Neděle 28. května 2023, svátek má Vilém
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 28. května 2023 Vilém

Doprava a zásobování v ohrožení. Dieselům došlo AdBlue a extrémně zdražuje

aktualizováno  18:52
Ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček (ANO) bude o situaci kolem AdBlue jednat se zástupci dopravců, Správy státních hmotných rezerv (SSHR) a Čepra. Havlíček upřesnil, že ve hře je nákup této kapaliny do nouzových rezerv státu případně jiná pomoc při distribuci aditiva mezi dopravce. "Obratem připravíme návrh řešení pro vládu," řekl ministr. Bez AdBlue moderní dieselové motory nenastartují, elektronika řídící jednotky to nedovolí. Ceny této donedávna neznámé kapaliny rostou jak inflace v Zimbabwe.

Do seznamu toho, co všechno v automobilovém průmyslu chybí, se nyní zařazuje AdBlue, tedy roztok syntetické močoviny, která je nenahraditelnou přísadou moderních dieselů splňujících emisní normu Euro 5 a výše.

Že jste o AdBlue nikdy neslyšeli? Využívá ho technologie SCR, kterou mají povinnou moderní diesely. Využívá chemickou reakci, při které se vodný roztok močoviny prodávaného pod značkou AdBlue (asi 32,5 % + destilovaná voda) vstřikuje do výfuku, přesněji před katalyzátor SCR, kde se rozloží na čpavek a oxid uhličitý. Tyto složky pak reagují s NOX a vše skončí v podobě vypouštěného dusíku a vody.

To je technologie, ve které se evropská legislativa shlédla v boji s emisemi. V tomto případě dusíku. A tak ho oklikou – přes přísné limity – vlastně všem nařídila. Bez SCR se tak dnes neobejde žádný diesel. Myšlenka byla jistě čistá a bohulibá, jenže to bylo v dobách klidu. Nikoho nenapadlo se zeptat, co bude když AdBlue nebude. Otázka: dá se něčím nahradit? taky podle všeho vůbec nepadla. A to se teď právě stalo.

Kdo je viníkem? Nedostatek plynu, protože produkce syntetické močoviny, tedy AdBlue, je vedlejší produkt výroby umělých hnojiv. Samostatná produkce AdBlue by byla zásadně neekonomická. Více čtěte zde.

„Roztok močoviny nelze v selektivní katalytické redukci ničím nahradit. Je to ekonomicky nejlepší řešení,“ upozorňuje Václav Loula, expert na paliva ČAPPO. V minulosti to motoristé obcházeli používáním obyčejné destilované vody, moderní vozy ovšem mají systém vylepšený tak, že sleduje kvalitu kapaliny, a bez opravdového AbBlue vůz nenastartuje.

AdBlue

Za ochrannou známku se platí

Jméno AdBlue je ochrannou známkou petrolejářské společnosti Aral. Pod tímto označením zná tuto speciální kapalinu celý motoristický svět a platí za obecné označení, třeba jako „lux“. Výrobci ovšem musí Aralu za každé použití tohoto označení platit. Některé značky se s tím smíří, jiné to obcházejí. Šetřiví Korejci z koncernu Hyundai-Kia to tak obchází tím, že kapalině pro SCR říkají „močovina“ (anglicky „urea“). I na displeji na přístrojové desce se objevuje hláška „doplňte močovinu“. U kií tak najdete nápis AdBlue na jediném místě, a tím je modrá zátka dolévacího hrdla, v tomto případě ovšem neplatí tantiémy Aralu automobilka, ale výrobce víčka…

Odborníci z ÚAMK doplňují, že ještě dříve než do osobních vozů se tato technologie dostala do nákladních vozidel a autobusů, takže v ohrožení je i jejich provoz. „Běžná spotřeba tohoto roztoku je v osobních vozech asi 0,7 litru na 1 000 km. S plnou nádrží, zatím za cenu asi 200 Kč, tak vůz vystačí zhruba na 20 000 kilometrů. Když to přepočteme na průměrně ročně českými řidiči najetých 15 000 – 17 000 km, vyjde nám, že nejpozději do roka (auta nemají obvykle plnou nádrž) bude AdBlue chybět většině moderních dieselů, přemítá Igor Sirota z ÚAMK.

„Osobní vozy ‚žádající‘ AdBlue na to obvykle ve 3 krocích informují řidiče kontrolkou a jejím podbarvením, které se postupně změní až na červené a jakmile se dojezd na roztok dostane na hranici 0 až 600 km, kontrolka je zcela neodbytnou svým pravidelným blikáním a nápisem požadujícím doplnění AdBlue. Po následném zastavení už řidič motor nemusí nastartovat. Vina není technika, agregát by pracoval i bez močoviny, ale elektronika mu to nedovolí. Takový zásah automobilkám nařizuje předpis EHK 83. Pro další rozjezd je třeba minimálně dolít 4 až 5 litrů roztoku. Jinak zůstane auto stát,“ uvádí Sirota.

Extrémně zdražuje

AdBlue aktuálně extrémně zdražuje, na benzinkach, které nabízejí možnost tankovat kamionům do jejich velkých nádrží AdBlue rovnou bez přelévání z kanystru, se v úterý objevovaly ceny na úrovni sedmdesáti korun za litr, to je desetinásobek ceny, kterou účtovali před dvěma týdny, ve středu už chtěli za litr stovku.

Skokový nárůst cen AdBlue potvrzují i statistiky portálu Heureka.cz. „Oproti minulému týdnu vzrostl zájem o kategorii s aditivy o 170 procent. A slovo AdBlue je také aktuálně nejvyhledávanější výraz na Heurece,” řekl šéf analytiků Heureka.cz Michal Buzek. Největší je podle portálu zájem o desetilitrové kanystry, jejichž ceny se pohybují od 250 do 1000 korun. Růst čísel je patrný také meziročně, v říjnu jde o nárůst poptávky o desítky procent.

Pro představu: při běžném provozu spotřebuje čtyřicetitunový kamion asi pět litrů AdBlue na sto kilometrů. Takže se dá čekat, že ceny za toto aditivum dopravci brzo promítnou do cen pro zákazníky.

Jak to funguje a kam se to leje

Jak funguje SCR

Snaha o snižování emisí přinesla pro mnohé řidiče v uplynulých letech jednu doposud nevídanou povinnost: doplňování kapaliny AdBlue. Majitelé nových aut s dieselovým motorem vyrobených zhruba od roku 2018 se bez něj neobejdou. Díky AdBlue jsou ale moderní vznětové motory až neuvěřitelně čisté. Čtěte dále.

„Vážně hrozí, že doprava se stane luxusním zbožím, její ceny mohou do konce roku vzrůst až o čtvrtinu,“ varuje prezident Česmad Bohemia Josef Melzer. 

Mluvčí sdružení autodopravců Martin Felix uvádí, že nárůst vstupů se zatím pohybuje mezi 12 až 15 procenty. „Ceny rostou ve všech ukazatelích, ať už se jedná o cenu paliva, samotných vozidel, energií, nákladů na lidské zdroje nebo o výši úroků. V některých případech nejde pouze o ‚drahotu‘, ale vůbec o dostupnost. Jsme v situaci, kdy doprava za ceny loňského roku se stává ekonomickou sebevraždou. A to se netýká jen nákladní dopravy, ale i té autobusové, která má vstupy podobné a v cenách je závislá na smlouvách se zadavateli. Ti budou muset připlatit. Cena nafty vzrostla od začátku roku o 7 korun, AdBlue je násobně dražší, vysoká inflace zvyšuje režii,“ vypočítává Felix. 

Silniční dopravci se dostávají do stavu, že nejsou schopni plnit požadavky zákazníků. „Vše ještě komplikují narušené dodavatelsko-odběratelské řetězce, kdy se na jedné straně nedostává volných kapacit a na straně druhé stojí nevyložené kamiony před branami zavřených továren,“ dodává mluvčí Česmadu. Čtěte více.

„Nedostatek AdBlue hrozí vážnou krizí,“ konstatuje mluvčí sdružení dopravců Česmad Martin Felix. „Bohužel celá Evropa a s ní i Česká republika zapomněla zařadit AdBlue mezi strategické suroviny. Přitom při přerušení dodávek dojde k zastavení prakticky všech nákladních vozidel, autobusů i stavebních strojů. Tedy taková malá apokalypsa, kdy by během několika hodin došlo i ostatní palivo na čerpacích stanicích, zastavily by se výrobní závody a ustalo zásobování zbožím i základními potravinami. Neblahým příkladem, sice z jiné příčiny, je Velká Británie.“

„Podle slov hlavních distributorů zatím dodávky na čerpací stanice, byť za podstatně vyšší cenu, ohroženy nejsou. Ovšem my už jsme lokální výpadky zaznamenali,“ dodává Felix.

„Pevně věřím, že s množícími se zprávami o problémech s AdBlue nenastane panika s vykupováním do zásoby, která by mohla vést ke skutečnému nedostatku. Touto situací, která se může opakovat i kdykoliv v budoucnosti, se musí neprodleně zabývat i vláda v souvislosti s tvorbou hmotných rezerv. Současně si myslím, že by měla včas zasáhnout především Evropská komise, protože právě unijní normy z AdBlue strategický materiál vytvořily. Možná jde o čistě obchodní spor výrobců a distributorů, ale rukojmími jsme my všichni. Komise pro podobné případy disponuje regulačními netržními pravomocemi,“ dodává generální tajemník Sdružení Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř.

Provoz auta bez systému SCR odborníci nedoporučují. Oslovení experti z automobilek se shodují na tom, že by snad teoreticky šlo systém deaktivovat. Třeba na centrální pokyn evropských úřadů, kteří by v případě akutního nedostatku AdBlue vyhlásili generální pardon a umožnili automobilkám systém beztrestně odpojit. Čistě teoreticky by to prý šlo, pomineme-li nepředstavitelný nával v servisech, kam by musela taková auta zamířit. Experti se ovšem shodují na tom, že je velmi pravděpodobné, že by při delším systematickém používání takto upraveného auta došlo k poškození výfukového systému.

Podle statistik České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu se spotřeba aditiva přímo ze stojanů čerpacích stanic za prvních osm měsíců letošního roku zvýšila na deset milionů litrů, což je meziročně asi o 135 procent. AdBlue je vedle toho možné koupit i samostatně v kanystrech, zde ovšem celková spotřeba není k dispozici.

Chybí všechno a bude hůř

KOMENTÁŘ

Totální závislost na jediné surovině nebo součástce od omezeného množtví dodavatelů je cestou do pekla, píše se to v každé příručce managementu pro samouky. Autoprůmysl je plný chytrých lidí a schopných manažerů, i ti se ovšem občas nechávají vmanipulovat do rizika, donutit k podobným hloupostem; nebo pod vlivem okolností ustoupí diktátu shora.

A tak se teď musí autoprůmysl přepínající na elektrickou trakci třást, co se stane, až Čína přiškrtí dodávky lithia pro baterie do elektroaut. Do toho hrozí nedostatek a extrémní zdražování dalších surovin, nově třeba hořčíku. Jak to bude vypadat aktuálně ukazuje s plnou parádou jiný případ, který bude mít ovšem přímý a velmi bolestivý dopad na Evropu  není AdBlue, bez kterého kamiony a autobusy nevyjedou.

Pokud se zastaví zásobování a veřejná doprava, bude to už asi definitivní tečka za érou, kdy nám bylo v Evropě dobře.

Oprava Barrandovského mostu

Druhá etapa oprav severní poloviny jižního mostu začala v březnu 2023. Dopravní omezení jsou plánována od 15. května do konce prázdnin v celkové délce 92 dní. V každém směru budou dva pruhy průběžné a jeden pruh odbočovací.

  • Nejčtenější

Jízdní řád nerůstu. Benzin na příděl, zákaz létání a bourání silnic

Jak radikální má být ochrana životního prostředí? Německý profesor ekonomie, filozof, sociolog a politolog Helge...

Petr Pavel je celoživotní motorkář, sedlá jeden z nejslavnějších strojů

Věděli jste, že už prezident T.G. Masaryk byl obdivovatelem motorek? Snímky z jeho jezdecké kariéry sice zahrnují spíš...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Elektřina mění pravidla cyklistiky, do kopce se odpočívá. Ale je to drahé

Je to proti přírodě, ale do kopce se na elektrokole odpočívá. Tedy, když máte nabito. To pak frčí skoro samo. A jedete...

Koloběžkám a zahradním traktorům nařídí povinné ručení, elektrokola vyvázla

Stát od příštího roku zavede povinné ručení na koloběžky a zahradní traktůrky. Cyklisté nic platit nebudou.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Od Mercedesu R co nejdál. Je to křižník s provozními náklady raketoplánu

Premium Velké luxusní MPV je třída sama pro sebe a není divu, že Mercedes-Benz tento model cílil především na severoamerický...

Můj idol je Krejčí, říká Japonec z Barcelony. Spartě fandí už 20 let. Proč?

Premium Doma mu visí dres Krejčího, Hložka či Zahustela. Sype ze sebe jména a data ze sparťanské historie, až se nestačíte...

VELKÝ TEST ELEKTROKOL 2023: Horská kola s pevným rámem

Premium Hardtaily, tedy modely elektrokol s přední odpruženou vidlicí, mají výsadní postavení jako skutečný univerzál. Stále...

Udělal jsem obrovskou chybu. Jsem kluk, který se nechal předělat na holku

Premium Narodil se do rodiny horníka a matky v domácnosti. Matka navíc patřila k Svědkům Jehovovým. Od útlého věku byl...

Na závodě F1, který smetla povodeň, tratí diváci, týmům může naopak pomoci

Zrušení Velké ceny formule 1 Emilie Romagny přineslo strasti nejen pořadatelům, týmům a závodníkům, ale také divákům....

Elektřina mění pravidla cyklistiky, do kopce se odpočívá. Ale je to drahé

Je to proti přírodě, ale do kopce se na elektrokole odpočívá. Tedy, když máte nabito. To pak frčí skoro samo. A jedete...

Kdo má správné ceny? Automobilky odhadují desetkrát vyšší náklady za Euro 7

Přímé náklady výrobců automobilů na navrhovanou emisní normu Euro 7 budou až desetkrát vyšší, než předpokládá Evropská...

Elektromobily nemají výhody automaticky, vše usnadní espézetka EL

V Česku neexistuje žádná velká podpora elektromobility. Majitelé elektrických aut tak mají jen několik málo výhod,...

Tříletou dceru Bereniky Kohoutové srazilo na přechodu pro chodce auto

Teprve tříletou dceru Bereniky Kohoutové (32) srazilo v úterý v centru Prahy auto přímo na přechodu pro chodce. Jak se...

Taťána lže a mstí se, říká Brzobohatý. Rád se převlékám za ženu, připouští

Modelka Taťána Kuchařová (35) v církevní žalobě píše, že její bývalý muž Ondřej Brzobohatý (40) není sexuálně vyhraněn....

Zemřel slovenský herec a hudebník Daniel Heriban. Bylo mu 43 let

Heriban, známý například ze seriálů Horná Dolná a Hnízdo nebo z filmů Únos či Sviňa, zemřel podle informací TV JOJ ve...

Chystá se novinka, kdo spoří v penzijku, odečte z daní až 48 tisíc

Důchody mají být pro budoucí penzisty nižší. Populace stárne a průběžný důchodový systém, do něhož přispívají současní...

Co zas chce, ty vole, reaguje Jágr na volání bezradné Branišové od faxu

Hokejista Jaromír Jágr (51) a jeho partnerka, modelka Dominika Branišová (28) pobavili sledující na Instagramu...