Středa 22. ledna 2020, svátek má Slavomír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 22. ledna 2020 Slavomír

Tatra 138 přišla jako zjevení z jiného světa. Prodávala se i na Západě

aktualizováno 
Před šedesáti lety se rozjížděla sériová výroba Tatry 138. Oproti svému také legendárnímu předchůdci, Tatře 111, představoval nový typ výrazný kvalitativní skok vpřed.

Tatra 138 | foto: Technické muzeum Tatra

První nákladní tatrovkou, která udělala díru do světa, byla legendární stojedenáctka. Tatra 111 vznikla už během druhé světové války a za průběžných dílčích modernizací se vyráběla až do roku 1962 v celkovém objemu více než 33,5 tisíce kusů.

Její nástupkyní se stala Tatra 138. Šlo po všech stránkách o kvalitativně zcela jiný automobil, zachovávající samozřejmě osvědčenou tatrováckou koncepci podvozku s nosnou rourou a nezávisle zavěšenými výkyvnými polonápravami. Sériová výroba Tatry 138 běžela v letech 1959 až 1972 v celkovém počtu 48 222 vozů.

Z Tatry 138 přímo vycházela Tatra 148, kterou můžeme klasifikovat jako velkou modernizaci sto třicet osmičky. Tatra 148 byla v letech 1969 až 1982 vyrobena v úctyhodném počtu 113 654 exemplářů.

Tatra 111, reklama
Tatra 138, reklama
Tatra 148, reklama

Reklamní prospekty užitkových automobilů Tatra 111, Tatra 138 a Tatra 148

Řada stoosmatřicítek a především jejích nástupkyň jezdí dodnes, jako by se nechumelilo.

Nová Tatra 138: estetický skvost a řidičovo pohodlí

Nová Tatra 138 se od staré Tatry 111 na první pohled výrazně lišila exteriérem. Od chvíle, co se objevila a než si na ni oči obdivovatelů „zvykly“, jim musela připadat jako zjevení z jiného světa. Místo hranaté - byť ne ošklivé – karoserie Tatry 111 dostala sto třicet osmička budku (s kapotou motoru) řešenou v zaoblených aerodynamických liniích.

Mnohem důležitější pokrok se však odehrál uvnitř. Při navrhování Tatry 138 bylo věnováno značné úsilí zvýšení pracovního komfortu budoucích řidičů. Budka sedí pružně na silentblocích. Samostatné sedadlo řidiče lze posouvat vpřed/vzad a nahoru/dolu. Sedadla pro přísedící tvoří jeden kompaktní celek, jde tedy o sedadlo lavicovitého provedení. Všechny sedací a opěrné prvky osádky jsou řešeny anatomicky přívětivě.

Fotogalerie

Kabina je vytápěna nezávislým naftovým topením, před startem motoru za mrazivého počasí se doporučuje tímto topením zahřát akumulátory umístěné pod sedadly spolujezdců (24V elektroinstalaci napájí dva v sérii zapojené 12V akumulátory).

Automobil dostal hydraulický posilovač řízení, tlakovzdušný posilovač spojky a elektropneumatické řazení, takže se řidič zdaleka tolik nenadře. Pečlivě je řešeno provedení volantu, pedálů a ostatních ovládacích prvků. Účelně navržená přístrojová deska má všechny prvky přehledně umístěné. Navíc velké panoramatické čelní sklo bez masivního středního sloupku poskytuje v porovnání s Tatrou 111 bezkonkurenční výhled. Říkalo se, že Tatra 138 se řídila s bravurní lehkostí jako osobní automobil, což v té době nebylo u nákladních vozů obvyklé.

Hlavní podíl na návrhu řešení interiéru a exteriéru budky měl Zdeněk Kovář, jeden z největších odborníků (např. vedle Františka Kardause) československého průmyslového designu. Tento sochař a pedagog nebyl jen klasickým stylistou, významnou součástí jeho návrhů bylo také ergonomické hledisko, právě proto byla kabina stoosmatřicítky z pohledu řidiče tak revoluční.

Pod kapotou se nachází vzduchem chlazený čtyřdobý vznětový vidlicový osmiválec Tatra 928. Zdvihový objem motoru je 11 762 ccm, maximální výkon 132,3 kW při 2000 ot/min a kroutící moment 720 Nm při 1200 ot/min. Průměrná spotřeba se udává kolem 35 litrů nafty na 100 km (plus minus podle verze), u tahače návěsů s pohonem 6x6 a při zatížení to bylo více než 45 litrů nafty na 100 km.

Vznik a výroba Tatry 138

Na podzim 1956 zazářily na II. výstavě československého strojírenství v Brně (předchůdkyně Mezinárodních strojírenských veletrhů konaných od roku 1959) první prototypy dvounápravové sedmitunky Tatra 137 a třínápravové dvanáctitunky Tatra 138. Až na počet náprav si byly podobné jako vejce vejci, unifikace dílů podvozku a budky byla základem pro plánovanou paralelní sériovou výrobu obou typů.

Prototyp valník Tatra 137
Tatra 138

Tatra 137 (vlevo) a Tatra 138 (vpravo), prototypy ve verzi valník

Řídicí struktury naší centrálně řízené ekonomiky však další vývoj nákladních automobilů s užitečnou hmotností 7 tun v Tatře zastavily. Vývoj a výroba vozů této hmotnostní kategorie měly probíhat jen a pouze v LIAZu. V malé míře se však novou dvounápravovou tatru podařilo zachránit, do série se dostala ve verzi tahače návěsů, který se následně také přeznačil na Tatru 138 (Tatra 138 4x4).  

Je to škoda, úspěšně se totiž zkoušely prototypy v řadě verzí – valník, dumper (jednostranný sklápěč), třístranný sklápěč, vanový sklápěč nebo autojeřáb. U některých se počítalo i s pohonem 4x2, podle přání zákazníka.

Tahač návěsů Tatra 137
Chladírenský návěs N10CH
Tahač návěsů Tatra 138

Většina dvounápravových Tater 137 (později značených jako Tatra 138 4x4) vznikla ve verzi tahače návěsů. Uprostřed ji vidíme s desetitunovým chladírenským návěsem N10Ch, který vyvinula Karosa a sériově vyráběl Orličan v Chocni. Návěsové tahače vznikaly i na klasických třínápravových podvozcích Tatry 138, vpravo vidíme jeden z prototypů.

Sériová výroba Tatry 138 se začala pomalu rozjíždět v roce 1959, kdy jich bylo vyrobeno 22. Pomalý náběh trval až do roku 1962, tehdy byla z plné výrobní kapacity ukončena produkce Tatry 111 (v roce 1962 se ještě vyrobilo 2 800 Tater 111). V úvodu již bylo prozrazeno, že celková produkce Tatry 138 činila 48 222 kusů, výrobní objemy v jednotlivých letech udává následující tabulka:

Výroba Tatry 138 v jednotlivých letech
Rok Počet vyrobených kusů Poznámka
195922Tatra 111: 3 297 kusů
1960100Tatra 111: 3 700 kusů
1961167Tatra 111: 3 296 kusů
1962671Ukončení výroby Tatry 111: 2 800 kusů
19633 301
19643 614
19654 167
19664 561
19675 352
19686 071
19696 346Zahájení výroby Tatry 148: 56 kusů
19706 591Tatra 148: 262 kusů
19717 243Tatra 148: 259 kusů
197216Tatra 148: 6 328 kusů
Celkem48 222

Ke spočítání verzí a jednotlivých variant zdaleka nestačí všechny prsty jednoho člověka. Ani si je zde nevyjmenujeme. Vedle jednostranných a třístranných sklápěček a „obyčejných“ valníků (s plachtou i bez) vzpomeňme například autobagry a autojeřáby, budovat by se nedalo ani bez domíchávačů. Když někde hořelo, přijely hasicí speciály. Zvláštní kapitolu tvoří cisterny různého určení: palivové, na mléko nebo ještě lépe na pivo. A to není zdaleka vše, vedle desítek civilních verzí to bylo i několik verzí vojenských.

Jednostranný sklápěč Tatra 138 a bagr Tatra 111
Tatra 138
Domíchávače Tatra 138 na stavbě jednoho budapešťského sídliště

Tatra 138 se vyráběla v řadě verzí. Nejčastějšími byly jednostranné (foto vlevo) a třístranné sklápěče. Zvláštní skupinu tvořily autobagry (jeden z prototypů vidíme uprostřed) a autojeřáby. Často byly vidět například i tzv. domíchávače (vpravo).

Tatra 138 se stala i významným exportním artiklem, celkem se vyvážela do 40 zemí celého světa. Našla si kupce i v rozvinutých zemích západní Evropy. Významným působištěm byly nekonečné sibiřské pláně, kdy tamní těžký terén a v zimě nechutné mrazy zvládala Tatra 138 díky své koncepci podvozku a vzduchem chlazenému motoru bravurně, ostatně jako předtím Tatra 111 a stejně tak i následující Tatra 148.

Expedice Lambaréné před startem

Tatra 138 expedice Lambaréné

Tatra 138 expedice Hindúkuš

Tatra 138 expedice Hindúkuš

Návěsový tahač Tatra 138 4x4 a valník Tatra 138

Návěsový tahač Tatra 138 4x4 a valník Tatra 138

Tatra 138 4x4 s návěsem jako oplenový vůz

Tatra 138 4x4 s návěsem jako oplenový vůz

Tatra 138 jako třístranný sklápěč

Třístranný sklápěč Tatra 138

Cisternová automobilová stříkačka

Tatra 138 jako hasící speciál

  • Nejčtenější

Laciné nabíjení elektroaut je jen vějička. Začíná se zdražovat, a pořádně

Už samotný nákup elektromobilu vyžaduje hodně ústupků, tučné konto a změnu řidičských (a životních) zvyklostí. S novým...

Formule 1 má plán záchrany: efektivní dvoutakty a syntetické ekopalivo

Formule 1 by mohla najít budoucnost ve dvoutaktních spalovacích motorech s hybridním ústrojím poháněným syntetickým...

Tři pokusy na řidičák. Ministerstvo chystá změny v autoškolách

Žadatelé o řidičský průkaz možná budou mít omezený počet pokusů na jeho získání. Po třech neúspěšných zkouškách jízdy...

Elektroniro by bylo výborné rodinné auto, Kia ho však nestíhá vyrábět

Elektromobil Kia e-Niro má vše, co byste od elektrického SUV mohli očekávat. Je prostorný, výborně jezdí a na jedno...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jak vydělat na pokuty za emise: elektřinou, zdražením, omezením prodejů

Výrobci se už brzy budou muset u nově prodávaných aut v Evropě dostat na průměrné emise maximálně 95 gramů oxidu...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

Premium

Převratná metoda z IKEM: jak zhubnout přeprogramováním metabolismu

Lékař Marek Beneš je už třetím rokem vedoucím lékařem projektu, při kterém se pomocí laseru „oslepí“ nervové buňky...

Premium

Přivřela oči a doufala v polibek. Manžel ji místo toho shodil ze srázu

Ležela vedle něj a pravidelně oddychovala. Odtáhl se od ní, co mu jen postel dovolila, a otočil se zády. Musí to udělat...

  • Další z rubriky
Premium

Pomohl kamarádovi utéci za Berlínskou zeď. Schoval ho do nejmenšího BMW

Berlínská zeď rozdělila spoustu lidí. Stejně tak i Klause-Güntera Jacobiho a jeho nejlepšího přítele z dětství Manfreda...

Ojetiny zdražují, jejich dovoz ze zahraničí zpomaluje

Ceny nabízených ojetin na českém trhu za poslední čtyři roky stouply o 21 procent na nejčastější hodnotu 139 tisíc...

Hyundai iX20 je český fenomén. Značka za něj našla náhradu ve zlevněné i30

Takové auto už pro Evropu nikdy nikdo nepostaví. Zvenku malé, uvnitř prostorné, navržené poměrně jednoduše s důrazem na...

Premium

Pan auťák a jeho kouzelná sýpka. Jak se vydělává a prodělává na autech

Fantomasův citroën, nabroušená corvetta, dokonale zachovalý Peugeot 404 nebo sportovní Opel Manta. Sběratel naplnil...

OTESTOVÁNO: Jak děti bavily věcičky od Fischer Price?
OTESTOVÁNO: Jak děti bavily věcičky od Fischer Price?

Čtrnáct maminek z řad blogerek otestovalo věci pro děti a miminka od značky Fisher-Price. Jak si usínáčky (vydra a ježek), houpátka, sedátka a tři druhy deček vedly v testu přísných kritiků – jejich dětí?

Najdete na iDNES.cz