BMW Grand America: křižník s šestiválcem je kolos pro pořádné chlapy

aktualizováno 
Motocyklové trendy se vyvíjejí a některé modely procházejí nečekanou proměnou. Když jsme poprvé testovali luxusní sport-tourery BMW, nehádali bychom, kam se tento model za léta posune. Jasná je orientace na amerického zákazníka, který místo sportovních vlastností chce hlavně velký motor a pohodové sezení.

Na nový trend zareagoval i německý výrobce BMW a po sportovně laděných základních verzích GT a GTL před rokem nabídl také verzi bagger K1600B se sníženým podvozkem a sólovou jízdou v záklonu za dlouhými řídítky. K tomu přidal plotny na odložení nohou pohodlně dopředu a po úspěšném debutu stačilo pro letošek přidat větší sedlo spolujezdce a horní kufr. A je tu Grand America se zajímavou kombinací sportovního motoru a jízdním pohodlím kapotovaného cruiseru.

Prostě od každé kategorie něco a výsledek přitom není žádný kočkopes. Design korábu Grand America vypadá k světu, kombinuje tmavý motor a dolní plasty se světle lakovanou horní částí ve zlatém odstínu. Výsledkem je atraktivní prohnutá linie, kterou ještě zvýrazňují konce bočních kufrů protažené do špičky a robustní koncovky výfuků.

Mohutnou přední kapotáž doplnil ještě větší plexištít než u ostatních verzí K1600 a korunu tomu dává padesátilitrový zadní kufr s polstrovanou opěrkou spolujezdce. 

Zajímavým prvkem jsou boční plastová „křídla“ na horní kapotáži, která lze za horkých letních dnů vyklopit do stran a nasměrovat proudění vzduchu na jezdce. Pečlivý luxusní design narušuje jen nelogická konstrukce protažených řídítek z mohutných černých trubek i s odhalenými svary. Že by designéři chtěli přidat kousek stylu klasických amerických chopperů? Škoda, že výrobce nepoužil stejné řešení řídítek jako u verze GTL s efektními hliníkovými rameny.

Naopak oko potěší hluboký lak s ručně malovanými linkami na přechodech mezi zlatými a tmavými částmi a citlivě zakomponované chromované doplňky.

Fotogalerie

V sedle

Po vyhoupnutí do sedla je znát pořádná hmotnost, celkem 364 kg, která naštěstí po rozjezdu jakoby zázrakem zmizí a motorka nepůsobí nijak zvlášť těžkým dojmem ani v zatáčkách či proplétání po městě. Za to lze poděkovat hlavně nízko posazenému sedlu, které snižuje těžiště, a tím zlepšuje ovladatelnost. Ale i tak jde o motorku spíš pro robustněji stavěného jezdce, který nebude mít problém ji udržet v každé situaci.

Přístrojovka se dvěma analogovými budíky a dvěma displeji nabízí vše, co se v dnešní době dá do palubního počítače naskládat. Příplatková navigace pak má své zvláštní místo nahoře v zorném poli jezdce a jde o speciální model od Garminu, který lze ovládat ovladačem na řídítkách.

V nabídkách na barevném TFT displeji lze navolit nekonečnou nabídku funkcí a asistentů, tedy aspoň pokud si připlatíte pořádný balík za maximální výbavu. Základ totiž začíná na lákavé částce 570 tisíc (lákavé s ohledem na tuto kategorii), ovšem kompletní příplatková výbava dokáže cenu navýšit o dalších 180 tisíc. Ale pak si vychutnáte vše, co současné technologie v motocyklovém světě nabízejí.

Krásnou kombinaci křivek a barev bohužel narušují nelogicky řešená řídítka z...

Krásnou kombinaci křivek a barev bohužel narušují nelogicky řešená řídítka z černých trubek.

Výčet moderních prvků a asistentů je skoro nekonečný: nejnovější ABS Pro s možností brzdění i v náklonu v zatáčce, dynamická kontrola trakce, adaptivní xenonová světla a automatické denní svícení, vyhřívané rukojeti i sedadla, elektronicky regulované aktivní odpružení Dynamic ESA, výkonové režimy vstřikování Rain + Road + Dynamic, tempomat, bezklíčové zapalování, asistent pro rozjezdy do kopce, centrální zamykání kufrů. Co chybí? Snad jedině opěrky loktů pro spolujezdkyni.

U této třídy už začíná být samozřejmostí i elektronická zpátečka aktivovaná tlačítkem na řídítkách pro snazší parkování. Vrcholem nabídky, který zatím nabízí pouze BMW, je inteligentní tísňové volání v případě nehody ECALL. Systém při nehodě automaticky vyšle GPS souřadnice a zavolá pomoc, lze aktivovat i ručně pomocí tlačítka, pokud je například jezdec svědkem dopravní nehody.

Technické údaje

  • Motor: Vodou chlazený řadový šestiválec, čtyři ventily na válec
  • Vrtání/zdvih: 72 mm x 67,5 mm
  • Objem: 1 649 cm³
  • Výkon: 118 kW (160 k) při 7 750 ot./min
  • Max. točivý moment: 175 Nm při 5 250 ot./min
  • Kontrola emisí: 3cestný katalyzátor s uzavřenou smyčkou, EURO 4
  • Maximální rychlost: omezená na 162 km/h
  • Spotřeba paliva na 100 km na základě WMTC: 5,7 l
  • Převodovka: 6stupňový konstantní přenos síly, spirálová převodovka
  • Pohon: Pohon kardanovou hřídelí
  • Rám: Mostového typu z litého hliníku s nosným motorem
  • Zavěšení/odpružení předního kola: Systém BMW Motorrad Duolever
  • Zavěšení/odpružení zadního kola: Systém BMW Motorrad Paralever
  • Rozvor kol: 1 618 mm
  • Kola/pneumatiky, přední: 120/70 ZR 17
  • Kola/pneumatiky, zadní: 190/55 ZR 17
  • Brzda, přední: Dvoukotoučová brzda, 320 mm, čtyřpístkové pevné třmeny, ABS
  • Brzda, zadní: Jednokotoučová brzda, 320 mm, dvoupístkový třmen, ABS
  • Rozměry (d x š x v): 2560 x 1000 x 1440 mm
  • Výška sedla bez zátěže: 750/780 mm
  • Hmotnost (plně natankovaný + náplně): 364 kg
  • Objem palivové nádrže: 26,5 l

Nečekanou třešničkou na dortu v této kategorii je pak quickshifter – asistent rychlořazení, který umožňuje řazení i podřazování pod plným plynem a obvykle se nabízí spíš pro sportovní modely. Řazení s quickshifterem pod plným plynem je neskutečně rychlé a doprovázené podmanivým štěknutím do výfuku, takže si po pár kilometrech připadám jako Valentino Rossi a pod návalem emocí pořádně zostřuji tempo.

Automatický systém přitom dokonale funguje hlavně ve vyšších otáčkách a svižnějším tempu, při turistickém courání se vyplatí řadit spíše s ručním vymáčknutím spojky.

Tempo na druhé straně dokáže spolehlivě utlumit vestavěný omezovač rychlosti, který při dosažení rychlosti 100 mil za hodinu (přesně 162km/h) nemilosrdně omezí vstřikování a motorka najednou úplně ztratí tah a kontrolovaně zpomalí. Pozor na to, může vás to nepříjemně překvapit třeba při rychlém předjížděcím manévru na dálnici. Důvodem je odlišné rozložení hmotností než u neomezených modelů K1600GT a GTL, které dokážou zrychlovat téměř k 250 km/h.

Grand America má těžiště posunuté dozadu a kvůli tomu a zadnímu kufru už začíná mít právě na hranici 160 km/h trochu nejisté vedení předního kola. Přestože motorkáři obecně moc omezovače rychlosti nevítají, u stroje této kategorie a stylu je na místě.

Toulání Amerikou

America láká k jízdě v americkém stylu, kdy si postupně dořadíte až na šestku, pak si natáhnete dopředu nohy na rovné plotny a užíváte si majestátní jízdy krajinou. Nejlépe samozřejmě krajinou amerického západu. Nádherný zvuk šestiválce, o třídu lepší ochrana před větrem než u konkurence, střídmá spotřeba a vyhřívané sedlo i rukojeti, to všechno z tohoto stroje dělá touring na dlouhé americké trasy po nekonečných pláních.

Ale jakmile přijedete do hor a začnou zatáčky, vzpomene si na své sportovní kořeny. Takže začnete brousit stupačky a přesné vedení vám i v utažených zatáčkách dovolí držet tempo se sportovními mašinami; jen úplně zavřené serpentiny můžou vyžadovat více opatrnosti a pečlivý průjezd na jedničku.

U nás v Evropě se občas musíme protáhnout dopravní zácpou a úzkými uličkami historických center. S tím si GA i přes své úctyhodné rozměry umí poradit právě díky nízkému těžišti a nečekaně dobré ovladatelnosti.

Písmeno B ve znaku prozrazuje, že jde o model navazující na loňský jednomístný...
Boční plastová „křídla“ na horní kapotáži lze za horkých letních dní vyklopit...

BMW grand America

Na druhou stranu jsem si za celou dobu testu nedokázal zvyknout na elektronický plyn v kombinaci s jemnou reakcí vstřikování. Elektronika se stará o to, aby vám při žádném rozjezdu nezhasl motor, a citlivě přidává plyn i za vás. Ale právě proto jsem si připadal trochu jako v autoškole, každý rozjezd doprovázelo zavytí vytočeného motoru a málokdy se mi podařilo přidat přesně tu správnou míru plynu, aby byl výsledkem kultivovaný rozjezd na nízké otáčky.

Tato mašina není pro odpůrce elektroniky a milovníky starých časů, je to nářadí pro moderní dobu a moderního jezdce. To platí i pro brzdový systém s poslední verzí ABS s možností aktivace i v náklonu. To je ta funkce, která slouží ještě lépe než havarijní pojistka. Většina řidičů ji za celý život nevyužije, ale stále je připravená vám zachránit kapoty a zdravou kůži. Přestože se díváme na stále větší pronikání elektroniky do všech funkcí s mírnou nedůvěrou, musíme uznat, že tak velká mašina s výkonem 160 koní si zaslouží maximální elektronickou podporu a bezpečnostní funkce. Díky nim si jezdec může bezpečně vychutnat obrovský zátah šestiválce a překvapivě sportovní ovládání.

Grand America má na trhu poměrně jedinečnou pozici. Americkou cestovatelskou image může lákat část zájemců o dvouválcové cesťáky od Harleye, jinak však má v této nejvyšší cenové třídě jediného přímého konkurenta. Tím je nová Honda Goldwing s šestiválcovým boxerem, která u letošního modelu opustila design silničního obra a přiklonila se ke sportovním křivkám. Ve srovnání s Goldwingem nabízí BMW kromě prestižnější značky hlavně pořádnou porci výkonu navíc, konkrétně 34 koní rozdílu. Kromě toho také vyšší točivý moment a asi o deset kilogramů nižší hmotnost. Na druhou stranu japonský stroj může jako jediný na trhu oslovit potenciální zájemce variantou s automatickou převodovkou DCT.

Velké cesťáky se dnes stále více orientují na amerického zákazníka, který místo...

Velké cesťáky se dnes stále více orientují na amerického zákazníka, který místo sportovních vlastností požaduje hlavně velký motor a pohodový posaz s nohama nataženýma dopředu.

Autoři:
  • Nejčtenější

Při své rekordní jízdě zemřela nejrychlejší žena světa. Policie stále neví jak

Devětatřicetiletá závodnice, televizní hvězda a rekordmanka v rychlosti Jessi Combsová zemřela na konci srpna, když se...

Falešné veterány blokovaly dopravu. Skončilo to bitkou a poničeným autem

Bitkou a poškozením auta skončil incident v ulici Úvoz, která vede kolem Petřína na Pražský hrad. Několik...

Daň z chudoby ve jménu ekologie: návrh na zdražení převodu auta je zpět

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se „emisní poplatky platí za auta starší...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

VIDEO: Zkušení řidiči zpátky v autoškole. Vyhořeli všichni

Jakmile člověk opustí autoškolu, začne se postupně otrkávat. Obvykle už nesedí za volantem s vyděšeným výrazem a na...

Premium

Výrazný nos, vzdělání sestry. Proto si Gott vybral Ivanu, říká novinářka

Profesní vztah je pojil pětadvacet let, ona ho však osobně poznala už jako holčička. Navzdory všem turbulencím, které...

Krampol o Belmondovi: Když on točil Zvíře, já hrál traktoristu

Přes třicet let promlouvá na české diváky božský Bébel, jak Jean-Paul Belmondovi v rodné Francii přezdívají, hlasem...

Premium

Chci chlapa, co má větší koule než ego, říká svobodná matka Nikol Štíbrová

Před pár dny oslavila třiatřicítku a cítí se šťastná a spokojená. Nebylo to ale zadarmo – moderátorka a hvězda...

  • Další z rubriky

Deník začínající skútrařky: Honda PCX je skvělý sexy učitel

Teplé a stálé počasí je přímo ideální pro cestování na skútru. V případě Hondy PCX se přesednutí od volantu za řídítka...

První jízda harleyem na baterky: technika budoucnosti a raketové rozjezdy

Co uslyším po otočení rukojetí první velké elektrické motorky od zavedené značky? Budou to podmanivé tóny tiché a...

Gentlemani s knírky opanovali města. V Praze měli základnu v pivovaru

V neděli si desetitisíce elegantně oblečených motorkářů v 95 zemích nalepily symbolický knírek na světlomet svého...

Česká závodnice je se svou motorkou stále online, díky tomu je rychlejší

Závodní motorku osazenou čidly, která online snímají údaje z jízdy, jež lze okamžitě vyhodnocovat a předávat...

Najdete na iDNES.cz