Inteligentní dálnice jsou poměrně novým přírůstkem do sady chytrých technologií. Soukromý i veřejný sektor v USA si od nich slibuje, že přinesou dlouho slibovanou revoluci v autonomním řízení. V ideálním případě by totiž měly „komunikovat“ s chytrými vozidly a přinášet jim data o aktuální situaci na silnici, píše agentura Bloomberg.
Společnost Cavnue má v úmyslu podél texaské dálnice severně od města Austin přidělat speciální senzory, které budou shromažďovat všemožná data. Senzory se mají nacházet na nově instalovaných sloupech každých 200 nebo 400 metrů podél okraje silniční komunikace.
Budou sbírat a předávat aktuální informace o provozu, počasí či překážkách na silnici. Tyto informace by měly být následně předávány chytrým autům a kamionům, které po takové dálnici zrovna pojedou. Mají se dostat i do rukou provozovatele takové dálnice, který může na nastalou situaci rychle reagovat.
Autonomní stroje už brázdí česká pole |
„Snažíme se vyvinout koridory pro sdílení informací. Chceme dostat kvalitnější informace k řidičům, kteří zrovna cestují na dálnicích,“ uvedl agentuře Bloomberg Darran Anderson, ředitel sekce pro strategii a inovace na texaském ministerstvu dopravy.
Texas šel chytrým dálnicím naproti
Vývoji takzvané chytré dálnice pomáhá i speciální zákon, který americký stát schválil v roce 2017. V té době se totiž tamní silnice v podstatě otevřely autonomním vozidlům, Texas se tak stal americkým centrem vývoje autonomní dopravy. V porovnání s dalšími americkými státy má totiž velmi tolerantní právní předpisy.
Autogalerie týdne: Nápady pro autonomní dopravu česko-slovenských studentů |
Díky přijatému zákonu Texas přivítal autonomní vozidla na státních silnicích a dálnicích za předpokladu, že auta bez řidiče splňují všechny ve státě platné dopravní normy a zároveň jsou vybavené zařízeními pro nahrávání audiovizuálního záznamu. Od té doby se technologické firmy do Texasu jen hrnou. Kromě již zmíněné společnosti Cavnue tam aktuálně na svém vývoji autonomních kamionů pracují také podniky Aurora, Kodiak, Waabi nebo Torc Robotics.
Společnost Cavnue v případě inteligentní texaské dálnice prozatím začíná pracovat na prvním tříkilometrovém úseku. V dubnu mají být na sloupech montovány kamery. Běžní řidiči se ale kompletního dokončení projektu nejspíš jen tak nedočkají. Zprovoznění dálnice je ještě během na dlouhou trať.
Ráj autonomních aut vydržel devět dní. Robotaxi zaparkovalo v betonu |
Inteligentní dálnice by každopádně v budoucnu měly zvýšit bezpečnost na silnicích a přispět k průjezdnosti i plynulosti. „Z dlouhodobého hlediska by se měla zvýšit efektivní kapacita dálnic,“ uzavírá pro Bloomberg Tyler Duvall, generální ředitel a zakladatel společnosti Cavnue.