Připadá vám to neuvěřitelné? Kdepak, je to negativní efekt života v blahobytu. Zájemců o některé modely je tolik, že se nestačí vyrábět.
A právě to se děje Volkswagenu, Peugeotu či Seatu, ale i domácí Škodovce. Automobilky se k prodlevám v dodávkách přiznávají jen velmi neochotně. Logicky. Ubírá jim to zákazníky, někteří mohou utéct ke konkurenci.
S jedním autem můžete po zaplacení ihned odjet, jiné vám přivezou až za několik měsíců. Na které modely se čeká nejdéle? Zmapovali jsme to.
Přijďte za rok
Josef Š. z Prahy není takový případ. Na auto, které si vybral, počkat chce. „V prosinci jsem u dealerů poctivě projel všechna kompaktní SUV, po nocích kombinoval a dospěl k tomu, že nový VW Tiguan je pro mě ideální. Tak jsem se šel poptat, kdy že bych ho na jaře pořídil. A v autosalonu mi řekli, že čekací doba je až rok. Byl jsem v šoku,“ říká Josef, kterému se zdálo nepochopitelné, že když auto objedná, dostane ho až příští rok v listopadu.
„Máme tu objednávky z října 2016 a ještě jsme jim tiguany nedodali,“ uslyšel od prodejce s tím, že kapacita výroby se prý má zvětšit.
„Každopádně mi řekli, že smlouva bude podepsána s dodáním do 12 měsíců. Může to sice být i za šest, ale nejspíš za osm,“ vzpomíná Josef. „Alternativu jsem nevymyslel, roli hrál i fakt, že mi nabídli slušný protiúčet za mého současného tiguana. Tak jsem holt podepsal a smířeně čekám,“ dodává Josef.
Má smůlu, je totiž tak trochu raritou: drahé auto za 750 tisíc kupuje za vlastní, nedostává ho od firmy, a tak uvažuje ekonomicky. Základní výbava a benzinový motor 1.4 TSI mu stačí, ale k tomu chce automat DSG. Tato kombinace se ovšem na skladě vůbec nevyskytuje - na rozdíl od desítek naftových TDI ve vyšších výbavách, jež preferují firmy.
Ve vybrané kombinaci je také příčina jeho dlouhého čekání. „Motorizace 1.4 TSI je velice žádaná. Skutečnost, že je po této verzi vysoká poptávka, znamená, že výrobce nestíhá tuto vysokou poptávku uspokojovat ve standardním termínu,“ vysvětluje David Valenta z českého zastoupení značky..
VW v tom není sám
Orientační dobu dodání počítají automobilky podle objednávek v poměru k aktuálnímu počtu volných výrobních kvót přidělených výrobním závodem. Třeba u Subaru jsou všechny kvóty pro tuzemský trh každý měsíc rozebrané, poptávka je větší než nabídka.
Obdobně je na tom třeba Peugeot se svými SUV modely. „Poptávka je tak velká, že nemáme skladové zásoby, všechno je třeba objednat do výroby. Třeba u 3008 je čekací doba čtyři až pět měsíců. Loni jsme nabrali zpoždění v dodávkách, přednostně uspokojujeme ty staré,“ připouští Radka Matthey z Peugeotu. Podle ní se však situace vrací do normálu. Problémem dnešní doby je i obrovská variabilita doplňkové výbavy - každý si auto skládá v konfigurátoru. „Škoda Auto prodává z 90 procent vozy vybavené podle individuálních konfigurací. Jsme jedinou velkoobjemovou značkou, která vyrábí většinu vozů na míru,“ potvrzuje Vítek Pelc ze Škodovky.
Také ona má problém s rychlostí dodávek žádaných modelů, hlavně SUV modelů Karoq a Kodiaq. „Výroba teprve nabíhá, takže je nutno počítat s delšími lhůtami až 20 týdnů,“ říká Pelc. Podle Radka Donnera, ředitele jednoho z dealerů značky, společnosti NH Car, je to ovšem v praxi i o měsíc déle.
„Po plném náběhu výroby v závodě v Kvasinách se stav bude nadále zlepšovat,“ dodává Pelc s tím, že v síti prodejců jsou však i skladové vozy k okamžitému odběru.
Na takovou strategii vsadil i největší konkurent Škodovky, korejský Hyundai. Nabízí několik málo výbav se skvělým poměrem cena/výkon, ovšem bez možnosti dokupování jednotlivých prvků. Auta se tak vyrábějí „na sklad“ a k mání bývají skoro okamžitě.
„Devadesát procent prodaných vozů jsme schopni dodávat z průběžně doplňovaného skladu do 14 dnů,“ říká za Hyundai Václav Kodým.
Jak dlouho si počkáte
|