Bojí se zatáček a nerad brzdí. Přesto se na motorce chystá do Iráku

aktualizováno 
Motorkáři se prý dělí na ty, kteří už spadli, a ty, co teprve spadnou. Je to takový iniciační rituál. A pak je tu ještě unikát v podobě Igora Brezovara. Sice říká, že na motorce moc neumí a že se bojí, přesto na ní objel kus světa. Celkem 380 tisíc kilometrů dal bez nehody a bez větší opravy.

Na své cesty se připravuje jen minimálně. Motorku má pořád v „plné polní“. Své osmnáct let staré cestovní enduro prý myl naposledy před několika lety jen proto, že musel. Kdesi v Africe ho na hranicích mezi dvěma zeměmi donutili, prý kvůli ochraně před epidemiemi (to tam musí podstoupit všechna vozidla, nejen Igorova motorka).

„Nepřipravoval jsem se nijak zvlášť, jsem připravený vždycky,“ říká. Právě teď vyráží do Iráku. Před 14 dny se rozhodl, že tím směrem vyrazí, čtyři dny před výjezdem začal plánovat trasu, kudy pojede. Hlavně hledá místa na trase, kde si expedici zpestří.

V Iráku by pak rád pronikl mezi lidi, zažil jejich dny, jedl s nimi, žil. Musí jen najít někoho, s kým se domluví anglicky. 

Igor Brezovar
Igor Brezovar

Láska na celý život

Nerozlučnou parťačkou mu je jeho motorka: „Miluju ji, doufám, že toho spolu ještě spoustu zažijeme,“ říká. Cestovní enduro BMW R 1100 GS koupil v roce 2000 nové, od té doby s nim najel skoro 400 tisíc kilometrů. „Už tehdy jsem tušil, že toho spolu hodně prožijeme,“ komentuje. Na svých expedicích si mašinu postupně dovybavil. „Teď je dokonalá, už z ní žádné věci nesundám. To je jedno, jestli pojedu jen po Praze, do Iráku nebo možná někam dál. Celá ta motorka je dnes taková Igorova specialitka,“ říká s úsměvem.

Fotogalerie

„Mám víc štěstí než rozumu, opravit neumím skoro nic. Naštěstí se nekazí. Za ty roky jsem se naučil, co se může rozbít a vozím si náhradní díly s sebou,“ popisuje a prozrazuje, že nejdůležitější je mít s sebou ložisko kardanu u zadního kola. „Když cítím, že už to není ono, nechám ho preventivně vyměnit, anebo když se rozbije, nechám ho někde v dílně vyměnit. Stalo se mi to třikrát: v Japonsku, Mauretánii a Arménii. Je to akce na celý den a když to dobře klapne, uděláme si pak mejdan,“ vypráví kouzelnou češtinou šarmantní cestovatel. 

Když jede „na lehko“, váží Igorova motorka kolem pěti set kilogramů, s plnou výbavou a suvenýry z cest o dalších 150 kilo navíc. Když naplní vrchovatě speciálně upravenou nádrž a kanystr, ujede na jedno natankování 700 až 900 kilometrů, podle toho, jak moc „tahá“ za plyn. „Hodně záleží na stylu jízdy,“ dodává. Igorův postup na dlouhých štrekách je jednoduchý: dvě hodiny v sedle a pak pauza. „Tak to můžu zopakovat třeba pětkrát. Rekord mám asi 1400 takto ujetých kilometrů v Austrálii,“ upřesňuje.

„Moc neumím řídit motorku. Všichni vědí, že se před každou zatáčkou bojím. Jezdím opravdu opatrně. Za každou zatáčkou vidím nebezpečí,“ popisuje svůj jízdní styl. Kromě toho, že nikdy nespadl, to dokazuje i neuvěřitelnou výdrží své motorky. „Mám rekord 41 tisíc kilometrů najetých na jedné zadní gumě,“ ilustruje. „Na dálnici jezdím 120 až 130, na okreskách osmdesát. Dávám si velký odstup. Moc nebrzdím a neberu za plyn. V servisu nechápou, jak najedu na jedny brzdy tolik kilometrů. Je to jednoduché: v Praze nastartuju a v Bělehradě před hotelem poprvé brzdím,“ uzavírá cestovatel.

  • Nejčtenější

Při své rekordní jízdě zemřela nejrychlejší žena světa. Policie stále neví jak

Devětatřicetiletá závodnice, televizní hvězda a rekordmanka v rychlosti Jessi Combsová zemřela na konci srpna, když se...

Falešné veterány blokovaly dopravu. Skončilo to bitkou a poničeným autem

Bitkou a poškozením auta skončil incident v ulici Úvoz, která vede kolem Petřína na Pražský hrad. Několik...

Daň z chudoby ve jménu ekologie: návrh na zdražení převodu auta je zpět

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se „emisní poplatky platí za auta starší...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Premium

Pokrok po švédsku: mizející pisoáry a genderově neutrální sport

Severská země přichází s revolučními nápady, kterým aplaudují pokrokoví liberálové z celého světa. Mizí pánské pisoáry,...

Premium

Zpěvák Iron Maiden Bruce Dickinson přijede s nehudební show. Získejte vstupenky zdarma

Zpěvák Iron Maiden Bruce Dickinson se předvede v poněkud netradiční roli. V rámci večera mluveného slova představí svou...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

Jawisté slavili devadesát let značky, do Týnce dorazily stovky motorek

Stovky motocyklů Jawa z různých období dorazily do výrobního závodu v Týnci nad Sázavou na Benešovsku na oslavy...

Jawa slaví devadesátiny. Na slavná léta vzpomíná a zkouší návrat do Indie

Jednou z nejznámějších a nejúspěšnějších českých průmyslových značek minulého století byla bezesporu Jawa. Motocykly,...

První jízda harleyem na baterky: technika budoucnosti a raketové rozjezdy

Co uslyším po otočení rukojetí první velké elektrické motorky od zavedené značky? Budou to podmanivé tóny tiché a...

Konec motocyklové sezony. Nahoru vyjedou jen nejlepší, zbytek se kutálí dolů

Pády a lety vzduchem na motorce zakončily tradičně sezonu v Chýnově. Letos se pod tamním prudkým kopcem sešli jezdci...

Najdete na iDNES.cz