Pohublý šestiválcový král silnic už není jen pro páprdy

aktualizováno 
Poslednímu modelu japonské cestovní Ameriky se jeho království trochu srazilo. Odlehčená stavba a sportovnější rysy už nevyzařují takový majestát jako dříve. Přesto zůstává Gold Wing králem cesťáků. Na takovou kombinaci motorového charisma a luxusu s automatickou převodovkou DCT zatím konkurence nemá.

Šestá generace legendárního cesťáku přinesla hodně radikální vývojový obrat. Zatímco až dosud nové verze přinášely další a další technologie do stále mohutnějšího designu, před rokem Honda 1800GL kromě zásadních inovací pořádně zhubla a dala se opačným směrem.

Majestátní siluetu nahradil sportovnější a štíhlejší výraz a Honda novým modelem zacílila na mladší věkovou skupinu zákazníků. Není divu, předchozí podoba GoldWingu se objevila v podstatě už na přelomu tisíciletí a od té doby se v motocyklové oblasti změnilo skoro vše.

Při pohledu zezadu už si GW s mohutným horním kufrem a dvojicí světel nezadá s...

Výrobci museli vlivem přísných emisních limitů i tlaku na snižování nákladů podstatně omezit počet vyráběných a pravidelně inovovaných pohonných jednotek. Pro Hondu to znamenalo mimo jiné zúžení nabídky velkých cesťáků, ze které úplně vypadla třináctistovka Pan European.

Nový GoldWing proto do jisté míry „vykrývá“ i tento segment, kde musí konkurovat i sportovnějším strojům jako K1600GT nebo GTR1400 i luxusním touringům Harley-Davidson. To je těžký úkol, ale když máte pod kapotou šestiválec 1 833 ccm s protilehlými písty, tedy stejné uspořádání jako u sportovních automobilů Porsche, vlastně se nemusíte nikoho bát.

Nový GW shodil u některých verzí až padesát kilogramů hmotnosti v porovnání s předchozím modelem. Dostal menší kapotáže i plexištít, citelně se zmenšily boční kufry a objem nádrže. Kompaktnější je dokonce i motor, přestože dostal řadu nových technologií jako nové čtyřventilové hlavy zapalování, elektronický plyn a volitelně i automatickou převodovku DCT. K tomu chytře vyřešenou integraci s mobilním telefonem pomocí bluetooth a GPS navigací, tempomat a další.

Fotogalerie

„No jo, ale je to se všemi těmi vymyšlenosti a sportovními rysy ještě ten klasický GoldWing?“ říkám si, když se zuřivě snažím v nabídkách nalistovat vypínání motoru při zastavení Start&Stop, protože vypínat tento šestiválec by byl hřích.

Když se vyhoupnu do sedla nového GW, jsem rázem na prahu budoucnosti. Místo předchozích velkých tlačítek mě vítá sedmipalcový TFT displej a moderní ovladače. Displej není dotykový, takže na centrálním panelu i na řídítkách i po modernizaci zbylo poměrně dost ovládacích tlačítek. Rozložení přístrojovky a palubních počítačů ukrývá příval informací, někdy je trochu složité zběžným mrknutím třeba zjistit aktuální rychlost nebo zkontrolovat vypnutí směrovek. Při nastavování všech funkcí a vlastností mám pocit, že si designéři některé funkce půjčili od kolegů vývojářů čtyřkolových hond.

To platí hlavně pro navigaci, která připomíná středový panel automobilů, někdy funguje trochu těžkopádně a v porovnání s klasickým jednoduchým jádrem od Garminu používaným konkurencí je poměrně složitá.

Posez je zajímavý, na rukou nespočívá žádná váha jezdce, dokonalé sedlo a příjemně pokrčené nohy dávají maximální pohodlí, jak by ostatně člověk od cesťáku s cenou atakující hranici devíti set tisíc za nejvyšší verzi čekal. Sedlo je přitom úplně jiné než měkký „lavor“ předchozí verze, je teď o dost sportovnější a umožňuje změnu polohy.

Sedlo spolujezdce je vyhřívané a ozvučené, jen na větších nerovnostech je...

Sedlo spolujezdce je vzorem pohodlí: vyhřívané a ozvučené, jen na větších nerovnostech je trochu moc tuhé.

Pocitově je nový model o hodně lehčí a manipulace na místě už nebudí takový respekt. Hodně v tom pomáhá i elektrická zpátečka ovládaná tlačítky na levém řidítku, která u verze DCT dokonce funguje i jako pomalý elektrický pojezd dopředu třeba při parkování nebo vyjíždění z garáže. Škoda, že se elektrický pojezd nedá aspoň na pár metrů aktivovat i bez startování motoru jen na baterii. Možnost tichého vycouvání z garáže by byla dokonalá, ale je jasné, že by to bez podpory alternátoru byla příliš velká zátěž na baterii.

Testovanému stroji chybí páčka spojky. DCT je zkratka pro Dual Clutch Transmission, tedy převodovku s duální spojkou. Stručně řečeno, automat má stejně jako u aut dvě spojky, při přeřazení jednu rozpojí, pošle na ni další převodový stupeň a teprve po jeho zařazení na ni položí výkon a rozpojí první spojku.

Na hmotnosti GoldWingu se DCT projeví pouhými čtyřmi kilogramy navíc a vyšší cenou. Ale také tím, že jde o první motocykl se sedmistupňovou převodovkou, díky které se na dálnici ustálí otáčky na 2 000 ot/min. Plynulý rozjezd s postupným sázením dalších a dalších rychlostních stupňů je skvělý pocit, všechno se děje bez jediného cuknutí.

Pokud jezdíte hodně se spolujezdcem, a kvůli tomu si přeci obrovského Golďase většina majitelů pořizuje, bude z plynulých rozjezdů nadšený. Rozjezdy od křižovatky, rozjezdy do kopce, tady všude ušetří DCT svému majiteli nervy a automat se postará o vše. Díky tomu se možná ke GoldWingu dostanou i jezdci, kteří nikdy úplně dokonale nezvládli jemnou a intuitivní práci se spojkou a na tak velkou mašinu by si jinak netroufli.

Kdo je zvyklý na manuál, může přepnout na ruční řazení pomocí tlačítek na levé rukojeti, tuto funkci jsem nakonec používal jen při sjezdech z kopce, kdy jsem si chtěl pomocí volby stupňů regulovat sílu brzdění motorem.

První start motoru, první zařazení jedničky, první rozjezd a okamžitě jsem ve starém známém světě šestiválcového dunění GoldWing. Sílí příval nadšení z mohutného boxeru, podobně jako u předchozího modelu. Dvoukolový křižník po modernizaci rozhodně neztratil svůj charakter.

Sedmipalcový TFT displej není dotykový, takže na centrálním panelu i na...

Sedmipalcový TFT displej není dotykový, takže na centrálním panelu i na řídítkách zbylo i po modernizaci poměrně dost ovládacích tlačítek.

Přestože se designem přiblížil ostatním cesťákům a už tolik nevyčnívá z řady, zážitek z jízdy s šestiválcovým boxerem je pořád jedinečný. I po redukční dietě to je stále kus železa, takže první kilometry jsou o zvykání na provozní hmotnost 380 kilogramů, ale za chvíli si zvyknete a řídíte stejně intuitivně a tělem, jako každou jinou cestovní mašinu. A pořád vnímáte hlavně motor – do dvou tisíc otáček skoro neslyšné hučení se nad tři tisíce promění v podmanivý zvuk turbíny a krásné pulsování šestiválce v americkém stylu.

Inovovaný plochý šestiválec má uhlazený projev a je to džentlmen, který dokáže kdykoli pořádně zatáhnout. Maximální výkon 125 koní odpovídá majestátnímu charakteru stroje, to hlavní je tady mohutný krouťák 170 Nm při
5 500 ot/min, který vás vystřeluje z křižovatek jako na mohutném gumovém katapultu. A přitom pořád cítím tu obrovskou masu hmoty kolem sebe, kterou ovládám jen náznaky pohybů řídítky, je to dokonalý pocit.

Honda 1800GL Gold Wing v číslech

  • Motor: Kapalinou chlazený čtyřdobý šestiválcový boxer SOHC, 24 ventilů, elektronické vstřikování paliva PGM-FI
  • Zdvihový objem: 1 833 cm³
  • Vrtání × zdvih: 73 mm x 73 mm
  • Kompresní poměr: 10,5 : 1
  • Emise: C02 (g/km) 131 g/km
  • Max. výkon: 93 kW (125 k) při 5500 ot./min
  • Max. točivý moment: 170 Nm při 4500 ot./min
  • Startér: Integrovaný startovací systém s generátorem
  • Přední brzdy: Dvojitý kotouč hydraulické brzdy 320 × 4,5 mm s kombinovanými šestipístkovými třmeny, ABS
  • Zadní brzdy: Ventilovaný brzdový kotouč 316 × 11 mm s třípístkovým třmenem, CBS, ABS
  • Přední zavěšení: Wishbone
  • Zadní zavěšení: Pro Link
  • Přední kolo a pneumatika: 18 x MT 3,5, 130/70R 18"
  • Zadní kolo a pneumatika: 16 x MT 6,0, 200/55R 16"
  • Úhel zavěšení předního kola: 30,5°
  • Rozměry (D × Š × V): 2 575 mm x 905 mm x 1 430 mm
  • Typ rámu: Hliníkový dvojitý nosník
  • Objem palivové nádrže: 21,1 litrů
  • Spotřeba paliva: 5,6 litru/100 km
  • Pohotovostní hmotnost: 383 kg
  • Výška sedla: 745 mm
  • Závlek, rozvor: 109 mm, 1 695 mm
  • Spojka: Vícelamelová v olejové lázni, hydraulická dvouspojková (DCT)
  • Stálý převod: Kardanový hřídel
  • Převodovka: sedmistupňová automatická DCT s elektrickou zpátečkou
  • Prodejní cena (nejvyšší verze s DCT): 879 900 korun

Až na dálnici se projeví, že by těch koní mohlo být i víc, to když stroji začne kolem stosedmdesátky docházet dech. Na běžných silnicích je však krouťák ve spodním pásmu úžasný. K tomu přibyla i hodně střídmá spotřeba, která se během testu ustálila na 5,7 litru na sto kilometrů, byť za to mohlo i klidné tempo při zajíždění nového motoru. Ale i ve svižném tempu vycucne z nádrže jen sedm litrů, zatímco předchozí model by se v podobném režimu vyšplhal hodně přes deset. Úplně přitom zmizely vibrace při vyšších otáčkách.

Na kvalitních silnicích a zatáčkách se ukážou výhody nového zavěšení předního kola „double wishbone“. Osobně mi tento typ zavěšení nejvíc připomínal přední kolo u letadla, na které se povely od řídítek přenášejí dvěma táhly. Mezi plasty pod přístrojovkou je přitom vidět, jak přední zavěšení neustále kmitá a vyrovnává sebemenší nerovnosti, i když pocitově jedete po rovném povrchu.

Nové odpružení dokonale pobírá malé nerovnosti a eliminuje potápění předku při prudkém brzdění, dokonce sem prý museli konstruktéři určitou míru ponoření předku uměle přidat, aby byla jízda intuitivní. Na hodně rozbitém povrchu nebo přejezdu kanálu se projeví malé zdvihy a odpružení jde brzy na dorazy, které u GW fungují jako část běžné tlumicí dráhy. I tak je znát, že jde o stroj určený na americké highways a ne na výpravy za dobrodružstvím do Bosny či Albánie. Na českých silnicích bude posádka občas trochu trpět, mimo jiné i kvůli překvapivě tuhé sedací části sedla spolujezdce.

Protože jezdec má celou svoji váhu v sedle a ani malá část není na řídítkách, má řízení trochu odtažitou odezvu a jezdec moc necítí, co se pod předním kolem vlastně děje. Při razantnější jízdě to kupodivu není problém, motorka dává solidní pocit jistoty a škrtání stupaček a mohutné náklony jdou skoro samy. Tlumení odpružení si lze nastavit elektronicky pomocí přístrojovky a rozdíly mezi režimy jsou hodně znát. Ve finále jsem se s novým zavěšením předku dokonale sžil, jak si na něj zvyknete, asi nebudete chtít měnit

Brzdy s propojenou aktivací na přední i zadní kolo a ABS mají razantní výkon a výbornou odezvu a cit na páčce, ale v každý moment je při brzdění cítit, že se snažíte zpomalit téměř půltunovou soupravu. Se spolujezdcem a zavazadly ještě víc, přestože zavazadel do nového modelu naskládáte jen asi polovinu než do předchozího majestátního korábu s kulatou přední kapotáží. Topcase ještě ujde a nakonec jsme tam srovnali i dvě integrálky, ale s redukční dietou u bočních kufrů to Honda možná trochu přehnala.

Do horního kufru se vejdou dvě integrální přilby, boční kufry jsou ale dost...

Do horního kufru se vejdou dvě integrální přilby, boční kufry jsou ale dost skromné.

Podle interních výzkumů prý většina vlastníků nepoužívá své Wingy pro dlouhé týdenní dovolené, spíše jen víkendové výlety bez táboření, a ocení spíše lehčí stroj a lepší ovladatelnost. Jenže velká část image GoldWingu byla především v majestátní velikosti a velké kapacitě zavazadel. Pochyby trochu vyrovnává otevírání zámků kufrů elegantním elektrickým tlačítkem místo obvyklými plastovými táhly. Také hydraulické vzpěry a bezklíčový ovladač posílí správný pocit luxusu.

Na závěr je třeba si položit otázku za víc než tři čtvrtě milionu korun. Stojí nový GoldWing za investici ve výši slušného auta střední třídy a přinese svému majiteli stejný pocit výjimečnosti a luxusu, pro který jej v minulých letech jezdci vyhledávali? Odpověď je jednoznačně kladná, nový GoldWing sice ztratil trochu ze své speciální pozice, ale pořád umí nabídnout nedostižný zážitek z jízdy s plochým šestiválcem. 

A po mírné změně image a sportovnímu výrazu už to najednou není mašina z kategorie „toto si koupím, až budu starší“. Teď už to je důstojná volba i pro vyzrálé jezdce mladšího a středního věku, kteří přesně vědí, co chtějí, a rádi si za to připlatí.

Autoři:

Tipy na prázdninový výlet: deset zastavení v muzeích motorek

Muzeum Moto & Velo Přerov nad Labem

Sláva nadšencům do motorek. Díky nim je v Česku hodně muzeí s unikátními exponáty. Která z nich...

První jízda harleyem na baterky: technika budoucnosti a raketové rozjezdy

S modelem FXDR také Livewire sdílí přední světlomet. Ve tvarech přední...

VIDEO Co uslyším po otočení rukojetí první velké elektrické motorky od zavedené značky? Budou to...

Na Jordán v Táboře vyplula replika říčního člunu z 16. století

Replika říčního člunu z 16. století.

Unikátní osmimetrová replika rybářského říčního člunu z 16. století po roce v pátek opět vyplula ze...

Američana podezřelého z vraždy čtyř lidí v Brně zatkli ve Washingtonu

Američan Kevin Dahlgren je podezřelý z vraždy čtyřčlenné rodiny v Brně.

VIDEO Dvacetiletého Američana podezřelého z vyvraždění čtyřčlenné rodiny v brněnských Ivanovicích dopadla...

Stíhaný Novák žije v luxusu, jeho rodina má nový dům a prodává harleye

Alexandr Novák u Krajského soudu v Ústí nad Labem (červenec 2012)

VIDEO Bývalý senátor Alexandr Novák, který je stíhaný kvůli dotačním podvodům v kauze ROP Severozápad,...

Také výrobci motorek bojují s emisemi. V Kolíně bodoval Indian s Katanou

Novinka Indian FTR 1200 a 1200s

Hlavní novinka Intermotu, japonský roadster Suzuki Katana, symbolizuje celou letošní výstavu v...

OBRAZEM: Podívejte se na perly pražského srazu harleyů

Harley-Davidson 115th Anniversary

VIDEO Na oslavy 115. výročí založení legendárního amerického výrobce motorek Harley-Davidson dorazilo do...

Nejčtenější

Stop motorizovanému násilí. Němečtí politici a aktivisté brojí proti SUV

Koncept mamutího SUV čínské značky Hongqi představený na autosalonu ve...

Autosalon ve Frankfurtu má už několik sezon smůlu, v roce 2015 v jeho průběhu odstartovala Dieselgate, před dvěma roky...

Prodeje elektroaut se samy nerozběhnou. Čeká se na dotace a velký průšvih

Závod elektromobilů Wave 2017

Tažení proti dieselům a směrem k elektromobilitě v rámci boje za snižování oxidu uhličitého má viditelný dopad –...

Bláznivý bio designér Colani zemřel, tvůrci sci-fi kamionů bylo 91 let

Luigi Colani

Setkat se s mužem s mohutným knírem v bílém roláku byl vždy zážitek. Hřímavě mluvil tak, že se mu nedalo odporovat....

ANALÝZA: Konec her, elektromobily je třeba začít prodávat

Elektrická platforma pro velké výkonné automobily je společným dílem firem...

Autosalon ve Frankfurtu má jednoznačné hlavní téma: elektromobilita. Kdo dokáže svou techniku efektivně vyrobit a také...

Auta zdraží, ale ne hned. Až nové lepší modely, říká šéf české Toyoty

Ředitel Toyoty vČesku Martin Peleška

Auto pozná, kdo z rodiny s ním zrovna jede, a podle toho mu nabídne hudbu či navigaci cestou do práce. Prostě si...

Další z rubriky

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

Deník začínající skútrařky: Honda PCX je skvělý sexy učitel

Honda PCX 125

Teplé a stálé počasí je přímo ideální pro cestování na skútru. V případě Hondy PCX se přesednutí od volantu za řídítka...

KTM 690 postavili z dakarského speciálu. Dodá odvahu na silnici i v terénu

KTM 690 Enduro R a SMC R

Motocykly KTM mají svůj specifický design, který se vyznačuje hranatým světlem, ostrými rysy, vše podtrhuje oranžová...

Advantage Consulting, s.r.o.
Svářeč Prostějov

Advantage Consulting, s.r.o.
Olomoucký kraj
nabízený plat: 25 000 - 35 000 Kč

Najdete na iDNES.cz