Focus nebyl žádný hokus pokus
Ještě větší pozdvižení v roce 1998 vzbudil Ford svým novým kompaktem. Aby byla proměna úplná, rozhodl se Ford v souvislosti s novinkou uložit k ledu třicet let používané jméno Escort a na poslední chvíli těsně před premiérou na ženevském autosalonu zvolil označení Focus. Moc prý nechybělo a tento vůz bychom znali pod označením Fusion.
Byl to přelomový model nejen pro Ford, ale pro celou kompaktní třídu. Novinka zaujala nejen svými originálními tvary, ale i celkovou propracovaností a špičkovými jízdními vlastnostmi. Zadní kola měl focus na rozdíl od vlečených ramen, obvyklých v nižší střední třídě, sofistikovanější a nákladnější víceprvkové zavěšení. I další generace focusu byly velmi úspěšné a oblíbené, jen „jednička“ se však zapsala do učebnic.
Tak vypadala autorevoluce. Geniální první Ford Focus slaví 20 let |
Velkou odvahu prokázali v roce 1998 i u automobilky Audi. Nízké kupé TT s pragmatickými tvary inspirovanými funkcionalismem předválečného Bauhausu působilo jako zjevení. Brzy ho doplnil i neméně efektní roadster. Letošní rok je pro Audi TT, které se vyrábí ve své třetí generaci, posledním. Jeho existenci ukončí verze TT Final Edition.
Sportovní kupé 2 + 2 vyjelo v roce 1998 na technickém základě Audi A3, tedy platformě, na níž jezdila i první generace octavie, začaly trochu netradičně montovat v maďarském závodě Audi v Györu. Stejný základ využívala i druhá generace Seatu Toledo, kterou stejně jako tu první navrhl Giorgetto Giugiaro. Jednalo se však o design, který původně vznikl pro automobilku Škoda. Měl představovat novou octavii, ale tehdejšímu českému prezidentovi Václavu Klausovi prý návrh připadal příliš italský. Tehdejší šéf koncernu VW Ferdinand Piëch tento názor podpořil, a tak se Giugiarův výtvor použil pro Seat.
Spolehlivá a stylová. Audi TT je i po letech oblíbenou klasikou |
Podobný osud postihl i další návrh tohoto italského designérského esa. V roce 1998 představený Daewoo Matiz byl totiž původně zamýšlen pro Fiat jakožto náhrada za Cinquecento. Italská značka se však rozhodla z finančních důvodů pro jeho větší modernizaci do podoby modelu Seicento. Při pohledu zpět to ovšem nebylo zrovna ideální řešení.
Osmdesátiny velikána designu. Maloval fiaty a Golfa, se Škodou to nevyšlo |