Na co zírá mašinfíra: Ohroženou tratí z Loun do Kralup zatím vlaky jezdí

Seriál
Dnešní Mašinfíra nás zavede na ohroženou trať mezi Louny a Kralupy nad Vltavou. Středočeský kraj tam chce omezit spoje, protože podle něj prý vlaky jezdí prázdné. My jsme se motorákem Českým drah svezli o jednom víkendu, kdy byl opak pravdou.

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

Mapa trati 110 mezi Kralupy nad Vltavou a Louny

Dnešní jízda z Loun do Kralup nad Vltavou bude měřit 63 kilometrů, které ujedeme za necelou hodinu a půl. Vydáme se přitom hned po několika historických tratích, které vznikly v rozmezí 50 let.

Nejprve vyjedeme z Loun po historické Pražsko-duchcovské dráze (PDE) z roku 1873, která spojovala Prahu, Most, Duchcov a přes Moldavu také Německo (viz. Zaniklé tratě 61). Budovala se hlavně kvůli tomu, aby oslabila Rakouskou společnost státní dráhy (StEG), která neúměrně prodražovala dovoz severočeského hnědého uhlí do české metropole. Podařilo se. Díky PDE a Buštěhradské dráze monopol StEGu nakonec padl.

Trať Pražsko-duchcovské dráhy byla postavena pro těžké nákladní vlaky a nejsilnější parní lokomotivy. To se také projevuje v množství oblouků, díky kterým koleje nabírají výšku bez prudšího stoupání.

Motorové vozy Stadler RS-1 Českých drah a Stadler Regiosprinter společnosti Die Länderbahn ve stanici Louny

Za Podlešínem naopak použijeme jednu z nejmladších československých tratí – spojku do Zvoleněvse z roku 1922. Ke zvoleněveskému cukrovaru totiž vedla železnice StEGu z Kralup nad Vltavou už od roku 1884. Pozdější prodloužení této původní tratě až do Vinařic nedaleko Kladna se ovšem Pražsko-duchcovské dráze vyhnulo a obě železnice se mimoúrovňově křížily monumentálním podlešínským viaduktem (Zaniklé tratě, 5. díl). Teprve po vzniku republiky se obě dráhy spojily krátkou kolejí.

Mapa železniční sítě v okolí Podlešína do roku 1982

Po druhé světové válce se hlavní přepravní proud změnil z Rudné u Prahy do Kralup nad Vltavou, a tak to zůstalo dodnes. Bohužel rychlíky do Mostu už jsou dávnou minulostí, stejně tak jako legendární spěšný vlak Luna.

Na provoz na trati 110 se před několika měsíci zaměřili středočeští politici. Podle nich ve vlacích v úseku Louny–Slaný jezdí málo cestujících, proto by měla být osobní doprava zastavena. Proti tomu se vzedmula vlna nevole, hlavně z obcí podél tratě. Dopravu se podařilo uhájit, nicméně středočeské vlaky budou letos značně zredukovány. Naproti tomu se proslýchá, že Ústecký kraj chystá některé „svoje“ spoje prodloužit až do zastávek Louny střed a Louny město. A pak se v tom vyznejte.

Trať 110 si můžete projet zrychleně za 5 minut:

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

Neobsazený spoj? Omyl

Rozhodli jsme se tuto trať zmapovat v době, kdy byla její budoucnost značně nejistá. Také jsme chtěli zjistit, co je pravdy na tom, že spoje mezi Louny a Slaným jezdí prázdné. Natáčeli jsme v sobotu dopoledne, kdy se nám spíš zdálo, že si cestující za chvíli nebudou mít kam sednout. Nejvíce jich jelo z Loun do Peruce, ale ani do Slaného nebo dokonce do Kralup vlak nejel prázdný.

Naši cestu Regiospiderem Českých drah začínáme ve stanici Louny. V této stanici jsme už jednou s naším seriálem byli, při jízdě po trati z Rakovníka do Mostu. Starobylé Louny lákají turisty k návštěvě na řadu pamětihodností. V první řadě jde určitě o kostel svatého Mikuláše, dominantu města. V gotickém slohu ho v letech 1520–1538 postavil architekt Benedikt Rejt. Jméno slavného architekta nese také lounská galerie, která se specializuje na umění 20. století. Sídlí v budově bývalého měšťanského pivovaru nedaleko od centrálního náměstí. Moderní přestavba je sama o sobě uměleckým dílem.

Mosty přes Pražsko-duchcovskou dráhu jsou dodnes očouzené od parních lokomotiv.

Za zmínku stojí také zbytky středověkého opevnění či Oblastní muzeum. Doporučujeme také navštívit tamní inundační most. Se čtyřiceti oblouky a délkou 272 metrů je největším v republice.

Vyrážíme na východ. Po levé straně sídlí lounské železniční depo. Po pár stech metrech se z naší tratě oddělují koleje, které vedou do Libochovic. Trať z tohoto místa vlastně velkým obloukem objíždí Louny. Zastavujeme v Chlumčanech u Loun, odkud začínáme pomalu stoupat. Prudším obloukem se dostáváme na pláň Dolnooharské tabule a přejíždíme provizorní mosty přes budoucí dálnici D7 (dnes už nahrazené trvalou konstrukcí). Za nimi se nám otevírá úžasný pohled na České Středohoří a Krušné hory.

Nostalgický vlak překonává stoupání mezi stanicemi Chlumčany u Loun a Vrbno nad...
Mezi stanicemi Vrbno nad Lesy a Chlumčany u Loun se z trati 110 naskytnou...

Úsek mezi Chlumčany u Loun a Vrbnem nad Lesy ohromí úžasnými výhledy

Turistické cíle podél trati 110

Odkud se vzalo jméno další stanice, resp. obce Vrbno nad Lesy se můžeme jen dohadovat, lesy v okolí žádné nejsou. Navštívit tam můžete krásně zachovalý židovský hřbitov, od nádraží to jsou jen dva kilometry. Pokud se chcete projít o něco dál (4 km), vydejte se k jihu do Panenského Týnce. Nebudete litovat, ohromí vás nedokončený kostel Panny Marie, jehož stavba začala už ve 13. století.

Další stanicí je Peruc. Právě sem jelo nejvíce cestujících, a to nejenom z Loun, ale i předchozím spojem ze Slaného. V Peruci najdeme hned několik turistických lákadel. Pokud to vezmeme po časové ose, první bude určitě Oldřichův dub. Právě tam, na břehu bezejmenného potoka, měl podle pověsti potkat kníže Oldřich pradlenu Boženu, do které se zamiloval a se kterou zplodil pozdějšího knížete Břetislava I. K setkání mělo dojít zhruba v roce 1004, dub je podle posledních výzkumů starý 800 až 1 000 let.

Další pamětihodnost je rokokový perucký zámek. Dlouho chátral, teprve nedávno ho nový majitel nákladně zrekonstruoval. Slouží jako hotel, nicméně i tak se tam pořádají prohlídky pro turisty. V areálu by měla vzniknout galerie slavného malíře Emila Filly, který na zámku po druhé světové válce žil a tvořil.

Telce a Vrbičany jsou další zastávky Regiospideru ČD, zastavujeme také ve stanici Klobuky u Slaného. Přímo z nádraží se můžeme vydat po stopách zaniklé vlečky do bývalého klobuckého cukrovaru.

Motorový vůz M152 ve stanici Klobuky v Čechách
Stanice Klobuky v Čechách

Stanice Klobuky v Čechách kdysi a dnes

Za zastávkou Páleček projedeme těsně okolo Železničního muzea Zlonice, které sídlí v místní části Lisovice. Pokud ho chcete navštívit, musíte vystoupit ve Zlonicích a kilometr se vrátit. Podrobnosti o muzeu najdete v 5. dílu seriálu Muzea vonící párou. Přímo ve Zlonicích je otevřen také Památník Antonína Dvořáka.

Po třech historických tratích

Pomalu se blížíme do Slaného. Přímo naproti nádražní budově můžete po předchozí domluvě navštívit malou expozici zabezpečovací techniky. Za návštěvu určitě stojí i Vlastivědné muzeum, Boží hrob či slaný pramen, podle kterého získalo město své jméno. Pokud máte rádi horskou turistiku, tak na Slánské hoře můžete vyzkoušet místní ferratu, a pokud jste železniční archeologové, můžete pátrat po stopách úzkokolejky Slaný–Kačice, jako my v 13. díle seriálu Zaniklé tratě.

Za zastávkou Slaný předměstí projíždíme skrz místní ovocné sady. Před Podlešínem nás čeká viadukt PDE, který překonává údolí Knovízského (Svatojiřského) potoka s bývalou tratí Zvoleněves–Vinařice.

Lokomotiva 387.043 v čele nostalgického vlaku na viaduktu Pražsko-duchcovské...
Motorový vůz M152 Československých státních drah na viaduktu Pražsko-duchcovské...

Viadukt Pražsko-duchcovské dráhy v Podlešíně

Ze stanice Podlešín vyrazte k Bunkru Drnov. V podzemních prostorách o rozloze 5 500 m2 najdete bývalé velitelství československé protivzdušné obrany z doby studené války. Za Podlešínem se Pražsko-duchcovská dráha stáčí obloukem doprava, aby pokračovala kolem Okoře. Nás výhybka zavede doleva na spojku z roku 1922 do Zvoleněvse. Také odtud se můžete vypravit k drnovskému bunkru nebo pátrat po zaniklé trati do Vinařic

Trať 110 dál vede podél Knovízského potoka. Mezi Neuměřicemi a Olovnicí projíždí kolem Zooparku Olovnice s exotickými druhy zvířat. Před Kralupy nad Vltavou se k naší dráze připojuje nejprve trať z Loun, o pár kilometrů dál pak koleje z Kladna (viz. Na co zírá mašinfíra)

Za stanicí Kralupy nad Vltavou předměstí se trať 110 větví. Koleje vlevo vedou do Slaného, koleje vpravo do Velvar.

Stadler Českých drah končí svoji cestu ve stanici Kralupy nad Vltavou. Tamní nádraží je moderní novostavba ze 70. let minulého století (staré nádraží si můžete prohlédnout zde). Po bombardování z roku 1945 toho z původního města zbylo pramálo, ale něco přece. Prozkoumat můžete třeba Městské muzeum, unikátní most T. G. Masaryka přes Vltavu nebo kostel Nanebevzetí Panny Marie a sv. Václava.

Železnice mezi Louny a Kralupy nad Vltavou vede malebnou krajinou s mnoha výhledy a řadou turistických zajímavostí. Pokud by se na její části osobní doprava zastavila, byla by to nezměrná škoda.

Autor:
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  3.5 18:36

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Už toho máme dost! Jak se populární destinace perou s přemírou turistů

1. května 2024

Velké pokuty za prkotiny, deklasování turistů na chodící peněženky, vytváření organizovaného...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rekordní jeskyně světa. V unikátním žebříčku je zastoupené i Česko

2. května 2024

Po celém světě bychom napočítali více než 1 200 veřejnosti přístupných jeskyní, které ročně...

Český výletník: Kde Československo nezaniklo. Hranice roztrhala dvě obce

27. dubna 2024

Vždycky mě lákalo vidět, jak vypadá osada Sidonie na Zlínsku, jejíž část se „stěhovala“ na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Poutní místa v Česku zažívají renesanci, říká autor populární knihy

26. dubna 2024

Lidé stále častěji hledají lokality, kde mohou uniknout před dnešním komplikovaným světem. Návod na...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  3.5 18:36

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Očima šotouše: vyberte nejkrásnější fotografii Karkulky nebo Rosničky

3. května 2024  14:33

Dubnové kolo naší fotografické soutěže Očima šotouše pro všechny milovníky železnice jsme tentokrát...

Český výletník: Když sochy hrají golf. Zkuste si netradiční stezku v Praze

3. května 2024

Golfové hřiště v Praze-Hostivaři je zároveň originální sochařskou galerií a jednou měsíčně nabízí...

Luxusní pláže i panenská příroda. Co a kdy objevovat na italské Sardinii

2. května 2024

Premium Evropský Karibik. To označení si italský ostrov plně zaslouží. Najdete tu identicky průzračné moře...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...