Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Rok 2023 končí pro americké automobilky vystřízlivěním z elektromobility

Na cestě k plně elektrické budoucnosti si letos americký automobilový průmysl udělal malou zajížďku. V analýze vývoje popisují komentátoři Reuters nepřehlednou situaci roku 2023, do nějž výrobci vozů nastoupili se spoustou odvážných plánů. Které ovšem po střetu s realitou trhu museli přehodnotit.
Není pravdou, že by se automobilkám vyrábějícím elektromobily v roce 2023...

Není pravdou, že by se automobilkám vyrábějícím elektromobily v roce 2023 nedařilo. Ty čínské si vedly dobře. | foto: Getty Images

Na začátku roku ve Fordu nepochybovali, že F-150 Lightning má velký potenciál. Prognózy vypadaly nadějně. V srpnu na montážních linkách v michiganském Dearbornu spustili trojsměnný provoz, chtěli do konce roku překonat limit a vyrábět 150 000 kusů ročně.

Už v říjnu ovšem vedení vyhodnotilo, že poptávka po elektromobilech F-150 zdaleka není tak dostatečná, aby to stačilo k udržení plánovaného tempa výroby. Třetí směna byla zrušena, přibližně 700 dílenských pracovníků bylo propuštěno. Nadšení vystřídala skepse, omezení investic do vývoje, hledání prostoru pro úspory a žádosti o vládní podporu. A jak popisují ve své analýze komentátoři Reuters, podobný trend je charakteristický pro průběh vývoje prakticky ve všech velkých amerických automobilkách.

Nikdo sice nepochybuje, že čísla prodejů elektromobilů výhledově porostou – do roku 2030 se v USA očekává zšestinásobení produkce – tato budoucnost zkrátka ovšem ještě zatím nenastala.

„Elektromobily jsou budoucností obchodu s osobními automobily,“ říká sebejistě Jeff Parent, šéfmanažer společnosti AutoNation, největšího amerického řetězce prodejců automobilů. Ale připouští, že následující tři až čtyři léta to bude k cestě za budoucností „trochu drncat“. Kvůli obavám z ceny, i pro nedostatečné kapacity k nabíjení.

„Jinak ale poptávka po elektrických vozidlech na všech velkých trzích stále roste rychleji než poptávka po vozidlech celkově,“ vysvětluje Parent svůj důvod k optimismu.

Měl to být hit sezóny. Ford ale nakonec uznal přešlap, a s výrobou zpomalil. F-150 Lightning se prodává o dost méně, než čekali.

Svým způsobem to potvrzují analýzy společnosti JATO Dynamics. Ovšem s jedním kritickým dovětkem: „Z těch 33,4 milionů nových elektromobilů, očekávaných globálně v roce 2030, bude většina vyrobena v Číně. Díky vládním dotacím a cenové válce vedené čínským lídrem jsou tamní elektromobily cenově dostupnější, než běžná vozidla se spalovacím motorem.“

Zákazník stojí jinde, než americká automobilka

Severní Amerika prý má na to, aby se vlastní výroba bateriových elektromobilů do roku 2030 navýšila téměř na 7 milionů vozidel, a tím obsadila asi 40 procent předpokládaného amerického trhu. Nicméně ani tento optimistický odhad nedosahuje cílů vytyčených současnou administrativou prezidenta Bidena.

O tom, že poptávka spotřebitelů po elektromobilech celosvětově roste, ale zavádění elektromobilů neprobíhá tak rychle a hlavně s takovým ziskem, jak manažeři automobilek očekávali, hovoří i analytici AutoForecast Solutions. „Vysoké pořizovací náklady posunuly nové elektromobily mimo dosah kupců ze střední třídy. Zvláště patrné je to ve Spojených státech, kde automobilky vyrábějící elektromobily musely letos přehodnocovat své produktové strategie a hledat si klienty,“ tvrdí.

V odpovědi na otázku, zda stále usilují o plnou elektromobilitu do roku 2035, vyřkla větu: „Musíme se přizpůsobit tomu, kde je náš zákazník,“ jako první generální ředitelka General Motors, Mary Barraová. A v různém znění tato odpověď letos zazněla mnohokrát od představitelů ostatních amerických automobilek.

Ta věta je velmi nezabarveným prohlášením, konstatováním ne-prohry a ne-vítězství, protože dosavadní mnohamiliardové investice do inovací se zatím míjí svým účelem. A navenek také ospravedlňuje to, proč se letos výrobci automobilů obraceli na politiky s žádostí o další pomoc, která by kompenzovala vysoké náklady přechodu na elektrická vozidla.

Velké vítězství. Americké automobilky si bez Tesly, respektive bez sítě jejích dobíječek, ve USA neporadí.

Nevyhrávající. A jeden vítěz

Americké automobilky teď zoufale lobbují za to, aby vláda ustoupila od přednastavených emisních pravidel. Podle nich by v roce 2032 měly elektromobily tvořit dvě třetiny prodejů nových vozidel v USA. Nesplnění by pro ně znamenalo pokutu ve výši až 14 miliard dolarů. Což je za současné situace likvidační.

Páky, které výrobci automobilů na americké politiky mají, jsou možná omezené, nicméně táhnou pořád stejně. Cenová dostupnost a přístup k nabíjení. Pokud Bidenova administrativa neustoupí od emisních pravidel, bude za to muset zaplatit dotacemi na pořizování elektromobilů a významným rozšířením sítě nabíječek.

Anebo – to je třetí a nikým raději nezdůrazňovaná varianta – bude muset pohřbít americký automobilový průmysl. Ne tedy celý, protože rozpačitý rok 2023 má i svého vítěze. Teslu Elona Muska. I ona musela s cenami dolů a její Model Y se pořád prodává mnohem dráž, než třeba Toyota RAV4.

Úspěch nicméně zaznamenala, a ne zrovna malý. Uzavřením „smluv o přístupu“ s hlavními americkými výrobci elektromobilů, jimž umožní využívat vlastní síť Supercharger. „Pro americké automobilky je to předehra ke kapitulaci, doznání, že bez solidního přístupu k nabíjení nemají na trhu šanci,“ komentuje to Mark Wakefield, vedoucí poradenské společnosti AlixPartners.

Špinavá tajemství čisté Tesly. Superdobíječky plní baterky i z dieselagregátu

Ve Státech tedy byl letošní rok poznamenán vyprchávajícím optimismem až vystřízlivěním amerických výrobců automobilů. Elektromobily jsou v USA pořád chtěné, ale ne za cenu, jakou nabízí americké automobilky. Globálnímu trhu dominovala Čína, zatímco domácí produkce se neobešla bez monopolu nabíječek Tesly. A zatím nic nenaznačuje, že do dalších sezón by se něco mělo změnit k lepšímu.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Autozápisník: Odporní Číňané, reznoucí nerez Cybertrucku a kuře v pangejtu

Tesla byla opět v centru dění kvůli reznoucímu nerezovému Cybetrucku. Britové...

VIDEO Tesla byla opět v centru dění kvůli reznoucímu nerezovému Cybetrucku. Britové nabízí stavebnici...

Autozápisník: Odporní Číňané, reznoucí nerez Cybertrucku a kuře v pangejtu

Tesla byla opět v centru dění kvůli reznoucímu nerezovému Cybetrucku. Britové...

VIDEO Tesla byla opět v centru dění kvůli reznoucímu nerezovému Cybetrucku. Britové nabízí stavebnici...

Apple zastavil práci na svém elektromobilu, projekt trval dekádu

Vizualizace elektromobilu iCar podle patentových přihlášek firmy Apple

Americká společnost Apple zastavila práci na svém elektrickém autě. Některé zaměstnance z projektu,...

Blackoutem za udržitelnost. Utrechtu došla elektřina, pro auta bude na příděl

Poptávka po energii narůstá v Utrechtu výrazně rychleji, než provozovatelé sítě...

Informace o tom, že nizozemský Utrecht hodlá odpojit většinu z veřejně přístupných dobíjecích...

Etiopie v elektromobilitě předjela celý svět. Vyhlásila zákaz spalovacích aut

Etiopie nechce otálet, zákaz dovozu vozů se spalovacími motory prosazuje nyní.

Ekonomicky méně rozvinuté země se zpravidla stávají skládkou ojetých vozů ze zemí rozvinutých....

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Průšvih německých automobilek. Elektromobilita nevychází a tržní podíl padá

Předprodukční prototyp elektromobilu Volkswagen ID.4 v Praze

Německý automobilový průmysl má vážné problémy s přechodem na elektromobilitu. Tamní automobilky...

  • Nejčtenější

Čínský Dongfeng v Česku odpálí cenovou bombu. Elektrický Box bude za půl milionu

10. dubna 2024  12:51,  aktualizováno  13:15

Součástí uvedení modelů luxusní značky Voyah státního čínského koncernu Dongfeng bylo i představení...

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

11. dubna 2024

S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  16:11

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Boleslavi začala výroba nové Octavie. Za půl roku ji Škoda odstěhuje

9. dubna 2024  16:30

Škoda Auto začala v hlavním mladoboleslavském závodě s výrobou modernizovaného modelu Octavia. Ve...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  16:11

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Německý boj o klima. Ministr dopravy děsí řidiče plány na zákazy jízdy

17. dubna 2024

Německý ministr dopravy Volker Wissing vystrašil miliony německých řidičů slovy o možných plošných...

Čínská Chery chce dobýt Evropu mezi prvními. Začínala s fejkovým toledem

17. dubna 2024

Chery se stane první čínskou automobilkou, která bude mít v Evropě svoji továrnu. Bude to ve...

Sraz vytříbených bavoráků přivítal žraloka, botu i nejlepší M všech dob

17. dubna 2024

Rekordní. Tak se dá shrnout letošní setkání majitelů a příznivců vozů BMW divize M. Na trať...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...

Největší hřbitov lodí západní polokoule vznikl kvůli kardinálnímu průšvihu

Válka je o ničení a zabíjení. O újmě na životním prostředí. Snad právě proto tolik fascinuje osud Flotily duchů, která...