Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Tajemný iCar zas nabírá zpoždění. Apple nemá autonomní technologii

  11:00
Ambiciózní projekt Titan, jehož vývoj přijde každoročně společnost Apple na jednu miliardu dolarů, zatím ke svému vyvrcholení nespěje. Vedení společnosti nyní připouští, že vize plně autonomního vozidla, na němž pracují prakticky od roku 2014, není se stávající dostupnou technologií proveditelná.
Projekt Titan, v jehož rámci má vznikat elektrický a plně autonomní iCar, je...

Projekt Titan, v jehož rámci má vznikat elektrický a plně autonomní iCar, je obestřen spekulacemi. | foto: Profimedia.cz

O záměru technologického gigantu vytvořit elektrický a plně autonomní vůz se hovoří přinejmenším posledních osm let. Veškerá debata o tzv. projektu Titan nicméně podléhá zkreslení a informační prostor po celou dobu vyplňují senzace, spekulace a skandály. Zřejmého a potvrzeného je dosud známo jen málo. Společnost Apple se totiž snaží všechny podrobnosti držet pod pokličkou. Což nepřímo nahrává nepodloženým pověstem o tom, že se dílu zatím moc nedaří.

Do ranku ne až tak potvrzených, ale se situací uvnitř vývojového oddělení prý dobře obeznámených lidí, spadá i aktuální informace o tom, že Apple odsunul datum pro debut Titanu na rok 2026. Tento komunikační šum, šepot mediálně vděčných, leč oficiálně zcela nepotvrzených informací, je vlastně charakteristický pro celý projekt Titan.

Odborníci na automobilový průmysl prošli patenty podané technologickou firmou Apple, aby si představili, jak by mohl vypadat navrhovaný vůz této společnosti.

Trefně to už v roce 2016 komentoval šéf konkurenční Tesly Elon Musk slovy: „Je dost těžké něco skrýt a dělat v tajnosti, když si na to najmete tisícovku inženýrů.“ A skutečně, nejrůznějších vývojářů, techniků, designérů a odborníků se už kolem projektu Titan od té doby protočily tisíce. Naposledy v roce 2018, kdy to ještě s Titanem vypadalo opravdu nadějně, na něm pracovalo přes pět tisíc lidí.

Jenže pak nastala doba útlumu, rozvazování pracovních smluv a rušení kontraktů, propouštění. A velmi dynamických změn v přednastavených strategiích. Udržet s takovou fluktuací zaměstnanců záměr utajený pak skutečně nebylo snadné ani pro společnost Apple. V několika posledních měsících to skoro vypadalo, že celý záměr už definitivně zamířil k ledu.

Termín posunul střet s realitou

Aktuální zprávy – od dobře informovaných zdrojů, jež si nepřejí být jmenovány – ale naznačují, že toto „ticho po pěšině“ bylo vyvolané tím, jak se vedení společnosti Apple poněkud nelehce potýkalo s realitou, že původní vize plně autonomního vozidla – stroje zcela bez volantu a pedálů – není se současnou technologií proveditelná.

Stávající podoba a předpokládaný design před-prototypu iCar odráží, že se koncepce i strategie vývoje mnohokrát měnila.

Současný vedoucí projektu Kevin Lynch prý nejprve tlačil na to, aby byl stroj hotový do roku 2025. Nyní už trochu své divoké očekávání snižuje, ale s tím, že v roce 2026 projekt Titan skutečně dotáhne na trh.

Apple nicméně plánuje realizovat o něco méně ambiciózní projekt – elektromobil s pedály a volantem – který bude funkci částečně autonomní jízdy podporovat jen na dálnicích. Mělo by jít o model řízení, které za specifické situace umožní řidiči vyvázat se povinnosti sledovat provoz na silnici a místo toho například sledovat film nebo hrát hru, aby byl včas upozorněn a mohl přepnout na ruční ovládání, kdyby se například dopravní situace zkomplikovala nebo zhoršilo počasí.

V Applu se ještě nerozhodli pro konkrétní design vozu a hypotetické vozidlo, jež jednou snad vzejde z projektu Titan, je zatím považováno za „před-prototyp“. Cílem společnosti je připravit design do příštího roku a do konce roku 2024 mít nastavené funkce. V roce 2025 pak plánuje vůz podrobit rozsáhlému testování.

Nahlédnout společnosti Apple pod pokličku nelze. Mnohé ale vyvodíte z podaných patentů anebo registrovaných značek a domén.

Zkazky o tom, že by snad tento částečně samořízený model měl být designován pro americké dálnice a americký trh (a teprve pak expandovat někam dál do světa) však vedení společnosti Apple, jako už tradičně, odmítlo komentovat.

Co se o Projektu Titan šeptá?

  • Původní vize počítala s designem pro technologii 5. úrovně (úplné) autonomie, tedy zcela nezávislého řízení. Této mety zatím nedosáhla žádná vývojářská firma ani automobilka.
  • Srdcem celého stroje má být výkonný systém palubního počítače s kódovým označením Denali a také soustava patentovaných senzorů a palubního radaru a lidaru.
  • Procesor vozu se svým výkonem vyrovná čtyřem čipům MacApple nejvyšší dostupné řady. Čip pro projekt Titan by měl být „téměř připravený k sériové produkci“, ale ještě je třeba optimalizovat jeho výrobu.
  • Palubní počítač, který se stará o automatické úkoly, využívá bázi ne nepodobnou Tesle. Apple se však plánuje od Tesly lišit tím, že používá kombinaci lidaru a radaru spolu s kamerami. Tato sestava pomáhá vozu určit svou polohu, vidět jízdní pruhy a vyhodnotit, jak daleko je od ostatních objektů a lidí. Tesla sází jen na kamery.
  • Kromě palubního hardwaru má systém i vlastní cloudovou složku pro zpracování některých dat, s využitím umělé inteligence. Apple se při hostingu dat spoléhá na Amazon Web Services, což výrobce iPhonů stojí asi 125 milionů dolarů ročně. To je však jen zlomek z částky zhruba jedné miliardy dolarů, kterou společnost na projekt automobilu ročně vynakládá.
  • Apple zkoumá myšlenku vzdáleného řídicího centra, které by pomáhalo řidičům a ovládalo auta na dálku v případě nouze.
  • Velká část testovacích prací pro vznikající vůz probíhá na bývalé trati Chrysleru u Phoenixu. Testovací areál s kódovým označením „Sahara“ koupila firma zastupující Apple v roce 2021 za sumu 125 milionů dolarů.
  • Apple už několikrát jednal s několika automobilkami o poskytnutí licence na jejich vlastní platformy, ale jediné vážné jednání proběhlo před několika lety s Volkswagenem. Platformy pro elektromobily zahrnují základ vozu, systém kol a baterii.
  • Společnost Apple již dřív hovořila o uvedení vozu, který vypadá podobně jako Lifestyle Vehicle společnosti Canoo. Mělo mít interiér podobný limuzíně, kde by cestující mohli sedět čelem k sobě. Nyní je spíš v plánu vyrobit něco, co se bude víc podobat tradičnímu automobilu, se sedadlem řidiče.
  • Vedení společnosti Apple původně očekávalo, že každý vůz se bude prodávat za víc než 120 000 dolarů (2,76 milionu korun). Nyní je ale spíš tlak na výrobu něčeho do limitu 100 000 dolarů, aby se vůz zařadil mezi základní verze Modelu S od Tesly a EQS od Mercedesu-Benz.
  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají

12. května 2024

Staronový ruský prezident vyrazil na slavnostní inauguraci ve modernizované verzi limuzíny Aurus...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejhorší je, když sháníte auto narychlo, varuje expert na ojetinový byznys

6. května 2024

Byznys s ojetinami v Česku stále roste. Po období, kdy ceny rostly a auta z druhé ruky šla na...

Jednoduchá a spolehlivá malá mazda je tajný tip z bazaru. Levná však není

13. května 2024

Premium Popularita malých městských aut neklesá, ale ceny nových vozů kvůli přísným emisním a bezpečnostním...

Začínáme dlouhodobý test nejprodávanějšího auta světa, elektrické Tesly Y

13. května 2024

Exkluzivně Tesla Y se v roce 2023 stala nejkupovanějším autem nejen v Evropě, ale i na celém světě. Jedná se...

Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají

12. května 2024

Staronový ruský prezident vyrazil na slavnostní inauguraci ve modernizované verzi limuzíny Aurus...

Čínský dravec BYD chce být v roce 2030 hlavním výrobcem elektroaut v Evropě

12. května 2024

Čínská automobilka BYD zvažuje výstavbu další továrny v Evropě. Uvedl to šéf evropských aktivit...

Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby
Večerní parťák na koupací rituál: Vyhrajte balíček od sebamed Baby

Přebalit, vykoupat, umýt hlavu, pořádně promazat celé tělíčko... Skvělým parťákem pro takový večerní rituál je sebamed Baby. Sháníte-li jednoho...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...