Čtvrtek 24. června 2021, svátek má Jan
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 24. června 2021 Jan

Škoda po sto letech míří do jedné stopy. Projeli jsme elektromoped Klement

Klement klame tělem. Zpovzdálí se tváří jako hodně drahé a extravagantní kolo. Ale Klement bicykl není, jeho pedály prošlápnout nejde. Je to vlastně malý moped. Koncept pro městskou mobilitu představila Škoda letos na autosalonu v Ženevě. A my jsme jej otestovali v pražské Stromovce.

Česká značka se svým jednostopým konceptem také tak trochu ohlíží do minulosti. Vždyť první stroje, které z mladoboleslavské dílny dvou Václavů Laurina s Klementem vyjížděly, měly také dvě kola a pedály. 

Ovládá se nohama

Novinku, která na mne v pražské Stromovce čeká, ještě příliš lidí neprojela. Beru proto s respektem do rukou široká řídítka s několika tlačítky. Letmo omrknu displej telefonu na rámu kola, který ukazuje aktuální rychlost, zvolený mód jízdy a stav baterie. Nasedám a nohama chci zabrat do pedálů...

Jenže levá prosviští vzduchem naprázdno. To je prosím Klement: tváří se jako kolo, ale kolo to není. A vlastně nejde ani o elektrokolo, byť by to každého napadlo. Šlapat se na něm zkrátka nedá.

Oba pedály jsou na rámu položeny nízko a blízko u sebe. Chvíli trvá, než si zvyknu, že nohy na tomto přibližovadle vedle sebe jen tak nečině leží. Tedy – ne zcela nečině. Pokud sešlápnete pedál špičkou dopředu, pošlete šťávu do elektromotoru a Klement vystartuje. Brzdí se tlakem na patu. Trochu neobvyklé ovládání, pravda. Kdo by je hledal na řídítkách, jako je to třeba u skútrů, počínal by si marně.

Dostávám pár instrukcí a opatrně se rozjíždím. Aby člověk neustále podvědomě nepřidával, musí na Klementovi sedět o něco vzpřímeněji než na běžném kole.

Fotogalerie

Trvá to však jen pár chvil a opatrnost střídá nadšení z jízdy. Nohy už se sehrály, zvykly si na svou práci, a já přidávám. Za chvíli svištím po cestách pražské Stromovky, Klement umí jet rychlostí přes 40 kilometrů v hodině.

Široká řídítka jsou pohodlná a jezdec získá jistotu při ovládání, rám Klementa je bytelný. Řetěz byste hledali marně, elektromotor je umístěný ve středu zadního kola. Klement je minimalista: má vypletená kola, teleskopické sedlo a jen pár jednoduchých tlačítek – ovládání směrovek, předního světlometu, klakson s legračním zvukem.

Na Klementovi nenajdete žádný displej jako u elektrokol, ale úchyt na mobilní telefon, který se se strojem spáruje přes bluetooth a prostřednictvím aplikace ukazuje základní údaje včetně rychlosti,. Můj rekord „Klement ve Stromovce“ je 49 kilometrů v hodině, ale legislativně může takové přibližovadlo dosáhnout nejvýše rychlosti 45 kilometrů za hodinu. Je to koncept, takže stroji pár kilometrů navíc odpustíme.

Otestovali jsme Klementa – koncept městské mobility od Škoda Auto

Užívám si jízdu i překvapené pohledy kolemjdoucích. Netuším, jak bych Klementa skládala třeba do kufru auta (i nad tím se automobilka ještě zamýšlí), ale po městě bych se s ním jednou pohybovala moc ráda. Moc mě baví.

Pro městskou a příměstskou dopravu je ostatně Klement určený. Koncept pohání elektromotor o výkonu 4 kW dvě baterie s kapacitou 1250 Wh. Plně nabitý by měl být za dvě a půl hodiny z klasické zásuvky.

Škodovka a kola

Klement není žádným výkřikem do tmy. Škoda je s koly historicky spjatá. Zakladatelé české automobilky Václav Laurin a Václav Klement začínali v roce 1895 právě výrobou bicyklů Slavia, motorek a motorových tříkolek - více o historii Škodovky a Václavu Klementovi čtěte ZDE. Škodovka by si navíc konceptem Klement doplnila své portfolio, protože už několik let vyrábí též vlastní elektrokola.

„Na jedno nabití ujede šedesát kilometrů, což je ideální vzdálenost vhodná pro městskou či příměstskou mobilitu,“ vysvětluje projektová manažerka mikromobility Škoda Auto Bára Opletalová s tím, že delší vzdálenosti už lidé překonávají skútry či auty.

Maximální rychlost, kterou by měl Klement svým jezdcům nabídnout, je 45 kilometrů v hodině. Podle zákona se tak jedná o malý moped, který už musí mít svou registrační značku. „Na Klementa tak musí mít jezdci řidičský průkaz na nejmenší motocykl AM, nebo jej lze řídit s řidičským průkazem skupiny B jako třeba skútry,“ dodává Opletalová.

O výrobě se uvažuje, zatím ho vylepšují

Jenže na ulici jej zatím nepotkáte a než se tak stane, ještě to chvíli potrvá. Škoda Auto Klementa představila letos v březnu na autosalonu v Ženevě, kde posloužil jako překvapivé entré šéfovi Škody Bernhardu Maierovi – psali jsme ZDE – který demonstroval vizi automobilky jít směrem elektromobility.

Škoda nyní sbírá reakce okolí a svůj koncept nadále vylepšuje. Klement nyní váží kolem třiceti kilogramů a výrobce chce váhu stáhnout ke dvaceti kilům. Zvažuje se také například další mechanická brzda, která by mohla být na jednoduchých řídítkách a sloužila by jako pojistka v případě, že by ta elektronická vypověděla službu.

Klement – koncept městské mikromobility od Škoda Auto
Klement – koncept městské mikromobility od Škoda Auto
  • Nejčtenější

Před 20 lety vyrobili poslední z 1,4 milionu felicií. Oblékli ji v Německu

Poslední Škoda Felicia sjela z výrobních pásů automobilky 20. června 2001. Ve stejný den jako poslední felicii přitom...

Pevná ruka, která Škodě prospěla. Z rozhodnutí drsného šéfa těží dodnes

Premium Pichlavému pohledu jeho chladně modrých očí odolal málokdo. Porady vedení byly teutonsky přímočaré, Winfried Vahland...

VIDEO: Kamion míjí cyklistu o centimetry, návěs za ním doslova vlaje

Slovenská policie sdílí na svém facebookovém profilu video incidentu, který se odehrál začátkem května u Lozorna, v...

Enyaq 4x4: nejlepší škodovka není pro každého, nejen kvůli ceně

Když zapomenete na principiální neduhy nebo vám elektroauto pasuje do života, je Enyaq možná nejlepší škodovkou. Skvěle...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Test dětských sedaček: pět neprošlo, jedna se utrhla

V aktuálním srovnání německého autoklubu ADAC a jeho partnerů ze Švýcarska a Rakouska se testovalo 26 dětských...

Kdo staví dům, musí si připlatit. Kvůli prudkému nárůstu cen nestačí hypotéky

Premium Martin Hájek buduje v lokalitě Loukovec v Příhrazských skalách v Českém ráji dům, do kterého se nejspíš s rodinou nikdy...

Ralsko 30 let poté. „Český Černobyl“ je skanzenem sovětské okupace

Premium Zem je tu děravá jako ementál, naládovaná střelivem a nasáklá ropnými látkami. Co krok, to azbukou vyrytý nápis. Tu na...

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s IQ 206

Premium Je jedním z nejchytřejších Čechů, ale jako robot nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním učitel,...

  • Další z rubriky

Návrat Alhambry si vymohli čeští zákazníci. Spolehlivý obr dlouho nevydrží

Po roční odmlce se Seat rozhodl znovu dovážet do České republiky praktické MPV Alhambra, v Evropě nejžádanější vůz své...

Dozvuky dieselgate u VW: bývalí manažeři u soudu a platí miliony

Dieselgate pro Volkswagen nekončí. Na pokutách, odškodnění a různých soudních tahanicích ho kauza stála přes 32 miliard...

Pevná ruka, která Škodě prospěla. Z rozhodnutí drsného šéfa těží dodnes

Premium Pichlavému pohledu jeho chladně modrých očí odolal málokdo. Porady vedení byly teutonsky přímočaré, Winfried Vahland...

Enyaq 4x4: nejlepší škodovka není pro každého, nejen kvůli ceně

Když zapomenete na principiální neduhy nebo vám elektroauto pasuje do života, je Enyaq možná nejlepší škodovkou. Skvěle...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nabídka lokálních potravin za hranicemi vyrazí dech, v Česku rozhoduje cena

Je všední letní den v bavorském příhraničí na německé straně Šumavy. Česká rodina si právě nakoupila v supermarketové...

Václav Kopta se pochlubil dcerami. Obě jsou pescetariánky

Václav Kopta se coby pyšný tatínek pochlubil dcerami Františkou a Janou. Společně dorazili do primácké Show Jana...

S Ivou Pazderkovou jsme se za naši svatbu styděli, přiznal Pavlásek

Lukáš Pavlásek (42) je sice zasnoubený, ale do svatby se nehrne. Veselku zatím překazila konoravirová opatření. Komik v...

Kdo vám dovolil fotit? A my, že jsme tady doma. Takhle odcházeli Sověti

Před třiceti lety odešli z bývalé ČSFR poslední sovětští vojáci. Jejich odchod zachytila ale jen hrstka dokumentaristů....

Turistickým atrakcím zvoní umíráček. K radosti místních, ke zlosti majitelů

Některá donedávna uzavřená turistická lákadla, jako například muzea strašidel, sexu, tortury či komunismu, dětské herny...