Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nákupčí ovlivňují, co budeme nosit. Češi jsou podle nich konzervativní

Exkluzivně   0:30
Většina z nás tuší, odkud pochází oblečení, které nosíme. O tom, kdo rozhodl, že se u nás bude prodávat právě ten který kousek, už víme málo. Povolání nákupčího přitom v módním světě patří mezi ta nejmocnější a nejzajímavější. Jak vlastně funguje, jsme zjišťovali přímo na módním veletrhu v Berlíně.
Seznamování, vyjednávání, hromady oblečení a tlusté katalogy - to všechno patří...

Seznamování, vyjednávání, hromady oblečení a tlusté katalogy - to všechno patří k módnímu veletrhu. | foto: Panorama Berlin

Je sice doba oběda, ale v jižním křídle obřího berlínského výstaviště je rušno. Asi desítka hal je plná menších i větších stánků se vzorky oblečení, kabelek, bot a šperků. Jednotlivé stánky reprezentují značky z celé Evropy, snad jediné opravdu známé jsou tu Marc Cain a Pierre Cardin.

Mezi stánky proudí dav mužů a žen oblečených zpravidla v černé barvě; anebo podle trendů, o jejichž existenci většina z nás zatím nemá páru. Soudě podle toho, co mají na sobě, budou za nějakých deset dvanáct měsíců v kurzu úzké tepláky, bílé tenisky, navrstvené vlněné kousky a taky hnědý semiš.

Jsou to nákupčí (nebo taky buyeři) a mít přehled o tom, kam se bude vyvíjet móda, patří k jejich práci. Na veletrzích, jako je právě berlínské Panorama, zastupují velké obchodní domy, menší multibrandové butiky – tedy ty, které prodávají víc značek – a v čím dál větší míře taky internetové obchody.

Cestování i vydýchané haly

Mezi desítkami stánků korzujeme s nákupčními českého e-shopu ZOOT. Jejich úkol je jasný: navazovat kontakty s jednotlivými značkami, které tu vystavují, a vybrat z jejich kolekcí kousky, které by u českých zákazníků mohly mít úspěch. 

„Módní veletrhy se pořádají dvakrát do roka. Kolekce se objednávají s ročním předstihem. Teď v lednu pro další podzim a zimu, v červnu zase pro následující sezonu jaro – léto,“ vysvětluje buyerka dámské módy Marcela Michálková. S kolegy za sezonu objedou asi patnáct veletrhů: „Většinou jsou v Evropě, ale létáme i do Hongkongu nebo do Spojených států.“

Nutno podotknout, že výběr na veletrzích je tak obrovský, že by to laikovi mohlo připadat až kontraproduktivní. Po pár hodinách strávených ve vydýchané hale už se všechno slívá v jednu nerozeznatelnou hromadu. Při pohledu zblízka ovšem zjistíte, že zdaleka ne všechno je přitom kvalitní, ne všechny designérské týmy mají cit pro trendy a ne všechny značky se umí „prodat“.

Kvalitní, hezké, ale moc drahé

Tip na web, kde to žije módou

Módní Peklo ví přesně, jak vypadá současná móda.

Některé firmy, zvláště ty, co šijí z dobrých materiálů v lokálních továrnách, vystavují jen úzký vzorek: přece jen jen taková výroba dražší. Jiné nechají v levných textilkách – většinou ve východní Evropě nebo v Asii – vyrobit co nejvíce rozdílných návrhů a pak ve velkém nechají vyrobit jen některé z nich. Podle toho, co si nákupčí vyberou.

„Pokud najdeme značku, která se nám líbí a se kterou ještě nespolupracujeme, zahájíme jednání přímo na veletrhu,“ popisuje Ondřej Halama, Marcelin kolega, který se specializuje na pánskou módu. „Projdeme si kolekci, prodejce nám představí společnost, její příběh a nejprodávanější kousky. Pak projednáváme podmínky.“ Někdy se kolekce vybírá přímo na místě, jindy si nákupčí vybírají z katalogu nebo cestují přímo do showroomu značky.

Velmi často ale plán zkříží jiný aspekt – peníze. Třeba když nákupčí Jaroslav Kubát, který má na starosti dámské a pánské doplňky, objeví stánek italského butiku. Stačí se jen letmo zastavit u sportovních bot, které tu mají, a už k nám přitančí zástupce značky. Vykládá o materiálech, výrobě i o typickém zákazníkovi značky.

Boty mají úspěch, jejich cena už ne. „Tady se dozvíme cenu velkoobchodní, ale musíme počítat ještě s marží. Můžu to sice risknout a relativně drahé boty objednat, ale jejich výsledná cena na e-shopu bude pak o dost vyšší, než je běžné. Zákazník zvyklý na určitou cenovou hladinu si je pak u nás nekoupí,“ shrnuje Jaroslav.

Češky končí u balerínek

Vlivů, na které buyeři nesmí zapomínat, je vůbec spousta. „Musíme brát v úvahu i prodejnost, to, jestli naši zákazníci značku znají, jestli budou ochotní ji vyzkoušet,“ vyjmenovává Michaela Sekyrková, která pro ZOOT nakupuje dámské boty a kabelky. „Myslíme taky na to, co už jsme nakoupili u jiných dodavatelů, aby se značky nepožíraly navzájem.“

Trendy mají v malíčku, ale výběr stejně přizpůsobují specifikům trhu. „Pro mě osobně je nejtěžší se oprostit od toho, co se líbí mně, a vybírat racionálně. Češi jsou většinou konzervativní. Takže sice pořídíme pár výrazných kousků, které jsou trendy, v kampani budou lákavé a přivedou ženy na naše stránky – ale musíme počítat s tím, že si nejspíš koupí černé balerínky.“

  • Nejčtenější

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

25. dubna 2024

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií....

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

25. dubna 2024  8:18

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sexy, průhledné i s rozparkem. Šaty pomsty zvedají slavným ženám sebevědomí

24. dubna 2024

Co udělá žena, když se jí nedaří nebo ji zradí muž? Změní účes nebo si pořídí nové šaty. Róby,...

Mladá maminka se proměnila k nepoznání, vsadila na jiný životní styl

24. dubna 2024

Devětadvacetiletá Indya Agosová z Texasu vážila sto sedmnáct kilo, když se rozhodla pro životní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Příběh Miloše: Mám podezření, že třetí dítě není moje, manželka to popírá

22. dubna 2024

Rodina pro mě byla vždycky na prvním místě. Moje žena si ani nedovede představit, jak je...

OBRAZEM: Celebrity, které přišly o rodiče v nízkém věku

29. dubna 2024  12:12

Tragédie se nevyhýbají ani známým osobnostem. Podívejte se, které známé tváře se v dětství musely...

Žena má rekordně dlouhé vlasy, užívá je i jako oblečení

29. dubna 2024  7:56

Aliia Nasyrovová má bez pár milimetrů vlasy dlouhé dvě stě osmapadesát centimetrů. Nyní je ženou s...

Mám sen. A je trochu bizarní. Toužím po roli Hamleta, říká Veronika Lazorčáková

29. dubna 2024

Premium Umí plynně francouzsky, hraje na saxofon a její hlas zní z několika audioknih. Hlavně je však...

Bolest v kříži dokáže potrápit. Pomoci může cvičení i masáž

29. dubna 2024

Není to žádné velké ani závažné onemocnění, i tak však bolest v kříži dokáže potrápit. Aspoň jednou...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...