Středa 27. září 2023, svátek má Jonáš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 27. září 2023 Jonáš

Italské lvíče z Číny boduje cenou. Je to scrambler jak z učebnice

  11:58
Motocykl Benelli Leoncino navazuje na minulost svým klasickým designem s retro nádechem kategorie scrambler. A ukazuje, že na zábavné svezení stačí i 35 kW výkonu a levnější komponenty. Stroj zároveň symbolizuje dlouhé historické dědictví značky založené v roce 1911. Leoncino znamená italsky lvíče. Pod tímto názvem se po válce prodával vůbec nejúspěšnější model Benelli.
Benelli Leoncino je motorka vhodná i pro jezdce menších postav a začátečníky.

Benelli Leoncino je motorka vhodná i pro jezdce menších postav a začátečníky. | foto: Jan Altner

Značka Benelli vždy patřila mezi tradiční italské motocyklové výrobce. V roce 2005 však následovala podobnou cestu jako třeba značka Volvo. Zatímco mnoho renomovaných výrobců se snaží snížit výrobní náklady přesunem své výroby do Asie, u Benelli tomu bylo zprvu přesně naopak. 

Ve zlomovém roce 2005 se objevil čínský investor, koncern Qianjiang, který vybudoval konstrukční a vývojovou kancelář v Itálii. V prvních letech dokonce na evropské půdě zůstala i část výroby větších modelů, ale výrobní náklady nakonec přesunuly většinu produkce Benelli do Asie.

Značka Benelli se nyní orientuje na střední kubatury a mezi čínskými výrobci patří ke špičce. V automobilovém světě najdete podobnost například s automobilkou Volvo a právě její hlavní majitel koncern Geely se nedávno majetkově propojil s koncernem Qianjiang. Benelli a Volvo jsou tak nyní „bratranci“.

Design stroje Benelli Leoncino je hodně povedená kombinace italské moderny a historické siluety s nádechem stylu scrambler. Trubkový rám, silnější pneu a nádrž v retro designu na kterou navazuje křivka sedla. K tomu v kontrastu moderní technologie v podobě LED světlometu a digitální LCD budíky. LCD displej je inverzní a světlá písmena na tmavém displeji jsou dobře čitelná i na slunci. Na displeji nechybí informace o zařazeném rychlostním stupni, digitální tachometr, venkovní teplota a ukazatel množství paliva v nádrži.

Bez přehnaných vymožeností

Ovládací prvky na řídítkách jsou minimalistické a obsahují jen to nezbytné, ale to beru u daného typu stroje spíš jako výhodu. Kladně také hodnotím, že nezůstalo jen u displeje, ale stupnici otáčkoměru lemují klasicky barevné kontrolky neutrálu, směrovek, mazání, rezervy paliva a dálkových světel. 

Pozornost zaujme přední světlomet s LED podkovou denního svícení, povedené je i zadní světlo zapuštěné v blatníku a uzavírající křivku procházející linií motocyklu. I směrovky kompletně používají LED technologii. Řídítka jsou příjemně široká a silně přispívají k dobré pozici jezdce. Vzhledem k výšce sedla 785 mm je stroj vhodný i pro začátečníky, případně pro jezdce menšího vzrůstu. Slušet bude i motorkářkám.

Technické specifikace

  • Typ motoru: Kapalinou chlazený čtyřdobý řadový dvouválec
  • Vrtání x zdvih: 69 x 66,8 mm
  • Zdvihový objem: 499,6 cm³
  • Kompresní poměr: 11,5:1
  • Max. výkon: 35 kW (47,6 k) @ 8500 ot/min.
  • Max. točivý moment: 45 Nm @ 5000 ot/min.
  • Spouštění motoru: elektrické
  • Převodovka: 6stupňová
  • Sekundární převod: řetězem
  • Rozměry (D x Š x V): 2139 x 877 x 1120 mm
  • Rozvor: 1443 mm
  • Výška sedla: 785 mm
  • Objem nádrže: 13,5 l
  • Pneumatiky - přední: 120/70 R17
  • Pneumatiky - zadní: 160/60 R17
  • Odpružení - přední: 50 mm teleskopická vidlice
  • Odpružení - zadní: kyvná vidlice
  • Brzdy - přední: 320 mm dvoukotoučová
  • Brzdy - zadní: 260 mm kotoučová
  • Pohotovostní hmotnost: 186 kg

Motor nebyl naštěstí vytažen z žádné letité čínské produkce a byl nově vyvinutý přímo v Itálii. Jde o řadový dvouválec o objemu 499,6 ccm. Kapalinou chlazený agregát s rozvodem DOHC má čtyři ventily na válec a splňuje normu EURO4. Maximální výkon je naladěný na 35 kW a maximální točivý moment 45 Nm dosahuje ve 4 500 otáčkách. Motoru sekunduje šestistupňová převodovka spojená s motorem hydraulickou spojkou. Výkon 35 kW není zvolen náhodou, ale míří na jezdce s řidičským oprávněním A2. Pokud jedete na pohodu, motor není nutné držet v maximálních otáčkách deseti tisíc. Ale když se chcete svézt trochu svižněji, k pořádným výkonům se motor probudí až nad pěti tisíci otáček.

Svezení potvrzuje, že s 35 kW nuda nebude. I ostřílené jezdce překvapí, jak rychle padne stroj do ruky a jak dobře funguje kombinace motor, podvozek a brzdy. Při jízdě po Praze výkon motoru naprosto stačí, pozitivně se projevuje nízká hmotnost stroje. V městském provozu je Leoncino parádně obratné.

Motor nemá žádné nepříjemné vibrace a nástup výkonu je plynulý a nezáludný. I při jízdě po okreskách výkon stačí a s motorkou je hodně zábavy. S motorkou jsem si troufl i do lehčího terénu a na „polňačky“, které dával naprosto s přehledem. Leoncino určitě není strojem do terénu, ale především díky nízké váze a dobře dávkovatelnému plynu si jezdec dovolí mnohem víc, než si dokázal představit.

Příjemným překvapením je i podvozek, který je navíc nastavitelný. Jedinou slabinou je celkem malý rejd, který jezdce limituje při otáčení, naštěstí se jinak s lehkým strojem manipuluje celkem dobře. 

Ze začátku jsme si motocykl sami pro sebe zařadili mezi stroje pro začátečníky a menší jezdce. O to příjemnějším překvapením bylo osobní setkání. Motorkářka na fotkách měří 181 cm a na motocykl se usadila naprosto hladce. Stroj nakonec žádnému z jezdců nepřipadal malý, ale je pravda, že kolega měřící přes 190 centimetrů se na něj musel skládat obtížněji.

Benelli Leoncino

Brzdy nejsou zrovna jedovaté, ale brzdný účinek je naprosto dostatečný. ABS zasahuje citlivě a přispívá k dobrému pocitu z brzd. Prostě mašina pro širokou veřejnost, která nikoho nevyděsí a nevyhodí jezdce ze sedla.

Hezká cena fandí Leoncinu

Populární segment scramblerů je hodně nabitý a stroje známých značek předčí Leoncino ve většině parametrů jako je výkon, podvozek nebo brzdy. 

Jenže Benelli dokazuje, že zábavnost není jen v číslech, protože díky nízkému výkonu lepší podvozek ani výkonnější brzdy nutně nepotřebuje. Pokud nebudete na stroji křižovat Evropu nebo létat pravidelně po dálnici, zjistíte, že vám výkon 35 kW bohatě stačí k požitku z projížďky po okreskách nebo po městě. Jedna z největších předností Leoncina je kromě povedeného designu právě to, jak funguje jako celek.

Pokud bychom srovnávali technické parametry s ostatními scramblery renomovaných značek, je fér porovnat i cenu, která jasně hovoří v prospěch Benelli. S cenovkou sto šedesát tisíc korun bude jen těžko hledat konkurenci. Když se podíváme ke kořenům scramblerů, byly to původně právě stroje s objemem typicky do pěti set kubíků, které si jejich majitelé zjednodušovali a upravovali pro jízdu v terénu.

Pokud hledáte opravdový scrambler, má Leoncino svou váhou i výkonem k původní myšlence této kategorie mnohem blíž než většina strojů, které dnes toto označení používají. A dobrá zpráva pro milovníky scramblerů je, že dovozce představil pro rok 2018 i model postavený na drátěných kolech a hrubších pneumatikách.

Benelli Leoncino

Autoři:
  • Nejčtenější

Těchto pět věcí řidiči v Česku ignorují nebo je neumějí. Děláte je také?

Každý řidič má nějaký zlozvyk. Někdo špatně pracuje se spojkovým pedálem, jiný málo sleduje zpětná zrcátka, další se...

Z dealerů Škody na Slovensku jsou minutové autopůjčovny

Kdo potřeboval před 20 lety auto na pár hodin, pár dnů nebo výjimečně pár týdnů, šel si pro něj do půjčovny. Postupem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pět let bezzubého zákona. Fabia stočená o 760 tisíc kilometrů, bez postihu

Víc než třetina ojetých aut prodávaných v Česku má stočený tachometr, v průměru o 98 tisíc kilometrů. Rekordmanem,...

Sex v ulicích na denním pořádku. Roboauta fungují jako šmajchlkabinety

Premium Co je lepší než sex v autě? Sex v jedoucím autě, odpoví pohotově ti, co aktivně vyhledávají vzrušení. A platí, že v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Amerika neuvěřitelně investuje, v Evropě se jen řeční, lamentuje šéf Škody

Premium Klaus Zellmer oslavil první rok v roli předsedy představenstva Škody Auto. „Škoda má šanci v budoucnosti dostat větší...

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Při výchově sourozenců nejde být úplně spravedlivý, vysvětluje psycholožka

Premium Do pracovny za ní chodí rodiče, kteří tápají ve výchově ratolestí, řeší komplikované vztahy sourozenců či výchovu...

Jsme firma na zážitky. Ředitel Sparty Křivda o Priskem i novém stadionu

Premium Dodnes ho zabolí nohy, když si vzpomene, jak hrála Sparta naposledy v Edenu. V loňském derby dostala takovou...

Nejsilnější vespa všech dob si vás osedlá a ochočí

Vespa 300 GTV je hodně hravý a rychlý skútr, který zaujme jak jezdce, tak kolemjdoucí. Revoluční design kombinuje retro...

Motorky prezidenta Pavla: bavorák a veteránská jawa, kterou teď vyrábí v Číně

Na Hradě je teď nejznámější český motorkář, ovšem v uplynulém týdnu si Petr Pavel pořídil průšvih. Na videu, které...

Otec nejdelších motorek světa se narodil před 135 lety, zemřel v zapomnění

Severočeský konstruktér a výrobce motocyklů Albin Hugo Liebisch, který se narodil 26. července 1888, byl podle...

Na legendě přes Alpy. Honda Transalp je příjemný svéráz se skvělou cenou

Kam se vydat s novou Hondou XL750 Transalp na pětidenní redakční test? Název si o to přímo říká, přece Transalp je v...

Kojenecké lahvičky, které šetří přírodu? Vyzkoušejte je s námi zdrama!
Kojenecké lahvičky, které šetří přírodu? Vyzkoušejte je s námi zdrama!

Jestli máte doma malé miminko a zároveň je pro vás důležitá starost o naši planetu, pak rozhodně otestujte nové kojenecké lahve NUK For Nature s...

Já vím své, říká modelka Taťána Kuchařová k třetí svatbě Brzobohatého

Taťána Kuchařová (35) zavzpomínala na své dětství i dospívání v Opočně a popsala své aktuální plány do budoucna....

Jiří Paroubek se potřetí oženil, expremiér si vzal bývalou poslankyni ČSSD

Po opožděné páteční oslavě svých 71. narozenin se bývalý premiér Jiří Paroubek o víkendu oženil, tentokrát už potřetí....

Solární panely odcházejí překvapivě rychle a záruky nefungují, říká expert

Premium Solární boom může za pár let přinést majitelům fotovoltaických elektráren nepříjemné překvapení. Životnost solárních...

Žiju se ženou, přiznala farářka ze StarDance Martina Viktorie Kopecká

Farářka Církve československé husitské Martina Viktorie Kopecká (37), která zaujala televizní diváky v soutěži...

Toxická laguna v Rumunsku pohlcuje vše živé. Katastrofa není daleko

V té krajině není nic lidského, a nebýt věže kostela, která ční z bahnité hmoty, ani by tu nic přítomnost člověka...