Česká značka se svým jednostopým konceptem také tak trochu ohlíží do minulosti. Vždyť první stroje, které z mladoboleslavské dílny dvou Václavů Laurina s Klementem vyjížděly, měly také dvě kola a pedály.
Ovládá se nohama
Novinku, která na mne v pražské Stromovce čeká, ještě příliš lidí neprojela. Beru proto s respektem do rukou široká řídítka s několika tlačítky. Letmo omrknu displej telefonu na rámu kola, který ukazuje aktuální rychlost, zvolený mód jízdy a stav baterie. Nasedám a nohama chci zabrat do pedálů...
Jenže levá prosviští vzduchem naprázdno. To je prosím Klement: tváří se jako kolo, ale kolo to není. A vlastně nejde ani o elektrokolo, byť by to každého napadlo. Šlapat se na něm zkrátka nedá.
Oba pedály jsou na rámu položeny nízko a blízko u sebe. Chvíli trvá, než si zvyknu, že nohy na tomto přibližovadle vedle sebe jen tak nečině leží. Tedy – ne zcela nečině. Pokud sešlápnete pedál špičkou dopředu, pošlete šťávu do elektromotoru a Klement vystartuje. Brzdí se tlakem na patu. Trochu neobvyklé ovládání, pravda. Kdo by je hledal na řídítkách, jako je to třeba u skútrů, počínal by si marně.
Dostávám pár instrukcí a opatrně se rozjíždím. Aby člověk neustále podvědomě nepřidával, musí na Klementovi sedět o něco vzpřímeněji než na běžném kole.
Fotogalerie |
Trvá to však jen pár chvil a opatrnost střídá nadšení z jízdy. Nohy už se sehrály, zvykly si na svou práci, a já přidávám. Za chvíli svištím po cestách pražské Stromovky, Klement umí jet rychlostí přes 40 kilometrů v hodině.
Široká řídítka jsou pohodlná a jezdec získá jistotu při ovládání, rám Klementa je bytelný. Řetěz byste hledali marně, elektromotor je umístěný ve středu zadního kola. Klement je minimalista: má vypletená kola, teleskopické sedlo a jen pár jednoduchých tlačítek – ovládání směrovek, předního světlometu, klakson s legračním zvukem.
Na Klementovi nenajdete žádný displej jako u elektrokol, ale úchyt na mobilní telefon, který se se strojem spáruje přes bluetooth a prostřednictvím aplikace ukazuje základní údaje včetně rychlosti,. Můj rekord „Klement ve Stromovce“ je 49 kilometrů v hodině, ale legislativně může takové přibližovadlo dosáhnout nejvýše rychlosti 45 kilometrů za hodinu. Je to koncept, takže stroji pár kilometrů navíc odpustíme.
Užívám si jízdu i překvapené pohledy kolemjdoucích. Netuším, jak bych Klementa skládala třeba do kufru auta (i nad tím se automobilka ještě zamýšlí), ale po městě bych se s ním jednou pohybovala moc ráda. Moc mě baví.
Pro městskou a příměstskou dopravu je ostatně Klement určený. Koncept pohání elektromotor o výkonu 4 kW dvě baterie s kapacitou 1250 Wh. Plně nabitý by měl být za dvě a půl hodiny z klasické zásuvky.
Škodovka a kolaKlement není žádným výkřikem do tmy. Škoda je s koly historicky spjatá. Zakladatelé české automobilky Václav Laurin a Václav Klement začínali v roce 1895 právě výrobou bicyklů Slavia, motorek a motorových tříkolek - více o historii Škodovky a Václavu Klementovi čtěte ZDE. Škodovka by si navíc konceptem Klement doplnila své portfolio, protože už několik let vyrábí též vlastní elektrokola. |
„Na jedno nabití ujede šedesát kilometrů, což je ideální vzdálenost vhodná pro městskou či příměstskou mobilitu,“ vysvětluje projektová manažerka mikromobility Škoda Auto Bára Opletalová s tím, že delší vzdálenosti už lidé překonávají skútry či auty.
Maximální rychlost, kterou by měl Klement svým jezdcům nabídnout, je 45 kilometrů v hodině. Podle zákona se tak jedná o malý moped, který už musí mít svou registrační značku. „Na Klementa tak musí mít jezdci řidičský průkaz na nejmenší motocykl AM, nebo jej lze řídit s řidičským průkazem skupiny B jako třeba skútry,“ dodává Opletalová.
O výrobě se uvažuje, zatím ho vylepšují
Jenže na ulici jej zatím nepotkáte a než se tak stane, ještě to chvíli potrvá. Škoda Auto Klementa představila letos v březnu na autosalonu v Ženevě, kde posloužil jako překvapivé entré šéfovi Škody Bernhardu Maierovi – psali jsme ZDE – který demonstroval vizi automobilky jít směrem elektromobility.
Škoda nyní sbírá reakce okolí a svůj koncept nadále vylepšuje. Klement nyní váží kolem třiceti kilogramů a výrobce chce váhu stáhnout ke dvaceti kilům. Zvažuje se také například další mechanická brzda, která by mohla být na jednoduchých řídítkách a sloužila by jako pojistka v případě, že by ta elektronická vypověděla službu.