Bentley slaví stovku. Nejrychlejší náklaďáky na světě sází na objem

  11:00aktualizováno  11:00
Za vznikem výrobce luxusních vozů Bentley stál britský průkopník automobilismu a konstruktér motorů Walter Owen Bentley, který se proslavil hlavně díky svým rotačním leteckým motorům používaným v první světové válce. Po válce si Bentley splnil svůj sen a 18. ledna 1919 založil vlastní automobilku.

Posádka Elliot Dale a Richard Porter s automoblem Bentley Derby z roku 1935 na rychlostní zkoušce v areálu zemědělského družstva ve Svatém Janu nad Malší na Českobudějovicku. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

První automobil Bentley 3 L představil na autosalonu v Londýně v roce 1919, prodávat ho začal o dva roky později. Základem úspěchu značky Bentley se od počátku stala rychlost a robustnost. Již první model dokázal jet až 120 km/h.

Od 20. let 20. století se značka Bentley začala prosazovat v závodech. Díky výkonu motoru a maximální dosahované rychlosti dominovaly vozy Bentley v náročném čtyřiadvacetihodinovém závodě v Le Mans. Týmu, který tvořila skupina bohatých Britů, se přezdívalo Bentley Boys. K jejich největším soupeřům na tratích patřily lehké a elegantní vozy Bugatti, zatímco modelům Bentley se kvůli vysoké hmotnosti přezdívalo „nejrychlejší náklaďáky na světě“. Slavnou sérii závodních vozů Bentley završil šestilitrový typ Speed Six vítězstvím v Le Mans v letech 1927 až 1930. Modely Speed Six používala i západoaustralská kriminální policie.

Walter Bentley dával přednost zvyšování objemu motoru před přeplňováním, dospěl až k osmilitrovým modelům. Bohužel s nimi přišel v době světové hospodářské krize, která zasáhla nejvíce drahá auta, a Bentley se ocitl na pokraji zkázy. V roce 1931 byla značka prodána jiné reprezentativní automobilce britské aristokracie, značce Rolls-Royce, která byla také významným výrobcem leteckých motorů. Minoritní akcionář Walter Bentley roku 1935 z továrny odešel k další prestižní britské značce Lagonda. Zemřel v roce 1971 v relativní chudobě v hrabství Surrey.

Po druhé světové válce, v květnu 1946, vyjely z továrny v Crewe v hrabství Cheshire první automobily Bentley Mark VI s celokovovou karoserií. V roce 1952 se začal vyrábět dvoudveřový čtyřsedadlový vůz třídy GT (grand tourismo), model Continental, který patřil k nejdůležitějším modelům Bentley pod nadvládou značky Rolls-Royce. Continental dosahoval rychlosti překračující 190 km/h a ve své době byl nejrychlejším sériově vyráběným čtyřsedadlovým automobilem. V roce 1984 Bentley jméno Continental oživil a tento model vyrábí dodnes.

V 70. letech se Rolls-Royce dostal na okraj bankrotu a automobilka byla oddělena od výroby leteckých motorů. Prodeje Bentley navíc dosahovaly podílu pouze pěti procent z celkových prodejů automobilky. V roce 1980 značku koupil za 38 milionů liber britský zbrojařský koncern Vickers.

V roce 1998 se Vickers rozhodla Rolls-Royce prodat, zájem projevily značky BMW a Volkswagen. Luxusního výrobce Rolls-Royce Motor Co. koupil Volkswagen, ale neuspěl při zajištění práv na jméno Rolls-Royce, které se dostalo německé firmě BMW. Podle dohody zakotvené ve smlouvě si VW ponechal práva na značku Rolls-Royce pouze do konce roku 2003, poté se vlastníkem výrobce luxusních automobilů pro „vyvolené“ stala skupina BMW. Volkswagen si ponechal výrobu vozů Bentley a pod křídly německého koncernu britská automobilka v roce 2007 poprvé překonala hranici 10 tisíc prodaných vozů.

Fotogalerie

Od roku 2002 jezdí v Bentley také britská královna Alžběta II., která nové služební auto dostala k 50. výročí nástupu na trůn. Unikátní luxusní model temně nachové barvy s názvem Bentley State Limousine má nadčasové tvary a speciální motor, který je vyladěn na několik režimů, například na pomalou jízdu v procesí. V roce 2015 proniklo Bentley i do stále oblíbenějšího segmentu sportovně-užitkových vozů (SUV) a představilo v té době nejrychlejší a nejdražší SUV na světě, model Bentayga.

Od roku 2017 je šéfem divize Bentley Adrian Hallmark, bývalý manažer z konkurenční společnosti Jaguar Land Rover. V poslední době se však Bentley příliš nedaří, automobilka i kvůli zavádění nových emisních norem v Evropské unii a zpožďování výroby nových modelů dosáhla za prvních devět měsíců loňského roku ztráty 137 milionů eur (3,5 miliardy korun) a její prodeje meziročně klesly o 11 procent.

Bentleyů je v Česku dvakrát víc, než rollsů

Britská luxusní značka je v Česku oblíbenější než konkurenční Rolls Royce. Na českých silnicích loni jezdilo 473 vozů Bentley, což je téměř dvojnásobek proti autům Rolls Royce (265). Počet prodaných nových automobilů Bentley se loni zvýšil o 46 procent na 89. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů.

Krása marnivosti

Test Bentleye Continental GT

Opulentní kupé Bentley Continental GT za sedm milionů korun názorně vysvětluje, proč fenoménu automobilismu propadly miliony lidí na celém světě. Pan W. O. Bentley byl kdysi u toho. Čtěte zde.

Bentley Continental GT

Podle nezávislého analytika Antonína Šípka je tuzemský vozový park Bentley výrazně mladší než u konkurenčního Rolls Royce. Průměrné stáří vozů Bentley je díky vyšším prodejům nových aut 9,6 roku, zatímco u Rolls Royce je to 29,7 roku. Většina modelů Bentley je proti RR cenově dostupnější.

Nejrozšířenější model Bentley je podle prezidenta Rolls Royce a Bentley Clubu Martina Kota Continental GT. Jde o sportovní kupé, které se vyrábí od roku 2003. Klub, který pořádá každoroční srazy majitelů značek, sdružuje přes 50 majitelů automobilů Bentley.

Cena ojetých vozů Bentley na českém trhu začíná na zhruba tři čtvrtě milionu korun. Nové vozy začínají na více než 3,6 milionu korun v případě SUV Bentayga, Continental GT je v základní verzi o zhruba milion dražší.

Autoři: ,

Nejčtenější

Řidička kamionu vypráví: učila ji máma, do imigrantských přístavů se bojí

Osmadvacetiletá kamioňačka Veronika Kubínová

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila chlapům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Problém s oxidy dusíku vyřeší zrušení limitů pevných částic, míní expert

Ilustrační snímek

V Německu je překračování hodnot škodlivin v autodopravě diskutovaným tématem. Přibývá měst, kde na některých úsecích...

VW chce ovládnout trh s elektromobily. Techniku nabízí i konkurenci

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Koncern Volkswagen staví svůj úspěch už po dekády na sílení komponent a unifikaci techniky. Sází na systém jednotných...

První jízda: nový Mercedes GLE se do zatáčky naklápí jako motorka

Mercedes představuje čtvrtou generaci třídy GLE.

Čtvrtá generace třídy GLE má mezi kvanty současných SUV modelů Mercedes-Benz zvláštní postavení. Přímo totiž navazuje...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Munzarova mistrovská tatrovka osiřela

Tatra 602 Tatraplan Sport V8 Luďka Munzara

Ve věku 85 let zemřel Luděk Munzar. Známý herec a dabér Paula Newmanna se proslavil také jako automobilový závodník. V...

Autofotka týdne: Metro bylo nejnebezpečnější auto všech dob

Rover 100 při crashtestu

Nic neilustruje úpadek britského automobilového průmyslu lépe než osmnáctiletá kariéra Austinu Metro, později...

Bentley slaví stovku. Nejrychlejší náklaďáky na světě sází na objem

Posádka Elliot Dale a Richard Porter s automoblem Bentley Derby z roku 1935 na rychlostní zkoušce v areálu zemědělského družstva ve Svatém Janu nad Malší na Českobudějovicku.

Za vznikem výrobce luxusních vozů Bentley stál britský průkopník automobilismu a konstruktér motorů Walter Owen...

Najdete na iDNES.cz