Velké čínské „oči“
Aktivní v poslední době jsou i čínské technologické firmy. Hodně se v poslední době psalo o Huawei, s nímž loni německý koncern Volkswagen jednal o převzetí její divize autonomního řízení. Nakonec ale vše vyznělo do ztracena. Huawei v Číně společně s automobilkou Seres provozují značku Aito. Prvním výsledkem této spolupráce je plug-in hybrid Aito M5.
Jedná se o evoluci modelu Seres SF5 EV s přepracovanou karoserií. Vůz vypadá z dálky skoro jako Porsche Macan. Středně velké SUV je vybaveno plug-in hybridním pohonným ústrojím se spalovacím motorem ve funkci jakéhosi generátoru, a nabízí nejnovější technické funkce včetně infotainmentu od Huawei Tech s centrálním 15,6“ dotykovým displejem s infotainmentem Huawei Harmony OS.
Audio systém s 1000 W reproduktory rovněž pocházejí od společnosti Huawei. Jeho zajímavostí je, že generuje nejen různé zvuky motoru a výfuku, ale dokonce i falešné zvuky řazení převodovky. Druhým modelem je větší SUV Aito M7 se třemi řadami sedadel.
Huawei je aktivní i v případě dalších čínských značek. Hybridní SUV X-1 společnost Jetour Motors ze „stáje“ Chery Holding Group využívá jeho systém autonomního řízení úrovně 3. Ve spolupráci se značkou Changan a výrobcem baterií CATL se Huawei podílel i na uvedení nové značky elektrických aut Avatr Technology na čínský trh.
Dalším čínským výrobcem mobilů, který fušuje do dalších sfér, je Xiaomi. Vyrábí elektrické koloběžky a skútry, čističky vzduchu, vařiče rýže i desítky zařízení připojených k internetu. A nyní chce nabízet i elektromobily. Ty by se měly na tamním trhu objevit v příštím roce.
Původně se uvažovalo o výrobě u automobilky Great Wall, poté i u společnosti BAIC, nakonec ale Xiaomi postavilo vlastní továrnu v Pekingu a auto si bude od příštího roku montovat samo. Svoji automobilovou divizi společnost Xiaomi vytvořila v roce 2021, když kvůli technologii autonomního řízení koupila společnost Deepmotion Tech.
Xiaomi chce v roce 2024 zahájit masovou výrobu vlastních aut |
Loni v létě měli Číňané hotový svůj první technický prototyp a nyní unikla fotografie produkční verze tohoto vozidla s označením MS11 na sociální sítě. Podle některých zdrojů však Xiaomi pracuje na dvou elektromobilech. A ambice má skutečně nemalé.
Zakladatel Xiaomi Lei Jun nedávno na Twitteru uvedl, že doufá, že firma bude prodávat více než 10 milionů elektromobilů ročně, což by bylo tolik aut, jako dnes produkuje světová automobilová jednička Toyota. Ale to je hudba budoucnosti. Továrna bude zpočátku schopna vyrábět 150 tisíc kusů ročně s potenciálem v budoucnu objemy zdvojnásobit.
Vozy s architekturou 400 V a 800 V budou používat baterie dodávané společnostmi CATL a BYD (typu Blade), zatímco elektromotory budou vyráběné přímo Xiaomi. Některé zprávy podtrhují podobnost mezi MS11 a modelem Seal od automobilky BYD, což by mohlo naznačovat možnou spolupráci, ale jedná se zatím jen o spekulaci. Co je jisté, že se Xiaomi chce pokusit o integraci řešení smartphonu, chytré domácnosti a chytrého auta.
Do automobilového byznysu se chystá i čínský vyhledávač Baidu, a to ve spolupráci s automobilkou Geely.