Pondělí 14. června 2021, svátek má Roland
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 14. června 2021 Roland

Přísnější předpisy a nové crashtesty přinesou v roce 2022 bezpečnější helmy

Předpisy jsou vždy o krok pozadu za reálným světem. Ať jsou sebepřísnější, výrobci se časem naučí vytvořit produkt co nejlevněji přesně tak, aby vyhověl předpisům, ale ani o kousek víc. Platilo to pro auta a jejich emise, v posledních letech to platí i pro motocyklové přilby.

Při testu Snell jsou nárazy úmyslně cílené na nejslabší části helmy. | foto: Jan Altner

Současná evropská norma ECE 22.05 už začíná být „děravá“, proto je na obzoru přísnější ECE 22.06. Evropský systém je na tom z hlediska bezpečnosti přileb poměrně dobře, všechny prodávané motocyklové přilby musí mít evropskou homologaci ECE 22.05. Ta je vyznačena znakem E a číslem na štítku na upínacím popruhu. Číslo označuje zemi, například E1 u přileb testovaných laboratoří v Německu, E2 ve Francii. 

Testované musí být všechny modely a velikosti přilby, výrobce musí před uvedením každého modelu na trh poslat 50 přileb různých velikostí do certifikované zkušebny, která jim dá pořádně zabrat včetně drsných crashtestů. Jenže tato testovací metodologie platí skoro dvacet let a naposledy byla upravena v roce 2013. Bohužel se poslední dobou i zde hovoří o různé kvalitě a o tom, že v některých zemích mohou testy projít i méně kvalitní přilby.

Při ECE testu se sleduje celá řada vlastností přilby, ale to hlavní je samozřejmě odolnost proti nárazu. Tu simuluje pád zatížené helmy na zaoblenou kovadlinu ve tvaru obrubníku z výšky 7,5 m, což odpovídá rychlosti nárazu 28 km/h. Bohužel je sledován pouze jeden jediný náraz, nikoli série či kombinované nárazy. 

Přilby přitom narážejí na více zaoblenou, a tedy méně nebezpečnou kovadlinu než u jiných testů. Zkoušejí se nárazy do pěti konkrétních bodů na přilbě. Výrobce, který chce hodně ušetřit, se při získání ECE certifikace může zaměřit jen na těchto pět bodů a třeba je lokálně posílit.

A to ještě v Evropě máme výhodu proti Americe a jejímu bezpečnostnímu standardu DOT, podle kterého si výrobci testují přilby sami. Americká vláda pak jen namátkové zadává nezávislým zkušebnám náhodné kontrolní testy a může výrobcům dát mastnou pokutu. Problém je, že evropské i americké testy mají rozdílné podmínky, jak silné nárazy musí přilba vydržet, pod jakým úhlem přitom mají působit síly, jak má vypadat testovací překážka pod.

Na trhu se pak objevují přilby, které splňují ECE 22.05, ale americkou homologací by neprošly, nebo naopak. Případně výrobce rovnou pošle na trh lehce dvě verze přilby, jednu zesílenou na místech testovaných v Americe, druhou vyztuženou v bodech sledovaných v Evropě. A to jsou ještě testovací předpisy poměrně benevolentní. V oblasti bezpečnosti působí i další organizace, které provádějí své vlastní testy, aby zvýšily bezpečnost nabízených přileb.

Asi nejznámější je soukromá metodologie organizace SNELL, kterou výrobci podstupují dobrovolně kvůli prestiži. V současnosti platí certifikace SNELL2015, která je považována za nejpřísnější způsob testování, bere totiž v úvahu i závodní prostředí a vysoké rychlosti.

Přilby jsou u většiny zmíněných testů nasazeny na testovací hlavu a několikrát volným pádem spouštěny na testovací kovadlinu, přitom se opakují nárazy do stejného místa. A právě u SNELL má kovadlina různé tvary a povoluje pouze maximální přenos energie 275 g. Při testu Snell jsou nárazy úmyslně cílené na nejslabší části a probíhá několik různých nárazů.

Technici se třeba mohou zaměřit na slabší místo s ukotvením přezky nebo na oblast zasouvání sluneční clony a té dát nejvíc „zabrat“, výrobci se také na tento test mohou jen těžko předem připravit. Snell certifikace vyžaduje, aby výrobce na schváleném modelu přilby již nedělal žádné konstrukční změny, povolené jsou pouze změny barev.

V reakci na kritiku začne od roku 2022 v Evropě platit nová verze metodologie ECE 22.06, která přinese podstatně přísnější kritéria při nárazových testech a měla by se stát nejpřísnější normou pro přilby určené do běžného silničního provozu. Zavádí trojnásobný počet testování, ve kterém se většina energií zvýší zhruba o 20 %.

V současné době platí certifikace SNELL2015, která je považována za...

Verze 22.06 také bude sledovat dalších 4-6 nárazových bodů, výška volného pádu se zvětší na maximálně 8,5 metru, ale bude sledován i náraz při malých rychlostech a opakované nárazy. Dalším testem bude rotační náraz, který odpovídá kutálení jezdce po silnici při pádu z motocyklu. 

To bude simulovat náraz na nakloněnou kovadlinu pod úhlem 45°. Současně se zpřísní také požadavky na otevřené a vyklápěcí přilby a jejich zamykací mechanizmus, který byl až dosud při testech úplně ignorován.

Certifikace ECE 22.06 zohlední stále větší rozšířenost interkomů a bude sledovat bezpečnost sluchátek a interkomů, které řada výrobců začíná nabízet rovnou jako součást motocyklové přilby. Právě interkomy a jejich sluchátka totiž znamenají oslabení výplně při montáži, někdy vyžadují i narušení skořepiny na vedení kabelů.

Stejně tak jsou v poslední době hodně populární přilby s výsuvnou sluneční clonou, která se schovává v oblasti čela. Jenže to opět znamená oslabení pěnové výstelky, proto třeba ty nejprestižnější japonské značky přileb výsuvné sluneční clony do svých modelů vůbec nezavedly.

Přísnější evropská norma ECE 22.06 je v dohledu

Nově budou od roku 2022 testovány i plexištíty, v budoucnosti už neprojde větší ztmavení než 35 % místo stávajícího 50 %. Nové homologace budou platit pro nové modely, výrobci budou mít dva roky na doprodej starých modelů. Od roku 2022 tak přijdou na evropské trhy ještě bezpečnější přilby, změna se však jistě projeví mírným navýšením cen.

Pokud tedy zvažujete koupi nové přilby, můžete se zajímat o modely s novou homologací, nebo naopak využít výprodeje starších modelů za lepší ceny. Každopádně nezapomeňte, že přilba musí hlavně perfektně sedět a skořepina i výstelka musí přesně odpovídat velikosti hlavy. Jinak vám při nehodě a nárazu nepomůžou ani ty nejpřísnější atesty.

Autor:
  • Nejčtenější

Supervila na kolech má garáž i centrální vysavač, pracuje se na heliportu

Stojí i patnáct milionů korun, uvnitř je garáž třeba na vaše porsche a samozřejmě můžete připřáhnout přívěs s jachtou....

Nemáte na hogo-fogo karavan? Český kutil si poradí, už jen vychytává mouchy

Premium Máte pocit, že na pořízení obytňáku na vysněnou nezávislou dovolenou potřebujete milion nebo aspoň statisíce korun?...

Mnichov žalují kvůli cyklopruhům. Jsou prázdné, ucpávají ulice, vadí autoklubu

Michael Haberland z autoklubu Mobil in Deutschland žaluje bavorskou metropoli kvůli novým cyklopruhům. Podle jeho...

GLOSA: Ostudné české silnice nezvládne ani rolls. Prorazil jsem u něj gumu

Středočeské okresky už nepřipomínají silnice ani s hodně velkou dávkou tolerance. Jsou místa, kde si jen vybíráte menší...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nenápadný šéf Škody a jeho perné krizové roky i radosti s moc dobrým superbem

Premium Reinhard Jung byl ze škodováckých šéfů v novodobé historii značky pod křídly Volkswagenu asi nejméně viditelný. Klidné...

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s nejvyšším IQ

Premium Oficiálně se považuje za nejchytřejšího Čecha. Jako robot ale nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním...

Upřímnost fotbalové antihvězdy. Souček o tetování, rasismu i vyjídání ledničky

Premium Říká o sobě, že je obyčejný kluk z Brodu. Přitom si ho už stihla zamilovat fotbalová Anglie a Česko na něj spoléhá: na...

O antikoncepci už není takový zájem. Párový sex upadá, míní gynekolog

Premium „Všichni strašili, že bude upadat mravnost a ženy budou mít z dlouhodobého užívání pilulek zhoubná onemocnění jater....

  • Další z rubriky

Harley, jaký nikdo nečekal. Enduro má sto padesát koní a sedlo s výtahem

Americká legenda přeskočila několik generací vývoje a posílá na trh obří cestovní enduro. Je to velice lehký, velmi...

V Česku roste zájem o elektrické motocykly, boom přijde s velkými značkami

Mezi motorkáři roste zájem o elektrické motocykly. Loni si Češi koupili 1 584 těchto strojů, což je meziročně o třicet...

Strakonický poklad objevili v USA. Proslavený závodní nezmar je tam legendou

Ve skladišti v New Yorku objevila americká aukční síň výjimečný kousek. Závodní motokrosový speciál z roku 1973, ještě...

Holka do nepohody. Lehkonohá Aprilia Tuono je pohodářka i dračice

Každý sportovně založený motorkář by chtěl mašinu s charakterem litrového superbiku, ale přitom s lehkostí a...

Pitný režim batolat: Na co rozhodně nezapomenout?
Pitný režim batolat: Na co rozhodně nezapomenout?

Letní dny jsou za rohem a s ním strašák všech rodičů: dehydratace miminek. Hlídat správný pitný režim je důležitý zvláště u dětí od 6. měsíců. Víte...

Manželka majitele Alzy promluvila o fungování firmy, se Zavoralem se rozvádí

Majitel tuzemského internetového gigantu Alza.cz Aleš Zavoral patří se svým jměním mezi nejbohatší Čechy. Na rozdíl od...

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s nejvyšším IQ

Premium Oficiálně se považuje za nejchytřejšího Čecha. Jako robot ale nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním...

Moderátor Aleš Cibulka skončil na jednotce intenzivní péče

Čtyřiačtyřicetiletý Aleš Cibulka měl v sobotu v rozhlasovém pořadu Tobogan dělat narozeninový rozhovor s herečkou Marií...

Mladí by chtěli do penze v 60 letech. Mají jasno, jaký důchod jim postačí

Generace narozená po roce 1971 bude podle současných pravidel odcházet do penze v 65 letech. A to jak ženy, tak i muži....

Dušek: Očkovat se nenechám. Indiáni raději zemřeli, než se nechat zotročit

Jaroslav Dušek promluvil o svém rozhodnutí nenechat se očkovat vakcínou proti covidu-19. Herec, který nedávno oslavil...