Množství zmanipulovaných prodejů zůstává zhruba stejné, roste ale počet kilometrů, o které se podvodníci snaží prodávané vozy omladit.
„V letošním roce došlo k navýšení průměrného stočení najetých kilometrů ze 102 tisíc na 116 tisíc km. Nahrává tomu vyšší zájem lidí o koupi ojetiny a také rostoucí počet ojetin dovezených ze zahraničí,“ uvedla mluvčí Cebie Barbora Minksová.
Podle předsedy Asociace prodejců ojetých automobilů – autobazarů Petra Přikryla prezentovaná čísla odpovídají zjištěním asociace. Největší počet problematických ojetin se podle něj vyskytuje u vozů z dovozu, nejrizikovější jsou auta dovezená z Itálie a Španělska, které nejsou připojené do databáze Eucaris, a nelze tak dohledat jejich servisní historii. Většinu dovozových aut neprodávají autobazary, ale soukromé osoby, uvedl Přikryl pro iDNES.cz.
Některá auta vydávaná jako německá nejsou z Německa
Dovozům ze zahraničí nyní nahrává kurz koruny i stále vyšší důvěra řady lidí v auta s německým původem. Ne všechny vozy, které prodejce nabízí jako německé, přitom skutečně z Německa pocházejí, varuje Cebia. Řada z nich je navíc v horším technickém stavu, než je deklarováno.
Zpověď mechanika: Stáčím tachometry, no a co?![]() |
Podle Zbyňka Veselého ze Sdružení na ochranu vlastníků ojetých automobilů by měli lidé při koupi ojetého vozu důkladně kontrolovat, od koho vůz skutečně kupují.
„Stále více kupujících se na nás obrací se žádostí o pomoc, jak reklamovat auto, o kterém se domnívali, že jej koupili od bazaru, ale ve skutečnosti tomu tak nebylo. Až při problému s autem totiž zjistili, že ve smlouvě je uveden jiný prodávající, než se domnívali. V takovém případě je vyřešení reklamace velmi komplikované a mnohokrát až nemožné, protože tyto osoby na kontakt běžně vůbec nereagují,“ uvedl Veselý.
Důvodem tohoto jednání je podle něj rovněž to, že podvody při komisním prodeji nemůže postihovat Česká obchodní inspekce, která je oprávněná kontrolovat pouze firmy a nikoliv jednotlivce. Případy, kdy soukromá osoba prodává problematický vůz prostřednictvím autobazaru, tak musí inspekce předat policii.
Auta nabízená s nižším počtem najetých kilometrů nemůže podle Minksové laik bez prověření či kontroly v servisu běžně poznat. Součásti, které by mohly podle míry opotřebení na přetočení tachometru upozornit, například řadící páka, pedály nebo volant, se často vyměňují.
Zlepšit současný stav by mohlo zpřísnění postihů, věří provozovatelé autobazarů. „V Parlamentu je novela, která zakáže manipulaci s tachometrem pod pokutou pět set tisíc korun. Platit by měla možná již v květnu,“ uvedl provozní ředitel sítě autocenter AAA AUTO Petr Vaněček. Ostatní členské státy EU podle něj rovněž legislativu v tomto směru přitvrzují.