Pátek 21. ledna 2022, svátek má Běla
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 21. ledna 2022 Běla

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na vylepšení techniky, tedy pojali designéři opatrně a minimalisticky. Vůbec poprvé dostává nejvýše postavená škodovka verzi Scout.

Výrazná tvář s nezaměnitelným pohledem předních světel a velkou klenutou kapotou se dočkala kosmetických změn, podstata musela zůstat zachována. Na zádi má Superb nově velký nápis Škoda a koncové lampy propojuje chromová lišta. Mnohem důležitější jsou nová přední světla, užší, protažená až k masce, která je také obměněná. Je větší, s výraznějším rámečkem a víc vzpřímená. 

Blatníky a kapota jsou stejné jako dosud, měnilo se modelování nárazníku a mlhovek v něm, takže přimhouření světel dosáhli designéři zúžením odspodu. Neměnil se jen tvar, zcela nové jsou vnitřnosti; všechna provedení modelu Superb odteď budou mít výhradně LED přední lampy - základní „statické“, vrcholové pak s matricovou technologií dálkových světel, která podle pokynů počítače analyzujícího pohled kamery za čelním sklem zhasíná jednotlivé diody, abyste mohli jet stále s rozsvícenými dálkovkami a neoslňovali ostatní. 

Škoda Superb
Škoda Superb

Pohasínáním vytvoří méně osvětlené výseče, které „vyprovodí“ protijedoucí auto ze světelného kužele. Technika má tak jemné rozlišení, že dokáže odclonit i chodce s reflexními prvky na bundě. Každá lampa má 14 diod. Škoda čeká, že lepší světla bude mít až osmdesát procent superbů.

Diesel do firmy je hvězda

Superb třetí generace je na trhu od roku 2015, od té doby se jich vyrobilo přes půl milionu (celkem ve třech generacích od roku 2002 přes 1,3 milionu). Jméno Superb navíc letos slaví výročí, poprvé se nejhonosnější škodovka toho jména představila v roce 1934.

Škoda Superb v číslech

základní cena: 690 tisíc korun

benzinové motory:

  • 1,5 TSI 110 kW (150 k), 250 Nm
  • 2,0 TSI 140 kW (190 k), 320 Nm
  • 2,0 TSI 200 kW (272 k), 350 Nm)

naftové motory:

  • 2,0 TDI EVO 110 kW (150 k), 340 Nm
  • 2,0 TDI 140 kW (190 k), 400 Nm

Nejvíc jsou roky znát na interiéru. Škodováčtí designéři a vývojáři se v omezeném prostoru pro inovace snažili, takže třeba pro stále větší mobilní telefony je na středovém tunelu prostornější schránka, materiály jsou fajnové, můžete mít dokonce alcantarou čalouněný strop (u verzí L&K a Sportline), u verze Scout zdobí přístrojovku a dveře panely s dřevěným dekorem, který neskutečně věrně imituje originál. 

Jenže pozice za volantem vůči zbytku auta je trochu neútulná, řidič nemá pocit, že ho interiér obepíná. I když si nastavíte sedačku (snesla by delší sedák) úplně nejníž, stále máte pocit, že sedíte „nad“ interiérem, ne v něm. Superb je uvnitř hlavně prostorový přeborník a liftbacková varianta, se kterou je ve své kategorii jedinečný, je jednou z výrazných výhod, na které publikum slyší.

Škoda Superb

Superb je evropskou hvězdou, za loňský rok se jich prodalo 75 tisíc, víc bylo jen jeho dvojčat z koncernu Volkswagen, ikonických passatů (150 tisíc). Následují Opel Insignia (68 tisíc), Ford Mondeo (50 tisíc), Mazda 6 (21 tisíc).

Kategorie manažerských limuzín a kombíků v Evropě padá, automobilky zákazníkům raději nabídnou módní SUV. Jenže tyto manažerské služební automobily jsou důležité pro image a sebedůvěru automobilky, často je to výkladní skříň jejích technologií a umu, podtrhují také komplexnost nabídky. 

A to u úspěšného modelu Superb funguje skvěle. Tato třída je také důležitá pro uspokojení firemní klientely, flotilové prodeje Superbu v Evropě tvoří 82 procent dodávek. O něco víc se prodá kombíků (54 x 46 %) a skoro 70 procent vozů Superb má pod kapotou diesel. 

Škoda Superb

Čtvrtina je s pohonem všech kol a 80 procent má automatickou převodovku. Nejžádanější provedení s dvoulitrovým turbodieselem 110 kW, pohonem předních kol a automatem tvoří skoro dvacet procent prodejů, následuje 140kW verze dieselu s automatem a pohonem 4x4 s 16,7procentním podílem. Ten se při klidné jízdě vejde s přehledem do sedmilitrové spotřeby, ovšem občas o sobě dá vědět hrubším hlasem. 

Na potlačení dieselového staccata se zaměřili motoráři Škody při zástavbě motoru nové generace Evo 2.0 TDI o výkonu 110 kW (150 k). Motor má nové turbodymchadlo a vnitřnosti, vylepšený termomanagement a další inovace. Je mimořádně úsporný, kultivovaný s lineárním zátahem.

Devítilitrový apetyt, ovšem o dost uhlazenější způsoby má dvoulitrové benzinové TSI, které má aktuálně ve vrcholové verzi 200 kW (o 6 méně než dosud, kvůli plnění nových emisních norem). Jede jak čert, plynule se rozbíhá a má příjemný zvuk. 

Mile překvapila čtyřválcová patnáctistovka TSI, při podobném stylu jízdy jako s dvoulitrem vystačila se sedmi litry benzinu, jejích 150 koní stačí s přehledem i na svižnou jízdu. Byl by to náš tip pod kapotu Superbu, jenže motory 1,5 TSI jsou bohužel dlouhodobě nedostatkové zboží, takže vám jeho objednání prodejce nejspíš rozmluví.

Scout v oranžovém

Úplnou novinkou v nabídce modelu je „outdoorová“ varianta Scout – kombík s pohonem všech kol, paketem pro špatné cesty, o 15 milimetrů zvýšenou světlou výškou a specifickými komponenty náprav. Vrcholná modelová řada tak poprvé dostává verzi, která je oblíbená především u Octavie. Jen pro Scouta navíc namíchali speciální oranžovou metalízu. Může to být zajímavá alternativa za SUV Kodiaq, se kterým Superb sdílí fabriku v Kvasinách.

Fotogalerie

Premiéru slaví i několik nových asistenčních systémů, patří k ním hlavně prediktivní tempomat (s předstihem upravuje rychlost např. před zatáčkami nebo podle rychlostních limitů a profilu trasy) nebo nouzový asistent pro víceproudé silnice, který dokáže v případě indispozice řidiče bezpečně navést vůz s ohledem na ostatní účastníky provozu přes více pruhů a zastavit u krajnice. Tlačítkové startování je nově standardem a bezklíčkové odemykání je nově i u klik zadních dveří.

Nový infotainment, který už dostává Škoda Scala, dorazí až na podzim, kdy také přijede plug-in hybridní provedení (benzinový motor 1.4 TSI a elektromotor, 160 kW, 400 Nm). První škodovka s elektrifikovaným pohonem se začne vyrábět po letní dovolené v Kvasinách na stejné lince s „obyčejným“ modelem Superb. Technicky bude ovšem tato verze výrazně pozměněná. 

Škoda podle všeho náběh prodejů svých elektrických modelů trochu pozdržela, aby co nejvíce aut dodala až v příštím roce. To bude první rok, po kterém se budou počítat pokuty pro evropský erár za překročené flotilové emise. A každé elektrické auto, které průměr srazí, se bude hodit.

  • Nejčtenější

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...

VIDEO: 417 km/h. Český miliardář zkoušel na německé dálnici své Bugatti

Český miliardář Radim Passer otestoval na německé dálnici své Bugatti Chiron. S luxusním sportovním autem dosáhl...

Stáčení tachometrů nahradil podvod s inzeráty, až třetina jich je falešná

Symbolem podvodů v autobazarech byly po dlouhá léta stočené tachometry a nejasný původ vozidel. To se v současné době...

Mobilita nesmí být privilegiem bohatých, varuje německý autoprůmysl

„Ochrana životního prostředí nesmí rozštěpit společnost,“ zdůrazňuje prezidentka německého Sdružení automobilového...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vana, gauč nebo basy piv? Policie radí, jak předjíždět cyklistu

Jak odhadnout jedenapůlmetrový odstup od cyklisty, kterého se chystáte předjet? Policie dává jednoduchou radu:...

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

  • Další z rubriky

Zvuk, rychlost a zábava. Jaguar F-Pace má v souboji s Tiguanem R navrch

Premium Jaguar F-Pace SVR stojí skoro dvakrát tolik než vrcholné provedení Tiguanu s označením R. Přesto jsou si obě auta svým...

Audi u RS 3 obrousilo hrany a nabídlo auto na okruh i denní ježdění. A ten motor!

Premium „Er-es-trojka“ je při zcela racionálním uvažování vlastně zbytečné auto. O to větší díky patří Audi za to, že i s další...

Chcete rychlý Golf? Clubsport si užijete na okruhu, na okreskách se trápí

Premium Existují dvě skupiny lidí. Jedna Golf GTI miluje a druhá jej zkrátka přehlíží. Golf GTI byl totiž vždy velký kompromis...

Forester je nejoblíbenější ojetina Subaru. Variátorová převodovka vydrží

Premium Ojeté Subaru Forester z let 2012 až 2018 má překvapivě robustní techniku a je poměrně levně opravitelné. Ceny se však...

Opět jsme to roztočili: Ohlédnutí za Vánočním kolotočem v roce 2021
Opět jsme to roztočili: Ohlédnutí za Vánočním kolotočem v roce 2021

Vánoční kolotoč se stal nedílnou součástí eMimina. Letos si už po třinácté naše uživatelky vzájemně poslaly dárečky, které opět udělaly velkou...

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Čtyři typy žen, které by chtěl mít každý muž po svém boku. Jste mezi nimi?

Možná právě vy si lámete hlavu nad tím, jak si zajistit přízeň stávající či budoucího partnera? V tomto směru záleží na...

Praktiky ve vile Playboy: orgie, orální sex se psem i ošklivé prostitutky

V novém dokumentu Secrets of Playboy (Tajemství Playboye) promluvily bývalé playmates o praktikách ve vile zakladatele...

Pořízková ukázala vrásky a šediny. Stárnoucí ženy z médií téměř vymazali, říká

Pavlína Pořízková (56) se pochlubila neretušovanou fotkou s odrůstajícími šedinami. Podle české topmodelky je přirozené...

Začínal se čtyřmi zaměstnanci, dnes jich má devadesát a prodává i do světa

Svou firmu založil navzdory již existující konkurenci. Po úspěšném startu začal s vlastní výrobou výtahů, později...