Švédské překvapení
Na silnice vyjelo nezapomenutelné BMW řady 3 E46, zatímco Alfa Romeo 166, která nahradila model 164, skončila v propadlišti dějin. Tehdy ještě existoval Saab, který představil kombi verzi modelu 9-5. Konkurenční Volvo se naopak blýsklo sedanem S80.
Jedno z nejlepších aut všech dob už stárne. Každé BMW 3 generace E46 není výhra![]() |
Nástupce modelu S90 byl po všech stránkách zcela novou kvalitou, podobně jako obě menší řady měl již pohon předních kol a vpředu napříč uložené motory, a to včetně řadového šestiválce. Přivezl i novinku v podobě nafukovací bezpečnostní zástěny, ale i nový bezpečnostní koncept předních sedadel.
Mercedes-Benz třídy S W220 v roce 1998 nahradil legendárního „mamuta“, do historie se ale zapsal jako auto, které zpočátku trápila rezivějící karoserie. Stuttgartská značka po převracecí kauze své revoluční třídy A, která rok předtím plnila média, přišla s konstrukčně vylepšenou verzí se standardně montovaným stabilizační systémem ESP. A z továrny ve francouzském Hambachu začal sjíždět ještě menší Smart ForTwo, který mohl parkovat příčně i na místech určených pro podélné stání.
Mercedes A slaví 20 let, kariéru odstartoval průšvihem s kotrmelcem![]() |
Těch novinek bylo samozřejmě ještě daleko více. Na birminghamském autosalonu se představily Jaguar S-Type a Rover 75, a na evropské silnice vyrazil Chrysler 300 M s tzv. cab-forward designem, tedy vpřed posunutou kabinou. Do boje proti litinové přesile amerických křižníků tento chrysler postavil hliníkové motory V6.
Kategorie offroad/SUV byla koncem 90. let ještě doménou japonských značek. Představil se Nissan Patrol GR, Opel uvedl druhou generaci Frontery na bázi Isuzu. A do vod silničních terénních aut se vydal i Land Rover Freelander.
Mnohé z těchto automobilů z roku 1998 dnes ještě slouží svým majitelům, nebo možná již tiše reziví s rozbitým motorem a prázdnými pneumatikami někde v kopřivách. Tyto sny z devadesátek si zaslouží vzpomínku. Byla to doba, kdy ještě designéři a konstruktéři mohli naplno projevit svoji invenci a nebyli tolik pod tlakem účetních. To byly časy!
Smart. Příběh chytré blechy, která Mercedesu pořádně pustila žilou![]() |