Středa 26. února 2020, svátek má Dorota
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 26. února 2020 Dorota

Nový triumph je v Česku. Nejsilnější motorka světa má 2,5litrový tříválec

aktualizováno 
Do Česka dorazil nejsilnější sériově vyráběný motocykl na světě. Monstrózní Triumph Rocket 3, který se tímto vrací do Evropy, jsme prozkoumali mezi prvními.

Triumph Rocket 3 | foto: Jan Altnerpro iDNES.cz

Historie tohoto vždy unikátního stroje sahá až do roku 1998. Ovšem reálnou podobu získal až v sezoně 2004, kdy tento nejnabušenější borec motocyklového světa poprvé opustil výrobní linku. 

Legendární silák v době svého vzniku dostal do vínku ve své době největší motor a s ním pořádnou porci krouťáku a koní. Konkrétně obří tříválec o objemu 2 294 kubických centimetrů a krouticím momentem 200 Nm při dvou a půl tisících otáček.

Triumph Rocket 3

Hlavním úkolem britského pořízka tehdy bylo dráždit dominující americké cruisery, což se beze všech pochybností povedlo. K velkému smutku jeho příznivců byl v roce 2017 stále přísnějšími evropskými normami přinucen opustit scénu. Nicméně jeho tvůrci nesložili ruce do klína a po dvou letech vývoje vyráží na silnici znovu v plné síle a ještě lepší kondici než kdykoli předtím. Nově pod označením Rocket 3 R a GT.

Triumph Rocket 3 v číslech

  • motor: řadový tříválec, vodní chlazení, DOHC 2 458 ccm
  • vrtání x zdvih (mm): 110,2 x 85,9 mm
  • max. výkon: 123 kW / 167 k při 6000 otáčkách
  • maximální točivý moment: 221 Nm při 4000 ot./min
  • sekundární převod: kardan, kuželový převod
  • spojka: hydraulická s asistentem 
  • převodovka: 6 rychlostí
  • celohliníkový rám 
  • přední/zadní pneumatika: 150/80 R17 V / 240/50 R16 V
  • výška sedla: 773 mm
  • světlá výška: 134,9 mm
  • suchá hmotnost: 291 kg
  • objem nádrže: 18 l
  • základní cena: 558 tisíc Kč

Základním požadavkem při stavbě aktuálního modelu se stala maximální použitelnost a ovladatelnost. Oproti svému úspěšnému předchůdci zeštíhlel legendární svalovec o těžko uvěřitelných čtyřicet kilogramů. Navzdory této brutální odtučňovací kúře, však všechny ostatní parametry narostly o téměř 11 %. Tak například hodnota krouticího momentu nyní nabízí býčích 221 Nm při čtyřech tisících otáček nebo 167 koní, ovšem až na hranici šesti tisíc. Abychom těchto hodnot dosáhli, je třeba roztočit jak jinak než pro Triumph typický tříválec, nyní již s objemem válců atakujícím dva a půl tisíce kubíků. Ovšem něco za něco. Z původní kategorie cruiser se osvalená mašina přesunula spíše do skupiny, kterou nejlépe vystihuje označení super naked.

Rocket 3 je nyní k dispozici ve dvou verzích. Ta sportovněji orientovaná má označení R, zatímco turistický speciál nese na podsedlových panelech písmena GT. 

Erko nabídne jezdci vyšší, sportovní posaz, minimalistický větrný štítek a vše se zde točí zejména kolem pohodlí jezdce. Stroj s označením GT je pak určen pro delší cestování i ve dvou. Zatímco jezdci je určeno rozměrné, do větší hloubky probrané sedlo, jistotu spolujezdci dodává pohodlná polohovatelná opěrka.

Mezi další komfortní výbavu patří například vyšší větrný štítek, vyhřívané rukojeti nebo předkopnuté stupačky jezdce. Mimochodem, komu by ležérní posaz nevyhovoval, může díky měnitelné pozici stupaček zamířit více do sportovna. Nižší pozice jezdce je docíleno skutečně pouze probráním sedla. 

Většinu nese motor

Konstrukce motocyklu zůstává pro obě provedení stejná. Bez zajímavosti není, že motocykl v podstatě nemá rám. Jeho základem je majestátní agregát, na který je navěšen zbytek stroje. Odvod výfukových plynů obřího motoru a s ním spojenou nezbytnou zvukovou kulisu, zajišťuje mohutné výfukové potrubí svedené do třech koncovek hodných parníku.

Triumph Rocket 3

Triumph Rocket 3 vyznává jednoduchou filozofii, že co je velké, je dobré. Obří motor, monstrózní výfuk, ale také například pneumatiky. Tak například přední pneumatika, jejíž šíři 150 mm obouvá většina motocyklistů spíše na opačný konec stroje. 

To kovaná jednostranná zadní kyvná vidlice nese jiný materiál. Zde se otáčí válec o rozměrech 240/50 R16, za který se nemusí stydět ani sportovní automobil. Zastavit letící masu mají na starosti špičkové brzdy Brembo. Vpředu dvojice kotoučů o průměru 230 mm svíraná radiálními čtyřpístkovými monobloky M4.30 Stylema, na zadním kole rovněž čtyřpístkový monoblok, tentokrát ovšem s 300mm kotoučem a brzdičem Brembo M4.32.

Moderna

Jak bylo zmíněno, nový Rocket 3 je od základu zcela nový motocykl. Opravdová revoluce se však udála i tam, kde to není na první pohled patrné. Stroj je nyní prošpikován desítkami metrů kabelů, které nesou informace k armádě elektronických pomocníků. K dispozici je tak kromě obvyklého ABS a kontroly trakce také asistent rozjezdu do kopce, zdokonalený systém cornering ABS nebo systém kontroly trakce reagující na průjezdy zatáčkou. 

Nad zrychlováním i brzděním bdí ještě inerciální měřicí jednotka (IMU), která v reálném čase optimalizuje funkce ABS i kontroly trakce. V palubním menu nalezneme též čtyři jízdní režimy. Silniční, sportovní, nezbytný dešťový, ale i režim Rider (jezdec) do kterého lze nakonfigurovat a uložit každý parametr zvlášť podle potřeb uživatele. Bezklíčkový přístup se pomalu, ale jistě stává samozřejmostí i ve světě jednostopých strojů a nejinak je tomu i v případě nového obra od Triumphu. Telefon lze dobíjet vestavěnou zásuvkou USB.

Jízdní údaje jsou zobrazovány na členitém TFT displeji nové generace s optimalizovanou viditelností za všech světelných podmínek. Třešničkou na dortu je pak možnost zobrazování údajů z navigace, popřípadě notifikace na telefonní hovory a SMS zprávy nebo seznam skladeb uložených v telefonu. K tomu je však potřeba sáhnout do dlouhého seznamu volitelné výbavy pro Bluetooth modul a včlenit jej do elektroinstalace motocyklu.

Triumph Rocket 3

Nutností je také instalace aplikace do telefonu. Lhostejno, zda Android či iOS. Instalací modulu získá uživatel také možnost ovládání akčních kamer GoPro přímo z řídítek motocyklu nebo dokonce hlasovými povely.

Hovoříme-li o doplňkové výbavě, pak její seznam čítá více než padesát položek. V nabídce jsou všemožné kufry, brašny, tankvaky, sedla různých tvarů, ale také sportovní větrný štítek, stále populárnější rychlořazení nebo i prostředky pro uzamčení zaparkovaného stroje. Pro snadnější orientaci v košaté nabídce bylo příslušenství uspořádáno do takzvaných inspiračních sad, které nabízejí různé konfigurace doplňků podle zaměření uživatelů.

Stroj Triumph Rocket 3 byl vždy určen individualistům a kdekoli jej zaparkujete, bude vždy vyčnívat z řady. Za výjimečnost je však také zvykem platit. Základní verze provedení R tak na českém trhu vyjde na 558 tisíc korun včetně DPH. Milovníci turistiky pak za model GT připlatí dvacet tisíc. Ale ten pocit, že pod vámi duní mohutný bas motoru, který strčí do kapsy většinu těch současných automobilových, je k nezaplacení.

Autoři:
Témata: motocykl, Brembo, ABS
  • Nejčtenější

S historickou značkou je amen. Americký mamut v nouzi opouští další trhy

Sto dvanáct let starý detroitský mamut General Motors neprožívá své nejlepší období. Zatím stále největší americká...

Vagabundi s hadry jsou po čtvrt století zpátky, značí úpadek New Yorku

Party žebráků, kteří bezbrannému řidiči plesknou mokrý hadr na čelní sklo při čekání na křižovatce, jsou zpět v New...

Premium

Která auta jsou skutečně bezpečná? Crash testy versus realita

Setkáváme se s názory, že auta jsou navrhována tak, aby dosáhla dobrých výsledků v nárazových testech. Díky Folksamu...

Radary na zúženích nejsou šikanou řidičů, říká šéf dopravní policie Zlý

Dopravní policie bude přísnější. Řidiče čekají vyšší pokuty, větší bodové tresty a třeba i důslednější trestání za...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kamion vjel pod vlak. Ukazuje na nebezpečí zdánlivě přehledného přejezdu

Na internetu se objevily záběry ze srážky vlaku s kamionem, která se stala v pátek 21. února nedaleko Staré Huti u...

Premium

Která auta jsou skutečně bezpečná? Crash testy versus realita

Setkáváme se s názory, že auta jsou navrhována tak, aby dosáhla dobrých výsledků v nárazových testech. Díky Folksamu...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Když je střílečka povinná. Hraju hry a platí mě za to, říká člen týmu Brute

Má k dispozici fitness trenéra, mentálního kouče, psychologa a ve škole individuální studijní plán. Tedy servis...

  • Další z rubriky

Výstava motocyklového umění se přestěhovala. Původní Továrnu zbourali

Výstava unikátních motocyklových přestaveb All Ride Show se letos koná na nové adrese. Holešovická Továrna, kde se...

Autofotka týdne: Umění na dvou kolech

Výstava unikátních přestaveb symbolicky uzavřela motorkářskou sezonu. Čtvrtý ročník All Ride Show nabídl kolem stovky...

Dvoukolové supersporty překonávají 200 koní. Vytáhnout se chtějí Italky

Sportovní motocykly dostaly pro příští sezonu nečekané posily. Italské a japonské novinky mezi sebou tradičně soupeří v...

Motozávody ve stylu videoher: na veletrh dvou kol zve i Zdeněk Pohlreich

Závod přes brněnské výstaviště ve stylu počítačových her, kde je povoleno cokoli. Tak vypadá letošní pozvánka na...

Najdete na iDNES.cz