Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

aktualizováno 
Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály prošlápnout nejde. Je to vlastně malý moped. Koncept pro městskou mobilitu představila Škoda letos na autosalonu v Ženevě. A my jsme jej otestovali v pražské Stromovce.

Česká značka se svým jednostopým konceptem také tak trochu ohlíží do minulosti. Vždyť první stroje, které z mladoboleslavské dílny dvou Václavů Laurina s Klementem vyjížděly, měly také dvě kola a pedály. 

Ovládá se nohama

Novinku, která na mne v pražské Stromovce čeká, ještě příliš lidí neprojela. Beru proto s respektem do rukou široká řídítka s několika tlačítky. Letmo omrknu displej telefonu na rámu kola, který ukazuje aktuální rychlost, zvolený mód jízdy a stav baterie. Nasedám a nohama chci zabrat do pedálů...

Jenže levá prosviští vzduchem naprázdno. To je prosím Klement: tváří se jako kolo, ale kolo to není. A vlastně nejde ani o elektrokolo, byť by to každého napadlo. Šlapat se na něm zkrátka nedá.

Oba pedály jsou na rámu položeny nízko a blízko u sebe. Chvíli trvá, než si zvyknu, že nohy na tomto přibližovadle vedle sebe jen tak nečině leží. Tedy – ne zcela nečině. Pokud sešlápnete pedál špičkou dopředu, pošlete šťávu do elektromotoru a Klement vystartuje. Brzdí se tlakem na patu. Trochu neobvyklé ovládání, pravda. Kdo by je hledal na řídítkách, jako je to třeba u skútrů, počínal by si marně.

Dostávám pár instrukcí a opatrně se rozjíždím. Aby člověk neustále podvědomě nepřidával, musí na Klementovi sedět o něco vzpřímeněji než na běžném kole.

Fotogalerie

Trvá to však jen pár chvil a opatrnost střídá nadšení z jízdy. Nohy už se sehrály, zvykly si na svou práci, a já přidávám. Za chvíli svištím po cestách pražské Stromovky, Klement umí jet rychlostí přes 40 kilometrů v hodině.

Široká řídítka jsou pohodlná a jezdec získá jistotu při ovládání, rám Klementa je bytelný. Řetěz byste hledali marně, elektromotor je umístěný ve středu zadního kola. Klement je minimalista: má vypletená kola, teleskopické sedlo a jen pár jednoduchých tlačítek – ovládání směrovek, předního světlometu, klakson s legračním zvukem.

Na Klementovi nenajdete žádný displej jako u elektrokol, ale úchyt na mobilní telefon, který se se strojem spáruje přes bluetooth a prostřednictvím aplikace ukazuje základní údaje včetně rychlosti,. Můj rekord „Klement ve Stromovce“ je 49 kilometrů v hodině, ale legislativně může takové přibližovadlo dosáhnout nejvýše rychlosti 45 kilometrů za hodinu. Je to koncept, takže stroji pár kilometrů navíc odpustíme.

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Užívám si jízdu i překvapené pohledy kolemjdoucích. Netuším, jak bych Klementa skládala třeba do kufru auta (i nad tím se automobilka ještě zamýšlí), ale po městě bych se s ním jednou pohybovala moc ráda. Moc mě baví.

Pro městskou a příměstskou dopravu je ostatně Klement určený. Koncept pohání elektromotor o výkonu 4 kW dvě baterie s kapacitou 1250 Wh. Plně nabitý by měl být za dvě a půl hodiny z klasické zásuvky.

Škodovka a kola

Klement není žádným výkřikem do tmy. Škoda je s koly historicky spjatá. Zakladatelé české automobilky Václav Laurin a Václav Klement začínali v roce 1895 právě výrobou bicyklů Slavia, motorek a motorových tříkolek - více o historii Škodovky a Václavu Klementovi čtěte ZDE. Škodovka by si navíc konceptem Klement doplnila své portfolio, protože už několik let vyrábí též vlastní elektrokola.

„Na jedno nabití ujede šedesát kilometrů, což je ideální vzdálenost vhodná pro městskou či příměstskou mobilitu,“ vysvětluje projektová manažerka mikromobility Škoda Auto Bára Opletalová s tím, že delší vzdálenosti už lidé překonávají skútry či auty.

Maximální rychlost, kterou by měl Klement svým jezdcům nabídnout, je 45 kilometrů v hodině. Podle zákona se tak jedná o malý moped, který už musí mít svou registrační značku. „Na Klementa tak musí mít jezdci řidičský průkaz na nejmenší motocykl AM, nebo jej lze řídit s řidičským průkazem skupiny B jako třeba skútry,“ dodává Opletalová.

O výrobě se uvažuje, zatím ho vylepšují

Jenže na ulici jej zatím nepotkáte a než se tak stane, ještě to chvíli potrvá. Škoda Auto Klementa představila letos v březnu na autosalonu v Ženevě, kde posloužil jako překvapivé entré šéfovi Škody Bernhardu Maierovi – psali jsme ZDE – který demonstroval vizi automobilky jít směrem elektromobility.

Škoda nyní sbírá reakce okolí a svůj koncept nadále vylepšuje. Klement nyní váží kolem třiceti kilogramů a výrobce chce váhu stáhnout ke dvaceti kilům. Zvažuje se také například další mechanická brzda, která by mohla být na jednoduchých řídítkách a sloužila by jako pojistka v případě, že by ta elektronická vypověděla službu.

Klement – koncept městské mikromobility od Škoda Auto
Klement – koncept městské mikromobility od Škoda Auto

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Hra o centimetry. Kamiony na pražské křižovatce lámou značky a semafory

Kamiony a autobusy mají potíže ve zúžení  na rozkopané křižovatce ulic Radlická...

Oprava tramvajové trati na pražském Smíchově od začátku prázdnin komplikuje dopravu. Dělníci se nově přesunuli na...

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Další z rubriky

VW v Bratislavě propouští, je to varování pro slovenský autoland

Výroba Volkswagenu Touareg v bratislavské továrně koncernu VW

Slovenská ekonomika je plně závislá na autoprůmyslu. Téměř polovinu průmyslové produkce země tvoří výroba aut. Jejich...

Evropské silnice pod dohledem kamer. Nejvíc jich je v Itálii

Kamery sledují provoz na křižovatce ve zlínské části Louky.

Česko je 15. v Evropě v hustotě rozmístění silničních kamer. Jedna kamera dohlíží na zhruba 200 kilometrů a celkově...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Najdete na iDNES.cz