O záměru technologického gigantu vytvořit elektrický a plně autonomní vůz se hovoří přinejmenším posledních osm let. Veškerá debata o tzv. projektu Titan nicméně podléhá zkreslení a informační prostor po celou dobu vyplňují senzace, spekulace a skandály. Zřejmého a potvrzeného je dosud známo jen málo. Společnost Apple se totiž snaží všechny podrobnosti držet pod pokličkou. Což nepřímo nahrává nepodloženým pověstem o tom, že se dílu zatím moc nedaří.
Do ranku ne až tak potvrzených, ale se situací uvnitř vývojového oddělení prý dobře obeznámených lidí, spadá i aktuální informace o tom, že Apple odsunul datum pro debut Titanu na rok 2026. Tento komunikační šum, šepot mediálně vděčných, leč oficiálně zcela nepotvrzených informací, je vlastně charakteristický pro celý projekt Titan.
Trefně to už v roce 2016 komentoval šéf konkurenční Tesly Elon Musk slovy: „Je dost těžké něco skrýt a dělat v tajnosti, když si na to najmete tisícovku inženýrů.“ A skutečně, nejrůznějších vývojářů, techniků, designérů a odborníků se už kolem projektu Titan od té doby protočily tisíce. Naposledy v roce 2018, kdy to ještě s Titanem vypadalo opravdu nadějně, na něm pracovalo přes pět tisíc lidí.
Jenže pak nastala doba útlumu, rozvazování pracovních smluv a rušení kontraktů, propouštění. A velmi dynamických změn v přednastavených strategiích. Udržet s takovou fluktuací zaměstnanců záměr utajený pak skutečně nebylo snadné ani pro společnost Apple. V několika posledních měsících to skoro vypadalo, že celý záměr už definitivně zamířil k ledu.
Termín posunul střet s realitou
Aktuální zprávy – od dobře informovaných zdrojů, jež si nepřejí být jmenovány – ale naznačují, že toto „ticho po pěšině“ bylo vyvolané tím, jak se vedení společnosti Apple poněkud nelehce potýkalo s realitou, že původní vize plně autonomního vozidla – stroje zcela bez volantu a pedálů – není se současnou technologií proveditelná.
Současný vedoucí projektu Kevin Lynch prý nejprve tlačil na to, aby byl stroj hotový do roku 2025. Nyní už trochu své divoké očekávání snižuje, ale s tím, že v roce 2026 projekt Titan skutečně dotáhne na trh.
Apple nicméně plánuje realizovat o něco méně ambiciózní projekt – elektromobil s pedály a volantem – který bude funkci částečně autonomní jízdy podporovat jen na dálnicích. Mělo by jít o model řízení, které za specifické situace umožní řidiči vyvázat se povinnosti sledovat provoz na silnici a místo toho například sledovat film nebo hrát hru, aby byl včas upozorněn a mohl přepnout na ruční ovládání, kdyby se například dopravní situace zkomplikovala nebo zhoršilo počasí.
V Applu se ještě nerozhodli pro konkrétní design vozu a hypotetické vozidlo, jež jednou snad vzejde z projektu Titan, je zatím považováno za „před-prototyp“. Cílem společnosti je připravit design do příštího roku a do konce roku 2024 mít nastavené funkce. V roce 2025 pak plánuje vůz podrobit rozsáhlému testování.
Zkazky o tom, že by snad tento částečně samořízený model měl být designován pro americké dálnice a americký trh (a teprve pak expandovat někam dál do světa) však vedení společnosti Apple, jako už tradičně, odmítlo komentovat.
Co se o Projektu Titan šeptá?
|