Systémy v autech moc odvádějí pozornost. Nejlepší jsou Apple s Googlem

aktualizováno 
Moderní technologie zaplavují auta - konektivita a nabídka aplikací na palubě vozů začíná být pro některé důležitější než to, co má auto po kapotou. Potíž je v tom, že vývojáři jako by občas nepočítali s tím, že šofér má na starosti hlavně řízení. Americký test ukázal, že Apple a Google poráží automobilky.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Fiat

Takové výsledky přinesla studie amerického autoklubu AAA. Apple CarPlay a Android Auto v ní porazily vestavěné palubní systémy většiny zúčastněných automobilek, protože odvádí méně pozornost od řízení.

Léta zkušenosti s vývojem uživatelských rozhraní se vyplatila, podle závěrů výzkumu amerického autoklubu jsou systémy umožňující zrcadlení obrazovky mobilního telefonu na displeji na palubní desce automobilu ergonomičtější než infotainmenty přímo od automobilek. Studie se zúčastnilo 64 řidičů ve věku 21 až 36 let, žen bylo 32, mužů taky. 

Jejich úkolem bylo na předem stanovené trase plnit různé úkoly, které dnes zvládají palubní systémy (jak ty vestavěné, tak od Apple a Google): uskutečnit hovor, napsat textovou zprávu nebo zadat cíl do navigace. K zadání přitom „testeři“ používali jak dotykové displeje a tlačítka, tak i hlasové pokyny. Jako automobily při výzkumu posloužily americké pickupy Honda Ridgeline, Chevrolet Silverado, Ram 1500 Laramie, sedan Kia Optima a sporťák Ford Mustang. Poslední dva vozy jsou k mání i v Evropě.

Výsledky dávají zapravdu proklamacím dvojice počítačových gigantů, kteří tvrdí, že jejich systémy jsou pro použití v automobilech navrženy lépe než ty od skutečných automobilek. Uskutečnění telefonického hovoru bylo v průměru v porovnání s vestavěnými systémy u CarPlay a Android Auta rychlejší o 24 % (5 sekund) a zadání cíle do navigace dokonce o 31 % (15 sekund). 

Takový rozdíl je poměrně zásadní: AAA tvrdí, že jakmile řidič nevěnuje pozornost silnici pouhé dvě sekundy, zdvojnásobuje se riziko havárie. Americký úřad pro bezpečnost v dopravě (NHTSA) dokonce v roce 2013 vydal (nutno podotknout, že dobrovolnou) směrnici, že jakýkoli úkon prováděný na displeji palubního systému by neměl znamenat odhlédnutí od dění před vozem na dobu delší než 12 sekund. Složitější úkony, které více odvádějí pozornost od řízení (v případě Android Auto je dokonce zablokované procházení plnohodnotného telefonního seznamu), by neměly být za jízdy vůbec přístupné.

Ani na Apple CarPlay nebo Android Auto se však nedá na 100 % spolehnout – i jejich výsledek totiž ovlivňují auta, v nichž je používáte. 

A mezi systémem Apple a Google jsou rovněž rozdíly: CarPlay je lepší při telefonování, Android Auto zase při použití navigace. Další rozdíl tkví i ve způsobu ovládání: CarPlay je lepší při použití vestavěného dotykového displeje a ovládacích prvků auta, Android Auto boduje při ovládání hlasem (které je v Česku bohužel prakticky nepoužitelné). Na každý pád si ale obě technologie, které zprostředkovávají přenos obsahu mobilního telefonu na obrazovku v autě, vysloužily lepší hodnocení než většina vestavěných systémů. Podle AAA celkově odvádějí pozornost od řízení „průměrně“. Vyrovnají se tak nejlepším vestavěným systémům a většinu z nich dokonce překonají.

AAA se odváděním pozornosti od řízení ve spojitosti s navigacemi a informačně-zábavními systémy zabývá dlouhodobě. Nabízí databázi 40 vozidel, které všechny prošly stejným testem jako Android Auto a Apple CarPlay. Žádný zkoušený systém však zatím na celkově „nízkou“ úroveň odvedení pozornosti, kterou AAA požaduje, nedosáhl. 

Pokud jdo o vozy, jež se prodávají i v Evropě, patří mezi nejlepší systémy (kromě platforem obou počítačových gigantů) ty v Kiích Optima a Sportage, v Hyundai Santa Fe nebo Toyotě Corolla. Všechny mají „průměrnou“ úroveň odvedení pozornosti. V testu naopak propadly navigace prémiových značek (Audi, BMW, Mercedesu, Tesly i Land Roveru) nebo Hondy, všechny mají „velmi vysokou“ úroveň odvedení pozornosti. I palubní infotainmenty jedné automobilky se mohou lišit podle konkrétního modelu: zatímco navigace ve Fordu Mustang si odnesla nejhorší hodnocení, v pickupu F-250 je naopak hodnocena podobně jako systém v Kie Optima (pozornost tedy odvádí „průměrně“). Ford Fusion (naše Mondeo) je pak někde uprostřed.

Autoři:

Dakar 2019

Rallye Dakar 2019 probíhá 7. - 17. ledna. Letošní 41. ročník se pořádá výhradně na území Peru. Trasa Rallye Dakar 2019 je rozdělena na 10 etap s celkovou délkou přes 5500 km. Z toho sedm etap se pojede na písku.

Nadcházející etapy:
17. 1. (Pisco - Lima)

Na start letos Dakar přilákal i 26 Čechů. Mezi nimi jsou: Aleš Loprais, Martin Kolomý, Martin Prokop, Martin Macík. Kompletní seznam českých jezdců a přehled etap pro Dakar 2019 najdete zde

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Bodový systém funguje, chceme ho zpřísnit, říká šéf dopravní policie

Zakladatel Českého sdružení dopravních nehod Stanislav Vondruška (vlevo) a šéf...

V uplynulém roce při dopravních nehodách v Česku zemřelo nejvíce lidí za poslední tři roky. Situaci na silnicích...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

S revolvery na roboauta a blokování nabíječek. Tak Američané brání pokroku

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...

Na doby první průmyslové revoluce, kdy dělníci rozbíjeli stroje, protože se báli, že jim seberou práci, začínají...

Další z rubriky

Detroitský autosalon letos představuje novinky naposledy v lednu

Nový Ford Explorer při premiéře na autosalonu v Detroitu

Premiér se tentokrát chystá méně než v předchozích letech a někteří významní producenti jako německé Audi, BMW a...

Recept na ucpaná města: vyměnit volant za bicykl a dotovat šlapání

Mexičané se účastnili akce nazvané - Světová projížďka na kole a nazí. (11. 6....

Až 25 eur za měsíc pro toho, kdo jezdí do práce na kole, to je nabídka starosty jihoitalského Bari. Antonio Decaro, šéf...

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Najdete na iDNES.cz