Apple chce změnit i svět aut. iCar vzniká v přísném utajení

S iPhonem se již Applu povedlo změnit svět mobilů, teď se podle všeho chystá na svět automobilů. iCar se vyvíjí v maximálním utajení. Situaci kolem projektu mapuje magazín Auto Motor & Sport.
S iPhonem se již Applu povedlo změnit svět mobilů, teď se podle všeho chystá na svět automobilů.

S iPhonem se již Applu povedlo změnit svět mobilů, teď se podle všeho chystá na svět automobilů. | foto: Reuters

Článek je převzatý se souhlasem vydavatele magazínu Auto Motor & Sport z aktuálního lednového čísla. Vice na www.autohit.cz

Pamatujete na to, co se stalo s Nokií? Kdysi největší výrobce telefonů dnes živoří a svoji mobilní divizi prodal Microsoftu. Za všechno mohl iPhone. Všechny indicie teď ukazují na to, že Apple vyvíjí vlastní auto. A nabízí se otázka: nepotká osud Nokie i Volkswagen nebo Toyotu? Zatím se nejvíc bojí u Tesly.

O chystaném iCaru, jak se autu přezdívá, prý již v roce 2008 uvažoval samotný Steve Jobs, ale nakonec tuto myšlenku zavrhl. Dnes se však proslýchá, že nové vedení v čele s Timem Cookem nápad oprášilo. Tzv. projektem Titan je podle všeho pověřen Steve Zadesky, viceprezident Applu pro produktový design, který v roce 1999 přišel ke kalifornskému gigantovi spotřební elektroniky z Fordu.

Steve dostal volnou ruku a velký rozpočet. Již k sobě dokázal přitáhnout řadu odborníků z automobilek a dalších firem ze sektoru automotive. Jednou z nich je Lauren Ciminerová. Bývalá náborářka Tesly na svém profilu na sociální síti LinkedIn dokonce sama uvádí, že pomáhala shánět „talenty“ pro jeden z tajných projektů Applu.

Apple iCar v představě grafika

A lidé přicházejí nejen z Tesly. Právníci Applu již museli řešit žalobu společnosti A123 Batteries, která se zabývá vývojem špičkových baterií pro elektromobily a hybridní vozy. Obvinění z toho, že výrobce iPhonů nelegálně získal její inženýry, nakonec pravděpodobně skončí mimosoudním vyrovnáním. Startup Mission Motors, který chtěl pracovat na vlastní elektrické motorce, ale lov talentů v podání Steva Zadeského zahubil úplně.

Ne všichni ovšem míří přímo pod křídla Applu. Je s ním totiž spojena řada tajemných „zástěrkových“ firem. Tou nejdůležitější se zdá být společnost SixtyEight Research, která o sobě tvrdí, že se zabývá průzkumem trhu.

Nedávno ji však slídilové v USA zaznamenali na konferenci o vývoji automobilových součástek. Firma sídlí kousek od cupertinského ústředí Applu v Sunnyvale a od města má mimochodem povoleno zřízení dílen a servisního zázemí pro auta. V areálu podle webu Appleinsider stojí i budova označená SG5, v níž má zatím probíhat vývoj plánovaného vozidla.

Na sériovou výrobu automobilu by ovšem komplex v Sunnyvale pravděpodobně nestačil. Kde by Apple mohl svoje auto vyrábět? Klidně u některé stávající automobilky. Objevily se zvěsti o jednáních s BMW (Apple dokonce zvažoval využití modelu i3 jako technického základu pro svůj vůz) nebo Daimlerem a představitelé společnosti prý mluvili i s Magnou Steyr. Outsourcing výroby celého auta není mezi automobilkami úplně běžný, zato Apple všechny svoje produkty vyrábí u (většinou čínských) partnerů. Tak proč by na něco podobného nepřistoupil i u auta?

Času na výstavbu vlastní továrny totiž nemá mnoho. Zakoupil sice veliké pozemky v San Jose, kde by pro ni byl prostor, ale poměrně důvěryhodné zdroje tvrdí, že na trhu by se vůz měl objevit již za pět let, tedy v roce 2020. A stihnout do té doby vše ve vlastní továrně je velice ambiciózní projekt.

Ani vývojáři pracující v Sunnyvale nebudou sedět s rukama v klíně. Požadavky na auto 21. století jsou velice komplexní, Applu ovšem může pomoci to, že většina inovací v automobilovém průmyslu se odehrává na poli elektroniky, kde má velké zkušenosti. Ale svoje know-how zatím díky funkci Car Play dokázal přenést jen do multimediálních systémů. Obory odborníků, kteří do Cupertina přišli, však potvrzují mnohem větší plány. Plány na autonomní elektromobil, který bude uvnitř plně připraven na to, že se bude řídit sám. Je možné, že všechny jeho funkce nebudou při uvedení použitelné celosvětově, ale v USA (kam Apple primárně cílí) by roce 2020 taková vize měla být reálná. Pravděpodobnost, že bude dotažena do konce, je velká.

A šance na úspěch? Už s iPhonem Apple dokázal, že umí změnit stabilní trh plný zavedených značek. Ve světě, kde mladí touží po smartphonu více než po autě, má skutečně na to, aby zavedené firmy přinejmenším potrápil. Ale možná opět změní dějiny.

Faraday Future: jak utajit vývoj iCaru

S Applem je spojováno několik málo známých společností. Jednou z těch, které stojí za zvláštní pozornost, je startup Faraday Future. Ten se dokonce snahami o vývoj vozu netají, má za sebou spoustu peněz (chce investovat miliardu dolarů do výrobního závodu) a založili jej lidé z firem, v nichž loví i náboráři Applu. Konkrétně Nick Sampson (bývalý ředitel vývoje podvozku a pohonného ústrojí v Tesle), Dag Reckhorn (šéf výroby Tesly Model S), Alan Cherry (v Tesle měl na starosti personální politiku), Tom Wessner (ředitel nákupu v Tesle) a Richard Kim (designér, který se podílel na BMW i3 a i8). Faraday Future chce produkční elektromobil uvést v roce 2017 a svoji studii automobilu budoucnosti propojeného s okolním světem představí již 4. ledna na veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas.

Faraday Future chystá elektromobil


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Do ČR míří další čínská značka aut. LeapMotor nabídne elektromobily a hybridy

Leapmotor T03

VIDEO Do Česka míří další čínská automobilová značka. Výhradním distributorem nových vozidel a...

Elektroautoškola: řídit baterkáč zvládne každý, je to v podstatě automat

Elektroautoškola - 1. díl

VIDEO Seriál S elektricky poháněnými vozidly se budeme setkávat stále častěji a stále častěji za jejich volanty...

V německé statistice poruchovosti aut zklamala Toyota. Škodovky potěšily

ADAC statistiky poruchovosti

Německý autoklub ADAC představil loňské statistiky poruchovosti. A je to opět zajímavé čtení....

Rychlé jako tankování. Číňané šokují, po 5 minutách nabíjení ujedou 520 kilometrů

Shanghai Auto Show 2025

VIDEO Dobíjení elektromobilu, které je téměř stejně rychlé jako tankování? Na dnes otevřeném autosalonu v...

Brusel chce hnát na STK auta starší deseti let každý rok

Tříválec je k mání pro variantu liftback i combi.

Evropská komise navrhla úpravu unijních pravidel, která se týkají bezpečnosti silničního provozu a...

Čínská značka BYD vstoupila na český trh, nabídne dva elektromobily a hybrid

Slavnostní uvedení nové automobilové značky BYD (Build Your Dreams) na český...

VIDEO Největší čínská automobilka BYD (Build Your Dreams), která soupeří s Teslou o pozici globálního...

Nálepky pomáhají teslistům přežít vše okolo Elona Muska

Jak vyjádřit soulad s Teslou a nesouhlas s postoji generálního ředitele Tesly?...

Z někdejšího symbolu liberalismu se nyní stal příklad všeho antiliberálního. Stačilo, aby Elon Musk...

Nejčtenější

EXKLUZIVNĚ: Špion načapal malou elektrickou Škodu Epiq při testech brzd

Vývoj malé elektrické Škody Epiq jde konečně do finále. Malý bateriový crossover vyvinutý a vyrobený pod taktovkou španělského Seatu bude na trh uveden v roce 2026. Maskovaný prototyp nafotil při...

Bez 815 by Tatra sametovou revoluci nepřežila, říká šéf kopřivnického vývoje

Nová Tatra Force získala cenu za design, z výrobní linky sjíždí nová generace civilních vozů Tatra Phoenix a na veletrhu v Brně kopřivnická automobilka ukázala modernizovanou řadu T 810. Co dělají...

Motorky v koloně zákon neřeší. Jak projet a nedostat se do potíží?

Projíždění motorek kolonou aut „na pána“ nebo předjíždění zprava je běžnou praxí, která pro motorkáře znamená úsporu času a pro mnohé i pohodlí v horkém letním počasí. Tato situace však naráží na...

Socialistický barter. Německo nakupovalo mazdy za klobásky a houby s octem

Nemnoho střípků historie tak dobře ilustruje výdobytky socialistického hospodářství jako příběh o Mazdě 323, kterou si za vůz pro elity v 80. letech vyvolila Německá demokratická republika. Chtěli...

Renault je nečekaným korunním princem hybridů. Šlape na paty Toyotě

Hybridy rovnalo se spoustu let automaticky Toyota. Pohon to byl občas až vysmívaný, protože byl drahý, při zrychlování hučel jako vysavač a velká část lidí si nechtěla komplikovat život složitou...

Auto je plné a kufr nejde zaklapnout. Řešení je překvapivě snadné

Pomalu se chystáte na návrat z dovolené, kufr vozu už je po strop naložený zavazadly, ale při zavírání přijde problém – zámek víka zavazadelníku zničehonic přestal spolupracovat a kufr nejde zavřít....

12. července 2025

Nabíjení elektroaut. Bez zapojení měst to levné nebude, vysvětluje expert

ČEZ otevřel v červnu devítistou dobíječku elektromobilů. Jak se bude nabíjecí síť rozvíjet a proč má být její budování tématem pro municipality, vysvětluje v exkluzivním rozhovoru pro iDNES.cz Tomáš...

12. července 2025

Chystáte se na dovolenou autem? Nezapomeňte doklady, jinak to bude drahé

Už řadu měsíců u sebe řidiči v tuzemsku nemusí vozit fakticky žádné doklady. Snadno se tak může stát, že při cestě do zahraničí zůstane řidičák, techničák nebo zelená karta v šuplíku. A to může být...

11. července 2025

Řidiči na Tour de France: extra školení a řidičák, necyklista za volant nemůže

Stodvanáctý ročník legendární cyklistické Tour de France šlape na plné obrátky. Pozornost fanoušků se samozřejmě soustředí na závodníky, méně známou, ale klíčovou roli hrají také řidiči doprovodných...

11. července 2025

Autobazary švindlovat nepřestaly. Inspekce zjistila podfuky při většině kontrol

Česká obchodní inspekce zjistila při loňské kontrolní akci nedostatky ve dvou třetinách kontrol autobazarů. Nejvážnější zjištění se týkala poskytnutí nepravdivých informací o technickém stavu či...

11. července 2025

Poslechněte si, jak umí řvát elektromobil. Hyundai představil nový Ioniq 6 N

Korejská automobilka Hyundai je v posledních letech velmi výrazným aktérem Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Na letošní ročník jedné z nejparádnějších motoristických akcí světa si připravila premiéru...

10. července 2025  13:35

Na motorce do Chorvatska to jde i bez dálnic. Cesta se vám odmění i výhledy

Chystáte se letos na motorce směr Jadran? Pokud chcete ušetřit, vyberte trasu přes Vídeň nebo zvolte objížďky přes průsmyky. Kromě úspor se navíc pokocháte výhledy, které na dálnici neuvidíte....

10. července 2025

Propouštění v německém autoprůmyslu: Daimler Truck zruší 5000 pracovních míst

Výrobce užitkových a nákladních vozidel Daimler Truck plánuje do roku 2030 zrušit v Německu přibližně 5 000 pracovních míst. Informovala o tom agentura DPA. Podle mluvčího společnosti mají být...

10. července 2025

V autě vzhůru nohama: mudrujeme nad auty bez řidiče a zběhovi ke Guccimu

Musíme si sehnat lepší držák na telefon. Natáčení dalšího podcastu V autě ten obyčejný nepřežil, takže jsme se chvílemi ocitali mimo obraz a dokonce i vzhůru nohama. Za volantem zajímavého plug-in...

10. července 2025

Účet za blackout: Škoda kvůli výpadku proudu nevyrobila několik stovek aut

Automobilka Škoda Auto kvůli pátečnímu zhruba dvouhodinovému výpadku elektrické energie ve všech svých závodech nevyrobila několik stovek aut. Jejich výrobu zařadí do programu v dalších týdnech....

10. července 2025

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Škoda premiantem koncernu Volkswagen. Překoná letos milion?

Automobilka Škoda Auto ve druhém čtvrtletí zvýšila odbyt meziročně o 18,7 procenta na 270 800 vozidel. Oznámil to mateřský koncern Volkswagen. Škoda tak zaznamenala zdaleka nejvýraznější růst odbytu...

9. července 2025  16:55

EXKLUZIVNĚ: Špion načapal malou elektrickou Škodu Epiq při testech brzd

Vývoj malé elektrické Škody Epiq jde konečně do finále. Malý bateriový crossover vyvinutý a vyrobený pod taktovkou španělského Seatu bude na trh uveden v roce 2026. Maskovaný prototyp nafotil při...

9. července 2025,  aktualizováno  10:29
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.