Pátek 24. září 2021, svátek má Jaromír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 24. září 2021 Jaromír

Zpověď mechanika: Stáčím tachometry, no a co?

aktualizováno  22. srpna 14:16
Stáčení tachometru je dnes již takřka národní sport. S najetými kilometry podle slov lidí, kteří se stáčením tachometrů zabývají, ovšem nečarují pouze jednotlivci a bazary. Tato praxe je prý dnes obvyklá i u oficiálních dealerů nebo leasingových firem.

Ilustrační foto | foto: Martin Buryan

K problematice velmi častých změn ujetých kilometrů u ojetých vozů prodávaných v česku se pro server TipCars.com rozpovídal majitel "stáčírny", která své služby nabízí veřejnosti.

"V dnešní době upravuje stav kilometrů na tachometru prakticky každý druhý majitel vozidla," říká majitel autoservisu.

Kupující by měl hlavně dbát na to, aby byl technický stav vozidla v co nejlepším stavu, ujeté kilometry na tachometru nejsou v dnešní automobilové džungli důležité. Mnoho napoví volant, pedály i řadicí páka (pokud nejsou taky měněny).

Jejich ohmatání hned naznačí, že auto nemá najeto např. zobrazovaných 130tis kilometrů. Další věcí je stáří vozidla. "Jestliže dieselové auto, staré 3 roky, má najeto 30tis kilometrů, je pozornost na místě. Musíme si uvědomit, že třeba 6 let staré auto asi těžko najelo jen 60tis kilometrů," říká muž, který se stáčením tachometrů živí.

Kilometry si ubírá každý
"Mými klienty jsou kromě klasických občanů třeba menší autobazary, a dokonce i leasingové společnosti," říká majitel autoservisu, který nechce být jmenován. "Nejčastějšími zákazníky jsou právě malé bazary. Velké bazary si auta stáčejí samy, protože se jim to vyplatí, a navíc to lidem samy nabízejí."

"Spousta zákazníků si přeje upravit tachometr v řádů tisíců – jde hlavně o zaměstnance po návratu z dovolené. Jinak se jedná o stažení průměrně o přibližně 30 – 50% z najetých km."

Většinou se tedy jedná o stažení o několik set či tisíc kilometrů, a to zejména u mladších aut se servisní knížkou. Maximálně k poslední kontrole v servisní knížce (to jsou hlavně praktiky oficiálních dealerů a leasingových firem). "Takto se upravuje prakticky každé auto," říká automechanik.

Kilometry dolů
Pokud automobil nemá servisní knížku nebo ji prodejce k autu nedodá, může být stav tachometru upraven až o statisíce kilometrů. Slušný německý obchodní zástupce, který najezdí ve svém VW za dva roky i 300 000 km, jezdí pravidelně na servisní prohlídky a o automobil se stará, nekouří v něm a pravidelně ho čistí, pak prodává auto v lepším stavu, než spousta dalších, kteří servis pravidelně nenavštěvují, špatně řadí, kouří v autě a tak dále. Takže zde máme dvě stejná auta, ale ve zcela rozdílném stavu a ceně. Pak se takováto úprava tachometru nabízí. Tachometr se upraví o 200tis km níže a nikdo nic nepozná. Ani dobrý mechanik!

Služebním autem na dovolenou
Tachometr si nechají často stáčet i zaměstnanci firem, kteří používají služební auto k soukromým účelům. Je léto a spousta lidí se chystá na dovolenou ve služebním automobilu. Jelikož platí řádově 2 – 4,- Kč za kilometr, může je tak cesta na dovolenou bez pohonných hmot a poplatků stát i 10 000,- Kč. Pak stačí za 500,- upravit tachometr zpátky a je to, peníze jsou ušetřeny.

Stejně tak to dělají i zaměstnanci nejmenovaného automobilového koncernu. Mají k použití služební auta, ale s výrazně omezeným počtem kilometrů na ujetí zdarma. Pak platí za každý kilometr. Před koncem roku všichni tachometry upraví a je to.

Stočené kilometry nepozná ani profesionál
Tachometry dnes stahuje prostě mnoho lidí a není náhodou, že je jeden automobil takto "stažen" i několikrát. Dodává oslovený profesionální "upravovač kilometrů":

Jaká auta se nejčastěji stáčí?
Stáčí se všechna, ale samozřejmě nejčastější jsou ta nejpočetnější – koncern VW (Volkswagen, Škoda, Audi, Seat), pak Opel a Renault.

Může laik (třeba kupující v autobazaru) poznat přímo na autě, že byl přetočen tachometr?
Laik to může poznat podle opotřebení interiéru a hlavně podle logického usuzování, ale pokud to je udržované auto se zachovalým motorem, tak to nepozná ani profík v servisu. U novějších aut se úprava km dá poznat, ale jenom za pomoci drahých technologií, které nejsou často ani v autorizovaném servisu.

Jaká je průměrná cena za stočení analogového a digitálního ukazatele kilometrů? Závisí třeba cena na počtu stočených km? Jak dlouho servisní zásah trvá a jaké pomůcky k úpravě jsou potřeba?
Cena se pohybuje od 500,- do 1500,- za digitál, práce na max. 5 min a o kolik to stočím, je jedno. Úprava manuálního tachometru je dražší, musí se demontovat a pak namontovat zpět, což trvá asi hodinu, takže se pak dostáváme na částku kolem 2000 Kč. K úpravě digitálních tachometrů používám kabel do diagnostické zásuvky, notebook a potřebný software.

***

Z diskuse pod články na TipCars.com: 
 
*Já stáčím tachometry už spoustu let a začínám na 50 000 km. Běžně 100 000 km a víc. Rekord mám asi 350 000tis. na jednom starším autě. Kolikrát poznám ze už to někdo přede mnou dělal. Český člověk totiž ještě nepochopil že 300 000Km na voze z roku 2000 je normální věc a rád se nechá klamat.

Příklad pro vše: měl jsem dvě Octavie TDi, r.v. 2001 z jedné firmy. Ta hezčí a nebouraná se servisní knížkou, najeto 265 000Km. Ta horší po bouračce, ujeto cca 250 000Km, taky servisní kniha.

Z 250 000 Km na 125 000 Km bez servisní knížky a prodala se hned za 219000Kč. Tu hezčí jsem nechal   na původních 265 000 Km se servisní knížkou a za měsíc se neprodala (cena byla 189 000 Kč) a to stály vedle sebe v bazaru.

Tak jsem ji stočil na 95 000 Km a prodal ji za 235 000 Kč po stočení za týden.

Pro upřesnění: Obě Octavie koupeny nové v CZ a první majitel firma. Každému vadily jen ty KM. Podle zkušeností 9 z 10 Čechů koupí auto bez servisní knížky jen proto, že mají málo najeto... 
 
* Řeknu Vám jak se to dělá: Koupím na firmu nové auto u autorizovaného dealera a hned se s ním domluvím, že mu ho po leasingu odprodám (jsem přece dobrý zákazník a dělám to tak běžně). Servisní knížku mu nechám. Po leasingu je auto jeho, za dohodnutou částku.

Do "servisky" si napíše počty km, které potřebuje a na tachometru si nastaví co potřebuje. Auto s 350 000 km má při prodeji 125 000 km a zákazník je spokojen, originální servisní knížka, bezva stav, kup u autorizovaného prodejce, co by chtěl více...

Přetáčení tachometru a právo:

K problematice snižování počtu kilometrů v ojetých autech se vyjádřil předseda rady Sdružení na ochranu vlastníků automobilů Zbyněk Veselý:

Podle českých zákonů je totiž snižování počtu kilometrů na tachometru možno v řadě případů kvalifikovat jako trestný čin, protože škoda, způsobená uměle zvýšenou cenou ojetiny, často přesahuje 5000 Kč, což je právě hranice škody, za kterou se již nejedná o přestupek, ale právě o trestný čin!

Ani v případě nižší škody by pachatel neměl skončit bez trestu. Nižší prokázaná částka, o kterou by prodávající poškodil kupujícího, by totiž měla být klasifikována jako přestupek. U přetočení tachometru se v 99 % jedná o úmyslné poškození kupujícího, přičemž prodávajícímu podvodem vzniká zisk spíše v řádech desetitisíců. Tuto problematiku obecně upravuje trestní zákon č. 140/1961 ve znění novel a přestupkový zákon č. 200/1990 Sb.

Článek převzat ze serveru TipCars.com
  • Nejčtenější

Čínská auta přijíždějí do Česka. Startují s benzinovými a elektrickými SUV

Další pokus uvést na český trh auta z Číny začíná, nově bude osobní vozy značky Dongfeng na českém trhu nabízet...

Přechod na elektropohon v Česku: dodavatelé se chystají, Tatra zkusí vodík

Většina ze zhruba 80 tuzemských firem, jejichž produkce byla dosud závislá na výrobě aut se spalovacími motory, si...

Chyták v nových otázkách pro autoškoly: tramvaj nemá vždy přednost

Do závěrečných testů uchazečů o řidičský průkaz postupně přibude 120 nových otázek. Redakce iDNES.cz zveřejnila prvních...

Ekologové žalují BMW a Mercedes kvůli výrobě aut se spalovacím motorem

Německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) zažalovala automobilky BMW a Mercedes-Benz. Chce tyto německé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vylepšená Dacia Duster vyjíždí. Vyzkoušeli jsme plyn i vrchol s automatem

Za jedenáct let vyjelo na dva miliony dusterů. Automobilka volí postupnou evoluci v technice i designu, druhá generace...

Talent funguje, když se nastartuje v mozku. Odemkněte ho, radí Jan Mühlfeit

Premium Dvaadvacet let pracoval ve firmě Microsoft po boku Billa Gatese. V byznysu se dostal na vrchol, ale také zažil strmý...

„Očkovat sa nechcu, je v tom sajrajt.“ Reportáž z obce, kde odmítají vakcínu

Premium Vyškovec je obec, kde se nejméně lidí z celé země nechalo očkovat proti koronaviru – jen necelých sedmnáct procent. V...

Když dva jsou málo. 5 pravd o sexu ve třech, které vám zatím nikdo neřekl

Premium Sex ve třech. Někdy o něm snil kdekdo z nás. Pojďme ovšem pohlédnout pravdě do očí. Pokud do své ložnice přizvete další...

  • Další z rubriky

Znáte Wikov, Pegaso nebo Veritas? Příběhy automobilek, kterým osud nepřál

Premium Vynález automobilu byl splněný sen několika šikovných chlapíků. Za rozmachem automobilismu byly splněné sny obrovského...

OBRAZEM: Nejúspěšnější český závoďák je v muzeu. Pumu krotil Monsieur Dakar

V Národním technickém muzeu je v Dopravní hale nově k vidění nejúspěšnější soutěžní speciál Karla Lopraise Tatra T815...

Krásná Michéle zkrotila monstra. Nejslavnější žena uměla vyhrávat se vším

V nejdivočejší éře rally přišla mladá dívka z Francie a ukázala mužům, jak se to má dělat. Přečtěte si příběh...

Obrazová encyklopedie slavné Škody RTO a jejích následovníků

Vajíčko, knedlík či okurka. Takové přezdívky si díky aerodynamickému tvaru vysloužil legendární autobus Škoda 706 RTO....

Anife Vyskočilová má chatu v Suchdole s krásným výhledem na Prahu

Vzpomínáte si na poslední díl seriálu Sanitka, natočený podle skutečné události, kde na zahrádkářskou kolonii v...

Nechávat teď ležet peníze na účtu v bance je holý nerozum

S rostoucí inflací si teď láme hlavu nejedna domácnost s volnými penězi. Řeší otázku, kam peníze uložit, jak je...

Zhubla téměř 50 kilo, teď se zpěvačka Adele pochlubila novou láskou

Během posledních tří let se zpěvačce Adele (33) podařilo zhubnout téměř padesát kilogramů. Britka prožila od rozvodu s...

Lucie Šafářová a Tomáš Plekanec se vzali, ukázali fotky z veselky

Přestože na jaře prohlašovali, že kvůli drahému rozvodu hokejisty Tomáše Plekance do svatby nebudou investovat,...

Obří dluhy čínského developera straší celý svět, už klesly akcie v USA

Čínský realitní kolos Evergrande zápasí s bilionovými dluhy. Kvůli tomu v pondělí výrazně klesaly indexy amerických i...