Automobilky v poslední době přestaly být prostými ohýbači plechu a stále větší roli v jejich byznysplánu hrají aplikace, v nichž mnozí vidí velký zdroj budoucích zisků. Umně to využívá Tesla, která pozměnila mnohé v autobranži obecně používané byznysové principy a postupy a zavedla prémiovou konektivitu. Zpoplatněné rozšířené funkce infotainmentu však nabízí už i Mercedes-Benz či BMW.
Pojem „radost z jízdy“ se totiž již nekoncentruje jen na jízdní vlastnosti a řízení, ale stále více i na palubní elektroniku se stále širšími možnostmi. Elektromobilita mění pravidla, auto pomalu přestává být věcí a začíná být službou. Začínají se rodit vozidla, která by měla fungovat téměř jako pojízdný smartphone. Toto je trend, který se bude určitě rozšiřovat.
Svět se mění
Ventily, písty a výfuky rychle nahrazují bateriové články a nekonečné řádky softwarového kódu. Tesla dala vše do pohybu, ale hybná síla je nyní přenášena vpřed zejména asijskými technologickými giganty, kteří spojují své síly s tamními automobilkami.
Společnost Sony založila společný podnik pro výrobu aut s Hondou a Huawei začal na čínském trhu prodávat elektrická SUV, která vyvinul ve spolupráci se společností Seres. Na internetu již unikly fotografie prvního auta od Xiaomi. Foxconn buduje platformy pro jiné výrobce a představilo koncepty svých elektromobilů Foxtron. A čas od času probleskne i nějaká zpráva či spíše spekulace ohledně nekonečného seriálu o autě od firmy Apple.
Klíčové softwarové znalosti jsou dnes mnohem důležitější než schopnost auto vyrobit. Ale nejsou vším, jak ukazují příběhy různých start-upů, které podcenily výrobní stránku věci. Ideálním případem je, pokud se tyto dvě kompetence spojí.