Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dohnat San Francisko. Česko má plán, jak si nenechat ujet autonomní budoucnost

Před šesti roky se vláda s tuzemskými výrobci automobilů dohodla na podmínkách transformace z tradičních aut na výrobu a vývoj elektromobilů a autonomních vozů. Mezi 25 úkoly pro vedení Česka bylo mimo jiné zajistit dostatečnou síť dobíjecích stanic, úlev pro majitele bezemisního vozidla nebo vznik polygonu, kde by se auta bez řidiče testovala a Česko se tak postavilo na špici technologického vývoje v tomto odvětví.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Postupem času ale v plánech automobilek i v prioritách vlády převážila snaha omezit emise CO2 nad technologií autonomního řízení, kam se rovněž upnula většina sil. Nyní se stát snaží tuto oblast opět nastartovat. V koncepci autonomní mobility, která řeší vývoj v oblasti až do roku 2030, předpokládá, že do výzkumu, nasype sto milionů korun.

„Dlouhodobou vizí Česka je být znalostní a inovativní společností. Naplnění této vize je možné pouze v případě, že se ČR soustředí na rozvoj a posílení odvětví založených na znalostech, to jest na vývoj nových technologií a moderních služeb s vysokou přidanou hodnotou,“ uvedlo ministerstvo dopravy.

Pokutovat robota? Koho postihnout, když nabourá umělá inteligence

To si od rozšiřování autonomních aut slibuje mimo jiné snížení počtu dopravních nehod přibližně na poloviční úroveň proti současnosti a omezení dopravních zácp.

Doposud totiž Česko v oblasti autonomních aut přesvědčivé výsledky nemá. Příkladem může být zdlouhavé jednání o umístění výše uvedeného testovacího polygonu, které po letech váhání a provádění studií dospělo k výsledku, že se žádný veřejný polygon pro autonomní vozidla nepostavil. Na rozdíl od soukromého testovacího prostoru Automobilky BMW, který se otevřel loni u Sokolova, ale který slouží výhradně potřebám vývoje vozů tohoto výrobce.

Katalog s 15 tisíci kilometry

Jakousi náplastí tak mohlo být to, že státní Centrum dopravního výzkumu (CDV) vytvořilo katalog oblastí, kde je od roku 2020 možné autonomní vozidla testovat ve skutečném provozu. Celkem jde o 15 tisíc kilometrů rozdělených podle intenzit provozu, náročnosti řízení a dalších vlastností. Jádrem služby je interaktivní mapa, která zobrazuje podrobnosti k projížděným úsekům, například dopravní značení a podobně.

Kolik uživatelů práci CDV během tří let využilo, se jednoduše určit nedá. „Jde o otevřený veřejný systém a nikdo nemá žádnou povinnost nás o jeho využití informovat,“ řekl MF DNES Adam Skokan, který se autonomní mobilitou v Centru dopravního výzkumu zabývá. Větší povědomí o využití pak centrum má u jiné služby – u virtuálního modelu zhruba sedmikilometrového okruhu v Ústí nad Labem. Jde o věrný model skutečné komunikace, který uživatelé mohou využít pro předběžné zkoušky předtím, než vozidlo začnou testovat ve skutečném provozu. Soubor s těmito daty si stáhly desítky společností, které se vývojem automobilových asistentů a autonomním řízením zabývají.

Podle mobilů plánuje a řídí veřejnou dopravu. Prozradí o vás vše, říká šéf firmy

Kromě samotného vývoje a podpory bádání v oblasti autonomních vozidel se Česko v plánu autonomní mobility zavázalo i k přípravě legislativy pro auta bez řidiče a ke spolupráci v této oblasti s okolními unijními zeměmi.

Vloni se například vizionáři spolu s právníky Ústavu státu a práva zabývali otázkou, kdo bude při nehodách aut bez volantu za případné škody odpovědný. Zatímco dnes jde vina v řadě případů za řidičem, u autonomních aut bude rozprostřena mezi více subjektů. Mimo jiné například i na silničáře, kteří budou muset udržovat stav komunikací a dopravního značení v bezchybném stavu. V neposlední řadě pak jde o závazek popularizovat oblast autonomních vozidel a dodat veřejnosti dost informací, čeho se v této oblasti podařilo dosáhnout a čeho naopak nepodařilo.

Slušné povědomí o možnostech autonomních aut má v Česku podle ministerstva dopravy totiž jen asi pět procent lidí a naopak zhruba čtvrtina se v problematice neorientuje vůbec. Problémem jsou například přehnaná očekávání, která lidé od této oblasti mají v podobě předpokladu, že zaplavení silnic autonomními vozidly je fakticky na spadnutí.

Komu patří budoucnost

“S poměrně velkou dávkou jistoty lze říct, že v průběhu několika následujících desetiletí se nestanou autonomní vozidla natolik rozšířenými, aby vytlačila běžné vozy. Pokud budeme hovořit o situaci v příštím století či později, jedná se o čiré spekulace. Je každopádně myslitelné, že společně s tím, jak se budou zdokonalovat technologie, bude docházet k nárůstu počtu autonomních vozů.“ uvádí například státem zřízený web autonomně.cz v odpovědi na otázku, zda budoucnost automobilismu patří právě autonomním vozidlům.

Důvodem přitom není to, že by potřebné technologie neexistovaly, ale především jejich cena. V současnosti totiž nezbytné senzory pro autonomní provoz vozidla na čtvrté úrovni automatizace několikrát překračují hodnotu vozu. V blízké budoucnosti se tak neuvažuje o možnosti prodávat vozidla s touto úrovní automatizace koncovým zákazníkům místo běžných aut. Místo toho se pracuje s modelem sdílení, tedy prodeje samočinných aut společnostem, které je pak budou nabízet ve formě taxislužby nebo obdobných služeb.

Odbory jsou bezzubé, proto mají Češi nižší mzdy než na Západě, říká expertka

Nejčtenější

Vymést Ursulu a její bandu pryč. Jsou to bolševici, tvrdí podnikatel Bernard

Premium

Stanislav Bernard je podnikatelskou legendou. Selfmade man, který z ruiny vybudoval momentálně desátý největší pivovar v Česku. Daří se mu, meziročně měl rekordní výstav. Jenže Bernard se zároveň...

Velká vepřová zeď. Čína našla účinnou obranu proti Trumpovým clům

Číňané každý rok zkonzumují více než 57 milionů tun vepřového, což je více než polovina celkové světové spotřeby. I proto se na první pohled zdálo překvapivé, když v rámci obchodních válek přišla...

Ruské „superletadlo“ dokončilo zkušební let. S motory ryze domácí produkce

Po více než třech letech od invaze se Rusku konečně podařilo zprovoznit své ryze domácí dopravní letadlo. Během pondělí stroj Suchoj SJ-100 úspěšně absolvoval první testovací let. Letoun není žádná...

Vzestup a pád elektra Okay. Podnik nezvládl přechod na prodej přes internet

Premium

Na vrcholu slávy měl více než 150 prodejen v Česku i na Slovensku, roční obrat více než pět miliard korun a zaměstnával přes 1 500 lidí. To vše je nyní minulost. Řetězec s elektronikou Okay...

Plísně, barviva, alergeny. Složení dubajské čokolády zděsilo německé úřady

Mánie kolem dubajské čokolády nekončí. Zájemce o pochutinu neodrazuje ani vysoká cena standardně přesahující i 500 korun za tabulku, ani nedostatek pistácii, kvůli němuž se ze sladké pochoutky stalo...

Estonské startupy jsou na postupu. Spatřily příležitost v evropském zbrojení

Estonská technologická scéna je na vzestupu. Podle dostupných dat má země nejvíce miliardových startupů na obyvatele v Evropě. Existuje zde nyní asi sto firem zaměřených na obranu, polovina z nich...

23. března 2025

Trend se obrací. Severské země doporučují občanům mít zásobu hotovosti

Švédsko i Norsko přehodnocují svou cestu, na kterou se země vydaly již před lety s cílem bezhotovostní společnosti. Obavy z kybernetických útoků, geopolitických hrozeb a nepředvídatelných krizí nutí...

23. března 2025

Nejsou to jen auta. Čína ekonomicky drtí Německo i v dalších odvětvích

Čína čím dál více ohrožuje evropský průmysl, který i kvůli rostoucím cenám energií ztrácí svou konkurenceschopnost. V případě Německa to platí dvojnásob. Nejsou to ale jen automobilky, které se...

23. března 2025

Většina dětí má vlastní pokoj či ho sdílí s jedním sourozencem, uvedl průzkum

Více než dvě třetiny dětí mají v České republice vlastní pokoj. Pokud už sdílí pokoj se sourozencem, tak ve většině případů jen s jedním. Vyplývá to z průzkumu společnosti Ipsos pro výrobce střešních...

23. března 2025  8:06,  aktualizováno  8:39

Kanada podle ministryně zahraničí může vyhrát obchodní válku s USA

Kanada může vyhrát obchodní válku, kterou vyvolala série cel nařízených americkým prezidentem Donaldem Trumpem. Řekla to v rozhovoru s televizní stanicí BBC Mélanie Jolyová. „Jsme největší zákazník...

23. března 2025  7:09

Firmy v Česku experimentují s neomezenou dovolenou, zaměstnanci si ji řídí sami

Premium

Pět týdnů dovolené, tedy týden navíc k zákonem stanovené hranici, je v Česku poměrně rozšířený benefit. Někdy se lze setkat i s tím, že firmy nabízejí dokonce šest týdnů. Nově se však začíná...

23. března 2025

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

OBRAZEM: Neotřelé nemovitosti na prodej. Zkuste zámek, vinice či hausbót

Exkluzivní bydlení, reprezentativní firemní sídlo či pohodové místo na rekreaci. Na trhu s nemovitostmi lze najít mnoho zajímavých i kuriózních investic. Redakce iDNES.cz ve spolupráci s portálem...

23. března 2025

Raději psa než dítě. Čínský průmysl domácích zvířat nebývale vzkvétá

Počet domácích zvířat do roku 2030 v Číně převýší počet batolat v poměru 2:1. Ekonomika spojená s mazlíčky se tak v zemi neuvěřitelně rozrůstá. Odhady soudí, že do roku 2030 vyroste o téměř 40...

22. března 2025

Jsem londýnský taxikář a hrozí mi zánik. Co trápí řidiče černých ikonických aut

Kromě Big Benu a beefeaterů před Towerem není pro Londýn nic typičtějšího než černý taxík. Nová zpráva, kterou tento týden zveřejnil think tank Centrum pro Londýn, však varuje, že londýnské černé...

22. března 2025

Dohodářů je v Česku víc než milion. Až dvě třetiny v tom jsou nedobrovolně

Víc než milion lidí v Česku pracuje na dohodu. Loni ve druhém pololetí si takzvaní dohodáři vydělali přes 40,7 miliardy korun. Odvody se platily z necelých sedmi procent této částky, tedy z 2,7...

22. března 2025  11:44

Na co sází fotbal. Většina evropských klubů se peněz z hazardu neštítí

Jak velkou roli hrají peníze z hazardu v evropském fotbale, odhalil nový průzkum. Ukázal, že dvě třetiny týmů v 31 nejvyšších evropských ligách mají alespoň jednu sponzorskou smlouvu se sázkovou...

22. března 2025

Nové auto za půl milionu i peníze každý den. Megahra iDNES.cz právě začíná

Soutěž

Startuje velká soutěž o osobní auto za půl milionu korun a peněžní prémie. Od pondělí 24. března do neděle 4. května se mohou čtenáři iDNES.cz a Lidovky.cz zapojit do jedinečné hry, ve které...

22. března 2025