Specialisté na tunely rozjíždějí „akci Homole“, ražba začne na podzim

  15:17
Ukázkou současného tunelového stavitelství bude výstavba tunelu Homole na dálnici D35 u Vysokého Mýta. Poklepání na základní kámen však bylo minulý týden spíše symbolické. Ražba v nevelkém kopci začne nejdříve na podzim.

Když před dvěma měsíci generální ředitel ŘSD Radek Mátl na sociální síti X informoval o výběru sdružení, které postaví půlkilometrový tunel Homole, Boris Čillik z tunelářské firmy TuCon tuto zprávu sdílel s anglickým dovětkem: Velká výzva začíná!

Slovenská společnost je součástí sdružení tří stavebních firem, které zakázku za necelé dvě miliardy získaly. Ražba tunelu bude v její režii.

Tunel Homole bude procházet nevelkým kopcem s nízkým nadložím. (6. května 2024)

Zatímco stavba šestikilometrového úseku dálnice v rovinatém terénu v ničem nevybočuje, stavba více než půlkilometrového dvoutubusového tunelu v jediném kopci široko daleko bude mnohem náročnější než jakákoli jiná ražba připravovaného tunelu v Česku.

Tuneláři mají před sebou de facto jen tři stavební sezony, během nichž se v tendru zavázali, že tunel v obtížných geologických podmínkách do konce roku 2026 zprovozní.

Stavbu tunelu sice zahájili na začátku minulého týdne slavnostním poklepem na základní kámen, gros tunelových prací se však rozjede až na podzim. Ještě předtím stavbaři musí nevelký kopec s nadmořskou výškou 307 metrů, který je vlastně dvojkopcem a v jehož sedle vede dálniční přivaděč ke stávající silnici I/35, pro ražbu připravit.

Zjednodušeně řečeno – horniny musí v trase tunelu zpevnit injektážemi pomocí cementových směsí, aby nízké a nestabilní nadloží tunelu vydrželo samotnou ražbu a nepropadlo se i se silnicí. Výška nadloží v ražených úsecích se totiž v závislosti na terénu pohybuje od 8,5 metru do 24 metrů, což není moc.

„Čeká nás ještě doplňkový inženýrskogeologický průzkum, abychom si byli jisti, že trysková injektáž z povrchu bude tou nejvhodnější metodou. Razit pak budeme tunelovými bagry a jen v případě, že by opravdu pevnost hornin byla příliš vysoká, použijeme trhací práce,“ řekl Boris Čillik, zástupce firmy TuCon, se kterou Eurovia pro její bohaté zkušenosti spojila síly.

Zkušenosti z Evropy

S ražbou tunelů má slovenská firma zkušenost po celé Evropě. Podobně nestabilní horniny jako u Homole slovenští tuneláři zažili při stavbě tunelu v Ženevě. A dopadlo to dobře.

Daleko jednodušší stavbu hloubeného tunelu, u kterého by stavbaři mohli nejdříve odstranit nadloží nad tunelem a poté jej dodatečně zasypat, u Homole zakázal posudek na životní prostředí (EIA).

„Je to složitá stavba, zejména z hlediska velmi nízkého nadloží, které je z nestabilních a málo pevných hornin. Ale současné technologie umožňují ražbu zvládnout úspěšně. Myslím si, že by neměl být zásadní problém ani se spodní vodou. Právě kvůli tomu, aby nenabrala jiný směr proudění, prověřujeme, zda trysková injektáž bude tou nejvhodnější,“ dodal ředitel organizační složky společnosti TuCon v Česku.

Jelikož stavba běží v režimu Design and Build, ve kterém vítěz soutěže postupuje podle projektu, který si sám namaluje, na plné obrátky se v těchto dnech pracuje hlavně v projekčních ateliérech. Technologové dokončují realizační dokumentaci s konkrétními postupy a v běhu jsou všechny schvalovací procesy.

Přípravné práce na tunelu mají začít už brzy. První části tunelu jak ze západní, tak z východní strany jsou navrženy a řešeny jako hloubené. Jejich výstavba bude prováděna v otevřené stavební jámě v délkách od zhruba 50 do 110 metrů.

„Také to nebudou jednoduché záležitosti. Jsou to hlavně zemní práce s tím spojené. Se zajištěním rozvolněných a málo pevných hornin se počítá i v této části stavby,“ řekl Michal Šumpík, ředitel závodu Čechy východ společnosti Eurovia CS a dodal, že projektová dokumentace k ražbě tunelu by měla být hotová na podzim.

Ražba dvou tunelových rour, tzv. Nová rakouská tunelovací metoda, kdy se nejedná o ražbu, ale o postupné odtěžování jednotlivých částí tunelu, je naplánovaná na rok a půl.

Ještě před zprovozněním tunelu Homole by se v srpnu 2026 mělo ulevit i obci Stradouň, přes kterou se denně valí tisíce aut. ŘSD totiž před tunel vyústí dálnici od Ostrova po provizorním, zhruba sto metrů dlouhém napojení na stávající silnici.

„Budeme s dálnicí o trochu napřed před tunelem, takže tím Stradouni ulevíme. Minimálně dvě stavební sezony stavba dálnice zabere,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

V trase souvisejícího zhruba šestikilometrového úseku dálnice Eurovia vybuduje čtyři mostní objekty, 778 metrů dlouhou protihlukovou stěnu a nadjezd. Součástí stavby budou také čtyři ptačí zábrany v celkové délce 50 metrů. Zemní práce na dálnici také nebudou úplně jednoduché. Na stavbaře čekají rozsáhlé přeložky inženýrských sítí, zejména plynu a místních komunikací.

Nejčtenější

Nezvládnutá objížďka u Mohelnice. Kraj neomezil kamiony, auta uhýbají do příkopu

Nejčernější scénáře se naplnily. Na klíčové trase propojující východ Čech se severní Moravou nastal po uzavírce u Mohelnice od pondělí dopravní kolaps. Přes varování starostů nedošlo k omezení těžké...

Zelená pro Dědkovu největší hokejovou halu světa. Skládka v Pardubicích zmizí

Společnost podnikatele Petra Dědka získala souhlasné jednotné environmentální stanovisko pro likvidaci skládky u pardubického sídliště Cihelna. Jde o klíčový krok k výstavbě největší hokejové haly...

Od jiskry z trakčního vedení chytlo dřevo, požár vlaku zastavil provoz na koridoru

Plameny šlehající z nákladního vlaku přímo ve stanici Ústí nad Orlicí zastavily ve středu nad ránem provoz na vytíženém železničním koridoru mezi Kolínem a Českou Třebovou. Hořel dřevěný náklad ve...

Řidič nad ránem usnul a s autem sjel do rybníka, auto pod vodou hledali potápěči

Stojaté vody Nového rybníka u Miřetic na Chrudimsku v pátek ráno rozčeřil náraz osobního auta, jehož řidič vyjel mimo vozovku. Z potápějícího vozu se stihl včas dostat. Podle policie stojí za nehodou...

Voják měl amputované nohy, volal Mutti! vzpomíná 95letá žena na konec války

Premium

Začátkem května 1945 byla Litomyšl plná válečných uprchlíků, městem se prodíraly kolony ustupujících německých vojáků. Svědkem mnohých dramatických scén byla i tehdy patnáctiletá Milada Fukarová,...

Pardubický kouč Střihavka: Chtěl bych mít radost, ale spíš se mi jen ulevilo

Sobotní zápas Pardubic s Budějovicemi v první fotbalové lize nenabídl téměř nic. Východočeši však silou vůle dokráčeli k vítězství 1:0, které mohou využít jako psychickou vzpruhu před baráží.

11. května 2025  11:52

V hlavní roli emoce. Smetanova výtvarná Litomyšl láká do ulic i galerií

Operu doplní umění – tradiční i současné. Smetanova výtvarná Litomyšl nabídne výstavy v ulicích, galeriích i v zámeckém pivovaru. Od krajinomalby po multimediální díla. V hlavní roli budou emoce....

11. května 2025  8:29

Pardubice - Č. Budějovice 1:0, souboj o čest pro domácí. Jedinou trefu předvedl Patrák

Sobotní utkání ligové skupiny o záchranu mezi Pardubicemi a Českými Budějovicemi zvládli lépe domácí a může je těšit hubená výhra 1:0. Tu jim zajistil v 74. minutě Vojtěch Patrák. Hosté ani tentokrát...

10. května 2025  13:30,  aktualizováno  17:21

Oprava pardubického Grandu jde do finále, vstupní dvorana bude mít novou podobu

Pardubické obchodní centrum Grand se po rozsáhlé opravě připravuje na znovuotevření. Práce pomalu finišují, nájemci si už brzy budou přejímat své obchody. Novou dominantou bude prosklená dvorana do...

10. května 2025  8:46

Voják měl amputované nohy, volal Mutti! vzpomíná 95letá žena na konec války

Premium

Začátkem května 1945 byla Litomyšl plná válečných uprchlíků, městem se prodíraly kolony ustupujících německých vojáků. Svědkem mnohých dramatických scén byla i tehdy patnáctiletá Milada Fukarová,...

9. května 2025

Řidič nad ránem usnul a s autem sjel do rybníka, auto pod vodou hledali potápěči

Stojaté vody Nového rybníka u Miřetic na Chrudimsku v pátek ráno rozčeřil náraz osobního auta, jehož řidič vyjel mimo vozovku. Z potápějícího vozu se stihl včas dostat. Podle policie stojí za nehodou...

9. května 2025  9:20

Topol se bouří proti novým cestám z Větrníku, radnice však na svém plánu trvá

Osadní výbor chrudimské místní části Topol i myslivci se ostře postavili proti plánu Chrudimi vybudovat letos mezi sídlištěm Na Větrníku a Topolí nové polní cesty. Bojí se nepořádku a hluku. Město...

8. května 2025  8:30

Nezvládnutá objížďka u Mohelnice. Kraj neomezil kamiony, auta uhýbají do příkopu

Nejčernější scénáře se naplnily. Na klíčové trase propojující východ Čech se severní Moravou nastal po uzavírce u Mohelnice od pondělí dopravní kolaps. Přes varování starostů nedošlo k omezení těžké...

7. května 2025  12:19,  aktualizováno  16:07

Od jiskry z trakčního vedení chytlo dřevo, požár vlaku zastavil provoz na koridoru

Plameny šlehající z nákladního vlaku přímo ve stanici Ústí nad Orlicí zastavily ve středu nad ránem provoz na vytíženém železničním koridoru mezi Kolínem a Českou Třebovou. Hořel dřevěný náklad ve...

7. května 2025  6:32,  aktualizováno  15:50

Valach Popinjay se zaměřil na krosy, na Úvodní cross country Koroka je favoritem

Nebudou to první letošní závody na dostihové dráze v Pardubicích, ty už před necelým měsícem obstarala Jarní cena závodiště. Ovšem zatímco tehdy šlo o jemnou ochutnávku v podobě několika rovin a...

7. května 2025  14:41

Advantage Consulting, s.r.o.
STAVEBNÍ PROJEKTOVÝ MANAŽER (65.000 - 80.000 KČ)

Advantage Consulting, s.r.o.
Pardubický kraj
nabízený plat: 65 000 - 80 000 Kč

Muzeum v Rosicích zahajuje sezonu, na tratě v regionu vyrazí historický motorák

Dopravní nostalgie, rachot motoráku - zkrátka návrat do časů minulých. V takové atmosféře se ponese zahájení sezony, na které se mohou milovníci vlaků těšit už v sobotu 10. května. Muzeum MHD a...

6. května 2025  17:44

Známá jména, dva dny muziky. Majáles roztančí Pardubice i bez větší podpory města

První letošní velká hudební akce pod širým nebem v Pardubicích odstartuje už v půlce května - tradičně na Cihelně. Nedaleko tamního koupaliště se odehraje další ročník Pardubického majálesu. Nabídne...

6. května 2025  12:15
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.