Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály prošlápnout nejde. Je to vlastně malý moped. Koncept pro městskou mobilitu představila Škoda letos na autosalonu v Ženevě. A my jsme jej otestovali v pražské Stromovce.

Česká značka se svým jednostopým konceptem také tak trochu ohlíží do minulosti. Vždyť první stroje, které z mladoboleslavské dílny dvou Václavů Laurina s Klementem vyjížděly, měly také dvě kola a pedály. 

Ovládá se nohama

Novinku, která na mne v pražské Stromovce čeká, ještě příliš lidí neprojela. Beru proto s respektem do rukou široká řídítka s několika tlačítky. Letmo omrknu displej telefonu na rámu kola, který ukazuje aktuální rychlost, zvolený mód jízdy a stav baterie. Nasedám a nohama chci zabrat do pedálů...

Jenže levá prosviští vzduchem naprázdno. To je prosím Klement: tváří se jako kolo, ale kolo to není. A vlastně nejde ani o elektrokolo, byť by to každého napadlo. Šlapat se na něm zkrátka nedá.

Oba pedály jsou na rámu položeny nízko a blízko u sebe. Chvíli trvá, než si zvyknu, že nohy na tomto přibližovadle vedle sebe jen tak nečině leží. Tedy – ne zcela nečině. Pokud sešlápnete pedál špičkou dopředu, pošlete šťávu do elektromotoru a Klement vystartuje. Brzdí se tlakem na patu. Trochu neobvyklé ovládání, pravda. Kdo by je hledal na řídítkách, jako je to třeba u skútrů, počínal by si marně.

Dostávám pár instrukcí a opatrně se rozjíždím. Aby člověk neustále podvědomě nepřidával, musí na Klementovi sedět o něco vzpřímeněji než na běžném kole.

Fotogalerie

Trvá to však jen pár chvil a opatrnost střídá nadšení z jízdy. Nohy už se sehrály, zvykly si na svou práci, a já přidávám. Za chvíli svištím po cestách pražské Stromovky, Klement umí jet rychlostí přes 40 kilometrů v hodině.

Široká řídítka jsou pohodlná a jezdec získá jistotu při ovládání, rám Klementa je bytelný. Řetěz byste hledali marně, elektromotor je umístěný ve středu zadního kola. Klement je minimalista: má vypletená kola, teleskopické sedlo a jen pár jednoduchých tlačítek – ovládání směrovek, předního světlometu, klakson s legračním zvukem.

Na Klementovi nenajdete žádný displej jako u elektrokol, ale úchyt na mobilní telefon, který se se strojem spáruje přes bluetooth a prostřednictvím aplikace ukazuje základní údaje včetně rychlosti,. Můj rekord „Klement ve Stromovce“ je 49 kilometrů v hodině, ale legislativně může takové přibližovadlo dosáhnout nejvýše rychlosti 45 kilometrů za hodinu. Je to koncept, takže stroji pár kilometrů navíc odpustíme.

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Užívám si jízdu i překvapené pohledy kolemjdoucích. Netuším, jak bych Klementa skládala třeba do kufru auta (i nad tím se automobilka ještě zamýšlí), ale po městě bych se s ním jednou pohybovala moc ráda. Moc mě baví.

Pro městskou a příměstskou dopravu je ostatně Klement určený. Koncept pohání elektromotor o výkonu 4 kW dvě baterie s kapacitou 1250 Wh. Plně nabitý by měl být za dvě a půl hodiny z klasické zásuvky.

Škodovka a kola

Klement není žádným výkřikem do tmy. Škoda je s koly historicky spjatá. Zakladatelé české automobilky Václav Laurin a Václav Klement začínali v roce 1895 právě výrobou bicyklů Slavia, motorek a motorových tříkolek - více o historii Škodovky a Václavu Klementovi čtěte ZDE. Škodovka by si navíc konceptem Klement doplnila své portfolio, protože už několik let vyrábí též vlastní elektrokola.

„Na jedno nabití ujede šedesát kilometrů, což je ideální vzdálenost vhodná pro městskou či příměstskou mobilitu,“ vysvětluje projektová manažerka mikromobility Škoda Auto Bára Opletalová s tím, že delší vzdálenosti už lidé překonávají skútry či auty.

Maximální rychlost, kterou by měl Klement svým jezdcům nabídnout, je 45 kilometrů v hodině. Podle zákona se tak jedná o malý moped, který už musí mít svou registrační značku. „Na Klementa tak musí mít jezdci řidičský průkaz na nejmenší motocykl AM, nebo jej lze řídit s řidičským průkazem skupiny B jako třeba skútry,“ dodává Opletalová.

O výrobě se uvažuje, zatím ho vylepšují

Jenže na ulici jej zatím nepotkáte a než se tak stane, ještě to chvíli potrvá. Škoda Auto Klementa představila letos v březnu na autosalonu v Ženevě, kde posloužil jako překvapivé entré šéfovi Škody Bernhardu Maierovi – psali jsme ZDE – který demonstroval vizi automobilky jít směrem elektromobility.

Škoda nyní sbírá reakce okolí a svůj koncept nadále vylepšuje. Klement nyní váží kolem třiceti kilogramů a výrobce chce váhu stáhnout ke dvaceti kilům. Zvažuje se také například další mechanická brzda, která by mohla být na jednoduchých řídítkách a sloužila by jako pojistka v případě, že by ta elektronická vypověděla službu.

Klement – koncept městské mikromobility od Škoda Auto
Klement – koncept městské mikromobility od Škoda Auto
  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Bláznění po karavaningu pominulo. Výrobci koketují s elektrickým pohonem

19. března 2024

Při koupi nebo pronájmu karavanů a obytných aut lidé v poslední době kladou důraz na energetickou...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...