Avia oslaví století koncem naftových náklaďáků, přejde na elektropohon

  18:00aktualizováno  18:00
Avia Motors končí na podzim se sériovou výrobou nákladních aut se spalovacími motory. V Přelouči se chtějí do budoucna zaměřit na elektromobily. Avia letos zákazníkům dodá několik desítek nově vyrobených vozů Avia Initia, mezi kterými budou i výroční auta k roku 1919, kdy značka vznikla.

Avia D120 EURO 5 | foto: Avia

Celková letošní produkce bude v Avii o něco nižší než v minulém roce. Je to dáno i tím, že se společnost letos soustředí především na výrobu vozů s pohonem 4x4, se kterými počítá i do budoucna.

Kvůli přísnějším evropským emisním normám se ovšem majitelé rozhodli výrobu vozidel se spalovacími motory na podzim ukončit. Dál bude ale pokračovat zakázková výroba vozů Avia Initia s pohonem 4x4. Firma bude také poskytovat servisní podporu několika tisícům vozidel Avia řady D a Initia.

„Budeme potřebné součástky i nadále vyrábět, a to včetně montáže dílů do celků,“ uvedl generální ředitel firmy Tomáš Adamec. Podle něj má společnost dostatek náhradních dílů. Avia Motors by se také mohla stát subdodavatelem některých komponentů potřebných pro automobilový průmysl.

V Přelouči se budou nejen vyrábět Avie, ale i podvozky pro nákladní...

V Přelouči se budou nejen vyrábět Avie, ale i podvozky pro nákladní elektromobily.

Společnost se chce nyní zaměřit na elektromobilitu, hledá vhodné partnery pro projekt užitkových elektromobilů lehké a střední kategorie. „Avia jedná s partnery, kteří by dodávali části vozidel,“ uvádí mediální zástupce firmy Daniel Potocký.

Pro projekt užitkových elektromobilů lehké a střední kategorie by přeloučská automobilka poskytovala podvozky a kabiny, partner elektromotory a baterie.

Společnost již s takovou spoluprací zkušenosti má. Koncem minulého desetiletí vyráběla elektromobily na podvozku Avia modelové řady D spolu s britskou firmou Smith. Tyto vozy se pak uplatnily jak na britském, tak i na americkém trhu.

Avia D120 EURO 5
Avia D120 EURO 5

„Nová vozidla by byla vhodná například pro městský a příměstský rozvoz. Využívat by je mohly firmy, které si vytvoří síť nabíjecích stanic, třeba Česká pošta,“ uvedl Potocký.

Podle něj by roční produkce elektromobilů mohla dosáhnout několika stovek kusů. Díky tomu by zůstal zachován současný počet zaměstnanců firmy, kterých v Přelouči pracuje kolem osmdesáti.

Rekordní stíhačka a nejrychlejší auto českých silnic

Historie Avie v obrazech

Podnik Avia v roce 1923
Třímotorové bombardéry Avia F.IX československého letectva
Naše Avie Av-14 měly kvalitnější dílenské zpracování než originální Iljušiny....

Modrá legenda českých silnic

Pražská továrna Avia byla založena 12. září 1919, během století existence se proslavila nejprve jako výrobce letadel – meziválečnému Československu dala například nejvýkonnější stíhačku B-534. Za komunistického režimu ale tvořila hlavní náplň činnosti produkce nákladních vozů, zejména modrých „saviemů“ ve francouzské licenci. Její osud se zkomplikoval po listopadu 1989, kdy jen s obtížemi čelila přílivu zahraniční konkurence. Nyní kdysi slavná značka spíše přežívá a čeká na nový impulz.

Do automobilové výroby se Avia zapojila krátce po válce, kromě dílů v pražských Letňanech produkovala od roku 1947 nákladní automobily Škoda 706 i z nich odvozené autobusy. V roce 1961 pak z vysočanské pragovky převzala výrobu terénních vozů Praga V3S, která až v 80. letech přešla do Bratislavy.

Modrá avia

Dříč, co si užil spousty posměšků

Nákladní vozy z Avie se staly nesmrtelným symbolem československé automobilové dopravy. Získaly titul nejrychlejších aut našich silnic, protože byly často vidět na špici kolony. Ale nadávku "modrý mor" si avie nezaslouží, ve své době totiž odvedly pořádný kus práce. Historii čtěte zde

Na silnici značku Avia proslavily až typické většinou modré „saviemy“, licenční verze francouzského lehkého nákladního vozu z koncernu Renault, které se začaly vyrábět v roce 1968. V 80. letech z Letňan (i pobočných závodů) ročně vyjíždělo až 17 000 vozů a ještě na počátku 90. let téměř 10 000. V různých obměnách se původní řada A vyráběla až do přelomu století, celkem jich vzniklo na čtvrt milionu. Poté nastoupil nový vůz, jehož vývoj přišel automobilku na čtyři miliardy korun.

Nová řada nazvaná D, vyvinutá pod taktovkou nového korejského majitele Daewoo, však nedokázala získat dostatek zákazníků. Přes investiční skupinu Odien se v říjnu 2006 stal novým vlastníkem Avie indický producent nákladních vozů a autobusů Ashok Leyland, ani ten ale nedokázal postavit automobilku na nohy. V roce 2012 sice továrna po delší době prodala přes tisícovku vozů, už v roce následujícím ale indický vlastník výrobu automobilů Avia v Česku ukončil a část zařízení přesunul do Indie.

Fotogalerie

Na jaře 2016 koupila letňanskou továrnu skupina Czechoslovak Group, která mimo jiné vlastní kopřivnickou Tatru, a chtěla obnovit výrobu, kterou přestěhovala do areálu v Přelouči. Původní letňanský areál již přitom před nějakou dobou prodala a současný vlastník na atraktivních parcelách nedaleko metra počítá s vybudováním nové čtvrti.

Avia Motors před časem získala dvě dotace z programu Integrovaných územních investic (ITI) Hradecko-pardubické aglomerace. Na rozšíření vývojových kapacit dostane z evropských fondů 15,6 milionu korun, na vývoj nové generace nákladních vozidel Avia s elektropohonem pak 19,4 milionu korun.

Autoři: ,


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku...

Elektrická Honda E je miláček publika, do Česka přibzučí za dva roky

Honda e

VIDEO Frankfurt (Od zpravodaje iDNES.cz) Honda konečně dotáhla do sériové podoby svůj první elektromobil. Malý hatchback s jednoduchým...

Škodovka v době elektromobilní. Do tří let plánuje deset modelů

Škoda eCitigo

VIDEO Frankfurt (od zpravodaje MF DNES) Podobně jako jiné automobilky věnovala mladoboleslavská Škodovka většinu prostoru na frankfurtském...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Elektromobilem do Itálie od zásuvky k zásuvce: nejdražší byla zmrzlina

Hyundai Kona Electric na slavné Via Chiantigiana skrze srdce Toskánska.

VIDEO V dojezdu na „jednu plnou“ se elektromobily nemohou s vozy poháněnými spalovacími motory rovnat....

První supernabíječka pro elektromobily v Česku otevře v září u Berouna

Nabíjecí stanice IONITY u čerpací stanice OMV na dálnici D5 u Berouna

Rozvoj infrastruktury pro nabíjení prozatím v Česku pokulhává. Pražský magistrát chce nabíjet auta...

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Mazda bude dobíjet elektromobil Wankelem. Prototyp jezdí hladce

Prototyp elektromobilu Mazdy postavený na základech modelu CX-30

Mazda naskakuje do elektrického rychlíku se zpožděním a stojí to za to. Rozvoj elektrické infrastruktury vázne, rvačka...

První škodovka na elektřinu startuje na 430 tisících korunách

Elektromobil Škoda Citigo-e iV při natáčení v centru Prahy

Malý elektrický Citigo bez stokoruny za 430 tisíc a hybridní Superb iV s cenou začínající na 876 900 korunách. Škoda na...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

„Čínské tesly“ přijely do Evropy po svých, zahajují autosalon ve Frankfurtu

Aiways U5

Čínský start-up Aiways chce být čínskou Teslou. Prototypy prémiového elektrického SUV dojely po vlastní ose ze Si-anu...

Další z rubriky

Blesk z Itálie je nejrychlejší lambo všech dob, místo turba má kondenzátory

Lamborghini Sián FKP37

Automobilka Lamborghini si jde v mnohém vlastní cestou. Důkazem toho je i nová limitovaná edice vozu Sián. Za dva...

GLB: sedm míst na základech malých mercedesů s pohonem předních kol

Mercedes GLB

Po vlažném přijetí někdejšího GLK to vypadalo, že se hranám u Mercedesu na dlouho odzvonilo. Nakonec se vracejí jen po...

Škoda chystá na indický trh SUV za 260 tisíc korun, představí ho v únoru

Indickému vkusu lépe vyhovuje současný model Rapid, který se v provedení pro...

Šéf automobilky Škoda Auto Bernhard Maier během autosalonu IAA ve Frankfurtu prozradil, že firma plánuje v Indii...

Najdete na iDNES.cz