Slovenský parlament schválil návrh zákona, podle něhož mají být zavedeny vysoké pokuty za manipulaci s tachometry motorových vozidel. Navíc mají nově autobazary zodpovídat za správný stav počítadla ujeté vzdálenosti nabízených aut.
Vozidla se zmanipulovaným počítadlem ujeté vzdálenosti by tak mělo být možné prodávat pouze prostřednictvím soukromé inzerce. „Osobně nevidím slovenské řešení jako dostatečné. Zákony nemohou být rozdílné pro občany a prodejce použitých automobilů,“ komentuje novou úpravu předseda asociace autobazarů Petr Přikryl.
„Na Slovensku jsou desítky, ne-li stovky tisíc aut, která jezdí a jsou na trhu s přetočenými kilometry. Tím je ohrožována bezpečnost provozu a jsou klamáni spotřebitelé,“ řekl v rozpravě poslanec vládních sociálních demokratů (Směr-SD) Anton Martvoň, který spolu s kolegy zavedení pokut za manipulaci s tachometry navrhl. Předlohu při hlasování podpořila i většina zástupců opozice.
Igor Sirota, tiskový mluvčí ÚAMK k tomu dodává: „Na Slovensku bude i pouhé nabízení stáčení tachometrů protizákonné. Podobný zákon by byl třeba i v České republice, včetně přísných postihů. Tedy skutečně vysokých pokut a při opakovaném provinění zákazu činnosti. Doufejme, že tah slovenských zákonodárců konečně rozhýbe i ty české, kteří se doposud problému se stáčením tachometrů nijak zvlášť nevěnovali.“
Jak se na podvod přijde?
Slovenská republika se tak dostala v boji s nekalými praktikami dále než Česko, kde se podobný zákon stal spíše prostředkem ke zviditelnění, než že by některý z politiků skutečně měl snahu s nedobrou situací na našem trhu něco dělat.
Výdělečný podnik |
Přitom tlak na změnu od velkých prodejců ojetin byl. „Společnost AAA AUTO na problém přetáčení tachometrů upozorňuje již od roku 2007,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka největšího prodejce v regionu. „Schválení této novely má dalekosáhlý význam pro zkulturnění a pročištění slovenského trhu s ojetými vozidly. Je však potřeba upozornit na to, že dokazování stočení kilometrů bude u některých vozidel více než složité. Nejčastěji se totiž stáčejí dovozová vozidla, a to ještě před přihlášením na Slovensku, proto bude získávání důkazů velmi problematické,“ říká Topolová.
Na to poukazuje také další velký obchodník s ojetinami na českém trhu Auto ESA. „Otázkou zůstává, jakým způsobem by se stočení tachometrů prokazovalo, jestliže neexistují veřejně dostupné registry mapující servisní a tedy i kilometrovou historii ojetých vozidel,“ říká Pavel Foltýn z Auto ESA. Podle něj je pro potlačení obchodu se stočenými auty nezbytně nutné uvolnit informace nejen ze servisních databází jednotlivých automobilek, ale také z pojišťoven, leasingových společností, stanic STK a dalších subjektů, které z legálních důvodů evidují neosobní data o vozidle. Tedy především VIN a stav ujeté vzdálenosti.
Podle české asociace autobazarů je jednoznačným řešením ustanovení přetáčení tachometrů jako trestný čin a dále uvolnění neosobních informací z registru vozidel, které spravuje Ministerstvo dopravy. „Stát by měl iniciovat vznik neziskové organizace, která bude spravovat data ze servisů, pojišťoven, stanic STK a dalších zdrojů. Případně by stát měl sám takový registr vytvořit,“ Vysvětluje Petr Přikryl.
„Bude zapotřebí, aby stát dal prodejcům k dispozici dostatečné nástroje, které jim umožní jednoznačně určit, zda je stav tachometru pravdivý. Na trhu musí existovat jistota, které vozy jsou stočené a které ne. Pak je také důležité jasně stanovit, jaký bude další osud již stočených vozů. Je také otázka, proč zákon neobsahuje zákaz prodeje stočených vozů občany, to v něm podle nás chybí,“ komentuje situaci na českém trhu Topolová za AAA Auto.
„Ročně investujeme do prověřování vozidel částku přesahující 10 milionů korun,“ říká Foltýn z Auto ESA a pokračuje: „do určité míry tím ale suplujeme roli státu, který tato data eviduje v registru vozidel, ale nechce je dát veřejně k dispozici.“ Podle Foltýna by stát měl dát nejen prodejcům, ale i občanům relevantní nástroje k prověření historie automobilu. „Jedině tak lze účinně bojovat proti podvodníkům, kteří si na stáčení tachometrů postavili byznys,“ uzavírá Foltýn.
Pokuty budou vysoké
Až normu podepíše prezident, bude Slovenská obchodní inspekce (SOI) od března příštího roku ukládat viníkům za přetáčení tachometrů nebo již za samotné obstarání pomůcek k neoprávněné manipulaci s počítadlem ujeté vzdálenosti vozidla pokutu 3000 až 50 000 eur (81 000 až 1,35 milionu Kč). Stejná pokuta bude hrozit i prodejcům vozidel, pokud zájemcům nabídnou auto s upraveným stavem tachometru, a to bez ohledu na to, kdo s tachometrem manipuloval. Navíc v případě opakovaného provinění v průběhu tří let se horní sazba pokuty zvýší na 100 000 eur, přičemž podnikatelům budou moci úřady zároveň odebrat oprávnění k podnikání
Slovenští politici v minulosti zvažovali, že přetáčení tachometrů bude zvláštním trestným činem. Podle odborníků by v praxi ale jen stěží bylo možné odhalit viníka. Slovenské úřady už dříve zpřístupnily na internetu databázi s historií emisních a technických kontrol vozidel na Slovensku, která obsahuje také údaje o stavu tachometru. To však neřeší případy, kdy dochází k přetáčení kilometrů dovážených ojetých vozidel ještě před jejich technickou kontrolou a registrací na Slovensku. Slovensko se ale chce nově dostat k údajům o vozidlech ze zahraničí v rámci evropského informačního systému vozidel a řidičských průkazů.
V Česku podvodníci vydělají na autech s přetočeným tachometrem každý rok podle dřívějšího odhadu automotoklubu ÚAMK a autobazaru AAA Auto téměř 19 miliard korun. Aut, která mají upravený počet najetých kilometrů, se v ČR každoročně prodá na 270 000, což odpovídá 45 procentům trhu. Český nejvyšší soud loni rozhodl, že přetočení tachometru na prodávaném ojetém voze je trestný čin podvodu, když tím prodejce auta způsobí kupujícímu škodu nad 5000 Kč, avšak dokázat takový prohřešek je stále velice obtížné.