Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dohnat San Francisko. Česko má plán, jak si nenechat ujet autonomní budoucnost

Před šesti roky se vláda s tuzemskými výrobci automobilů dohodla na podmínkách transformace z tradičních aut na výrobu a vývoj elektromobilů a autonomních vozů. Mezi 25 úkoly pro vedení Česka bylo mimo jiné zajistit dostatečnou síť dobíjecích stanic, úlev pro majitele bezemisního vozidla nebo vznik polygonu, kde by se auta bez řidiče testovala a Česko se tak postavilo na špici technologického vývoje v tomto odvětví.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Postupem času ale v plánech automobilek i v prioritách vlády převážila snaha omezit emise CO2 nad technologií autonomního řízení, kam se rovněž upnula většina sil. Nyní se stát snaží tuto oblast opět nastartovat. V koncepci autonomní mobility, která řeší vývoj v oblasti až do roku 2030, předpokládá, že do výzkumu, nasype sto milionů korun.

„Dlouhodobou vizí Česka je být znalostní a inovativní společností. Naplnění této vize je možné pouze v případě, že se ČR soustředí na rozvoj a posílení odvětví založených na znalostech, to jest na vývoj nových technologií a moderních služeb s vysokou přidanou hodnotou,“ uvedlo ministerstvo dopravy.

Pokutovat robota? Koho postihnout, když nabourá umělá inteligence

To si od rozšiřování autonomních aut slibuje mimo jiné snížení počtu dopravních nehod přibližně na poloviční úroveň proti současnosti a omezení dopravních zácp.

Doposud totiž Česko v oblasti autonomních aut přesvědčivé výsledky nemá. Příkladem může být zdlouhavé jednání o umístění výše uvedeného testovacího polygonu, které po letech váhání a provádění studií dospělo k výsledku, že se žádný veřejný polygon pro autonomní vozidla nepostavil. Na rozdíl od soukromého testovacího prostoru Automobilky BMW, který se otevřel loni u Sokolova, ale který slouží výhradně potřebám vývoje vozů tohoto výrobce.

Katalog s 15 tisíci kilometry

Jakousi náplastí tak mohlo být to, že státní Centrum dopravního výzkumu (CDV) vytvořilo katalog oblastí, kde je od roku 2020 možné autonomní vozidla testovat ve skutečném provozu. Celkem jde o 15 tisíc kilometrů rozdělených podle intenzit provozu, náročnosti řízení a dalších vlastností. Jádrem služby je interaktivní mapa, která zobrazuje podrobnosti k projížděným úsekům, například dopravní značení a podobně.

Kolik uživatelů práci CDV během tří let využilo, se jednoduše určit nedá. „Jde o otevřený veřejný systém a nikdo nemá žádnou povinnost nás o jeho využití informovat,“ řekl MF DNES Adam Skokan, který se autonomní mobilitou v Centru dopravního výzkumu zabývá. Větší povědomí o využití pak centrum má u jiné služby – u virtuálního modelu zhruba sedmikilometrového okruhu v Ústí nad Labem. Jde o věrný model skutečné komunikace, který uživatelé mohou využít pro předběžné zkoušky předtím, než vozidlo začnou testovat ve skutečném provozu. Soubor s těmito daty si stáhly desítky společností, které se vývojem automobilových asistentů a autonomním řízením zabývají.

Podle mobilů plánuje a řídí veřejnou dopravu. Prozradí o vás vše, říká šéf firmy

Kromě samotného vývoje a podpory bádání v oblasti autonomních vozidel se Česko v plánu autonomní mobility zavázalo i k přípravě legislativy pro auta bez řidiče a ke spolupráci v této oblasti s okolními unijními zeměmi.

Vloni se například vizionáři spolu s právníky Ústavu státu a práva zabývali otázkou, kdo bude při nehodách aut bez volantu za případné škody odpovědný. Zatímco dnes jde vina v řadě případů za řidičem, u autonomních aut bude rozprostřena mezi více subjektů. Mimo jiné například i na silničáře, kteří budou muset udržovat stav komunikací a dopravního značení v bezchybném stavu. V neposlední řadě pak jde o závazek popularizovat oblast autonomních vozidel a dodat veřejnosti dost informací, čeho se v této oblasti podařilo dosáhnout a čeho naopak nepodařilo.

Slušné povědomí o možnostech autonomních aut má v Česku podle ministerstva dopravy totiž jen asi pět procent lidí a naopak zhruba čtvrtina se v problematice neorientuje vůbec. Problémem jsou například přehnaná očekávání, která lidé od této oblasti mají v podobě předpokladu, že zaplavení silnic autonomními vozidly je fakticky na spadnutí.

Komu patří budoucnost

“S poměrně velkou dávkou jistoty lze říct, že v průběhu několika následujících desetiletí se nestanou autonomní vozidla natolik rozšířenými, aby vytlačila běžné vozy. Pokud budeme hovořit o situaci v příštím století či později, jedná se o čiré spekulace. Je každopádně myslitelné, že společně s tím, jak se budou zdokonalovat technologie, bude docházet k nárůstu počtu autonomních vozů.“ uvádí například státem zřízený web autonomně.cz v odpovědi na otázku, zda budoucnost automobilismu patří právě autonomním vozidlům.

Důvodem přitom není to, že by potřebné technologie neexistovaly, ale především jejich cena. V současnosti totiž nezbytné senzory pro autonomní provoz vozidla na čtvrté úrovni automatizace několikrát překračují hodnotu vozu. V blízké budoucnosti se tak neuvažuje o možnosti prodávat vozidla s touto úrovní automatizace koncovým zákazníkům místo běžných aut. Místo toho se pracuje s modelem sdílení, tedy prodeje samočinných aut společnostem, které je pak budou nabízet ve formě taxislužby nebo obdobných služeb.

Vrátíme EET a bude pro všechny, říká Schillerová

Nejčtenější

Dvouúrovňové sezení v letadlech opět budí emoce. Jen varianta, brání se designér

Evropský výrobce letadel Airbus se společně se startupem Chaise Lounge zabývá myšlenkou dvouúrovňového sezení v letadlech. Někteří oceňují, že by tato konfigurace mohla přinést více pohodlí. Další...

Hordy tiktokerů následovaly influencerku do hor, úřady zalarmovaly i armádu

Spor mezi influencerkou a malými italskými lyžařskými resorty musela řešit policie a úřady zalarmovaly do pohotovosti i armádu. Středisko ve střední Itálii obvinilo neapolskou influencerku Ritu De...

Česká ekonomika je v nejlepší desítce zemí Evropské unie, ukázala analýza

Po utlumení inflace se Česko vrátilo do desítky nejzdravějších ekonomik Evropské unie. Aktuálně obsadilo devátou příčku, kde bylo naposledy v roce 2022, ukázal Index prosperity a finančního zdraví....

Brusel couvá po bouři vyvolané plány na regulaci kotlů. Jednání odložil na neurčito

Evropská komise odložila jednání o zpřísněných emisních požadavcích na kotle, kamna a krby na dřevo, dřevěné brikety a pelety. Původně k němu mělo dojít v Bruselu již tuto středu. Evropská komise ji...

Reklamy Super Bowlu se odklonily od diverzity a inkluze, ceny lámaly rekordy

Reklamy při finále play off ligy amerického fotbalu (NFL) Super Bowl byly letos charakteristické návratem na bezpečnou, známou a nostalgickou půdu. Značky se odklonily od zdůrazňování diverzity a...

Kombinace Ryzlinku a pálavského terroiru je světový unikát, říká oceněný vinař

Nově otevřený Salon vín ve Valtickém zámku slaví letos své 25. výročí. V rámci největší vinařské soutěže v České republice byla vybrána stovka nejlepších vín z rekordních více než 2 800 přihlášených...

16. února 2025

New York přijde o část zahrádek. Nová legislativa zvýšila restauracím náklady

Většina newyorských restaurací, které vybudovaly a provozovaly venkovní zahrádky již v době pandemie, letos zatím nepožádala o povolení k trvalému používání. Na vině je nová přísnější legislativa,...

16. února 2025

Rubíny, smaragdy a kokakola. Rusko posiluje obchodní vazby s Afghánistánem

Rusko v posledních měsících pokračuje v rozšiřování obchodních vazeb s Afghánistánem, který je již několik let pod kontrolou Tálibánu. Ruský velvyslanec v Kábulu Dmitrij Žirnov pro ruská média uvedl,...

16. února 2025

Kde jste? zoufá loterijní společnost. Výherce se dosud nepřihlásil k miliardám

Loterijní společnost v Hesensku hledá výherce úterního Eurojackopotu, který trefil 88 milionů eur (2,2 miliardy korun). Šťastlivec se totiž dosud nepřihlásil. Pátrání po něm stěžuje fakt, že výherce...

16. února 2025  11:22

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Adam Mišík o svém handicapu: Mohli jsme to léčit, ale rodiče nechtěli

Že by znal podobnou situaci z vlastního života, Adam Mišík popírá. Ale zahrál si ji rád. Ve filmu Holka od vedle je...

To nechci, proč mi to Google nainstaloval do mobilu? Uživatelé se bouří

V posledních týdnech začal Google instalovat do telefonů s Androidem novou systémovou aplikaci, která má uživatele...

Shodila jsem 23 kilo. Táta říkal, že se na to nedá koukat, přiznala Cibulková

Bývalá slovenská profesionální tenistka Dominika Cibulková (35) po narození dětí výrazně přibrala. V rozhovoru pro...

Po Pirátech z Karibiku jsem rok chodila na psychoterapie, přiznala Knightley

Keira Knightley (39) se rozpovídala o tom, jaký vliv měla filmová série Piráti z Karibiku na její hereckou kariéru....

Kanye West a Bianca Censori se rozešli, raper zveřejnil podivný vzkaz

Raper Kanye West (47) a jeho žena Bianca Censori (30) se podle zdrojů blízkých páru rozešli a směřují k rozvodu....