Středa 21. dubna 2021, svátek má Alexandra
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 21. dubna 2021 Alexandra

BMW Grand America: křižník s šestiválcem je kolos pro pořádné chlapy

Motocyklové trendy se vyvíjejí a některé modely procházejí nečekanou proměnou. Když jsme poprvé testovali luxusní sport-tourery BMW, nehádali bychom, kam se tento model za léta posune. Jasná je orientace na amerického zákazníka, který místo sportovních vlastností chce hlavně velký motor a pohodové sezení.

Na nový trend zareagoval i německý výrobce BMW a po sportovně laděných základních verzích GT a GTL před rokem nabídl také verzi bagger K1600B se sníženým podvozkem a sólovou jízdou v záklonu za dlouhými řídítky. K tomu přidal plotny na odložení nohou pohodlně dopředu a po úspěšném debutu stačilo pro letošek přidat větší sedlo spolujezdce a horní kufr. A je tu Grand America se zajímavou kombinací sportovního motoru a jízdním pohodlím kapotovaného cruiseru.

Prostě od každé kategorie něco a výsledek přitom není žádný kočkopes. Design korábu Grand America vypadá k světu, kombinuje tmavý motor a dolní plasty se světle lakovanou horní částí ve zlatém odstínu. Výsledkem je atraktivní prohnutá linie, kterou ještě zvýrazňují konce bočních kufrů protažené do špičky a robustní koncovky výfuků.

Mohutnou přední kapotáž doplnil ještě větší plexištít než u ostatních verzí K1600 a korunu tomu dává padesátilitrový zadní kufr s polstrovanou opěrkou spolujezdce. 

Zajímavým prvkem jsou boční plastová „křídla“ na horní kapotáži, která lze za horkých letních dnů vyklopit do stran a nasměrovat proudění vzduchu na jezdce. Pečlivý luxusní design narušuje jen nelogická konstrukce protažených řídítek z mohutných černých trubek i s odhalenými svary. Že by designéři chtěli přidat kousek stylu klasických amerických chopperů? Škoda, že výrobce nepoužil stejné řešení řídítek jako u verze GTL s efektními hliníkovými rameny.

Naopak oko potěší hluboký lak s ručně malovanými linkami na přechodech mezi zlatými a tmavými částmi a citlivě zakomponované chromované doplňky.

Fotogalerie

V sedle

Po vyhoupnutí do sedla je znát pořádná hmotnost, celkem 364 kg, která naštěstí po rozjezdu jakoby zázrakem zmizí a motorka nepůsobí nijak zvlášť těžkým dojmem ani v zatáčkách či proplétání po městě. Za to lze poděkovat hlavně nízko posazenému sedlu, které snižuje těžiště, a tím zlepšuje ovladatelnost. Ale i tak jde o motorku spíš pro robustněji stavěného jezdce, který nebude mít problém ji udržet v každé situaci.

Přístrojovka se dvěma analogovými budíky a dvěma displeji nabízí vše, co se v dnešní době dá do palubního počítače naskládat. Příplatková navigace pak má své zvláštní místo nahoře v zorném poli jezdce a jde o speciální model od Garminu, který lze ovládat ovladačem na řídítkách.

V nabídkách na barevném TFT displeji lze navolit nekonečnou nabídku funkcí a asistentů, tedy aspoň pokud si připlatíte pořádný balík za maximální výbavu. Základ totiž začíná na lákavé částce 570 tisíc (lákavé s ohledem na tuto kategorii), ovšem kompletní příplatková výbava dokáže cenu navýšit o dalších 180 tisíc. Ale pak si vychutnáte vše, co současné technologie v motocyklovém světě nabízejí.

Krásnou kombinaci křivek a barev bohužel narušují nelogicky řešená řídítka z...

Krásnou kombinaci křivek a barev bohužel narušují nelogicky řešená řídítka z černých trubek.

Výčet moderních prvků a asistentů je skoro nekonečný: nejnovější ABS Pro s možností brzdění i v náklonu v zatáčce, dynamická kontrola trakce, adaptivní xenonová světla a automatické denní svícení, vyhřívané rukojeti i sedadla, elektronicky regulované aktivní odpružení Dynamic ESA, výkonové režimy vstřikování Rain + Road + Dynamic, tempomat, bezklíčové zapalování, asistent pro rozjezdy do kopce, centrální zamykání kufrů. Co chybí? Snad jedině opěrky loktů pro spolujezdkyni.

U této třídy už začíná být samozřejmostí i elektronická zpátečka aktivovaná tlačítkem na řídítkách pro snazší parkování. Vrcholem nabídky, který zatím nabízí pouze BMW, je inteligentní tísňové volání v případě nehody ECALL. Systém při nehodě automaticky vyšle GPS souřadnice a zavolá pomoc, lze aktivovat i ručně pomocí tlačítka, pokud je například jezdec svědkem dopravní nehody.

Technické údaje

  • Motor: Vodou chlazený řadový šestiválec, čtyři ventily na válec
  • Vrtání/zdvih: 72 mm x 67,5 mm
  • Objem: 1 649 cm³
  • Výkon: 118 kW (160 k) při 7 750 ot./min
  • Max. točivý moment: 175 Nm při 5 250 ot./min
  • Kontrola emisí: 3cestný katalyzátor s uzavřenou smyčkou, EURO 4
  • Maximální rychlost: omezená na 162 km/h
  • Spotřeba paliva na 100 km na základě WMTC: 5,7 l
  • Převodovka: 6stupňový konstantní přenos síly, spirálová převodovka
  • Pohon: Pohon kardanovou hřídelí
  • Rám: Mostového typu z litého hliníku s nosným motorem
  • Zavěšení/odpružení předního kola: Systém BMW Motorrad Duolever
  • Zavěšení/odpružení zadního kola: Systém BMW Motorrad Paralever
  • Rozvor kol: 1 618 mm
  • Kola/pneumatiky, přední: 120/70 ZR 17
  • Kola/pneumatiky, zadní: 190/55 ZR 17
  • Brzda, přední: Dvoukotoučová brzda, 320 mm, čtyřpístkové pevné třmeny, ABS
  • Brzda, zadní: Jednokotoučová brzda, 320 mm, dvoupístkový třmen, ABS
  • Rozměry (d x š x v): 2560 x 1000 x 1440 mm
  • Výška sedla bez zátěže: 750/780 mm
  • Hmotnost (plně natankovaný + náplně): 364 kg
  • Objem palivové nádrže: 26,5 l

Nečekanou třešničkou na dortu v této kategorii je pak quickshifter – asistent rychlořazení, který umožňuje řazení i podřazování pod plným plynem a obvykle se nabízí spíš pro sportovní modely. Řazení s quickshifterem pod plným plynem je neskutečně rychlé a doprovázené podmanivým štěknutím do výfuku, takže si po pár kilometrech připadám jako Valentino Rossi a pod návalem emocí pořádně zostřuji tempo.

Automatický systém přitom dokonale funguje hlavně ve vyšších otáčkách a svižnějším tempu, při turistickém courání se vyplatí řadit spíše s ručním vymáčknutím spojky.

Tempo na druhé straně dokáže spolehlivě utlumit vestavěný omezovač rychlosti, který při dosažení rychlosti 100 mil za hodinu (přesně 162km/h) nemilosrdně omezí vstřikování a motorka najednou úplně ztratí tah a kontrolovaně zpomalí. Pozor na to, může vás to nepříjemně překvapit třeba při rychlém předjížděcím manévru na dálnici. Důvodem je odlišné rozložení hmotností než u neomezených modelů K1600GT a GTL, které dokážou zrychlovat téměř k 250 km/h.

Grand America má těžiště posunuté dozadu a kvůli tomu a zadnímu kufru už začíná mít právě na hranici 160 km/h trochu nejisté vedení předního kola. Přestože motorkáři obecně moc omezovače rychlosti nevítají, u stroje této kategorie a stylu je na místě.

Toulání Amerikou

America láká k jízdě v americkém stylu, kdy si postupně dořadíte až na šestku, pak si natáhnete dopředu nohy na rovné plotny a užíváte si majestátní jízdy krajinou. Nejlépe samozřejmě krajinou amerického západu. Nádherný zvuk šestiválce, o třídu lepší ochrana před větrem než u konkurence, střídmá spotřeba a vyhřívané sedlo i rukojeti, to všechno z tohoto stroje dělá touring na dlouhé americké trasy po nekonečných pláních.

Ale jakmile přijedete do hor a začnou zatáčky, vzpomene si na své sportovní kořeny. Takže začnete brousit stupačky a přesné vedení vám i v utažených zatáčkách dovolí držet tempo se sportovními mašinami; jen úplně zavřené serpentiny můžou vyžadovat více opatrnosti a pečlivý průjezd na jedničku.

U nás v Evropě se občas musíme protáhnout dopravní zácpou a úzkými uličkami historických center. S tím si GA i přes své úctyhodné rozměry umí poradit právě díky nízkému těžišti a nečekaně dobré ovladatelnosti.

Písmeno B ve znaku prozrazuje, že jde o model navazující na loňský jednomístný...
Boční plastová „křídla“ na horní kapotáži lze za horkých letních dní vyklopit...

BMW grand America

Na druhou stranu jsem si za celou dobu testu nedokázal zvyknout na elektronický plyn v kombinaci s jemnou reakcí vstřikování. Elektronika se stará o to, aby vám při žádném rozjezdu nezhasl motor, a citlivě přidává plyn i za vás. Ale právě proto jsem si připadal trochu jako v autoškole, každý rozjezd doprovázelo zavytí vytočeného motoru a málokdy se mi podařilo přidat přesně tu správnou míru plynu, aby byl výsledkem kultivovaný rozjezd na nízké otáčky.

Tato mašina není pro odpůrce elektroniky a milovníky starých časů, je to nářadí pro moderní dobu a moderního jezdce. To platí i pro brzdový systém s poslední verzí ABS s možností aktivace i v náklonu. To je ta funkce, která slouží ještě lépe než havarijní pojistka. Většina řidičů ji za celý život nevyužije, ale stále je připravená vám zachránit kapoty a zdravou kůži. Přestože se díváme na stále větší pronikání elektroniky do všech funkcí s mírnou nedůvěrou, musíme uznat, že tak velká mašina s výkonem 160 koní si zaslouží maximální elektronickou podporu a bezpečnostní funkce. Díky nim si jezdec může bezpečně vychutnat obrovský zátah šestiválce a překvapivě sportovní ovládání.

Grand America má na trhu poměrně jedinečnou pozici. Americkou cestovatelskou image může lákat část zájemců o dvouválcové cesťáky od Harleye, jinak však má v této nejvyšší cenové třídě jediného přímého konkurenta. Tím je nová Honda Goldwing s šestiválcovým boxerem, která u letošního modelu opustila design silničního obra a přiklonila se ke sportovním křivkám. Ve srovnání s Goldwingem nabízí BMW kromě prestižnější značky hlavně pořádnou porci výkonu navíc, konkrétně 34 koní rozdílu. Kromě toho také vyšší točivý moment a asi o deset kilogramů nižší hmotnost. Na druhou stranu japonský stroj může jako jediný na trhu oslovit potenciální zájemce variantou s automatickou převodovkou DCT.

Velké cesťáky se dnes stále více orientují na amerického zákazníka, který místo...

Velké cesťáky se dnes stále více orientují na amerického zákazníka, který místo sportovních vlastností požaduje hlavně velký motor a pohodový posaz s nohama nataženýma dopředu.

Autoři:
  • Nejčtenější

Řidiči budou muset při předjíždění cyklistů dodržet vzdálenost 1,5 metru

Poslanci se přiklonili k větší ochraně cyklistů. Řidič bude muset při předjíždění míjet cyklistu nejméně ve vzdálenosti...

Parkování v Židlochovicích: maximálně jedno místo na rodinu a další sdílené

Přestože Češi mají v průměru dvě auta na domácnost, budou mít budoucí majitelé bytů v nové čtvrti Chytré Líchy v...

Pět hvězd pro bohaté. Crashtest dacie a elektrické škody vysvětluje rozdíly

Doba, kdy téměř každé nové auto skoro samozřejmě dosáhlo na pětihvězdičkové hodnocení v bezpečnostních testech Euro...

Škoda Kodiaq dostala novou příď, RSo vyměnilo TDI za benzin

Škoda Kodiaq, kterou zahájila česká automobilka v roce 2016 svou SUV ofenzivu, se dočkala designové i technické...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autopowerbanky: políček energetickým šmejdům a flotily enyaqů místo Dukovan

Premium Mnohé nasvědčuje tomu, že za velkým tlakem na elektromobilitu v Evropě může stát i snaha udělat z elektromobilů jakési...

Jsme inspektoři, ohlásili se agenti do Vrbětic. Později se ozval výbuch

Premium Přijeli do muničních skladů ve Vrběticích a prokázali se jako zaměstnanci ostravské firmy Imex Group. Jednalo se však o...

Muž z Imex Group: Do beden k odeslání by se ve Vrběticích nikdo nedostal

Premium Sklady ve Vrběticích na Zlínsku, které podle českých tajných služeb vyhodili do povětří ruští tajní agenti, měla...

Války budoucnosti mohou probíhat v lidské mysli, říká bezpečnostní analytička

Premium Její znalosti sice využívají vojáci a jeden kolega ji prý s nadsázkou navrhl jmenovat čestnou generálkou britské...

  • Další z rubriky

Křížem krážem světem na vlastní pěst. Na legendě do Japonska i Beskyd

Vojta Vlasák je samorost, za 133 dní najel 42 806 kilometrů dvacítkou zemí. Parťákem mu je tisícovkami kilometrů po...

V Česku roste zájem o elektrické motocykly, boom přijde s velkými značkami

Mezi motorkáři roste zájem o elektrické motocykly. Loni si Češi koupili 1 584 těchto strojů, což je meziročně o třicet...

Letošní pražský Motosalon se neuskuteční kvůli vládním opatřením

Březnový veletrh Motosalon, který se měl konat v Praze, se kvůli pokračující epidemii koronaviru a s ní spojenými...

Test napříč stoletím. Legendární Indian Scout a záhada dvou linek

Premium Ikonický Indian Scout letos oslavil sto let. Znovuzrozená značka si svého předchůdce, který platil za nejuniverzálnější...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Královna se rozloučila s Philipem bílými květinami a vlastnoručním vzkazem

Královna Alžběta II. se rozloučila s mužem, který stál po jejím boku celých 73 let. Posledními vzkazy pro prince...

Hráče vyloučili z turnaje, protože měl příliš vysoko nastavený jas obrazu

Známý streamer Tfue přišel o vítězství v turnaji o dvanáct tisíc dolarů kvůli tomu, že měl příliš vysoko nastavený jas...

Bojím se, že papírové peníze v Česku skončí do pěti let, říká ekonom

Premium Mezinárodní měnový fond již před pár lety poukázal na to, že by papírové bankovky či kovové mince mohly z ekonomiky...

Z Philipova pohřbu odcházeli bratři William a Harry v důvěrném hovoru

Na hradu Windsor byl v sobotu pohřben princ Philip, manžel královny Alžběty II. Velká pozornost se upírala také na...

Je to podraz, říká organizátor koncertů Cesta ze tmy. S projektem končí

Už za týden měl prostory pražské Lucerny rozeznít první koncert ze série Cesta ze tmy. Ministr zdravotnictví Petr...