Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Specialisté na tunely rozjíždějí „akci Homole“, ražba začne na podzim

  15:17
Ukázkou současného tunelového stavitelství bude výstavba tunelu Homole na dálnici D35 u Vysokého Mýta. Poklepání na základní kámen však bylo minulý týden spíše symbolické. Ražba v nevelkém kopci začne nejdříve na podzim.

Když před dvěma měsíci generální ředitel ŘSD Radek Mátl na sociální síti X informoval o výběru sdružení, které postaví půlkilometrový tunel Homole, Boris Čillik z tunelářské firmy TuCon tuto zprávu sdílel s anglickým dovětkem: Velká výzva začíná!

Slovenská společnost je součástí sdružení tří stavebních firem, které zakázku za necelé dvě miliardy získaly. Ražba tunelu bude v její režii.

Tunel Homole bude procházet nevelkým kopcem s nízkým nadložím. (6. května 2024)

Zatímco stavba šestikilometrového úseku dálnice v rovinatém terénu v ničem nevybočuje, stavba více než půlkilometrového dvoutubusového tunelu v jediném kopci široko daleko bude mnohem náročnější než jakákoli jiná ražba připravovaného tunelu v Česku.

Tuneláři mají před sebou de facto jen tři stavební sezony, během nichž se v tendru zavázali, že tunel v obtížných geologických podmínkách do konce roku 2026 zprovozní.

Stavbu tunelu sice zahájili na začátku minulého týdne slavnostním poklepem na základní kámen, gros tunelových prací se však rozjede až na podzim. Ještě předtím stavbaři musí nevelký kopec s nadmořskou výškou 307 metrů, který je vlastně dvojkopcem a v jehož sedle vede dálniční přivaděč ke stávající silnici I/35, pro ražbu připravit.

Zjednodušeně řečeno – horniny musí v trase tunelu zpevnit injektážemi pomocí cementových směsí, aby nízké a nestabilní nadloží tunelu vydrželo samotnou ražbu a nepropadlo se i se silnicí. Výška nadloží v ražených úsecích se totiž v závislosti na terénu pohybuje od 8,5 metru do 24 metrů, což není moc.

„Čeká nás ještě doplňkový inženýrskogeologický průzkum, abychom si byli jisti, že trysková injektáž z povrchu bude tou nejvhodnější metodou. Razit pak budeme tunelovými bagry a jen v případě, že by opravdu pevnost hornin byla příliš vysoká, použijeme trhací práce,“ řekl Boris Čillik, zástupce firmy TuCon, se kterou Eurovia pro její bohaté zkušenosti spojila síly.

Zkušenosti z Evropy

S ražbou tunelů má slovenská firma zkušenost po celé Evropě. Podobně nestabilní horniny jako u Homole slovenští tuneláři zažili při stavbě tunelu v Ženevě. A dopadlo to dobře.

Daleko jednodušší stavbu hloubeného tunelu, u kterého by stavbaři mohli nejdříve odstranit nadloží nad tunelem a poté jej dodatečně zasypat, u Homole zakázal posudek na životní prostředí (EIA).

„Je to složitá stavba, zejména z hlediska velmi nízkého nadloží, které je z nestabilních a málo pevných hornin. Ale současné technologie umožňují ražbu zvládnout úspěšně. Myslím si, že by neměl být zásadní problém ani se spodní vodou. Právě kvůli tomu, aby nenabrala jiný směr proudění, prověřujeme, zda trysková injektáž bude tou nejvhodnější,“ dodal ředitel organizační složky společnosti TuCon v Česku.

Jelikož stavba běží v režimu Design and Build, ve kterém vítěz soutěže postupuje podle projektu, který si sám namaluje, na plné obrátky se v těchto dnech pracuje hlavně v projekčních ateliérech. Technologové dokončují realizační dokumentaci s konkrétními postupy a v běhu jsou všechny schvalovací procesy.

Přípravné práce na tunelu mají začít už brzy. První části tunelu jak ze západní, tak z východní strany jsou navrženy a řešeny jako hloubené. Jejich výstavba bude prováděna v otevřené stavební jámě v délkách od zhruba 50 do 110 metrů.

„Také to nebudou jednoduché záležitosti. Jsou to hlavně zemní práce s tím spojené. Se zajištěním rozvolněných a málo pevných hornin se počítá i v této části stavby,“ řekl Michal Šumpík, ředitel závodu Čechy východ společnosti Eurovia CS a dodal, že projektová dokumentace k ražbě tunelu by měla být hotová na podzim.

Ražba dvou tunelových rour, tzv. Nová rakouská tunelovací metoda, kdy se nejedná o ražbu, ale o postupné odtěžování jednotlivých částí tunelu, je naplánovaná na rok a půl.

Ještě před zprovozněním tunelu Homole by se v srpnu 2026 mělo ulevit i obci Stradouň, přes kterou se denně valí tisíce aut. ŘSD totiž před tunel vyústí dálnici od Ostrova po provizorním, zhruba sto metrů dlouhém napojení na stávající silnici.

„Budeme s dálnicí o trochu napřed před tunelem, takže tím Stradouni ulevíme. Minimálně dvě stavební sezony stavba dálnice zabere,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

V trase souvisejícího zhruba šestikilometrového úseku dálnice Eurovia vybuduje čtyři mostní objekty, 778 metrů dlouhou protihlukovou stěnu a nadjezd. Součástí stavby budou také čtyři ptačí zábrany v celkové délce 50 metrů. Zemní práce na dálnici také nebudou úplně jednoduché. Na stavbaře čekají rozsáhlé přeložky inženýrských sítí, zejména plynu a místních komunikací.

  • Nejčtenější

V Pardubicích začne sloužit nová vlaková zastávka, na otevření dorazí premiér

29. května 2024  14:44

V neděli 9. června začne v krajském městě sloužit nová vlaková stanice. Bude se jmenovat Pardubice...

Dělníci se na stavbě D35 nezastaví ani o víkendu, čeká je výsuv obří estakády

30. května 2024  11:51

Dálnice D35 mezi Litomyšlí a Svitavami má být otevřena už příští rok. Vše nasvědčuje tomu, že se to...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Pardubice mají zmodernizované nádraží za šest miliard. Už zbývá jenom hala

31. května 2024  15:23

V Pardubicích skončila modernizace železničního nádraží za více než šest miliard korun, která...

Za energií do oblak. Nahlédli jsme do útrob největší větrné elektrárny v Česku

28. května 2024  12:59

V kopcích nad Moravskou Třebovou na Svitavsku se od minulého roku tyčí nejvýkonnější větrná...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Jdu do Liberce. Po trenéru Kováčovi oficiálně potvrdil nové angažmá i klub

25. května 2024  22:30,  aktualizováno  26.5 14:35

Fotbalový trenér Radoslav Kováč potvrdil, že od nového ročníku první ligy povede Liberec. Dosavadní...

Pardubice mají zmodernizované nádraží za šest miliard. Už zbývá jenom hala

31. května 2024  15:23

V Pardubicích skončila modernizace železničního nádraží za více než šest miliard korun, která...

Při Aviatické pouti zaútočí vrtulník na Vietkong, Šonka bude komentovat z kokpitu

31. května 2024  9:46

Aviatická pouť napíše o víkendu svou 32. kapitolu. Na vojenském letišti je připravený pětihodinový...

Pardubické nemocnici kolaps nehrozí, většina lékařů své výpovědi stáhla

30. května 2024

Pardubické nemocnici se podařilo zažehnat personální krizi poté, co zde koncem března podalo bez...

Auto skončilo na boku zapíchnuté v propustku, náraz řidiče vymrštil ven

30. května 2024  16:17

Hasiči spolu se záchranáři spěchali k dopolední nehodě na Orlickoústecku. Řidič s osobním autem v...

Jaké vitamíny brát v těhotenství? Poradíme vám, jak se rozhodnout.
Jaké vitamíny brát v těhotenství? Poradíme vám, jak se rozhodnout.

Každá budoucí maminka se snaží zajistit pro své miminko jen to nejlepší. GS Mamavit je komplexní multivitaminový doplněk, který je speciálně...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Posedlost sexem, tíže lásky, nekrofilie. Gejšin příběh zmátl Japonsko

Vine se jím sex, mocná záliba v sexu. Rovněž láska. Neukojitelná, doslova vražedná. Onen příběh se odehrál v kulisách...

Brankář Dostál zklamal fanynky. Randí s finskou volejbalistkou, bývalkou Nečase

Neprůstřelný gólman Lukáš Dostál (23) byl hvězdou letošního mistrovství světa v hokeji. Nadšení z něj byli nejen mužští...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Někteří mě mají za zlatokopku. Nenesu to lehce, říká manželka Ondřeje Kepky

Seznámili se na vysoké škole, kde on byl pedagog a ona studentka. Jsou spolu přes devět let a v budoucnu plánují i...