Volkswagen vznikl před 80 lety, je největší automobilkou Evropy

aktualizováno 
Německá automobilová skupina Volkswagen, jejíž součástí je od roku 1991 i česká Škoda Auto, je dlouhodobě největší evropskou automobilkou. Jejímu založení před 80 lety, 28. května 1937, předcházel sen vůdce nacistického Německa Adolfa Hitlera o laciném „lidovém“ automobilu, který by si mohl v Německu pořídit každý.

Do konce války v roce 1945 bylo vyrobeno pouhých 630 vozidel známých pod označením KdF-Wagen. | foto: Volkswagen

Slávy a masové výroby se však společnost VW dočkala až po skončení druhé světové války.

Cesta k současnému postavení koncernu, který vlastní 12 značek včetně luxusních (osobní auta VW, Audi, Seat, Škoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini a Porsche, nákladní vozy MAN a Scania, užitkové vozy Volkswagen a zatím také motocykly Ducati), nebyla jednoduchá. Velkolepé plány firmy zcela změnila druhá světová válka, automobilka během let přestála slabší období i skandály. Loni VW vůbec poprvé pokořil japonského konkurenta Toyotu v čele světového trhu.

Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens (Společnost pro přípravu německého lidového vozu) - odtud název Volkswagen, měla pod křídly organizace Deutsche Arbeitsfront (Německá pracovní fronta). Původně měla ve velkém vyrábět vůz, jenž na Hitlerovu objednávku zkonstruoval Ferdinand Porsche. Auto, inspirované i prototypovou Tatrou 97, neslo označení KdF-Wagen podle nacistické organizace Kraft durch Freude (“síla díky radosti“). Prototypy se objevily v roce 1936.

Sériová výroba začala těsně po vánocích v roce 1945. Volkswagen se pak výrazně...

Sériová výroba začala těsně po vánocích v roce 1945. Volkswagen se pak výrazně podílel na německém hospodářském zázraku po světové válce.

O dva roky později poklepal Hitler nedaleko Fallerslebenu (dnešní Wolfsburg v Dolním Sasku), kde má koncern VW sídlo, na základní kámen továrny. Po zahájení války přešla fabrika na válečnou výrobu a vyráběla také terénní či obojživelné stroje. Kolem 330 000 Němců, kteří si spořili na své vysněné auto, tak přišlo zkrátka. Po konci války se poškozená továrna ocitla ve složité situaci. O její vybavení mělo v rámci reparací zájem několik automobilek z vítězných států, nakonec ale zůstaly stroje na svém místě.

Továrnu Volkswagenu obsadily 11. dubna 1945 americké jednotky a v červnu 1945...

Továrnu Volkswagenu obsadily 11. dubna 1945 americké jednotky a v červnu 1945 jí převzala britská vojenská správa, které velel major Ivan Hirst.

Už v roce 1945 se tak pod britským patronátem mohla rozjet výroba. Počty vozů rostly zpočátku jen pomalu, v březnu 1946 dosáhla výroba poprvé 1000 kusů za měsíc, hranice 2000 aut měsíčně padla v roce 1948. Úspěchy po celém světě začal VW slavit s vozem, kterému se začalo říkat Brouk. Této legendy mezi automobily bylo během 58 let (1945 až 2003) vyrobeno přes 23 milionů kusů. V polovině 60. let VW koupil automobilku Auto Union a k výrobci velkých vozů Audi pak v roce 1969 připojil firmu NSU a získal tak i společnost, jež měla zkušenosti s malými, vodou chlazenými motory.

KdF 60L
KdF 60L

I díky tomu mohl VW začátkem 70. let přijít se dvěma vozy, jež se zcela odstřihly od tradičního pojetí se vzduchem chlazeným motorem vzadu - byly to typy Passat (1973) a Golf (1974). Hlavně Golf, jehož několik generací se dosud prodalo 27,5 milionu vozů, pomohl firmě překonat problémy s klesající poptávkou po spolehlivém, ale zastarávajícím Brouku. Golf je dnes třetím nejprodávanějším autem všech dob. Lépe jsou na tom jen Toyota Corolla a Ford F-Series. V první desítce má VW kromě Golfu i Brouka a Passat.

V roce 1960 byla automobilka přeměněna na akciovou společnost, když 40 procent akcií zůstalo v rukou státu. V současnosti je největším akcionářem VW holdingová společnost Porsche SE, která vlastní zhruba 52 procent hlasovacích práv. Holding, jež ovládají rodiny Porscheových a Piëchů, není totožný s výrobcem sportovních vozů Porsche AG, který je dnes jednou z divizí Volkswagenu. Druhým největším akcionářem firmy je pak německá spolková země Dolní Sasko.

Fotogalerie

Provozní zisk celé skupiny Volkswagen vzrostl v roce 2016 o 14 procent na rekordních 14,6 miliardy eur (394,5 miliardy Kč). Tržby skupiny se loni zvýšily o 1,9 procenta na rekordních 217 miliard eur (5,9 bilionu Kč). Čistý zisk pak dosáhl 5,14 miliardy eur po ztrátě 1,6 miliardy eur v roce 2015. Koncern provozuje 120 výrobních závodů ve 20 evropských zemích a v 11 zemích Severní a Jižní Ameriky, Asie a Afriky. Společnost zaměstnává přes 600 000 lidí.

VW předloni přiznal, že po celém světě instaloval do zhruba 11 milionů naftových aut software umožňující manipulovat s testy emisí. Skandál Dieselgate vedl k poklesu cen akcií firmy i k personálním změnám, zahájeno bylo také vyšetřování bývalých a současných vysokých představitelů firmy Porsche SE kvůli podezření z manipulace s trhem. Skupině VW se však loni navzdory kauze podařilo zvýšit globální prodej o téměř čtyři procenta na rekordních 10,3 milionu vozů.

Autoři: ,

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Škoda Kamiq se dá objednávat, ceny startují na 380 tisících

Škoda Kamiq

Cena Škody Kamiq na českém trhu bude začínat na 379 900 Kč, to je o 10 000 Kč více než u příbuzného modelu Scala....

Emisní regule prodraží auta velikosti fabie tak, že se je nevyplatí vyrábět

Nová generace Opelu Corsa se představuje nejprve v elektrickém provedení.

Američané jezdí velkými benzinovými auty, Evropané preferují menší vozy. Toto pravidlo pomalu přestává platit. Z...

Po německé dálnici stále zadarmo. Mýto narazilo na evropský soud

ilustrační snímek

Nápad na zpoplatnění dálnic pro osobní vozy v Německu ztroskotal. Evropané včetně Čechů tak nadále budou jezdit...

Jak nejrychleji vychladit auto: otevřít okna a pak klimatizaci naplno

Podívejte se, jak pracuje autobilová klimatizace

Jaro pracuje na plné obrátky, začíná období, kdy je jedním z nejdůležitějších prvků v autě pro mnohé klimatizace. Ta je...

Mumifikace unikátu. Vědkyně lepí odchlíplý lak zpátky po kouskách

Porsche 910/8 Bergspyder

Jezdit tímhle autem by byla škoda. Už dvaapadesát let neutáhli na tomto vzácném závoďáku ani šroubek. V muzeu Porsche...

Další z rubriky

Automobilové perly na spanilé jízdě Československem

Start veteránského závodu 1000 mil československých

Víc než sto automobilových veteránů vyrobených před rokem 1939 pádí Československem v tisícimílové připomínkové jízdě,...

Trabant pro plážové šviháky. Soudruzi z NDR si mohli nechat zajít chuť

Trabant Tramp

Otevřený Trabant Tramp pro volný čas a zábavu byl určen především pro export do kapitalistických zemí. Na počátku...

Autofotka týdne: Unikátní hotel na kolech zachraňují ve Vysokém Mýtě

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje na dvě etapy unikátní lůžkový...

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě zrekonstruuje unikátní lůžkový přívěs typu Karosa LP 30 z roku 1967. Vyrobila ho...

Najdete na iDNES.cz