Osmdesátiny velikána designu. Maloval fiaty a Golfa, se Škodou to nevyšlo

aktualizováno  10:29
Patří k nejuznávanějším automobilovým designérům všech dob, vtiskl podobu více než dvěma stovkám modelů, jichž se po celém světě vyrobilo přes šedesát milionů exemplářů. Giorgetto Giugiaro, narozený 7. srpna 1938, je známý rozsáhlým tvůrčím záběrem, který zahrnuje všechny segmenty autoprůmyslu.
Expozice studia Italdesign Giorgetta Giugiara

Expozice studia Italdesign Giorgetta Giugiara | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Z jeho rýsovacího prkna tak například pochází první generace Volkswagenu Golf, minivůz Fiat Panda nebo supersport Lotus Esprit.

Giugiaro je jediným dosud žijícím představitelem „velké trojky italského designu“, do níž kromě něj patřili Nuccio Bertone a Sergio Pininfarina. Stejný ročník jsou ještě další dva dodnes žijící italští velikáni automobilového designu Leonardo Fioravanti a Marcello Gandini.

Rozhovor s velikánem

EXKLUZIVNĚ

Pravděpodobně jediný český rozhovor poskytl Giorgetto Giugiaro pro iDNES.cz. Prozradil v něm, že se k autům dostal vlastně náhodou. Rozhovor čtete zde.

Giorgetto Giugiaro
Expozice studia Italdesign Giorgetta Giugiara
Giorgetto Giugiaro při rozhovoru pro iDNES.cz

Automobilovými odborníky je Giugiaro považován za průkopníka moderního italského automobilového designu a v prosinci 1999 byl na galavečeru v Los Angeles vyhlášen automobilovým designérem století. O tři roky později byl uveden do automobilové síně slávy.

„Je to jeden z nejúžasnějších lidí, které jsem potkal, byl to vždycky můj sen s ním pracovat,“ vzpomíná pro iDNES.cz na Giugiara Michal Kačmár, který slavného designéra zažil přímo při práci ve studiu. Kačmár, dnes designér evropského studia čínské automobilky Changan je jeden z mála Čechoslováků, kteří Italdesignem prošli, u Giugiara strávil rok a půl, když už studio vlastnil koncern Volkswagen.

Testudo

Nejdůležitější koncept

Chevrolet Corvair Testudo inspiroval tvůrce slavných aut. ČTĚTE VÍCE

Chevrolet Testudo

Rodák z italského Garessia chtěl být původně malířem, ale na škole se mu zalíbilo technické kreslení a v 17 letech již začínal tvořit v nově vzniklém designérském centru italské automobilky Fiat. V roce 1960 už působil u věhlasné italské karosárny Bertone, kde vydržel pět let a poté dva roky pracoval pro karosárnu Ghia, kde se podílel na designu vozů De Tomaso Mangusta nebo Oldsmobile Tornado.

V roce 1968 Giugiaro založil spolu se svým kolegou Aldem Mantovanim vlastní designérské studio Italdesign, v němž strávil 47 let (více o začátcích studia, které letos slaví padesát let od založení).

V začátcích Italdesignu spolupracoval s mladoboleslavskou Škodou, pro kterou navrhl nástupce modelu 1000 MB. Do sériové výroby se však Škoda 720 s motorem vepředu a pohonem zadních kol, ani pozdější Škoda 760 s motorem vepředu a pohonem předních kol, vyvíjená ve spolupráci s NDR, nedostaly.

Giugiaro si dodnes pamatuje návštěvy Prahy. „Byl jsem u vás v roce 1969, dělali jsme tehdy návrh pro Škodu,“ vzpomínal v rozhovoru pro iDNES.cz. Šlo o nerealizovaný projekt nádherného sedanu Škoda 720. „Jezdil jsem do Československa každé dva měsíce a bydlel v hotelu v centru. Vzpomínám si, že tou dobou začínala éra minisukní, nosily je dívky v celé Praze. I v zimě, ve sněhu,“ chechtal se.

Škoda 720

Fiat Panda

Fiat Lucciola, ze kterého vzniklo Daewoo Matiz.

Charakteristickým rukopisem Italdesignu byly od počátku nadčasové hranaté tvary místo oblin. K jeho nejslavnějším autům patří první generace Volkswagenu Golf. Nenápadný vůz konzervativního designu se širokým zadním sloupkem spatřil světlo světa v roce 1974 a záhy se stal bestsellerem.

Přitom málem nevznikl. „V průběhu vývoje se změnilo vedení firmy a novému prezidentovi se můj Golf nelíbil,“ prozradil Giugiaro v roce 2003 v jednom rozhovoru (více o Giugiarově práci na Volkswagenu Golf).

Italský mistr designu uspěl i s malými fiaty. Zákazníci si oblíbili geniálně jednoduchý Fiat Panda (1980), jeho většího sourozence Fiat Uno (1983) i nástupce Una, model Punto (1993). Z Giugiarova skicáku pochází i supersportovní vozy Lotus Esprit (1972) a Maserati 3200 GT (1998) či sedany Volkswagen Passat (1973), Saab 9000 (1984) nebo Seat Toledo (1991). Z jeho hlavy jsou také základní tvary ikonického Lamborghini Miura (celý příběh vzniku čtěte zde).

Italdesign kromě aut navrhuje také nábytek, fotoaparáty, hodinky nebo interiéry letadel. Giugiaro v roce 2010 prodal devadesátiprocentní podíl v Italdesignu koncernu Volkswagen a o pět let později z tohoto studia odešel a se svým synem Fabriziem založil nové designérské studio GFG Style, které na letošním ženevském autosalonu představilo futuristický pětimetrový luxusní sedan Sibylla (prohlédněte si ho zde).

Giugiaro je od roku 1963 ženatý. S manželkou Marií Teresou má kromě syna Fabrizia ještě dceru Lauru.

Autoři: ,

Nejčtenější

Rychlé jako tankování. Číňané šokují, po 5 minutách nabíjení ujedou 520 kilometrů

Dobíjení elektromobilu, které je téměř stejně rychlé jako tankování? Na dnes otevřeném autosalonu v čínské Šanghaji se kromě nablýskaných novinek představují i hi-tech technická řešení. Firma CATL...

Zetor má nový traktor s 54 rychlostmi. Vyrábět se bude od léta v Brně

Slavná česká značka Zetor bude od léta vyrábět v Brně zcela nový traktor. Stroj s označením Řada 6 už několik měsíců znají odborníci a prochází testováním přímo u zemědělců. Oficiální česká premiéra...

Kabaňova šanghajská show: předvedl luxusní limuzínu i teréňák s mrkačkami

Letošní autosalon v Šanghaji se řadí k největším letošní výstavám. Více než 70 automobilek z 26 zemí představuje své nejnovější modely navržené speciálně pro čínský trh. Nechyběly výtvory od...

VIDEO: Automěsto velké jako Plzeň. Supertovárna značky BYD se inspirovala Baťou

Nová supertovárna značky BYD v čínském Čeng-čou upoutala pozornost poté, co záběry z dronů odhalily její ohromující velikost. Víc než její rozloha však zaujme celkový koncept zařízení, které je...

Brusel chce hnát na STK auta starší deseti let každý rok

Evropská komise navrhla úpravu unijních pravidel, která se týkají bezpečnosti silničního provozu a registrace vozidel. Komise o tom informovala v tiskovém prohlášení. Nová pravidla by měla zavést...

Chytré tričko proti mikrospánku nadchlo Japonce, český vynález je ale chytřejší

Dech unaveného člověka je mělký a frekvence nádechů postupně klesá spolu s tím, jak usínáme. K čemu tato informace může být dobrá? Třeba k odhalení, že vaše pozornost klesá a za volantem začínáte...

30. dubna 2025

Nejsilnější rolls všech dob měl premiéru v Černošicích. Má nekonečné tlačítko

Rolls-Royce vůbec poprvé na evropském kontinentu odhalil svůj elektrický model Spectre v provedení Black Badge, pro premiéru si vybral prestižní adresu – vilovou čtvrť v Černošicích, luxusní lokalitu...

30. dubna 2025

Stovka za 2,8 sekundy a cena 10 milionů. Zkoumali jsme nové Ferrari 296 Speciale

Premium

V Maranellu říkají, že to bude nejvíc fun-to-drive Ferrari všech dob. To říkají vždycky, napadne vás. Ale tentokrát to podle všeho nebude jen vrozená italská velkohubost. Ferrari 296 Speciale, jak...

29. dubna 2025  14:30

Zetor má nový traktor s 54 rychlostmi. Vyrábět se bude od léta v Brně

Slavná česká značka Zetor bude od léta vyrábět v Brně zcela nový traktor. Stroj s označením Řada 6 už několik měsíců znají odborníci a prochází testováním přímo u zemědělců. Oficiální česká premiéra...

29. dubna 2025

Automobilovou přehlídku naprosto ovládl pan Auťák. Unikát za sto milionů

Jakou může mít cenu? Ptáme se Karla Kupky, předsedy odborné poroty nóbl přehlídky těch nejblyštivějších automobilových klenotů v Česku. „Sto milionů?“ krčí rameny. A společně si fascinovaně...

28. dubna 2025,  aktualizováno  12:07

V Číně se nedovoláte, na maily nereagují. Čech domluvil dovoz aut díky čínštině

Premium

Jak se zdá, letošní rok bude v českém automobilovém světě rokem čínských aut. Zahájení prodeje oznámily třeba značky BYD, XPENG, Omoda, Jaecoo či Farizon. Jednou z nich, která už svoje auta prodává v...

28. dubna 2025

Prozkoumali jsme čínské monstrum. Elektrický offroad posádku hýčká

Elektromobilita se zpravidla skloňuje v souvislosti s ekologií a udržitelností. V případě Dongfeng MHero jsou to vedlejší pojmy. Prim tu hraje obří výkon 1 088 koní, točící moment 1 400 Nm dostupný...

28. dubna 2025

Egyptský šikula staví plovoucí sporťáky, slaví s nimi úspěchy po celém světě

Co začalo před několika lety jako malý projekt lodi ve tvaru auta se nyní proměnilo ve velký počin, píše Reuters. Společnost „Jetcar Kromh“ založil egyptský podnikatel. Jeho plovoucí auta se...

27. dubna 2025

Kabaňova šanghajská show: předvedl luxusní limuzínu i teréňák s mrkačkami

Letošní autosalon v Šanghaji se řadí k největším letošní výstavám. Více než 70 automobilek z 26 zemí představuje své nejnovější modely navržené speciálně pro čínský trh. Nechyběly výtvory od...

27. dubna 2025

Prezident Pavel svolal dakaristy na buřty do Lán. Přivezli trucky i kachnu

Většina účastníků Dakaru pořádá své vlastní promoakce, ale asi vůbec poprvé se sešli čeští účastníci společně v tak velkém počtu. Pozvaní byli samozřejmě naprosto všichni a dorazila jich většina....

26. dubna 2025

Dieselgate po korejsku. Hyundai zaplatí v Německu pokutu 1,5 miliardy korun

Jihokorejská automobilka Hyundai dostala v Německu pokutu 58,5 milionu eur (téměř 1,5 miliardy Kč) kvůli manipulacím s testy emisí u naftových vozů. Informovala o tom agentura DPA, která se odvolává...

26. dubna 2025

Ladné italky, noblesní němci i opulentní ameriky. Srazová sezona startuje

Letošní srazová sezona startuje. A hned na začátku slibuje opravdu nabitý víkend. Na své si o něm přijdou prakticky všichni milovníci dvou stop. Zejména v sobotu je nabídka automobilových srazů velmi...

25. dubna 2025  13:49
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.