvíc zasažená Honda s 15 úmrtími, dvě se stala na palubě fordů. Automobilky po celém světě bojují obecně s tím, že se majitele aut nedaří svolávat do servisů. K nejnovějšímu případu Honda uvedla, že za posledních osm let obesílala registrované majitele konkrétního civicu patnáctkrát. Zabitý řidič ovšem už v databázi značky nebyl a není jisté, zda o problematickém airbagu věděl.