Krása marnivosti: dvanáctiválcový Bentley Continental GT

Ať ekoaktivisté a ti, kteří chtějí jezdit na elektřinu, puknou vzteky. Správné auto má vypadat takto. Opulentní kupé Bentley Continental GT za sedm milionů korun názorně vysvětluje, proč fenoménu automobilismu propadly miliony lidí na celém světě. Pan W. O. Bentley byl kdysi u toho.
Bentley Continental GT

Bentley Continental GT | foto: Martin Mičánekpro iDNES.cz

Jedno z nejuhrančivějších aut dneška nese jeho jméno. Má dvanáct válců a je prostě úžasné. Continental GT je nádherný, marnivý, noblesní, rychlý, blahobytný. Prostě jedinečný.

Možná se brzy dočkáme doby, kdy budou v cenících aut s benzinovým motorem zvýrazněny položky jako „ekodaň za nadlimitní emise“ nebo „příspěvek na ekologickou elektromobilitu“. Rudnout vzteky nad tím budeme stejně jako nad vyúčtováním za elektřinu. 

Kdo si objednává bentley - vrchol bonvivánské nonšalance - částky v pravém sloupci ceníku ani nečte, chce ovšem dvanáctiválec. Ten mu Continental GT dá. A jaký. Hřmotně bručí do výfuku, sametově řadící převodovka plynule přenáší sílu k zadním běhům a ručka tachometru se zarazí na magickém čísle 333.

Bentley Continental GT
Bentley Continental GT

Infarkt není na místě. Pravda, osmnáctilitrová spotřeba není pro každého, ale když se krotíte, vejdete se někam ke dvanácti. Na uskromňování se ovšem není ve světě Bentley místo.

Bentley Continental GT v číslech

  • Motor: zážehový W12 dvakrát přeplňovaný (dvě paralelní twin-scroll turbodmychadla), 5950 ccm
  • Výkon: 467 kW/635 k při 6000 ot./min.
  • Točivý moment: 900 Nm při 1350-4500 ot./min.
  • Max. rychlost: 333 km/h
  • Zrychlení 0-100 km/h: 3,7 s
  • Kombinovaná spotřeba: 12,2 l/100 km
  • Pohotovostní hmotnost: 2244 kg
  • Objem kufru: 358 litrů
  • Délka x šířka x výška x rozvor (mm): 4850 x 1954 x 1405 x 2851
  • pneumatiky: 256/40 ZR21 vpředu, 305/35 ZR 21 vzadu (za příplatek 275/35 ZR22 a 315/30 ZR22)
  • Cena od: 5,3 milionu korun s DPH, cena testovaného kusu 6,8 milionu

Britskost

Continental GT měl v předchozím vydání, které se s mnoha modifikacemi (a jednou výraznou prezentovanou za novou generaci v roce 2011) udrželo ve výrobě patnáct let, v našich končinách image auta pro fotbalisty a novodobé veksláky; za svou klientelu nemohl, jen se trochu víc vzdálil pojetí ostatních modelů této tradiční britské značky, která už ovšem dvacet let patří Volkswagenu.

Nový Continental GT se svou noblesou, výrazným skvělým vzhledem a staromilsky neskromnou technikou zas vrátil mezi opravdovou šlechtu.

Vnějšek, to je zhmotněný majestát. Pravda, pro britskou královnu je to moc moderní a nízké, pro ty dva floutky, kteří ji na trůně časem zastoupí, zas moc odvázané. Celým svým pojetím je to však učebnice klasické britské školy stavby aut.

Bentley Continental GT

Dvě písmena zkracující označení Gran Turismo kdysi patřila klasickým velkým komfortním kupé určeným pro suverénní vysokorychlostní přejezdy napříč Evropou v maximálním pohodlí. Když jste opravdu bohatí, asi máte tryskáč. Bentley Continental GT je však skvělá alternativa, pozemský „biz-jet“.

Není to snobismus, je to definice opravdového bohatství. To se v podání Continentalu GT projevuje třeba tak, že i přesto, že britský dálniční škuner zabírá 191 krát 77 palců silnice, takže se řidiči utopenému v jeho útrobách na okresky ani moc nechce, je kabina až nepochopitelně malá. Dost místa je tu jen pro dva, děti vzadu už si budou mačkat nohy, specifikace 2+2 rozhodně není pouhým alibismem. I těm na předních sedadlech dává hlavně pocit objímající stísněnosti, ne nepříjemné, vzhledem k velikosti Continentalu ovšem opravdu překvapující.

Je to čistokrevné gentlemanské kupé, nic na propocení trička v horských serpentinách. Ne že by je Continental nezvládal, nepasuje to však k jeho nátuře. A tak je to neskutečně pohodlný grand tourer pro expresní křižování Evropy. Budoár pro smetánku, který vše doplňuje svérázem britských tradic.

Vnitřek je britská klasika. Tolik dřeva vypadá v autě jiného původu než z britských ostrovů kýčovitě, tady si ovšem nic jiného představit neumíte, to samé platí pro dvoubarevné kontrastní čalounění. Rejpalové budou hledat prvky přiznávající příslušnost ke koncernu Volkswagen. Nám spíš vadilo trochu neintuitivní ovládání automatu a hlavně to, že se linky ambientního osvětlení v noci zrcadlí v bočních oknech.

Bentley Continental GT
Bentley Continental GT

Suverenita

Řidiči dává dvanáctiválcový Continental zažít pocity, které museli mít naši prapradědové, když slezli z kozlíku bryčky tažené utahanou herkou a poprvé okusili kouzlo motorismu. Festovnost, suverenita, okouzlení strojem a ten jeho zvuk. Dvanáct válců se ševelivě převaluje a bublání, brblání a burácení výfuků je podmanivé pro posádku i okolí, není ovšem otravné ani při několikahodinovém transevropském „přeletu“.

Dojem absolutní neohroženosti taky něco stojí. Třiadvacet metráků hmotnosti potvrzuje, že to je spíš řeckořímský zápasník než rtuťovitý gymnasta. Tlusté sloupky čelního okna a vedle nich obrovitá zpětná zrcátka ubírající z výhledu z už tak malinkých bočních oken schovají klidně celý autobus, výhled dozadu obstará couvací kamera. Nejjednodušší je spolehnout se na potentní motor pod dlouhou kapotou a všem nebezpečenstvím prostě ujet.

Design nové generace ubral na líbivosti, je rafinovanější, svébytnější, atletičtější. Stále je to svalovec, ovšem s dokonale vypracovanou postavou, ideálními proporcemi a nádhernými detaily. Zachovává charakteristické designové prvky aut z Crewe, hlavně čtyřoký pohled a oválné koncovky. Ač se to nezdá, ve staromódně kulatých předních lampách jsou full-LED s matricovou funkcí, takže perfektně svítí a umí odclonit protijedoucí auto tak, aby ho neoslňovaly.

Bentley Continental GT
Bentley Continental GT

Kupé vypadá famózně, kdo ovšem definitivně přesídlil na riviéru nebo Floridu, může zvolit čerstvě představené provedení s plátěnou stahovací střechou.

Karoserie i nápravy jsou z velké části z hliníku, ocel použili konstruktéři na některé části skeletu, víko kufru je pak z plastového kompozitu (SMC - polyester + skelná vlákna).

Marnivost

Interiér je opravdovým vrcholem, neuvěřitelná preciznost a péče o detail se snoubí s moderními technologiemi. Continental může mít systém nočního vidění promítající obraz z infrakamery na displej, zároveň však umí svou moderní tvář skrýt, aby jí neděsil. Je z toho parádní divadlo. Záčknutím tlačítka se středový displej otočí a místo něj přístrojovku zcelí dřevěný panel se zakomponovanou trojicí analogových ukazatelů, jako to měly bentleye celé desítky let. Prvotní okouzlení při každé jízdě nahradí spokojenost z perfektního odhlučnění.

Tlačítkem s logem Bentleye vetknutým do řadící páky automatu se přeplňovaný dvanáctiválec probouzí. Má schéma do W a objem šest litrů, jeho 900 kroutících newtonmetrů přenáší dvouspojkový osmistupňový automat na všechna kola. Výjezdy ze zatáček po zadních a nekonečně rychlé prosvištění táhlých oblouků je jeho parádní disciplina.

Bentley Continental GT

Motor umí vypnout polovinu válců, když nepracuje pod zátěží, víc se však raději soustředíte na jeho projev. Milisekunda prodlevy po sešlápnutí plynu jde hlavně na vrub hmotnosti, když se během ní Continental nadechne, je to ohromující forsáž, která se stoupajícími otáčkami graduje. 

Skvěle to motoru notuje s osmistupňovým automatem (od ZF), řazení je hladké, plynulé a rychlé. Když se vrátíme k vyznavačům zrychlení elektromobilů: ano, pár desítek metrů po startu bude mít tesla navrch, hned potom ovšem bentley velkolepě kontruje, zrychlení na stovku umí Continental pod čtyři sekundy, stošedesátku za sedm a půl.

Také Continental má různé jízdní režimy, ve většině situací je nejlepší nechat vše na tom pojmenovaném jednoduše „Bentley“, v komfortním je podvozek houpavější, ve Sportu se dokáže v oblouku pevněji opřít v nápravách a odolávat fyzice.

Skvělý je pohodlný podvozek, vzduchové odpružení odvádí práci na výbornou, jízda je návykově plavná, jednadvacetipalcová kola však přeci jen s rozbitou silnicí bojují. V zatáčkách při sportování zas hrají prim aktivní stabilizátory, které minimalizují náklony (48voltové elektromotory stabilizátory předpínají).

Continental GT dokáže být hbitý hlavně díky benzinovému reaktoru pod kapotou, i přes opulentní hmotnost a rozměry se ovšem dokáže zatáčkami protáhnout suverénně, podvozek funguje špičkově. Pohon všech kol preferuje zadní nápravu, za běžných podmínek dokáže poslat na přední kola až 38 procent točivého momentu, ve sportovním režimu je to omezeno na 17 procent. Obratnost v zatáčkách ovšem hlavně vylepšuje systém vektorování točivého momentu (přibrzďuje vnitřní kola).

Nejčtenější

Servis kola nepodceňujte. A naučte se šlapat, abyste si neničili řetěz

Nejvyšší čas vyrazit na kolo. Předtím ovšem přibrzděte v servisu. Něco zvládnete i sami, servis brzd a řazení ale nechte na odbornících. U moderních kol se přehazovačka dokonce seřizuje mobilem....

Konstruktérka motorů rallyových škodovek: Evropě chybí asijský hlad po práci

Premium

S nakažlivým nadšením dvacet minut vypráví o ventilových pružinách, dokonale srozumitelně, poutavým zasvěceným vyprávěním zaujme i naprostého laika. Když pak obcházíme model rallyové fabie, všechno...

Autopaparazzi nachytal velkou elektrickou škodovku při tréninku s přívěsem

Škoda chystá na rok 2026 uvedení velkého sedmimístného SUV s bateriovým pohonem. Prototyp zcela nového modelu v nabídce nafotil známý automobilový paparazzi Stefan Baldauf při testech s tažením...

První třídou bez křídel. Autobusy Hyundai nabídnou nevídaný luxus

Trasa z Hanoje do Ho Či Minovo Města měří bezmála 1 700 kilometrů. Na jeden zátah ji za volantem osobáku zkrátka sami nedáte. Přesto můžete do cíle dorazit včas a fit. Když se svezete linkovým spacím...

IFA vozila i sličné brigádnice, fungl nová kuřátka a hodně sajrajtu na pole

IFA W50, která vznikla v bezpočtu účelových verzích, byla nejpočetnějším užitkovým automobilem východoněmecké provenience. Vyráběla se od poloviny šedesátých let až do skonání NDR. Připomeňme si...

Aby dovolená nebyla pod psa. Takovou dodávku si čtyřnozí zamilují

Dlouhá cesta za dovolenou umí být úmorným zážitkem pro pasažéry lidské, natož pak pro ty zvířecí. Snížit jejich stres z převozu na velké vzdálenosti a zvýšit komfort bezpečné přepravy se pokouší...

20. dubna 2025

O pomlázce pozor. Alkohol za volantem znamená průšvih u policie i pojišťovny

Velikonoce a hned v závěsu letní prázdniny. To s sebou pro řadu lidí nese řadu posezení s přáteli nebo po práci spojené s popíjením. Na cestu domů se pak ovšem nevydávejte za volantem auta, taková...

20. dubna 2025

Vzhůru do sedel. Nejkrásnější motorkářské trasy v Evropě

Některé vás budou rozmazlovat nádhernými scenériemi hned od začátku, a užijí si je i začátečníci. Kvůli jiným budete muset vystoupit daleko ze své komfortní zóny a prověří vaše motoristické...

19. dubna 2025

Veterány déšť nezastavil. Rally Praha revival zavítá i do Německa

Čtrnáctý ročník tradiční veteránské Rallye Praha Revival opět odstartoval, tentokrát z metropole skrápěné deštěm. Slavnostní start se uskutečnil na Velký pátek na náměstí Jana Palacha před Rudolfinem...

18. dubna 2025,  aktualizováno  18:02

Před 130 lety Benz ukázal světu první autobus. Patnáct kilometrů jel hodinu

Premium

Na celém světě se v současnosti prodá ročně přes milion nových autobusů. Podle odhadů číslo poroste. Mnohamiliardový byznys se narodil před 130 lety, kdy v Německu vyjel na trasu historicky první...

18. dubna 2025

V Mostě naposledy. Sraz vytříbených bavoráků čeká stěhování, změní i název

Letošní BMW ///M Day na Autodromu Most byl velkolepý. Na devátý ročník srazu vytříbených bavoráků zavítal rekordní počet majitelů vozů BMW M a M Performance. Rekordní byla i tradiční spanilá jízda po...

18. dubna 2025

Šmírák nebo pomocník? Tesla aktivovala kabinový radar v Ypsilonech

Pokud disponujete novějším modelem Tesla, možná jej máte též. Co? Interiérový radar. Automobilka jej nechala osadit do kabin některých svých vozů. Aby ho teď, po třech letech vyčkávání, konečně...

17. dubna 2025

Servis kola nepodceňujte. A naučte se šlapat, abyste si neničili řetěz

Nejvyšší čas vyrazit na kolo. Předtím ovšem přibrzděte v servisu. Něco zvládnete i sami, servis brzd a řazení ale nechte na odbornících. U moderních kol se přehazovačka dokonce seřizuje mobilem....

17. dubna 2025

První třídou bez křídel. Autobusy Hyundai nabídnou nevídaný luxus

Trasa z Hanoje do Ho Či Minovo Města měří bezmála 1 700 kilometrů. Na jeden zátah ji za volantem osobáku zkrátka sami nedáte. Přesto můžete do cíle dorazit včas a fit. Když se svezete linkovým spacím...

17. dubna 2025

S vlakem auto vždy prohraje. Když uváznete mezi šraňkami, nepanikařte

Šraňky mají chránit, ale řidiči je stále ignorují. Souboj nad projíždějícím vlakem přitom jen tak nevyhrají. Víte, jakou rychlostí se může jezdit před přejezd? A umíte zjistit, na jakém přejezdu se...

16. dubna 2025

První krok k samostatnosti děťátka s metodou Baby-Led Weaning
První krok k samostatnosti děťátka s metodou Baby-Led Weaning

Přechod na pevnou stravu vždy představuje významný milník v životě děťátka i jeho rodičů. Je to období plné objevování nových chutí a získávání...

Růžová mu sluší. Chlapácký Mercedes G upravili pro Barbíny

Posadit se za volant Mercedesu třídy G obvykle znamená, že na ulici nezůstanete bez povšimnutí. Vytvoříte tím o sobě jistý dojem. Ovšem v případě, že u téhož modelu vsadíte na značkovou úpravu Carlex...

16. dubna 2025

Autopaparazzi nachytal velkou elektrickou škodovku při tréninku s přívěsem

Škoda chystá na rok 2026 uvedení velkého sedmimístného SUV s bateriovým pohonem. Prototyp zcela nového modelu v nabídce nafotil známý automobilový paparazzi Stefan Baldauf při testech s tažením...

16. dubna 2025