Od walkmanu ke smartphonu na kolech. S auty koketují značky mobilů, i Apple

  • 3
Byznys s auty se stále víc začíná podobat obchodu s chytrými telefony. Hardware už není až tak klíčový, vše směřuje cestou nul a jedniček či chytrých aplikací. Hned několik výrobců mobilů se tak rozhodlo dát termínu automobil tu pravou náplň.

Automobilky v poslední době přestaly být prostými ohýbači plechu a stále větší roli v jejich byznysplánu hrají aplikace, v nichž mnozí vidí velký zdroj budoucích zisků. Umně to využívá Tesla, která pozměnila mnohé v autobranži obecně používané byznysové principy a postupy a zavedla prémiovou konektivitu. Zpoplatněné rozšířené funkce infotainmentu však nabízí už i Mercedes-Benz či BMW.

Pojem „radost z jízdy“ se totiž již nekoncentruje jen na jízdní vlastnosti a řízení, ale stále více i na palubní elektroniku se stále širšími možnostmi. Elektromobilita mění pravidla, auto pomalu přestává být věcí a začíná být službou. Začínají se rodit vozidla, která by měla fungovat téměř jako pojízdný smartphone. Toto je trend, který se bude určitě rozšiřovat.

Foxtron Model C je předobrazem středně velkého SUV.

Svět se mění

Ventily, písty a výfuky rychle nahrazují bateriové články a nekonečné řádky softwarového kódu. Tesla dala vše do pohybu, ale hybná síla je nyní přenášena vpřed zejména asijskými technologickými giganty, kteří spojují své síly s tamními automobilkami.

Společnost Sony založila společný podnik pro výrobu aut s Hondou a Huawei začal na čínském trhu prodávat elektrická SUV, která vyvinul ve spolupráci se společností Seres. Na internetu již unikly fotografie prvního auta od Xiaomi. Foxconn buduje platformy pro jiné výrobce a představilo koncepty svých elektromobilů Foxtron. A čas od času probleskne i nějaká zpráva či spíše spekulace ohledně nekonečného seriálu o autě od firmy Apple.

Klíčové softwarové znalosti jsou dnes mnohem důležitější než schopnost auto vyrobit. Ale nejsou vším, jak ukazují příběhy různých start-upů, které podcenily výrobní stránku věci. Ideálním případem je, pokud se tyto dvě kompetence spojí.

Od walkmanu k autu

A to se povedlo v případě společného projektu japonského elektronického gigantu Sony a japonské automobilky Honda. První vůz nové značky Afeela od společného podniku SHM (Sony Honda Mobility), který se představil na letošní výstavě elektroniky CES v Las Vegas, má vyjet na silnice v roce 2026. Pokračovatel konceptů Sony Vision-S 01 a Sony Vision-S 02, na jejichž vývoji se podílela společnost Magna Steyr, se může pochlubit obrazovkami přes celou šířku palubní desky, 45 senzorů a kamer pro semi-autonomní asistenci při řízení, pohonem všech kol a náznaky integrace rozšířené reality.

Silné japonské duo oznámilo partnerství: Sony postaví elektromobil s Hondou

Cílem aliance bylo spojit odborné znalosti společnosti Honda v oblasti vývoje mobility, konstrukce karoserií a správy poprodejních služeb s know-how Sony v oblasti elektronických technologií. Je to i lídr na trhu konzolových her a jedna z největších globálních firem v hudební, televizní a filmové produkci.

První model značky Afeela dostane i svoji paralelu v produktové řadě Hondy. Jedná se tedy oboustranně výhodný projekt. S elektromobily Honda zatím nesměle koketuje prostřednictvím malého městského vozu Honda e a chystaný crossover Prologue bude kvůli úspoře času využívat platformu Ultium EV od koncernu GM.

Vozy Afeela postavené již na nové plně elektrické platformě Honda s názvem e: Architecture, se budou rodit v nově budovaném centru elektromobility v Ohiu v USA. To vzniká ve spolupráci s dodavatelem akumulátorů LG Energy Solution se záměrem využít nového daňového zvýhodnění pro elektromobily s komponenty vyrobenými ve Spojených státech. S mírným zpožděním má auto dorazit i do Evropy. Následovat mají další dva modely. Zcela jistě to bude SUV vzhledově vycházející z konceptu Sony Vision S-02.

Sony si od projektu hodně slibuje. „Už jsme světu dali Walkman či PlayStation, prostor mobility je pro nás dalším trhem, říká výkonný ředitel společnosti Sony Izumi Kawanishi. A k celkovému byznysmodelu značky Afeela dodává: „Není to vůbec nepodobné tomu, jak dnes funguje obchod s mobilními telefony“. Cílem není profitování z prodeje jednotlivých vozů nebo ze servisu. Má se jednat o dlouhodobé pronájmy (až na 10 let) a podmínky financování, kdy majitelé platí za různé upgrady a funkce po celou dobu životnosti vozidla.

První vůz nové značky Afeela od společného podniku Sony Honda Mobility má vyjet na silnice v roce 2026 a dostane i svoji alternativu v produktové nabídce Hondy.

Dojde k propojení s byznysem Sony s přístupem do jeho rozsáhlé knihovny videoher a médií pro použití v autech. Sony se pustilo do vytváření cloudových platforem pro automobilky. V loňském roce společnost oznámila funkce, jako je ukládání vlastních uživatelských nastavení do cloudu, technologie vzdáleného řízení pro autonomní aplikace a možnost vzdáleného hraní streamovaných her.

Tyto služby by mohly být využívány zejména, když řidiči a cestující budou čekat na nabití elektromobilu nebo když by vůz jel v autonomním režimu. Afeela bude používat počítačovou grafiku Unreal Engine 3D vyvinutou vývojáři PlayStationu a Fortnite Epic Games. Pro asistované řízení a infotainment bude sloužit nejvyšší řada procesorů Qualcomm - Snapdragon 800. Značka míří hlavně na poloautonomní řízení, a to na úrovni 3, výhledově podle možností pro určité specifické podmínky prý i na úrovni 4.

Velké čínské „oči“

Aktivní v poslední době jsou i čínské technologické firmy. Hodně se v poslední době psalo o Huawei, s nímž loni německý koncern Volkswagen jednal o převzetí její divize autonomního řízení. Nakonec ale vše vyznělo do ztracena. Huawei v Číně společně s automobilkou Seres provozují značku Aito. Prvním výsledkem této spolupráce je plug-in hybrid Aito M5.

Jedná se o evoluci modelu Seres SF5 EV s přepracovanou karoserií. Vůz vypadá z dálky skoro jako Porsche Macan. Středně velké SUV je vybaveno plug-in hybridním pohonným ústrojím se spalovacím motorem ve funkci jakéhosi generátoru, a nabízí nejnovější technické funkce včetně infotainmentu od Huawei Tech s centrálním 15,6“ dotykovým displejem s infotainmentem Huawei Harmony OS.

Audio systém s 1000 W reproduktory rovněž pocházejí od společnosti Huawei. Jeho zajímavostí je, že generuje nejen různé zvuky motoru a výfuku, ale dokonce i falešné zvuky řazení převodovky. Druhým modelem je větší SUV Aito M7 se třemi řadami sedadel.

Huawei Aito M5 je evolucí modelu Seres SF5 EV s přepracovanou karoserií, vzhledově se podobá modelu Porsche Macan.

Huawei je aktivní i v případě dalších čínských značek. Hybridní SUV X-1 společnost Jetour Motors ze „stáje“ Chery Holding Group využívá jeho systém autonomního řízení úrovně 3. Ve spolupráci se značkou Changan a výrobcem baterií CATL se Huawei podílel i na uvedení nové značky elektrických aut Avatr Technology na čínský trh.

Dalším čínským výrobcem mobilů, který fušuje do dalších sfér, je Xiaomi. Vyrábí elektrické koloběžky a skútry, čističky vzduchu, vařiče rýže i desítky zařízení připojených k internetu. A nyní chce nabízet i elektromobily. Ty by se měly na tamním trhu objevit v příštím roce.

Původně se uvažovalo o výrobě u automobilky Great Wall, poté i u společnosti BAIC, nakonec ale Xiaomi postavilo vlastní továrnu v Pekingu a auto si bude od příštího roku montovat samo. Svoji automobilovou divizi společnost Xiaomi vytvořila v roce 2021, když kvůli technologii autonomního řízení koupila společnost Deepmotion Tech.

Xiaomi chce v roce 2024 zahájit masovou výrobu vlastních aut

Loni v létě měli Číňané hotový svůj první technický prototyp a nyní unikla fotografie produkční verze tohoto vozidla s označením MS11 na sociální sítě. Podle některých zdrojů však Xiaomi pracuje na dvou elektromobilech. A ambice má skutečně nemalé.

Zakladatel Xiaomi Lei Jun nedávno na Twitteru uvedl, že doufá, že firma bude prodávat více než 10 milionů elektromobilů ročně, což by bylo tolik aut, jako dnes produkuje světová automobilová jednička Toyota. Ale to je hudba budoucnosti. Továrna bude zpočátku schopna vyrábět 150 tisíc kusů ročně s potenciálem v budoucnu objemy zdvojnásobit.

Vozy s architekturou 400 V a 800 V budou používat baterie dodávané společnostmi CATL a BYD (typu Blade), zatímco elektromotory budou vyráběné přímo Xiaomi. Některé zprávy podtrhují podobnost mezi MS11 a modelem Seal od automobilky BYD, což by mohlo naznačovat možnou spolupráci, ale jedná se zatím jen o spekulaci. Co je jisté, že se Xiaomi chce pokusit o integraci řešení smartphonu, chytré domácnosti a chytrého auta.

Do automobilového byznysu se chystá i čínský vyhledávač Baidu, a to ve spolupráci s automobilkou Geely.

Foxtron Model C je předobrazem středně velkého SUV.

Stále nedozrálý „jablečný“ samohyb

Zapomenout nesmíme na firmu Apple. Již téměř deset let je její projekt Titan tou největší světovou záhadou na čtyřech kolech. Americký gigant vycítil novou příležitost a možnost utratit zlomek ze své obří finanční rezervy, ze které těží díky daňovému domicilu v Irsku, kde podle zasvěcených v nadsázce platí „menší daně než uklízečka“. V některých letech prý byla daňová povinnost Applu mnohem nižší než 2 %.

Již téměř deset let je projekt společnosti Apple s označením Titan tou největší světovou záhadou na čtyřech kolech.

Není tedy divu, že má téměř neomezené prostředky na vývoj této své „hračky“. Přes to všechno se Applu podle jeho oficiálních vyjádření nepodařilo příliš pokročit ve vývoji plně samořiditelného auta, což byl jeho hlavní cíl. Svůj „iCar“ vyvíjí již několik let, přičemž v mezičase byl projekt Titan pozastaven a čas od času se objevují informace, že se bude věnovat je vývoji autonomních systémů pro jiné automobilky.

Tajemný iCar zas nabírá zpoždění. Apple nemá autonomní technologii

Americká technologická firma projekt Titan spustila již koncem roku 2014 a vzhledem ke svým možnostem postupně přetáhla celou řadu špičkových vývojářů od velkých automobilek a na projektu pracovaly tisíce lidí. Přesto se daří vše pečlivě utajit a Apple spekulace nekomentuje. Velký otazník je i nad designem iCaru a provedením interiéru. Mluví se o revolučním lithium-železo-fosfátovém akumulátoru nové generace s rychlým nabíjením.

Uvidíme, jak vše dopadne, každopádně platí, že pokud k realizaci auta opravdu dojde (nově se spekuluje o roce 2025), jeho výrobu Apple svěří nějakému smluvnímu výrobci, jako je např. společnost Foxconn (jednu dobu se spekulovalo i o Hyundaii). Ta patří do tchajwanské Hon Hai Group a dosud byla známá především výrobou spotřební elektroniky, především iPhonů. Výrobní závody má i v Pardubicích a Kutné Hoře.

Velká jízda Tchajwanců

Ale Foxconn už má „prsty“ také v automobilové produkci. Koupil totiž továrnu na elektromobily od amerického start-upu Lordstown Motors v Lordstownu v Ohiu, která předtím patřila koncernu GM. Měly odtud vyjíždět elektrické pick-upy Lordstown Endurance, jenže ambiciozní start-up před pár týdny vyhlásil krach (více v boxu). Od roku 2024 má z ohijské fabriky Tchajwanců vyjíždět městský elektromobil Fisker Pear.

Foxconn navíc v roce 2020 založil s tchajwanským výrobcem automobilů Yulon značku Foxtron, která představila hned několik modelů. Kromě elektrického autobusu s názvem Model T, to je pick-up známý jako Model V, SUV Model C a sedan Model E. Nejnověji se představil i hatchback Model B, který by se měl od příštího roku vyrábět v Lordstownu.

Má design od italského studia Pininfarina a spočívá na vlastní platformě MiH. Foxconn navíc chce výhledově nabízet komponenty a služby až pro deset procent elektromobilů na světě. V jeho novém vývojovém centru mají vzniknout aplikace pro autonomní řízení a jeho komercializaci, pro kokpity chytrých aut a další softwarově založené technologie.

Vývojem samořiditelného auta se od roku 2009 zabýval i Google, přičemž tento projekt o sedm let později byl restrukturalizaci společnosti Google přejmenován na Waymo. Značku mobilů si již řadu let na sobě vozí jihokorejské automobilky Renault Samsung Motors, což je tamní výrobce osobních aut, jehož majoritním vlastníkem je francouzský Renault a menší podíl ve firmě drží jihokorejský holding Samsung.

To je ale trochu jiná záležitost, než o které byla řeč výše. V jeho případě se zatím jedná o klasická auta se spalovacím motorem a zatím bez nijaké ambice Samsungu o nějaké velké inovace, pokud se jedná o palubní elektroniku.

Ještě se ale vraťme k Tesle, která se naopak rozhodla brzy vstoupit do byznysu značek Apple, Huawei, Xiaomi či Sony prostřednictvím svého chytrého telefonu Tesla Model Pi. Kruh se nám tak hezky uzavírá.

Konec ambiciozního start-upu

Výrobu elektrického pickupu utnuly hádky mezi americku značkou a tchajwanským mamutem

Každé z jeho čtyř 20“ kol full-size pick-upu Lordstown Endurance pohání jeden elektromotor.

Americký výrobce nákladních elektromobilů Lordstown Motors požádal soud o bankrotovou ochranu před věřiteli koncem června. Zároveň podnikl právní kroky proti tchajwanské společnosti Foxconn kvůli sporu kolem slíbené investice. Lordstown prodal svůj závod na výrobu svého modelu Endurance společnosti Foxconn v roce 2022. Lordstown pozastavil výrobu Endurance na začátku tohoto roku, aby vyřešil problémy s kvalitou s dodavateli. Pomalým tempem se produkce rozběhla od dubna.

Lordstown ve stížnosti podané u konkurzního soudu viní Foxconn z podvodného jednání a z porušování slibů, protože tchajwanský podnik nedodržel dohodu, podle které měl do automobilky investovat až 170 milionů dolarů.

Foxconn do elektromobilky založené v roce 2018 proinvestoval necelých 53 milionů dolarů a ve firmě drží zhruba osmiprocentní podíl. Automobilka Lordstown tvrdí, že Foxconn odmítá uskutečnit slíbené nákupy dalších akcií a že ji uvedl v omyl ohledně spolupráce při vývoji vozidel. Tchajwanská společnost dříve uvedla, že Lordstown porušil investiční dohodu, když cena akcií firmy klesla pod hranici jednoho dolaru za kus.

Společnost Lordstown se nyní chce pokusit najít zájemce, který by ji koupil. Podle šéfa firmy Edwarda Hightowera by model Endurance mohla být atraktivní pro některou automobilku usilující o rychlý vstup na trh s elektromobily, uvedl Reuters.