Italská šoková terapie
Opravdový šok před čtvrt stoletím způsobil zejména novodobý Fiat Multipla. Originalita byla atributem nejen zevnějšku, ale i v interiéru tohoto vozu. Na čtyřech metrech dokázalo excentrické MPV nabídnout neuvěřitelně prostorný „skleník“. Vůz byl dokonce kratší než modely Bravo a Brava, na jejichž základě byl postaven, přesto nabídl šest míst a 430 litrů zavazadlového prostoru.
Ruční brzda tedy byla kvůli uspořádání umístěna nalevo od řidiče a přístroje společně se všemi ovladači „trúnily“ na jakémsi ostrůvku ve středu palubní desky. V roce 1999 byla Multipla vystavena v Muzeu moderního umění (MOMA) v New Yorku jako ukázka výjimečného designu. Škoda, že se u Fiatu lekli své odvahy a v rámci modernizace v roce 2004 zničili originalitu tohoto vozu fádním faceliftem.
Zajímavé novinky se urodily i mezi menšími auty. Renault v roce svého stoletého výročí představil druhou generaci modelu Clio, jehož design z pera Patricka le Quémenta si zachoval aktuálnost až dodnes. Silným konkurentem se mu v roce 1998 stal Peugeot 206. Mimořádně úspěšný model, za jehož podobou stáli Gérard Welter a Murat Günak se postupem času kromě francouzského Poissy a britského Rytonu vyráběl i v Argentině, Brazílii, Číně, Tunisku, Ázerbájdžánu, Malajsii, Chile, Sýrii a Íránu.
Třídveřový a pětidveřový hatchback, později doplnil kupé-kabriolet CC, kombi SW a pro některé trhy i jako klasický sedan, a také jako model 206+. Svoji kariéru letos již hodně upravený Peugeot 206 končí v Íránu. Nezapomenutelnou se stala reklama „Sochař“, v níž mladý Ind, poté, co viděl Peugeot 206 na inzerátu v časopise, po něm zatoužil a upravil do jeho podoby svůj Hindustan Ambassador.
Kategorii malých aut obohatila i Toyota Yaris. Evropské vývojové centrum japonského gigantu vyvinulo auto, pro jehož výrobu postavilo továrnu ve Francii. Řek Sotiris Kovos stvořil velmi povedené auto s futuristicky pojatou palubní deskou s plně digitálním přístrojovým štítem. Líbivé auto se stalo štikou v úzkých městských uličkách, zatímco na dálnici se jeho rádio kvůli vnitřní hlučnosti stalo zbytečnou věcí.
V roce 1998 byl odstartován i trend zvýšených kombi „do přírody“. Po japonském modelu Subaru Outback se cestou zvýšených dobrodružně vypadajících aut vydalo i Volvo V70 Cross Country. A brzy na něj navázalo i Audi Allroad quattro.




















