Od walkmanu k autu
A to se povedlo v případě společného projektu japonského elektronického gigantu Sony a japonské automobilky Honda. První vůz nové značky Afeela od společného podniku SHM (Sony Honda Mobility), který se představil na letošní výstavě elektroniky CES v Las Vegas, má vyjet na silnice v roce 2026. Pokračovatel konceptů Sony Vision-S 01 a Sony Vision-S 02, na jejichž vývoji se podílela společnost Magna Steyr, se může pochlubit obrazovkami přes celou šířku palubní desky, 45 senzorů a kamer pro semi-autonomní asistenci při řízení, pohonem všech kol a náznaky integrace rozšířené reality.
Silné japonské duo oznámilo partnerství: Sony postaví elektromobil s Hondou |
Cílem aliance bylo spojit odborné znalosti společnosti Honda v oblasti vývoje mobility, konstrukce karoserií a správy poprodejních služeb s know-how Sony v oblasti elektronických technologií. Je to i lídr na trhu konzolových her a jedna z největších globálních firem v hudební, televizní a filmové produkci.
První model značky Afeela dostane i svoji paralelu v produktové řadě Hondy. Jedná se tedy oboustranně výhodný projekt. S elektromobily Honda zatím nesměle koketuje prostřednictvím malého městského vozu Honda e a chystaný crossover Prologue bude kvůli úspoře času využívat platformu Ultium EV od koncernu GM.
Vozy Afeela postavené již na nové plně elektrické platformě Honda s názvem e: Architecture, se budou rodit v nově budovaném centru elektromobility v Ohiu v USA. To vzniká ve spolupráci s dodavatelem akumulátorů LG Energy Solution se záměrem využít nového daňového zvýhodnění pro elektromobily s komponenty vyrobenými ve Spojených státech. S mírným zpožděním má auto dorazit i do Evropy. Následovat mají další dva modely. Zcela jistě to bude SUV vzhledově vycházející z konceptu Sony Vision S-02.
Sony si od projektu hodně slibuje. „Už jsme světu dali Walkman či PlayStation, prostor mobility je pro nás dalším trhem, říká výkonný ředitel společnosti Sony Izumi Kawanishi. A k celkovému byznysmodelu značky Afeela dodává: „Není to vůbec nepodobné tomu, jak dnes funguje obchod s mobilními telefony“. Cílem není profitování z prodeje jednotlivých vozů nebo ze servisu. Má se jednat o dlouhodobé pronájmy (až na 10 let) a podmínky financování, kdy majitelé platí za různé upgrady a funkce po celou dobu životnosti vozidla.
Dojde k propojení s byznysem Sony s přístupem do jeho rozsáhlé knihovny videoher a médií pro použití v autech. Sony se pustilo do vytváření cloudových platforem pro automobilky. V loňském roce společnost oznámila funkce, jako je ukládání vlastních uživatelských nastavení do cloudu, technologie vzdáleného řízení pro autonomní aplikace a možnost vzdáleného hraní streamovaných her.
Tyto služby by mohly být využívány zejména, když řidiči a cestující budou čekat na nabití elektromobilu nebo když by vůz jel v autonomním režimu. Afeela bude používat počítačovou grafiku Unreal Engine 3D vyvinutou vývojáři PlayStationu a Fortnite Epic Games. Pro asistované řízení a infotainment bude sloužit nejvyšší řada procesorů Qualcomm - Snapdragon 800. Značka míří hlavně na poloautonomní řízení, a to na úrovni 3, výhledově podle možností pro určité specifické podmínky prý i na úrovni 4.