Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na vylepšení techniky, tedy pojali designéři opatrně a minimalisticky. Vůbec poprvé dostává nejvýše postavená škodovka verzi Scout.

Výrazná tvář s nezaměnitelným pohledem předních světel a velkou klenutou kapotou se dočkala kosmetických změn, podstata musela zůstat zachována. Na zádi má Superb nově velký nápis Škoda a koncové lampy propojuje chromová lišta. Mnohem důležitější jsou nová přední světla, užší, protažená až k masce, která je také obměněná. Je větší, s výraznějším rámečkem a víc vzpřímená. 

Blatníky a kapota jsou stejné jako dosud, měnilo se modelování nárazníku a mlhovek v něm, takže přimhouření světel dosáhli designéři zúžením odspodu. Neměnil se jen tvar, zcela nové jsou vnitřnosti; všechna provedení modelu Superb odteď budou mít výhradně LED přední lampy - základní „statické“, vrcholové pak s matricovou technologií dálkových světel, která podle pokynů počítače analyzujícího pohled kamery za čelním sklem zhasíná jednotlivé diody, abyste mohli jet stále s rozsvícenými dálkovkami a neoslňovali ostatní. 

Škoda Superb
Škoda Superb

Pohasínáním vytvoří méně osvětlené výseče, které „vyprovodí“ protijedoucí auto ze světelného kužele. Technika má tak jemné rozlišení, že dokáže odclonit i chodce s reflexními prvky na bundě. Každá lampa má 14 diod. Škoda čeká, že lepší světla bude mít až osmdesát procent superbů.

Diesel do firmy je hvězda

Superb třetí generace je na trhu od roku 2015, od té doby se jich vyrobilo přes půl milionu (celkem ve třech generacích od roku 2002 přes 1,3 milionu). Jméno Superb navíc letos slaví výročí, poprvé se nejhonosnější škodovka toho jména představila v roce 1934.

Škoda Superb v číslech

základní cena: 690 tisíc korun

benzinové motory:

  • 1,5 TSI 110 kW (150 k), 250 Nm
  • 2,0 TSI 140 kW (190 k), 320 Nm
  • 2,0 TSI 200 kW (272 k), 350 Nm)

naftové motory:

  • 2,0 TDI EVO 110 kW (150 k), 340 Nm
  • 2,0 TDI 140 kW (190 k), 400 Nm

Nejvíc jsou roky znát na interiéru. Škodováčtí designéři a vývojáři se v omezeném prostoru pro inovace snažili, takže třeba pro stále větší mobilní telefony je na středovém tunelu prostornější schránka, materiály jsou fajnové, můžete mít dokonce alcantarou čalouněný strop (u verzí L&K a Sportline), u verze Scout zdobí přístrojovku a dveře panely s dřevěným dekorem, který neskutečně věrně imituje originál. 

Jenže pozice za volantem vůči zbytku auta je trochu neútulná, řidič nemá pocit, že ho interiér obepíná. I když si nastavíte sedačku (snesla by delší sedák) úplně nejníž, stále máte pocit, že sedíte „nad“ interiérem, ne v něm. Superb je uvnitř hlavně prostorový přeborník a liftbacková varianta, se kterou je ve své kategorii jedinečný, je jednou z výrazných výhod, na které publikum slyší.

Škoda Superb

Superb je evropskou hvězdou, za loňský rok se jich prodalo 75 tisíc, víc bylo jen jeho dvojčat z koncernu Volkswagen, ikonických passatů (150 tisíc). Následují Opel Insignia (68 tisíc), Ford Mondeo (50 tisíc), Mazda 6 (21 tisíc).

Kategorie manažerských limuzín a kombíků v Evropě padá, automobilky zákazníkům raději nabídnou módní SUV. Jenže tyto manažerské služební automobily jsou důležité pro image a sebedůvěru automobilky, často je to výkladní skříň jejích technologií a umu, podtrhují také komplexnost nabídky. 

A to u úspěšného modelu Superb funguje skvěle. Tato třída je také důležitá pro uspokojení firemní klientely, flotilové prodeje Superbu v Evropě tvoří 82 procent dodávek. O něco víc se prodá kombíků (54 x 46 %) a skoro 70 procent vozů Superb má pod kapotou diesel. 

Škoda Superb

Čtvrtina je s pohonem všech kol a 80 procent má automatickou převodovku. Nejžádanější provedení s dvoulitrovým turbodieselem 110 kW, pohonem předních kol a automatem tvoří skoro dvacet procent prodejů, následuje 140kW verze dieselu s automatem a pohonem 4x4 s 16,7procentním podílem. Ten se při klidné jízdě vejde s přehledem do sedmilitrové spotřeby, ovšem občas o sobě dá vědět hrubším hlasem. 

Na potlačení dieselového staccata se zaměřili motoráři Škody při zástavbě motoru nové generace Evo 2.0 TDI o výkonu 110 kW (150 k). Motor má nové turbodymchadlo a vnitřnosti, vylepšený termomanagement a další inovace. Je mimořádně úsporný, kultivovaný s lineárním zátahem.

Devítilitrový apetyt, ovšem o dost uhlazenější způsoby má dvoulitrové benzinové TSI, které má aktuálně ve vrcholové verzi 200 kW (o 6 méně než dosud, kvůli plnění nových emisních norem). Jede jak čert, plynule se rozbíhá a má příjemný zvuk. 

Mile překvapila čtyřválcová patnáctistovka TSI, při podobném stylu jízdy jako s dvoulitrem vystačila se sedmi litry benzinu, jejích 150 koní stačí s přehledem i na svižnou jízdu. Byl by to náš tip pod kapotu Superbu, jenže motory 1,5 TSI jsou bohužel dlouhodobě nedostatkové zboží, takže vám jeho objednání prodejce nejspíš rozmluví.

Scout v oranžovém

Úplnou novinkou v nabídce modelu je „outdoorová“ varianta Scout – kombík s pohonem všech kol, paketem pro špatné cesty, o 15 milimetrů zvýšenou světlou výškou a specifickými komponenty náprav. Vrcholná modelová řada tak poprvé dostává verzi, která je oblíbená především u Octavie. Jen pro Scouta navíc namíchali speciální oranžovou metalízu. Může to být zajímavá alternativa za SUV Kodiaq, se kterým Superb sdílí fabriku v Kvasinách.

Premiéru slaví i několik nových asistenčních systémů, patří k ním hlavně prediktivní tempomat (s předstihem upravuje rychlost např. před zatáčkami nebo podle rychlostních limitů a profilu trasy) nebo nouzový asistent pro víceproudé silnice, který dokáže v případě indispozice řidiče bezpečně navést vůz s ohledem na ostatní účastníky provozu přes více pruhů a zastavit u krajnice. Tlačítkové startování je nově standardem a bezklíčkové odemykání je nově i u klik zadních dveří.

Nový infotainment, který už dostává Škoda Scala, dorazí až na podzim, kdy také přijede plug-in hybridní provedení (benzinový motor 1.4 TSI a elektromotor, 160 kW, 400 Nm). První škodovka s elektrifikovaným pohonem se začne vyrábět po letní dovolené v Kvasinách na stejné lince s „obyčejným“ modelem Superb. Technicky bude ovšem tato verze výrazně pozměněná. 

Škoda podle všeho náběh prodejů svých elektrických modelů trochu pozdržela, aby co nejvíce aut dodala až v příštím roce. To bude první rok, po kterém se budou počítat pokuty pro evropský erár za překročené flotilové emise. A každé elektrické auto, které průměr srazí, se bude hodit.

  • Nejčtenější

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

Nejprodávanější Škoda nemá tříválec a dostala funkci, kterou si snad ještě rozmyslí

16. května 2024

Octavia je nejúspěšnější škodovkou všech dob, ve čtyřech novodobých generacích jich od roku 1996...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

14. května 2024

Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

Švýcaři varují před dětskou sedačkou, která se rozlámala při testech

13. května 2024

Test dětských autosedaček, jehož kompletní výsledky budou zveřejněny na konci letošního května,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Škodovky mají správné ceny, hlídáme náklady, vysvětluje šéf české Škody

15. května 2024

Premium „Pořád je dostupnost mobility velmi dobrá,“ myslí si Jiří Maláček, šéf českého zastoupení Škody...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

Román pro ferraristy. Příběh Čecha, který si psal s Enzem a jel ho navštívit

20. května 2024

Premium Enzo Ferrari je bezesporu největší legendou motorsportu, možná automobilismu vůbec. Kolem...

Autofotka: Slepice a puky patří k sobě. Podporu svátku hokeje „zavinil“ favorit

19. května 2024

Statistiky jsou v souvislosti s Mistrovstvím světa v hokeji hojně propíranou záležitostí. Kdo...

Policie prohledala pobočky Goodyearu v EU kvůli smrtícím pneumatikám

19. května 2024

Policie prohledala tento týden dva evropské závody a evropskou centrálu amerického výrobce...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Plné divadlo i bazilika. Nad rakví Postlerové mluvila dcera, Töpfer i Šťastný

S herečkou Simonou Postlerovou se v prostorách Divadla na Vinohradech rozloučili kolegové i veřejnost. Nad rakví...