Před čtvrt stoletím se rozhodlo o prodeji Škody. Pomohl k tomu Favorit

aktualizováno 
Zatímco v roce 1991 se mladoboleslavská automobilka na produkci skupiny Volkswagen podílela 5,5 procenty, v současnosti je to více než deset procent. Dnes, 9. prosince 2015, je to čtvrt století ode dne, kdy česká vláda rozhodla, že Škodu prodá právě Volkswagenu.

Škoda Favorit | foto: Škoda

Spojením automobilky Škoda s německým koncernem Volkswagen začal 16. dubna 1991 zřejmě nejúspěšnější příběh české polistopadové ekonomiky. Podíl automobilky Škoda Auto na celkové výrobě koncernu VW se během 25 let, kdy je jeho součástí, zdvojnásobil.

Česká vláda dala na konci roku 1990 nakonec přednost Volkswagenu před francouzsko-švédským konsorciem Renault/Volvo (mezi dalších 22 zájemců patřily například firmy BMW, Fiat, General Motors). Rozhodly především přislíbené miliardové investice, mimo jiné do nové motorárny. Volkswagen nejprve získal ve Škodě 70 procent a zbytek dokoupil v roce 2000.

Jeden z manažerů Renaultu Yves Dubreil vzpomíná, jak v roce 1990, kdy probíhaly námluvy s mladoboleslavskou Škodou, pozvali vedení československé automobilky do vývojového centra v Lardy nedaleko Paříže, aby jim ukázali prototyp auta, který chtěli vyrábět v Mladé Boleslavi. Byl to tehdy připravovaný přelomový minivůz Renault Twingo. „Ale jejich šéfovi se to auto vůbec nelíbilo,“ vzpomínal Dubreil pro italský deník La Repubblica.

O tom, že původně favorizovaný Renault zůstal v námluvách s českou značkou na ocet, rozhodly jiné okolnosti. Jak námluvy probíhaly s pomocí tajemného muže v pozadí čtěte zde.

Klatba

„Dvě věci mi, soudruzi, do republiky nesmí: Coca-Cola a Volkswagen,“ prohlašoval v šedesátých letech šéf komunistické strany a prezident Antonín Novotný. Poprvé mohl Volkswagen své vozy oficiálně vystavovat v Československu až po Novotného pádu v roce 1968. Více o tom, jak si Volkswagen namlouval Škodovku, čtěte zde.

Přední český automobilový konstruktér Petr Hrdlička, který v 80. letech vedl projekt vývoje Škody Favorit, si myslí, že právě tento model, vyvinutý v rekordně krátkém čase, vlastně zachránil automobilku a dovezl ji pod křídla Volkswagenu.

Petr Hrdlička vzpomíná, jak v roce 1987 tehdy ještě prototyp Favoritu přivezl do Wolfsburgu, kde na něm Volkswagen provedl kompletní zkoušky. „Sám doktor Hahn, tehdejší šéf koncernu, ve své knížce píše, že byl překvapen kvalitami Favoritu,“ popisuje Hrdlička. „Myslím, že právě Favorit přesvědčil později Volkswagen ke koupi Škodovky,“ prohlásil.

Lukáš Nachtmann ze Škoda muzea, který viděl privatizační spis Škody v archivu Volkwagenu, dodává, že protokol výsledků zkoušek Favorita byl opravdu součástí dokumentace (více čtěte zde).

Škoda Auto v roce 1991, kdy se stala součástí koncernu VW, vyrobila 171 900 aut. Na trh dodávala v podstatě jedinou řadu, kterou byl Favorit s odvozenými modely Forman a Pick-up. VW Group ve stejném roce celkově vyrobila 3,1 milionu aut. Loni Škoda celosvětově vyrobila 1,04 milionu aut v sedmi modelových řadách, celá skupina pak přes deset milionů vozů.

Tržby mladoboleslavské automobilky se zvýšily z 15 miliard v roce vstupu VW do podniku na loňských 320 miliard korun. Loňský čistý zisk se meziročně zvýšil téměř o polovinu na 18,4 miliardy korun. Byl tak vyšší než tržby v době zásnub s Volkswagenem, kdy byla česká automobilka ve ztrátě.

Skupinu Volkswagen v současnosti tvoří vedle mateřské značky VW a Škody španělský Seat, prémiová značka Audi, sportovní Porsche, Lamborghini a Bugatti, luxusní Bentley, italský výrobce motocyklů Ducati nebo producenti nákladních aut MAN a Scania.

Podívejte se na srovnání dvou témeř historických krasavců:


Autoři: ,

Nejčtenější

Zpovykaná Evropa přestává automobilky bavit. Brexit je poslední kapka

Ilustrační snímek

Honda během jednoho dne dost jasně ukázala Evropě, jak dnes vidí svět kolébku automobilismu. Kontinent, kde motorismus...

Kráska za volantem fekálního vozu: Práci mužům neberu. Nechtějí ji dělat

Ženy za volantem: Veronika Viktorinová jezdí s fekálním vozem

Tlačí se do profese, která odjakživa patřila mužům. Však si od nich na cestách také občas vyslechnou něco peprného....

Nové kouzlo malého kombíku. Fabia je normální auto české rodiny

Škoda Fabia

Škoda Fabia letos oslaví dvacáté narozeniny a je stálicí v nabídce mladoboleslavské automobilky. Spolu s Renaultem Clio...

Umělec u soudu žádá Škodu o stažení SUV a nově i ráfků pro Scalu

Návrhy designu SUV značky Škoda od malíře a designéra Vlada Vovkaniče

Malíř a designér Vlado Vovkanič požaduje, aby společnost Škoda Auto stáhla z trhu vozy Kodiaq a Karoq i modely kol Vega...

Pražský magistrát loví v provozu auta s vykuchanými filtry pevných částic

Test filtrů pevných částic

„Dnes jsme ve spolupráci Magistrátu a Policie ČR poprvé v historii zahájili kontroly aut s vymontovanými filtry pevných...

Další z rubriky

OBRAZEM: Perly značky Bugatti jsou k vidění v Brně

Instalace výstavy Žijeme Bugatti

Bugatti patří k nejslavnějším automobilovým značkám světa. Výstava k příležitosti 110 let od založení francouzské...

Přelomovou škodovku začal vyrábět nový závod s moderními technologiemi

Škoda 1000 MB

Přelomovým vozem v historii československého automobilismu se stala Škoda 1000 MB. Pro výrobu tohoto prvního tuzemského...

Autofotka týdne: Po 70 letech se konečně projela ve vysněném Land Roveru

Bývalá zaměstnankyně Land Roveru Dorothy Petersová se po sedmdesáti letech...

Automobilka Land Rover splnila jeden dlouhodobý sen své bývalé zaměstnankyni Dorothy Petersové. Žena před sedmdesáti...

Najdete na iDNES.cz