Na den přesně před 30 lety měla v Brně světovou premiéru Škoda Favorit

Přesně před třiceti lety, 16. září 1987 se Čechoslováci dočkali, na 29. Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně se představil Favorit. Úplně nová škodovka, kterou mladoboleslavská značka začala novou éru. Celkem Škoda vyrobila do června 1995 1 077 126 favoritů ve třech karosářských verzích (hatchback, kombi, pick-up).
Výstavní premiéra Škody Favorit na veletrhu v Brně 16. září 1987

Výstavní premiéra Škody Favorit na veletrhu v Brně 16. září 1987 | foto: Archiv Veletrhy Brno

„Za novinkou se vypravily statisíce dychtivých motoristů. V pobočném závodě Vrchlabí tehdy vznikal pouze omezený počet vozů určených k homologačním zkouškám, k plnému náběhu výroby zde došlo až počátkem prosince 1987. V hlavním závodě v Mladé Boleslavi odstartovala sériová produkce řady Favorit v srpnu 1988,“ vypráví Vítězslav Kodym ze Škody Auto. 

Úplně poprvé mohla veřejnost oficiálně vidět Škodu Favorit 10. září 1987 v televizním pořadu Hospodářský zápisník:

„První Favority 136 L se ke koncovým zákazníkům dostaly v posledním čtvrtletí roku 1988 za cenu od 84 600 Kčs (výběhová Škoda 120 L stála 65 630 Kčs - pozn. red.), při průměrné hrubé měsíční mzdě 3 030 korun,“ doplňuje. Pětidveřový hatchback nižší střední třídy byl osazen zážehovým čtyřválcovým motorem o objemu 1289 ccm a výkonu 40, 43, 46 nebo 50 kW.

Škody Favorit na brněnském výstavišti v září 2017, přesně třicet let po světové premiéře

Moderním pojetím - architekturou s motorem u poháněné přední nápravy - byl plně srovnatelný se západní konkurencí ve třídě. Zazářil také na závodních tratích a odstartoval novou éru značky. Znalci, kteří vidí do zákulisí, říkají, že právě díky povedenému favoritu koupil koncern Volkswagen mladoboleslavskou značku (více čtěte zde).

Potvrzuje to Bernhard Maier, dnešní předseda představenstva značky: „Právě progresivní koncepce vozu spolu s umem a znalostmi zaměstnanců byly rozhodujícím faktorem, proč se po změně společenského systému v Československu o značku Škoda koncern ucházel.“ Favorit byl také jeden z mála moderně řešených nelicenčních osobních automobilů zemí bývalého východního bloku.

Škoda Favorit
Škoda Favorit

Vývoj a výroba nového vozu podle bývalého ředitele Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka výrazně a pozitivně ovlivnila, kromě vlastní automobilky, rozvoj celého českého automobilového průmyslu po roce 1989.

Projekt nového osobního vozu odstartovalo rozhodnutí československé vlády v prosinci 1982, termíny realizace byly šibeniční: vývoj dokončit během dvou a půl roku (do 30. června 1985), výrobu zahájit do pěti let. Nákladný vývoj, během kterého bylo přihlášeno 42 patentů, byl svěřen týmu pod vedením konstruktéra Petra Hrdličky. Úkolem bylo sestrojit zcela nový vůz s motorem vpředu, jehož výrobní náklady na každý kus nesměly překročit 36 500 korun.

Významnou roli pro přijetí nového vozu hrál jeho design. Volba padla na italské návrháře, vzhled favorita je dílem slavného (dnes už ovšem neexistujícího) turínského studia Stile Bertone. To kromě hatchbacku, kombi, sedanu, kupé, zhotovení vzoru interiéru, vyrobilo 19 prototypových karoserií různých provedení (jak probíhaly námluvy s Bertonem čtěte zde).

„Převedení designu do podoby sériově vyráběného automobilu měl na starosti tým mladoboleslavské automobilky, který odvedl špičkovou práci,“ říká Kodym. „Proti karoserii předchůdce s motorem vzadu (Škoda 120 - pozn. red.) se snížil počet výlisků ze 405 na pouhých 227, o 40 mm kratší favorit přitom nabídl o 85 mm delší interiér a větší objem zavazadlového prostoru,“ vypočítává.

Škoda Favorit

Tým značky úzce spolupracoval s Ústavem pro výzkum motorových vozidel v Praze (ÚVMV), kde se například prováděly simulované jízdní zkoušky - během týdne zde dokázali vytvořit zatížení odpovídající 100 000 km. Prototypy pak v reálu musely obstát na trati dlouhé čtvrt milionu kilometrů.

Katalog

INFOGRAFIKA

Prohlédněte si originální původní katalog Škody Favorit - ZDE

Došlo také na testy v hornatém alpském terénu a teplém klimatu Riviéry, brzdy se prověřovaly na rakouských vysokohorských silnicích u Grossglockneru a Turacherhöhe. „Odborníci automobilky kooperovali i s řadou renomovaných zahraničních odborníků, specialisté Porsche řešili mimo jiné funkčnost uložení motoru, geometrii přední nápravy a snížení hlučnosti v interiéru. Ve finální fázi vývoje se uskutečnily dynamické zkoušky na polygonu firmy Porsche ve Weissachu,“ doplňuje Vítězslav Kodym.

Stejně jako u dnešních aut, také favorit vývojáři v průběhu výroby upravovali a vylepšovali. „První realizovaná úprava vzhledu proběhla v roce 1991, kdy se asymetricky umístěné logo na masce chladiče posunulo doprostřed. Výraznější facelift z ledna 1993 se vryl do paměti veřejnosti působivou reklamní kampaní s 548 vlaječkami, umístěnými na místech vozu, jichž se provedené změny týkaly,“ připomíná Kodym.

Škoda Favorit
Škoda Favorit
Na základech favorita vznikly i užitkové verze.

Zbyla jich desetina

Za posledních pět let klesl počet vozů Škoda Favorit a Forman na českých silnicích o polovinu na 77 362 registrovaných aut. Favoritů je v registru 58 928, zbytek připadá na formany a užitkové verze praktik nebo pick-up. Vyplývá to z údajů ministerstva dopravy.

U vozů, které jsou stále jako provozuschopné evidované v registru vozidel, převládá typ Š 135 s téměř 53 tisíci registracemi. Zbytek připadá na výkonnější Š 136. V provozu je tak jen v Česku téměř desetina z celkem zhruba jednoho milionu vozů, které se vyráběly do roku 1994, respektive 1995 v případě formanu a pick-upu.

Nejčtenější

Octavie, které (nejspíš) neznáte. Dvoumotorová, kupé či s upletenou karoserií

Nejprodávanější model značky Škoda v průběhu let vznikl v celé řadě speciálních verzí přímo z výroby, ale i v rozličných úpravách. Znáte dvoumotorovou octavii s výkonem 1000 koní, verzi pick-up, kupé...

Nejdražší ulice v Praze. Klenoty nocovaly v centru, na trať je vyslal prezident

Rekordních 130 automobilových veteránů vyrazilo ráno mezi 6:00 a 8:00 z pražské Opletalovy ulice v závodu 1000 mil československých do Bratislavy. Prvních několik vozů odstartoval prezident Petr...

Americké křižníky obsadily louku, teď mají obří mejdan v srdci Pálavy

JK Classics není jen pouhé automobilové muzeum. Jde i o místo, kde se několikrát do roka potkávají lidé, kterým učarovaly chromem oplývající stroje osazené velkoobjemovými motory. Třeba jako na...

Češi vyvinuli systém, který na dálku zastaví auto. Svět žasne, čeká na předpis

Pražské ČVUT a brněnské VUT stojí za unikátním bezpečnostním systémem, který umožňuje na dálku zastavit osobní automobil bez ničení, násilí nebo ohrožení posádky. Policie tak může pronásledované...

Nejlepší elektro? Minihyundai zabaví při stěhování i při nabíjení

Hyundai Inster je geniální krabička. Festival chytrých nápadů, skvělý na ježdění i pobyt u nabíječky. Funky miniatura má nečekaně „obyvatelnou“ kabinu a vychytávky větších sourozenců. Malé elektro do...

Rekordní suzukář najel s kapesním teréňákem Jimny 742 tisíc kilometrů

České zastoupení Suzuki uspořádalo neobvyklý sraz majitelů nazvaný „Top suzukář“. Na Facebooku a s pomocí autorizovaných prodejců a dealerů našlo nejzajímavější ze svých zákazníků, které pozvalo na...

14. června 2025

Tesla v Evropě testuje systém plně autonomního řízení, čeká na schválení

Americký výrobce elektromobilů Tesla v Evropě testuje systém plně autonomního řízení. Na sociální síti X firma zveřejnila video z rušných římských ulic. Automobilka systém plánuje zpřístupnit...

13. června 2025

Americké křižníky obsadily louku, teď mají obří mejdan v srdci Pálavy

JK Classics není jen pouhé automobilové muzeum. Jde i o místo, kde se několikrát do roka potkávají lidé, kterým učarovaly chromem oplývající stroje osazené velkoobjemovými motory. Třeba jako na...

13. června 2025

Senát je proti dotacím a povinným elektromobilům ve firmách

Senát se postavil proti možnému zavádění jakýchkoli státních subvencí na elektromobily pro koncové zákazníky, byly by podle něho rozpočtové neudržitelné. Horní komora při projednávání unijního...

13. června 2025

Elektriky jsou v Česku na vzestupu. Hlasujte v anketě, která se vám líbí

Elektromobilita je v Česku na vzestupu. Prodeje bateriových vozů výrazně rostou, a to nových i ojetých. Kdo je favoritem českých zákazníků, zjišťují Aures Holdings v anketě Ojeté auto roku. Hlasujte,...

13. června 2025

Nejdražší ulice v Praze. Klenoty nocovaly v centru, na trať je vyslal prezident

Rekordních 130 automobilových veteránů vyrazilo ráno mezi 6:00 a 8:00 z pražské Opletalovy ulice v závodu 1000 mil československých do Bratislavy. Prvních několik vozů odstartoval prezident Petr...

12. června 2025  8:25,  aktualizováno  16:49

Přelitý motorový olej? I malá chyba vás může stát desítky tisíc korun

Všeho moc škodí. A to platí i v případě motorového oleje, bez kterého byste ovšem jinak daleko nedojeli. Pokud vám při výměně oleje ujede ruka a do motoru se ho dostane víc, než má, je zaděláno na...

12. června 2025

Mezi Kamiqem a Karoqem. Ital s asijskými geny vzbuzuje na cestách pozornost

Co je to za auto? Malé SUV DR 5.0 od italské značky DR Automobiles se již nějaký ten rok vyrábí, ale na českých silnicích je to novinka, která spolehlivě otáčí hlavy kolemjdoucích. Auto, které je...

12. června 2025

Češi vyvinuli systém, který na dálku zastaví auto. Svět žasne, čeká na předpis

Pražské ČVUT a brněnské VUT stojí za unikátním bezpečnostním systémem, který umožňuje na dálku zastavit osobní automobil bez ničení, násilí nebo ohrožení posádky. Policie tak může pronásledované...

11. června 2025,  aktualizováno  15:27

Nejlepší elektro? Minihyundai zabaví při stěhování i při nabíjení

Hyundai Inster je geniální krabička. Festival chytrých nápadů, skvělý na ježdění i pobyt u nabíječky. Funky miniatura má nečekaně „obyvatelnou“ kabinu a vychytávky větších sourozenců. Malé elektro do...

11. června 2025

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Světový autoprůmysl v panice: Čína škrtí vývoz surovin pro výrobu magnetů

Mezi globálními automobilkami panují obavy, že omezování vývozu kovů vzácných zemin z Číny povede k nové krizi v globálním dodavatelském řetězci. Píše agentura Reuters. Kovy vzácných zemin jsou pro...

11. června 2025

Antimonopolní úřad prověří nabíjení elektroaut. Konkurence nefunguje

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže se bude zabývat situací na trhu veřejně přístupných dobíjecích stanic pro elektromobily. Zkoumat bude podmínky na trhu v letech 2020 až 2025.

10. června 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.