Autofotka týdne: Nákladní vůz bez řidiče nastoupil do práce

aktualizováno 
Einride je švédský, jen dva roky mladý start-up, který postavil elektrický robotický nákladní vůz T-Pod. Futuristický bílý autorobot právě nastoupil do služby. Jezdí v logistickém terminálu.

Autonomní elektrický nákladní vůz T-pod v akci na překladišti v Jönköpingu | foto: Einride

Nejproblémovější položkou automobilové dopravy je řidič, a u kamionů to platí o to víc, protože člověk potřebuje přestávky na odpočinek a další nezbytné věci. Stroj pak zahálí. Podrobnosti čtěte ZDE

Náklaďák od Einride vypadá správně futuristicky, původní kabina je redukovaná jen na čelo, ve kterém jsou ukryté nezbytné komponenty. To v architektuře vozu ušetřilo další místo, které pak v pracovním nasazení může zabírat náklad. Ještě lépe než T-Pod to ukazuje z něj odvozená varianta T-Log, která je uzpůsobená na převoz dřeva - o co méně místa zabere kabina, o to delší klády se dají naložit.

Autonomní elektrický nákladní vůz T-Log

Autonomní nákladní vůz od Einride teď nasadila do ostrého provozu logistická firma DB Schenker. Do běžného provozu zatím autonomní auta bez dozoru a s jinými než výzkumnými úkoly nemohou. T-Pod tak brázdí cesty v uzavřeném areálu terminálu DB Schenker ve švédském Jönköpingu. Tam nepřetržitě jezdí mezi sklady. Obě firmy tak tuto technologii otestují v rámci přípravy na postupný přechod do silničního provozu.

„Autonomní řízení bude stále důležitější. Spolu s Einride chceme v blízké budoucnosti do běžného provozu uvést první autonomní elektrický nákladní vůz,“ říká Jochen Thewes, CEO společnosti DB Schenker.

Úplně bez dozoru T-Pody nejsou, není ovšem třeba na každý vůz jeden řidič, jako u klasických aut. T-Pod je pod dohledem operátora, který může vůz ovládat až na vzdálenost několika set kilometrů. Flotilu koordinuje inteligentní trasovací systém, který optimalizuje časy doručení a sleduje životnost baterií a spotřebu energie.

Fotogalerie

„Díky absenci kabiny řidiče je T-Pod menší, má větší nosnost nákladu a flexibilitu, nižší výrobní a provozní náklady a optimalizovanou spotřebu energie,“ uvádí DB Schenker.

T-pody mají 200kWh akumulátory, které mají vystačit na 200 km dojezdu. Maximální rychlost je omezena na 85 km/h. Auto s půdorysem 7 x 2,5 metru pobere až 15 europalet. Maximální hmotnost je 26 tun.

Firmy Einride a DB Schenker své partnerství zahájily letos v dubnu. Dohoda zahrnuje pilotní provoz v Jönköpingu s možností dalších pilotních projektů v zahraničí. O T-Pod projevil zájem také Lidl, který podepsal s Einride smlouvu o partnerství v loňském roce. Letos v březnu oznámili partnerství s výrobcem čipů NVIDIA.

Einride nyní vyvíjí vlastní rychlonabíječku pro své T-Pody a plánuje, že v roce 2020 bude na dvousetkilometrové trase mezi Göteborgem a Helsingborgem pendlovat 200 T-Podů. Einride založili v roce 2016 Robert Falck, Filip Lilja a Linnéa Kornehed.

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Nové kouzlo malého kombíku. Fabia je normální auto české rodiny

Škoda Fabia

Škoda Fabia letos oslaví dvacáté narozeniny a je stálicí v nabídce mladoboleslavské automobilky. Spolu s Renaultem Clio...

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

S nejmenšími auty je amen. Regule je prodražují a elektřina je nespasí

Fiat 500

Nejmenší auta jsou ohrožený druh, Volkswagen a PSA naznačují, že nové generace VW UP! nebo Peugeotu 108 se nedočkáme....

Další z rubriky

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

OBRAZEM: Do Pragovky se sjely automobilové klenoty. Dorazí i Ralf Schumacher

Zlatý volant 2019

Industriální prostor Pragovky, továrny, ze které vyjížděly slavné Pragy V3S, hostí motoristický galavečer Zlatý volant....

Škoda Octavia 2,0 TDi DSG...
Škoda Octavia 2,0 TDi DSG...

r.v. 2016, naj. 73 796 km, diesel
468 888 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz