Čtvrtek 29. října 2020, svátek má Silvie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 29. října 2020 Silvie

Autofotka týdne: Pomáhal milencům, provezl je napříč Afrikou i válkou

Že má VW Brouk ve východoafrické Rwandě naprosto výsadní postavení, zjistil Hans-Ulrich Duwendag v 60. letech brzy po svém nástupu do funkce na německé ambasádě v hlavním rwandském městě Kigali. Zaměstnanec německého velvyslanectví později procestoval broukem velkou část Afriky.

S opravou trhliny v podvozku si místní opraváři vědí rady. | foto: Volkswagen

Mezi zaměstnanci velvyslanectví kolovala historka o tehdejším rwandském prezidentovi Grégoire Kayibandovi. Na slavnostní recepci, pořádanou krátce předtím ambasádou pro rwandské ministry, se sjížděli hosté. Sekretářka měla za úkol ohlídat pro prezidenta volné místo těsně u vchodu do budovy. 

Marně se snažila odkázat na jiné místo malého muže v lacině vyhlížejícím pulovru slovy: „Místo u vjezdu musí zůstat volné pro prezidenta!“ Řidič lehce otlučeného brouka se nenechal odbýt: „Já jsem prezident!“

Řadu podobných zážitků popisuje Duwendag ve své knize Tarzan, misionář a dvanáct askariů (vydalo nakladatelství Agenda-Verlag, Münster, 2017). „Už tehdy mi bylo jasné, jak mimořádný vztah vládne mezi Volkswagenem a Rwandou. A z toho důvodu jsem se samozřejmě rozhodl jezdit také broukem,“ vysvětluje. Na vysněné vozidlo si však musel ještě nějaký čas počkat. A pak si ho vyzvednout; osobně v přístavu ve zhruba tisíc pět set kilometrů vzdálené keňské Mombase.

Hans-Ulrich Duwendag se svým broukem na cestě z Kigali ve Rwandě do Kapského...

Hans-Ulrich Duwendag se svým broukem na cestě z Kigali ve Rwandě do Kapského města.

Vlastní auto diplomatovi otevřelo zcela nové možnosti. S evropskými přáteli jezdil Duwendag každé dva měsíce z Kigali po prašných cestách do pět set kilometrů vzdálené Kampaly v sousední Ugandě na nákupy. Jinde v té době nebyly k dostání potraviny evropských chutí. Tyto cesty byly namáhavé a únavné, ve všech zúčastněných však při nich narůstala láska k africkému kontinentu.

Díky autu našel ženu svého srdce

Díky svému brouku se Duwendag seznámil i se svou pozdější ženou Ritou. Mladá Švýcarka pracovala tehdy ve Rwandě jako učitelka na poměrně vzdálené misionářské stanici, u takzvaných „bílých otců“. Vídali se každý víkend, Duwendag svou přítelkyni vyzvedával v pátek a v neděli ji zase přivážel zpět. Bylo to sto kilometrů daleko po prašné cestě. Jelikož v té době nebyl k dispozici telefon, byl brouk jediným prostředníkem, díky němuž spolu mohli udržovat vztah.

V té době už oba podlehli kouzlu Afriky a začali plánovat společnou cestu z Rwandy do Kapského Města. Trasu dlouhou pět tisíc kilometrů nehodlali urazit jinak než broukem. Vybaveni lehkými zavazadly, americkými dolary, fotoaparátem, kamerou a navíc ještě čtyřmi dvacetilitrovými kanystry, které jim měly umožnit překonat sedm set kilometrů dlouhé etapy bez čerpacích stanic, vyrazili 19. února 1971 z Kigali. Ještě téhož dne překročili hranici do Burundi a dojeli do hlavního města Bujumbury, kde zahájili plavbu lodí přes jezero Tanganika. S broukem na palubě.

V dílně ve Rwandě: brouk a jeho majitel

V dílně ve Rwandě: brouk a jeho majitel

Takto to šlo pět dní a pět nocí, 670 kilometrů přes jezero stále směrem na jih. Minuli Tanzanii a pokračovali dál do Mpulungu v Zambii, kde byl brouk na pevnou zem vyzdvižen z lodi jeřábem. Po krátké zastávce u slavných Viktoriiných vodopádů a v Mosambiku dorazili do Jihoafrické republiky. V porovnání s Rwandou a jejími neupravenými cestami byla Jihoafrická republika už tenkrát pokročilou zemí i co se infrastruktury týče – měla nejhustší silniční síť v Africe.

V konvoji s opancéřovanými vozy

Původní plán prodat brouka a odletět zpátky do Německa kvůli technickým a celním nejasnostem nevyšel, a tak Duwendagovi a jeho ženě nezbylo než se vrátit do Rwandy po souši, a to zprvu přes Rhodésii do Mosambiku. 

Z obav z možných zásahů Fronty za osvobození Mosambiku Frelimo, která tu vedla boj proti portugalské koloniální nadvládě, byla jízda k hranicím s Malawi možná pouze v konvoji s opancéřovanými vozy v doprovodu těžce vyzbrojených vojáků, kteří zajistili i bezpečný průjezd přes Zambezi. Cesta pokračovala přes Keňu a Ugandu zpátky do Rwandy, kam se broukem vrátili po šesti týdnech a téměř dvanácti tisících kilometrech.

Autoři:
  • Nejčtenější

Poruchový motor a nekvalitní rozvody. Velký autotest ojeté Škody Octavia

Premium Motor 1.4 TSI dokonce ani v nejslabších verzích nebyl bezproblémový. Nemusí to ale znamenat zbytečně vysoké provozní...

Zimní gumy na octavie nejsou. Továrny nestíhají vyrábět a zdražují

Přezouvání aut na zimu je v plném proudu. Prodejci pneumatik varují, že je nedostatek zimního obutí v...

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

Nová Škoda Fabia dorazí příští rok. Nechali jsme si ji namalovat

„Už se těším, až v příštím roce uvedeme na trh nový model Fabia. Bude to skvělé auto, má očekávání jsou tedy velká,“...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kontroverzní systém start-stop. Ušetříte s ním málo, přibydou však problémy

Premium Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

ANALÝZA: Proč Čína v boji s covidem uspěla a Západ se zmítá v chaosu

Premium Zatímco Západ se potýká s druhou vlnou koronaviru, východoasijské země dokázaly virus porazit. Proč tomu tak je? Nejde...

Jsme rozvedení. Ještě nevím, zda se vrátím k dívčímu jménu, říká Koukalová

Premium Nepochopení, odsouzení. Konec vrcholové sportovní kariéry. Hledání práce. A ještě rozvod. Gabriela Koukalová (30) má za...

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

  • Další z rubriky

Triptych slavných aerodynamických alf v aukci, mohou stát až půl miliardy

Triptych je označení pro umělecké dílo rozdělené na tři části. Doba třídílných oltářů už dávno pominula, dvacáté...

Trable stěžejního jaguaru ukazují stav značky, novému šéfovi není co závidět

Sedan Jaguar XF byl v první generaci symbolickým startem nové éry, když pomohl značce najít nový směr pod novým...

Tragických nehod o stromy přibývá, přitom je mnoho soušek u silnic zbytečně

Pro více než dva a půl tisíce řidičů skončila v minulém roce jejich jízda nárazem do stromu u silnice. I když počty...

Afrika je odkladištěm starých nebezpečných aut, varuje OSN

Vlastnictví automobilu je ve světě na vzestupu a odhaduje se, že nyní se po silnicích globálně pohybuje 1,4 miliardy...

Nepanikařte, ale buďte opatrní. Osm znaků, že jste mohli prodělat covid-19

Druhá vlna koronavirové krize udělala z Česka, které tu první zvládlo celkem dobře, odpadlíka. Snad každý se bojí. Jsem...

Nečekaně zemřel moderátor Prima vařečky Daniel Kopál, bojoval s covidem

Ve věku 49 let zemřel moderátor Daniel Kopál, známý z pořadu o vaření Mňam aneb Prima vařečka. Bojoval s koronavirem....

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...

NASA a vědci objevili na Sahaře a v Sahelu téměř dvě miliardy stromů

Na Sahaře a v oblasti Sahelu roste více stromů, než se předpokládalo. Tvrdí to mezinárodní vědecká studie, na níž se...

Česko je bohatší než Itálie a Španělsko, možná předběhne i Japonsko

Nejnovější data Mezinárodního měnového fondu ukazují, že Česká republika je poprvé ve své novodobé historii bohatší než...