Švindly s tachometry se nedaří vymýtit, podvodníci jsou stále troufalejší

  13:59aktualizováno  15:44
Přetáčení tachometrů u ojetých aut neustupuje. Během prvního čtvrtletí se v Česku nabízelo k prodeji 42 procent ojetin se zmanipulovaným počtem ujetých kilometrů. Vyplývá to ze statistik společnosti Cebia, která se zabývá ověřováním původu ojetých vozů.

Ilustrační snímek | foto: Jan Páleníkpro iDNES.cz

Množství zmanipulovaných prodejů zůstává zhruba stejné, roste ale počet kilometrů, o které se podvodníci snaží prodávané vozy omladit.

„V letošním roce došlo k navýšení průměrného stočení najetých kilometrů ze 102 tisíc na 116 tisíc km. Nahrává tomu vyšší zájem lidí o koupi ojetiny a také rostoucí počet ojetin dovezených ze zahraničí,“ uvedla mluvčí Cebie Barbora Minksová.

Podle předsedy Asociace prodejců ojetých automobilů – autobazarů Petra Přikryla prezentovaná čísla odpovídají zjištěním asociace. Největší počet problematických ojetin se podle něj vyskytuje u vozů z dovozu, nejrizikovější jsou auta dovezená z Itálie a Španělska, které nejsou připojené do databáze Eucaris, a nelze tak dohledat jejich servisní historii. Většinu dovozových aut neprodávají autobazary, ale soukromé osoby, uvedl Přikryl pro iDNES.cz.

Některá auta vydávaná jako německá nejsou z Německa

Dovozům ze zahraničí nyní nahrává kurz koruny i stále vyšší důvěra řady lidí v auta s německým původem. Ne všechny vozy, které prodejce nabízí jako německé, přitom skutečně z Německa pocházejí, varuje Cebia. Řada z nich je navíc v horším technickém stavu, než je deklarováno.

Zpověď mechanika: Stáčím tachometry, no a co?

Podle Zbyňka Veselého ze Sdružení na ochranu vlastníků ojetých automobilů by měli lidé při koupi ojetého vozu důkladně kontrolovat, od koho vůz skutečně kupují.

„Stále více kupujících se na nás obrací se žádostí o pomoc, jak reklamovat auto, o kterém se domnívali, že jej koupili od bazaru, ale ve skutečnosti tomu tak nebylo. Až při problému s autem totiž zjistili, že ve smlouvě je uveden jiný prodávající, než se domnívali. V takovém případě je vyřešení reklamace velmi komplikované a mnohokrát až nemožné, protože tyto osoby na kontakt běžně vůbec nereagují,“ uvedl Veselý.

Důvodem tohoto jednání je podle něj rovněž to, že podvody při komisním prodeji nemůže postihovat Česká obchodní inspekce, která je oprávněná kontrolovat pouze firmy a nikoliv jednotlivce. Případy, kdy soukromá osoba prodává problematický vůz prostřednictvím autobazaru, tak musí inspekce předat policii.

Auta nabízená s nižším počtem najetých kilometrů nemůže podle Minksové laik bez prověření či kontroly v servisu běžně poznat. Součásti, které by mohly podle míry opotřebení na přetočení tachometru upozornit, například řadící páka, pedály nebo volant, se často vyměňují.

Zlepšit současný stav by mohlo zpřísnění postihů, věří provozovatelé autobazarů. „V Parlamentu je novela, která zakáže manipulaci s tachometrem pod pokutou pět set tisíc korun. Platit by měla možná již v květnu,“ uvedl provozní ředitel sítě autocenter AAA AUTO Petr Vaněček. Ostatní členské státy EU podle něj rovněž legislativu v tomto směru přitvrzují.

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Do obchodu s vlastní taškou. Zvyk ze socialismu se vrací

Svoje příznivce má síťovka i v éře igelitových tašek.

Síťovka byla v dobách socialismu nejlepším přítelem člověka, který šel do samoobsluhy. Teď v dobách konzumu a zároveň...

S klidem půjčují lidem. Bankám ještě zatopíme, tvrdí šéf Zonky

Pavel Novák, šéf Zonky

Vzít si půjčku v bance byl ještě před pár lety proces na několik dní. Technologie pustily do finančního světa další...

Další z rubriky

Problémová dálnice bez tendru. ŘSD zvažuje přímý výběr stavitele D1 u Humpolce

Humpolec, 5. 1. 2019, D1. 92. km, směr Praha, demontáž

Část nedokončených prací na problematickém úseku dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem chtějí silničáři zadat...

Příliš Přepychový Projekt. Poslanci řeší dostavbu D4 za soukromé peníze

Zatím poslední část dálnice D4 ze Skalky do Hájů nedaleko Příbrami byla uvedena...

Přestože ministerstvo dopravy vybírá investora pro dostavbu chybějících 32 kilometrů dálnice mezi Příbramí a Pískem už...

ČSA předloni vydělaly 268 milionů, lety na lačno se vyplatily

ČSA a Letiště Praha nasadily na speciální let k 80. výročí Airbus A319,...

České aerolinie v posledním roce před definitivním začleněním do skupiny Travel Service (nyní SmartWings) vydělaly...

Najdete na iDNES.cz