Pátek 29. května 2020, svátek má Maxmilián, Maxim
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 29. května 2020 Maxmilián, Maxim

Osmdesátiny velikána designu. Maloval fiaty a Golfa, se Škodou to nevyšlo

aktualizováno  10:29
Patří k nejuznávanějším automobilovým designérům všech dob, vtiskl podobu více než dvěma stovkám modelů, jichž se po celém světě vyrobilo přes šedesát milionů exemplářů. Giorgetto Giugiaro, narozený 7. srpna 1938, je známý rozsáhlým tvůrčím záběrem, který zahrnuje všechny segmenty autoprůmyslu.

Expozice studia Italdesign Giorgetta Giugiara | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Z jeho rýsovacího prkna tak například pochází první generace Volkswagenu Golf, minivůz Fiat Panda nebo supersport Lotus Esprit.

Giugiaro je jediným dosud žijícím představitelem „velké trojky italského designu“, do níž kromě něj patřili Nuccio Bertone a Sergio Pininfarina. Stejný ročník jsou ještě další dva dodnes žijící italští velikáni automobilového designu Leonardo Fioravanti a Marcello Gandini.

Rozhovor s velikánem

EXKLUZIVNĚ

Pravděpodobně jediný český rozhovor poskytl Giorgetto Giugiaro pro iDNES.cz. Prozradil v něm, že se k autům dostal vlastně náhodou. Rozhovor čtete zde.

Giorgetto Giugiaro
Expozice studia Italdesign Giorgetta Giugiara
Giorgetto Giugiaro při rozhovoru pro iDNES.cz

Automobilovými odborníky je Giugiaro považován za průkopníka moderního italského automobilového designu a v prosinci 1999 byl na galavečeru v Los Angeles vyhlášen automobilovým designérem století. O tři roky později byl uveden do automobilové síně slávy.

„Je to jeden z nejúžasnějších lidí, které jsem potkal, byl to vždycky můj sen s ním pracovat,“ vzpomíná pro iDNES.cz na Giugiara Michal Kačmár, který slavného designéra zažil přímo při práci ve studiu. Kačmár, dnes designér evropského studia čínské automobilky Changan je jeden z mála Čechoslováků, kteří Italdesignem prošli, u Giugiara strávil rok a půl, když už studio vlastnil koncern Volkswagen.

Testudo

Nejdůležitější koncept

Chevrolet Corvair Testudo inspiroval tvůrce slavných aut. ČTĚTE VÍCE

Chevrolet Testudo

Rodák z italského Garessia chtěl být původně malířem, ale na škole se mu zalíbilo technické kreslení a v 17 letech již začínal tvořit v nově vzniklém designérském centru italské automobilky Fiat. V roce 1960 už působil u věhlasné italské karosárny Bertone, kde vydržel pět let a poté dva roky pracoval pro karosárnu Ghia, kde se podílel na designu vozů De Tomaso Mangusta nebo Oldsmobile Tornado.

V roce 1968 Giugiaro založil spolu se svým kolegou Aldem Mantovanim vlastní designérské studio Italdesign, v němž strávil 47 let (více o začátcích studia, které letos slaví padesát let od založení).

V začátcích Italdesignu spolupracoval s mladoboleslavskou Škodou, pro kterou navrhl nástupce modelu 1000 MB. Do sériové výroby se však Škoda 720 s motorem vepředu a pohonem zadních kol, ani pozdější Škoda 760 s motorem vepředu a pohonem předních kol, vyvíjená ve spolupráci s NDR, nedostaly.

Giugiaro si dodnes pamatuje návštěvy Prahy. „Byl jsem u vás v roce 1969, dělali jsme tehdy návrh pro Škodu,“ vzpomínal v rozhovoru pro iDNES.cz. Šlo o nerealizovaný projekt nádherného sedanu Škoda 720. „Jezdil jsem do Československa každé dva měsíce a bydlel v hotelu v centru. Vzpomínám si, že tou dobou začínala éra minisukní, nosily je dívky v celé Praze. I v zimě, ve sněhu,“ chechtal se.

Škoda 720

Škoda 720

Fiat Panda

Fiat Panda

Fiat Lucciola, ze kterého vzniklo Daewoo Matiz.

Fiat Lucciola, ze kterého vzniklo Daewoo Matiz.

Charakteristickým rukopisem Italdesignu byly od počátku nadčasové hranaté tvary místo oblin. K jeho nejslavnějším autům patří první generace Volkswagenu Golf. Nenápadný vůz konzervativního designu se širokým zadním sloupkem spatřil světlo světa v roce 1974 a záhy se stal bestsellerem.

Přitom málem nevznikl. „V průběhu vývoje se změnilo vedení firmy a novému prezidentovi se můj Golf nelíbil,“ prozradil Giugiaro v roce 2003 v jednom rozhovoru (více o Giugiarově práci na Volkswagenu Golf).

Fotogalerie

Italský mistr designu uspěl i s malými fiaty. Zákazníci si oblíbili geniálně jednoduchý Fiat Panda (1980), jeho většího sourozence Fiat Uno (1983) i nástupce Una, model Punto (1993). Z Giugiarova skicáku pochází i supersportovní vozy Lotus Esprit (1972) a Maserati 3200 GT (1998) či sedany Volkswagen Passat (1973), Saab 9000 (1984) nebo Seat Toledo (1991). Z jeho hlavy jsou také základní tvary ikonického Lamborghini Miura (celý příběh vzniku čtěte zde).

Italdesign kromě aut navrhuje také nábytek, fotoaparáty, hodinky nebo interiéry letadel. Giugiaro v roce 2010 prodal devadesátiprocentní podíl v Italdesignu koncernu Volkswagen a o pět let později z tohoto studia odešel a se svým synem Fabriziem založil nové designérské studio GFG Style, které na letošním ženevském autosalonu představilo futuristický pětimetrový luxusní sedan Sibylla (prohlédněte si ho zde).

Giugiaro je od roku 1963 ženatý. S manželkou Marií Teresou má kromě syna Fabrizia ještě dceru Lauru.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Kráska ze Soči varuje před nástrahami motorkaření

Angelina z ruského Soči je nejen v motorkářských kruzích velmi oblíbená. Stačí vidět její fotky a uhodnete proč....

Poučení z krizí 20. století: virus zabije nemocné, autoprůmysl čeká obří průšvih

Krach na newyorské burze 1929. Ropná krize 1973. A konečně bankovní krize z podzimu 2008. To jsou tři ekonomické...

Automobilky už škrtají motory, kvůli emisím končí velké diesely

Automobiloví výrobci stahují z nabídky modelů pro příští rok některé motory. Důvody jsou v zásadě dva. Příchod nové,...

Autofotka týdne: Smutný konec superelektromobilu

Sir James Dyson, vynálezce unikátního stavebního kolečka s gumovým míčem místo kola a hlavně výkonného bezsáčkového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dovoz ojetin se zastavil. Bazary připlácejí za levná auta, o která bude zájem

Výkupní ceny ojetých vozů stoupají, zastavil se totiž dovoz ze zahraničí a zdražilo euro. Bazary tak plní sklady vozy z...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Svoboda na dvou kolech Čechy láká. Porovnali jsme nejpopulárnější skútry

Premium Skútr, to znamená hlavně svobodu pohybu namísto stání v kolonách. V porovnání s automobilem nabízí levnější a...

Mám už celé krize dost, hyperbola strachu je šílená, říká šéfkuchař Pohlreich

Premium Když vidíte sedět Zdeňka Pohlreicha v úplně prázdné restauraci Next Door v centru Prahy, kde jste si dřív bez rezervace...

  • Další z rubriky

Funkční ojetina za jeden plat: I dvacetiletá toyota může být dobrá volba

Mnoho motoristů neustále řeší stejnou otázku: jaké auto si pořídit na příslovečné jízdy kolem komínu? Takové, co bude...

Co vám řekne VIN? Identifikační číslo vozidla skrývá užitečné informace

Premium VIN vám otevře cestu k získání obrovského množství informací o autě. Prozradí provozní historii, poškození vozidla a...

Ruský kabriolet od českého designera projede Brnem. Jen teď o víkendu

Pár let po sametové revoluci vytvořil slavný český konstruktér Václav Král kabriolet z ruského hatchbacku Lada Samara....

OBRAZEM: Koronavirus na ústupu vylákal autoperly na sraz v západu slunce

Vládní opatření přijatá kvůli koronavirové epidemii dopadla i na automobilová setkání. Část jich byla přesunuta na...

Otestujte s námi kapky Co-Lactase. Díky nim nebude vašemu miminku bolet bříško
Otestujte s námi kapky Co-Lactase. Díky nim nebude vašemu miminku bolet bříško

Pojďte s námi vyzkoušet enzymatické kapky Co-Lactase, které mohou pomoci vašemu miminku proti intoleranci laktózy a kojenecké kolice.

Najdete na iDNES.cz