Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ráj autonomních aut vydržel devět dní. Robotaxi zaparkovalo v betonu

Miliardové investice, právní bitvy, složitá vyjednávání. Nakonec se to však podařilo. Zástupci společností Waymo i Cruise, které v San Francisku provozují robotaxi, si dokázali prosadit rozšíření služeb. Radost fanoušků autonomní mobility netrvala dlouho. Auta totiž vyvolávala v ulicích chaos.
Waymo tahá v San Francisku za kratší konec provazu. Z 550 autonomních vozů na...

Waymo tahá v San Francisku za kratší konec provazu. Z 550 autonomních vozů na ulicích provozuje jen třetinu. | foto: Profimedia.cz

Na nedostatek vzrušení si obyvatelé San Franciska nemohou stěžovat. Zvlášť ne poté, co se o rozptýlení v tomto čtvrtém nejlidnatějším městě Kalifornie začaly starat autonomní vozidla. Stroje neřízené přímo lidmi, ale složitým softwarem, orientující se s pomocí senzorů a kamer.

V rámci celých Spojených států amerických se San Francisko v autonomní mobilitě drží už třetím rokem na samé špici. A to i přesto, že na více než 400 tisíc zde dohromady registrovaných silničních vozidel je tu těch bez řidičů zatím jen 550. Ovšem i se zastoupením v pouhé desetině jediného procenta o sobě umí tato tichá autonomní vozidla dát hlasitě vědět. V ne zrovna pozitivních souvislostech.

Tím momentálně nejčerstvějším konfliktem, který pronikl i do světových médií a má zásadní dopad na byznys amerických společností provozujících robotická taxi, je srážka autonomního vozidla s hasičským vozem.

Taková malá nehoda

K uklidnění senzace – nebyla to srážka, spíš jen ťuknutí. Zkušený řidič hasičského vozu včas dupl na brzdu. Skutečnou kolizi s rozjetým patnáctitunovým pohotovostním truckem by totiž pasažérka křehkého robotického taxi společnosti Cruise nepřežila jen s malými zraněními.

Nic to však nemění na tom, že autonomní vůz vjel na zelenou do křižovatky, přičemž jeho program ignoroval zprava se řítící, pod majáky a se zapnutou sirénou k zásahu mířící hasičský speciál.

Vyšetřování tohoto incidentu ještě není ani zdaleka uzavřené, ale tiskové oddělení společnosti Cruise se už nechalo slyšet, že na vině bude především fakt, že hasičský vůz najížděl do křižovatky v nepříslušném pruhu, v protisměru. S něčím takovým software vozidla nepočítal.

Hasičský vůz se takto pohybovat samozřejmě může, s výstražnými prvky má na silnici absolutní přednost. A je k nepřehlédnutí i nepřeslechnutí. Autonomní vůz jej také řádně zaregistroval, ale už nesprávně vyhodnotil situaci a dokončil manévr otáčky.

Nehoda se obešla bez ztrát na životech, ale pro společnost Cruise i automobilku General Motors, která je v San Francisku provozuje, tím potíže nekončí. Naopak.

Co teď autonomní vůz dělá? Právě že vůbec nic.

Snaha bagatelizovat tuto událost – nikomu se přece skoro nic nestalo a hasiči nakonec dojeli k zásahu, jen o trochu později – totiž nepříjemně narazila na realitu. A špatnou reputaci, kterou si tu autonomní vozy za poslední léta vybudovaly.

„Naše autonomní taxi v San Francisku v posledním roce najezdila 4,8 milionu kilometrů – přičemž se 168 000× setkaly s vozy záchranných složek – a vždy to zvládly bez problémů,“ hájil ještě před pár dny spolehlivost vozů generální ředitel společnosti Cruise, Kyle Vogt.

Pravdu však neříkal.

Autonomní ale naprosto idiotské

Malých i větších incidentů, při nichž jeho neobratné robotické taxíky přinutily zpomalit anebo složitě v provozu manévrovat sanfranciské ambulance, jsou za loňský rok v San Francisku zdokumentovány desítky. Do konfliktů se s vozy záchranných složek dostávají pravidelně.

Letos z kraje června zkomplikoval autonomní vůz zásah hasičů, policie i příjezd sanitek k místu dramatické přestřelky na 24. ulici.

V ne zrovna vhodný moment se začalo vozidlo bez řidiče a pasažérů, následované sanitkami a policejními vozy, obracet. Aby – obklopeno majáky ze všech stran – na několik minut zastavilo, než se zase znenadání vydalo pryč.

Společnost Waymo, je odnoží společnosti Alphabet, partnerské společnosti gigantu Google.

I toto vynucené zpoždění se naštěstí obešlo bez dalších ztrát na lidských životech, ale příjemné nebylo nikomu. Sanfranciští záchranáři mají pro autonomní vozy v městském provozu vůbec malé pochopení.

Pamatují si totiž dobře na zásah u požáru z letošního ledna. Robotické taxi Waymo – druhé společnosti, jež v metropoli provozuje autonomní vozy – tehdy soustavně najíždělo přes ulici rozložených hadic. Dva hasiči museli vlastními těly zablokovat pohyb vozu.

Při dalším podobném incidentu, kdy se pro změnu jiný autonomní vůz nehnutě zastavil před požárem, museli přívody vody v hadicích vést skrze jeho kabinu. A doufat, že se s nimi nepokusí ujet. Zmínit musíme i rozruch, který loni způsobil autonomní vůz, který se – naštěstí bez řidiče, ale zato v plamenech – projížděl ulicemi a nechtěl se nechat zastavit.

Tragédií také letos jen šťastnou náhodou neskončila přestávka, kterou si vozidlo společnosti Cruise udělalo na železničním přejezdu v Cole Valley.

Před projednáváním žádostí společností Waymo a Cruise se demonstrovalo.

Nové úskalí autonomní mobility. Žere data a elektřinu, kterých není dost

Do mlhy i za muzikou

Podivné přestávky a provozní pauzy jsou vůbec zvláštním fenoménem existence autonomních vozů. V San Francisku je za ně proklínají řidiči linkových autobusů. U stanice Mission se totiž už několikrát rozhodlo zastavit čtyři až pět vozů bez pasažérů, a zablokovat tím výjezd stojících autobusů. Je možné, že se v algoritmu robotických taxi jeví tento prostor jako ideální místo na gáblík.

V květnu si osm vozů najednou dopřálo dvouhodinový odpočinek na křižovatce Gough a Fulton, jen kousek od radnice. Nakonec musely být manuálně odvezeny.

Kolony vozů trápily ulice San Franciska v posledních letech opravdu často. S autonomními vozy se však bezpečnějšími nestaly.

Alphabet, zaštiťující Waymo a General Motors, stojící za Cruise, skutečně investovaly do podpory autonomní mobility v San Francisku miliardy dolarů.

O pár dní později pak dalších pět současně „ztratilo orientaci“ díky husté mlze na ulicích. „Mlha je pro San Francisko typická, ale vytváří hodně zrádné prostředí,“ vysvětloval tehdy mluvčí společnosti Waymo. „Mlha může mít různou hustotu, být nerovnoměrná. V kombinaci s výfukovými plyny vytváří smog, a to všechno narušuje činnost senzorů.“

Ještě nekončíme. Z nevysvětlitelných důvodů se v úterý 15. srpna další vůz Cruise „uhnízdil“ na opravované vozovce, čerstvě vylité betonem. A spíše úsměvnou senzací se pak stal výpadek deseti vozů Cruise poblíž North Beach. Uprostřed noci vyjely na kopec poblíž Golden Gate Park a zastavily se.

Vysvětlení se opíralo o to, že v lokalitě zrovna probíhal velký hudební festival. K němuž patřila i spousta bezdrátové techniky, rušící mobilní signál.

„Došlo k omezení šířky bezdrátového pásma, a to vyvolalo odstávku vozů. Věc aktivně vyšetřujeme a pracujeme na řešeních, aby se to už neopakovalo,“ psala Cruise na svých sociálních sítích.

Vyvolala tím však bouři nahněvaných příspěvků. Lidé upozorňovali na to, že k něčemu takovému teoreticky může dojít i za jiné situace. Třeba během výpadku proudu, v důsledku přírodní katastrofy. A ulice města pak zablokuje 550 nebo ještě víc nehybných vozů.

Sanfranciští řidiči na základě svých zkušeností také upozorňují na to, že když se robotaxi v provozu dostane do nějaké matoucí situace, většinou zareaguje tím, že se automaticky zastaví. Jenže těch potenciálně matoucích situací – a z nich plynoucího zpoždění a čekání v kolonách – prý zažívají autonomní vozy za běžného provozu až příliš mnoho. Loni jich bylo evidováno přes šest stovek.

Sanfranciská radnice se skutečně odměnila provozovatelům robotaxi mnohými zvýhodněními.

Podle šéfmanažerů robotaxi vyhodnocují autonomní vozy podmínky na silnicích dokonale. Jen na ně neumí adekvátně reagovat.

Historický úspěch. A taky pád

„To že auto zaparkuje do čerstvého betonu, přece není konec světa,“ uklidňoval ještě v půlce srpna Phil Koopman, odborník na bezpečnost autonomních vozidel ze společnosti Carnegie Mellon. „Stává se to i lidem. Nikdo není dokonalý a společnost Cruise se o bezpečnost provozu autonomních vozidel maximálně stará.“

Je pravdou, že kromě incidentu, kdy letos v červnu jedno takové auto srazilo na ulici zaběhlého psa, byly vzniklé škody spíše jen materiálního charakteru. Zatím. A provozovatelé robotaxi je také pohotově hradili.

Obhájci autonomní městské mobility na to intenzivně upozorňovali. Měli k tomu dobrý důvod.

Společnost Cruise vede v počtu vozů i autonomně najetých kilometrů. A také v počtu incidentů.

Už od listopadu 2022 totiž ve Waymo i Cruise usilovaly o to, aby se svými autonomními vozy nemusely ve městě operovat jen v nočních hodinách, mezi desátou večerní a šestou ranní. A zadařilo se.

Kalifornská komise pro veřejné služby poměrem hlasů 3:1 letos dne 10. srpna schválila jejich žádost. Povolila jim úplný neomezený čtyřiadvacetihodinový provoz na ulicích San Franciska.

Pro autonomní vozy jen vyhláškou upravili maximální povolenou rychlost.

Radost však netrvala dlouho. Přesněji, trvala jen necelých devět dní.

Během nich dokázaly autonomní vozy dvakrát zablokovat ulice města, zajet si na hudební festival, zaparkovat do čerstvého betonu. Ona v úvodu popsaná srážka robotaxíku s hasičským vozem byla nejspíš tou poslední kapkou.

Ne víc než 150 autonomních vozů v noci, ne více než 50 ve dne, zní aktuální rozhodnutí sanfranciského Odboru motorových vozidel.

Ve zrychleném jednání přistoupil sanfranciský Odbor motorových vozidel k okamžitému omezení činnosti robotaxi. Do doby, než dojde k důslednému prošetření celého incidentu, musí Waymo i Cruise snížit o polovinu počet vozů, které udržují v provozu. V noci jich teď v ulicích města nesmí operovat více než 150, přes den je pak limit nastaven jen na padesátku. V příběhu o slávě autonomních vozů je to velký krok zpátky.

San Francisko se svého snu – zůstat světovou metropolí autonomních taxíků – nicméně dosud nevzdalo. I když řidiči osobních aut a vozů záchranných složek z toho moc velkou radost nemají.

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...