Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Nové GS naučí řádit v terénu i začátečníka. První jízda s novým BMW

To zvládneš. Stoupni si na stupačky, zařaď dvojku a hraj si se spojkou. Když přidáš plyn, buď lehce v předklonu. Na brzdách jdi do záklonu. Používej hlavně zadní brzdu. Pořád se dívej tam, kam chceš jet. Řidítka drž ze široka, lokty ven. Snaž se mít ramena a řidítka rovnoběžně. Nic na tom není, jedeme!

Tak zněla odpověď instruktora, když jsem se zeptal, jak se správně jezdí v terénu. V jihošpanělské Andalusii mě to učili na novince BMW patřící do střední třídy, F850GS. Máme za sebou prvních pár zatáček v terénu a zastavujeme, abychom se seskupili.

Všichni jedou vestoje, a tak využívám první příležitosti a ptám se, jak na to. Je mi 33 let, řidičák na velkou motorku mám asi pět let a zkušenosti jen na silnici. Moje Honda CB500 už je na mě slabá a tady mám možnost vyzkoušet si cestovní enduro, typ motorky, na který bych rád přesedlal.

Jedeme! Chytám pevně řidítka, nohy správně na stupačky a jdu nahoru. To bude pořádná porce enduro zábavy. Před námi je cesta z Málagy do Granady a zpátky, přibližně třetina trasy je naplánována mimo silnice. Jako první projíždíme Enduro park Andalusia, pak rychlá zastávka na kafe a hurá do hor.

Na výběr mám jízdní režimy Rain, Road, Dynamic a Enduro Pro. Dají se snadno přepínat samostatným tlačítkem na pravé straně řidítek. Do terénu volím samosebou ten poslední. První kilometry jsem obezřetnější, ale překvapivě rychle si na motocykl zvykám. Jede bezvadně: režim Enduro Pro má omezenou kontrolu trakce i ABS, navíc pořádná dávka výkonu je na zadním kole tak rychle, jak potřebuji. Při jízdě vestoje si hned nacházím ideální pozici na kolena, sedlo není moc široké a nádrž je tvarovaná tak, že poskytuje dostatečnou oporu.

S každou zatáčkou jsem si jistější. Ten pocit, když vám zadní kolo prokluzuje a projíždíte zatáčku smykem, je dost návykový. Nejprve se vyhýbám větším kamenům a nerovnostem, ale velké přední kolo přejede snad úplně všechno. Celkově si připadám, že řídím daleko obratnější a lehčí motorku, než je osmsetpadesátka od BMW.

Test motorky BMW F 850 GS
Test motorky BMW F 850 GS

Vsedě nohy dosáhnou pohodlně na zem. Měřím 180 centimetrů, ale zdá se, že výška sedla bude vyhovovat i menším postavám. Příjemně široká řidítka mají chrániče na ruce a nastavitelné páčky brzdy a spojky. Ocelové stupačky s pořádnými ostny nepustí tvrdé enduro boty ani o centimetr. Zpočátku se mi hůře hledá zadní brzda, pedál mohl být o něco větší, ale dá se na to zvyknout.

Palubní počítač je přehledný

Ovládací prvky palubního počítače jsou hned po ruce, vše je přehledné a snadné na orientaci. Pod středně velkým plastovým štítem svítí příplatkový TFT displej, který je přednastavený na 80 procent jasu. Přestože nesvítí naplno, je skvěle čitelný i na přímém slunci. Nejdůležitější údaje, jako je rychlost, otáčky a zařazený kvalt, jsou zobrazeny na základní obrazovce. Další užitečnou věcí je navigace, ale cestu zná instruktor, takže ji nevyužívám. Stejně tak propojení telefonu s helmou přes bluetooth nebo přehrávání hudby. Raději se budu věnovat řízení.

Na silnici jsme si vyzkoušeli jízdu za mokra i na suchu. První dvě hodiny lehce pršelo, a tak jsem měl přepnuto na režim Rain. Odezva na plyn a nástup výkonu je znatelně pomalejší. Elektronika je převzatá z vyšší řady R1200GS a systémy ABS Pro a kontrola trakce ASC zasahují i v závislosti na náklonu motocyklu. V praxi to funguje skvěle. Ve chvíli, kdy by moje stará motorka podklouzla a mně by se na moment, než se srovnám do stopy, zastavilo srdce, kola nové F850 se ve vteřině sama srovnávají a elektronika odpouští jezdeckou chybu. Jasně, fyzika se obelstít nedá, ale věřím, že tyto systémy v mnoha případech hodně pomůžou.

Test motorky BMW F 850 GS

Na suchu si můžu vybrat mezi režimy Road a Dynamic. Opět je cítit rozdíl - první možnost je spíše na pohodovou jízdu, ta druhá když si chcete na okreskách užít trochu legrace. A to na klikatých cestách po Andalusii chcete.

Výkon nového motoru je dostatečný, ale není to na druhou stranu nic, co bych nezvládal. Výkon řadového dvouválce je 70kW, kroutící moment 92 Nm. Brzdám nemám co vytknout. Nástup je pozvolný, ale umí se do kotoučů pořádně zakousnout, když je potřeba. Rozložení hmotnosti se zdá být dobré, nemám srovnání s předchozím modelem, ale přesunutí nádrže dopředu byl zřejmě dobrý počin. V zatáčkách a při náklonech sedí motorka perfektně, a můžu si tak vychutnat sportovnější jízdu.

Vůbec mi nevadí vzpřímenější poloha, naopak vítám, že po dvoudenním ježdění nebolí záda. Rychlostní stupně jsou příjemně zpřevodované. V nižších rychlostech není potřeba podřazovat, trojka toho pobere vážně dost. Naopak na dálnici dávám šestku snad jen proto, abych si ji vyzkoušel. Při stokilometrové rychlosti čtyřka točí kolem 5000 otáček za minutu. Na pětku si motor bublá kolem 4500. Zapomenout nesmím na skvělý zvuk za všech okolností.

Celkově F850GS udělala výborný dojem. Pocitově lehká mašina je skvěle ovladatelná. Na silnici se s ní dají pořádně brousit zatáčky a v terénu posouvá hranice, kam až se s motorkou dá vyrazit. S cestovním endurem vyšší třídy bych se do podobných podmínek nejspíš neodvážil. Osmsetpadesátka je zábavná motorka, nad kterou neztrácím kontrolu v žádné situaci, a o to mi jde v první řadě. Cena základní verze začíná na částce kolem 315 tisíc korun.

Test motorky BMW F 850 GS

Autoři:
  • Nejčtenější

Nejdražší auto v Česku koupíte jen v beskydské vsi. Připravte si 67 milionů

V Česku se začalo prodávat nejvýkonnější italské auto za 67 milionů korun. Obci Čeladná, která se nachází v okrese Frýdek-Místek v Moravskoslezském kraji v podhůří Beskyd, se dostalo privilegia stát...

26. července 2024

Pohádky malého rakeťáka. Severní Korea si vycucala z prstu vlastní elektroauto

Severní Korea občas vyšle do vzduchu zkušební balistickou raketu a do mediálního prostoru pro změnu vypustí i nějakou tu bombu. Aktuálně vzbudilo rozruch reklamní video, na kterém je vidět první...

21. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Lekce fyziky. Zapojili jsme karavan za elektrovůz a spočítali aerodynamiku

Exkluzivně

Co udělá minikaravan s dojezdem aerodynamicky vybroušeného elektromobilu? Zapojili jsme přívěs LifeStyleCamper SteelDrop za Hyundai Ioniq 6 a vyrazili přes celé Česko s očima upřenýma na ukazatel...

22. července 2024

VIDEO: Superman, puk či lepení. Zmapovali jsme nejčastější chyby řidičů, které zabíjí

O víkendu vyvrcholí prázdninová cestovní horečka a na silnice se vydají statisíce turistů z mnoha zemí střední Evropy. Kromě Bavorů, kterým začínají prázdniny tento rok 29. července, na silnice...

25. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Neleští se, brousí. Slavných sporťáků oblečených v nerezu je v Česku až patnáct

Auto snů. V mnoha ohledech jedinečné – s karoserií z nerezové oceli bez laku a křídlovými dveřmi. Přesně, jak si ho mnozí pamatují z legendární komediální sci-fi série Návrat do budoucnosti. V sobotu...

23. července 2024

Svět aut na sociálních sítích ovládla italská komedie a drahé/levné odtahy

Nestíháte, nebo nechcete sledovat sociální sítě? Naprosto to chápeme, a proto jsme vybrali podle nás to nejzajímavější nebo nejvtipnější. Tentokrát měla velký úspěch hlavně Alfa Romeo s Fordem.

27. července 2024

Diář petrolheada: Na Kladno za tuningem, do východních Čech za hadráky

Stejně jako v předchozích letech dorazí i letos na nejstarší kladenské náměstí majitelé a příznivci upravených vozů. Na plac před místním magistrátem zavítali již pojedenácté v řadě. O nadcházejícím...

26. července 2024

EU si vyhlédla srbské lithium. Ekologové chystají mohutné protesty

Srbsko, Evropská unie a Německo v Bělehradě podepsaly dohodu o záměru těžit srbské zásoby lithia, které se používá na výrobu baterií především do elektromobilů. Prohlášení o záměru bylo podepsáno za...

25. července 2024,  aktualizováno  26.7 8:22

Bez dotací to nejde. Analýza ukazuje, jak moc na nich elektromobilita závisí

Ekologická lobbistická organizace Transport & Environment označila Německo za „nemocného muže Evropy“, protože na rozdíl od evropského průměru se v této zemi téměř zastavil nárůst prodejů...

26. července 2024

Tajný trik na intimní hygienu v létě
Tajný trik na intimní hygienu v létě

Na trhu s intimní kosmetikou již existuje tolik produktů, ze kterých si můžeme vybrat: gely, emulze, pěny... My vám však pomůžeme s výběrem. Naše 3...

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....